Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stelling: verbruik is zwaar overrated (in de totale kostprijs van een wagen)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten

    onzin, je kan met een moderne benzine evengoed 200.000km bollen.
    ik denk dat dirk195 bedoelt: als je 200000 km met dezelfde wagen bolt, gaat de brandstofkost harder doorwegen.

    Comment


    • #42
      Ik heb gedurende mijn autoverleden praktisch altijd met fiscaal interessante/zuinige diesels gereden gezien dit ofwel bedrijfswagens of wel een wagen van mijn eigen vennootschap was. Ook de auto's van mijn ouders waren steeds brave diesels, aangezien zij geen petrolheads zijn en een auto vooral hen efficiënt van punt A naar punt B moet brengen.

      Mede ook door het argument dat aanhaalt (nl dat we allemaal sneller dan verwacht elektrisch zullen rijden), heb ik vorig weekend besloten om een M135i te kopen (premium selection). Een serieuze tweestrijd tussen enerzijds petrolhead zijnde en anderzijds beseffen dat de extra kosten qua verbruik, verzekering etc rationeel gezien niet echt een goede beslissing vormt. Ik wou gewoon vermijden dat ik de beslissing om met een leuke benzinewagen zo ver bleef uitstellen tot het praktisch niet meer mogelijk is.

      Kortom, in mijn geval was verbruik overrated bij mijn meest recente aankoop en heb ik de emotie laten zegevieren.
      BMW F31 318d | BMW E30 325i cabrio | BMW F20 M135i

      Comment


      • #43
        Ik bekijk een auto anders eigenlijk... Je koopt hem en voor mij is dat geld weg. Hou geen rekening met restwaarde. Wat ik ervan krijg is dan mooi meegenomen. Maw, ik zal een auto nooit optellen bij mijn bezittingen. Als je zo redeneert is het de gebruikskost die de grootste hap neemt. Ik weet dat het een volledig verkeerde redenering is, maar voel me daar het beste bij. Als ik atlijd moet gaan rekenen wat mijn auto nog waard zou zijn, zou ik me ongemakkelijk voelen. Qua verbruik is mijn psychologische grens altijd 10 liter geweest. Zit nu op 7 liter en da's de auto die het minst verbruikt van alles wat ik had. En ja, da's plezant, 70 euro en meer dan 1000 km afleggen. Terwijl ik ook wel besef dat dit slechts een fractie is van de gebruikskost. Maar door op die manier te denken moet ik er ook niet wakker van liggen... Belangrijkste is dat ik me er goed bij voel.

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door schep Bekijk Berichten
          Ik heb gedurende mijn autoverleden praktisch altijd met fiscaal interessante/zuinige diesels gereden gezien dit ofwel bedrijfswagens of wel een wagen van mijn eigen vennootschap was. Ook de auto's van mijn ouders waren steeds brave diesels, aangezien zij geen petrolheads zijn en een auto vooral hen efficiënt van punt A naar punt B moet brengen.

          Mede ook door het argument dat aanhaalt (nl dat we allemaal sneller dan verwacht elektrisch zullen rijden), heb ik vorig weekend besloten om een M135i te kopen (premium selection). Een serieuze tweestrijd tussen enerzijds petrolhead zijnde en anderzijds beseffen dat de extra kosten qua verbruik, verzekering etc rationeel gezien niet echt een goede beslissing vormt. Ik wou gewoon vermijden dat ik de beslissing om met een leuke benzinewagen zo ver bleef uitstellen tot het praktisch niet meer mogelijk is.

          Kortom, in mijn geval was verbruik overrated bij mijn meest recente aankoop en heb ik de emotie laten zegevieren.
          Goeie! Heel herkenbaar ook, 'k ben er zeker van dat je daar geen spijt van gaat hebben.

          Comment


          • #45
            Tenzij men zich dwingt tot de meeste redelijke basismodellen van courante merken, zal elke wagen overdreven veel geld verspillen t.o.v. Het ware nut. De rest is allemaal persoonlijke evaluatie van wat men er bij zou tellen om zich te plezieren, dus niet op te nemen in een financiële berekening. Het meest afwijkend is dan een hybride Mercedes S Klasse : puur voorwendsel om zich (tevergeefs) te proberen verontschuldigen....

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
              Ik bekijk een auto anders eigenlijk... Je koopt hem en voor mij is dat geld weg. Hou geen rekening met restwaarde. Wat ik ervan krijg is dan mooi meegenomen. Maw, ik zal een auto nooit optellen bij mijn bezittingen. Als je zo redeneert is het de gebruikskost die de grootste hap neemt. Ik weet dat het een volledig verkeerde redenering is, maar voel me daar het beste bij. Als ik atlijd moet gaan rekenen wat mijn auto nog waard zou zijn, zou ik me ongemakkelijk voelen. Qua verbruik is mijn psychologische grens altijd 10 liter geweest. Zit nu op 7 liter en da's de auto die het minst verbruikt van alles wat ik had. En ja, da's plezant, 70 euro en meer dan 1000 km afleggen. Terwijl ik ook wel besef dat dit slechts een fractie is van de gebruikskost. Maar door op die manier te denken moet ik er ook niet wakker van liggen... Belangrijkste is dat ik me er goed bij voel.
              Als ik uw stelling uitreken kom ik zelfs op 5,9L / 100 km

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                ... dubbel, sorry !
                Last edited by guyugy; 16/03/2017, 15:42.

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten

                  Als ik uw stelling uitreken kom ik zelfs op 5,9L / 100 km
                  Ja kan zijn... (gerekend aan 1,13 euro ? ) Ik kijk eigenlijk nooit hoeveel ik effectief gereden heb, kijk gewoon hoever ik kan. En 't kan ne keer wa meer zijn dan 70 euro ook he.

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

                    Ja kan zijn... (gerekend aan 1,13 euro ? ) Ik kijk eigenlijk nooit hoeveel ik effectief gereden heb, kijk gewoon hoever ik kan. En 't kan ne keer wa meer zijn dan 70 euro ook he.
                    Ja idd aan die prijs ongeveer, veel te laag verbruik, die zescilinder moet werken!

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten

                      Ja idd aan die prijs ongeveer, veel te laag verbruik, die zescilinder moet werken!
                      K weet het Maar ik doe wel nooit stadsverkeer... En heel veel treintje rijden op secundaire wegen (kunt ni sneller als er ne sliert voor u hangt). Desalniettemin als ik een langere afstand doe en pakweg 160 rij tot 180 stijgt mijn verbruik niet veel.

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                        Het meest afwijkend is dan een hybride Mercedes S Klasse : puur voorwendsel om zich (tevergeefs) te proberen verontschuldigen....
                        ??? "Hybride" en "S klasse" zwemmen toch in dezelfde vijver? Namelijk: kijk eens wat ik doe?

                        Onderschat de ware aard van hybride niet... die is helemaal niet verontschuldigend.

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                          Je vergeet 1 gegeven, en dat is de levensduur in km... als maar van plan bent om 50000km met de auto te rijden of je gaat er 200.000km mee rijden...
                          zou het kunnen dat we met een te enge bril naar de situatie kijken?
                          We zijn in Belgie dan wel kampioen diesel rijden, maar in de meeste andere landen is benzine nog altijd sterker aanwezig. En daar rijden ze ook lang en veel mee, en ook met kleine cylinderinhoud.
                          We zien onze eigen situaties soms nogal vaak als referentiekader blijkbaar. Ten onrechte als je het mij vraagt.

                          Comment


                          • #53
                            Er staat; ben je van plan om zelf maar 50000km of 200000km met de auto te rijden. Niets over de kwaliteit. Of hetal dan niet halen van deze km stand. Het zou maar erg zijn als je de 50000 km niet haalt...

                            Comment


                            • #54
                              Het is wel een interessante piste: rijden wij Belgen vaker met de wagen in ons piepland omdat diesel zo cheap is ivm buitenland?
                              Waarom is een dieselwagen duurder? En waarom heerst er dat idee van hoger waardebehoud?

                              Comment


                              • #55
                                Ik heb hier nergens gelezen dat de huidige diesel hun waarde beter behouden... vroeger was dit wel zo... maar de periode zijn we voorbij.
                                ik durf zelfs stellen dat de huidige benzineauto's kwa prijs op diesel niveau,zitten. Of je moet gaan downsizen en enkel naar pk kijken in je vergelijking.

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk Berichten

                                  Ligt eraan.

                                  Ik rij +/- 40.000 km per jaar aan gemiddeld 11l / 100km.

                                  En dat kost me minder dan een diesel die 6l / 100km verbruikt.







                                  Because fuck logic
                                  ligt eraan, klopt 101% voor mij ook ;-)
                                  ik koop altijd recent 2e hands met relatief weinig km en niet zuinige benzinemotor
                                  vb vorige wagen gekocht voor minder dan 10.000 € bijna 4 jaar oud en verbruik van 10.5 l/100 km
                                  na 2.5 jaar total loss door een stom ongeval van tegenligger
                                  in die periode kostte benzine mij ruim 8.000 € !!! ik rij ruim 20.000 km per jaar !!!

                                  gaat natuurlijk niet op voor een grote, met vele opties, zuinige nieuwe diesel met kleine motor, vb een 316d, C180d of een A3tdi ... kost heel veel en verbruik + prijs diesel is laag ...

                                  Comment


                                  • #57
                                    De meeste belgen kijken naar hun portefeuille en volgen blindelings de sturing van de overheid. Slechts de minderheid kiest met z'n autohart. Op zich niet onlogisch. Niet alleen qua keuze brandstof maar naar het gebruik van de auto in het algemeen.
                                    Bv ze nemen de auto ipv de trein want met de auto "is het gratis" (firmawagen!) ook als ze in het centrum van de stad moeten zijn.

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door dirk195

                                      Diesel.of benzine ?
                                      Diesel uiteraard bij die gem aantal km per jaar.

                                      Mijn vrouw kocht 7 jaar geleden een clio voor 8000 euro en de auto is nu nog 1000 euro waard. Afschrijving v 1000 euro per jaar. Haar tankkosten liggen rond de 1300 per jaar. Hier zijn de tankkosten dus hoger, maar is afschrijving nog steeds een groot deel vh budget, terwijl de auto in aankoop zeer goedkoop was

                                      Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                        De meeste belgen kijken naar hun portefeuille en volgen blindelings de sturing van de overheid. Slechts de minderheid kiest met z'n autohart. Op zich niet onlogisch. Niet alleen qua keuze brandstof maar naar het gebruik van de auto in het algemeen.
                                        Bv ze nemen de auto ipv de trein want met de auto "is het gratis" (firmawagen!) ook als ze in het centrum van de stad moeten zijn.
                                        Het eerste stuk van je post klopt wel. De overheid heeft vroeger dieseltaks afgeschaft en hup iedereen kocht diesel, nu dreigen ze ermee diesel aan de pomp even duur te maken (terwijl hij weer wat gezakt is) en maken lage emissie zones in Europa waar vooral naar de diesel wordt gewezen...dus mensen kopen benzine. Binnenkort zal dit elektrisch zijn en gaat dit uiteindelijk eindigen zoals in Nederland, want daar beginnen ze dat ook meer en meer te belasten.

                                        Maar het 2e stuk van je post klopt niet. Een firmawagen is een deel van je loon. Je verdient minder maar krijgt een auto. Puur omdat dat voor de bedrijven gunstiger is. Want jij kloot jezelf door die auto niet aan te nemen want voor dat bedrag koop je zelf geen MAAR je kan van die auto wel geen brood kopen met manier van spreken.

                                        En dan nog iets, natuurlijk nemen mensen de auto tot in het centrum...openbaar vervoer rijdt niet 24 op 24 en stopt niet waar je wil als je daar met je aankopen staat, taxi's in Belgie zijn schrikkelijk duur, Uber wil men niet want de regering zou eens iets nieuw en modern moeten toelaten, én daarbovenop heb je al een deel van je loon aan een auto gegeven dus waarom dan nog voor dat vuile, trage en onzekere OV kiezen.
                                        Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten

                                          Het eerste stuk van je post klopt wel. De overheid heeft vroeger dieseltaks afgeschaft en hup iedereen kocht diesel, nu dreigen ze ermee diesel aan de pomp even duur te maken (terwijl hij weer wat gezakt is) en maken lage emissie zones in Europa waar vooral naar de diesel wordt gewezen...dus mensen kopen benzine. Binnenkort zal dit elektrisch zijn en gaat dit uiteindelijk eindigen zoals in Nederland, want daar beginnen ze dat ook meer en meer te belasten.

                                          Maar het 2e stuk van je post klopt niet. Een firmawagen is een deel van je loon. Je verdient minder maar krijgt een auto. Puur omdat dat voor de bedrijven gunstiger is. Want jij kloot jezelf door die auto niet aan te nemen want voor dat bedrag koop je zelf geen MAAR je kan van die auto wel geen brood kopen met manier van spreken.

                                          En dan nog iets, natuurlijk nemen mensen de auto tot in het centrum...openbaar vervoer rijdt niet 24 op 24 en stopt niet waar je wil als je daar met je aankopen staat, taxi's in Belgie zijn schrikkelijk duur, Uber wil men niet want de regering zou eens iets nieuw en modern moeten toelaten, én daarbovenop heb je al een deel van je loon aan een auto gegeven dus waarom dan nog voor dat vuile, trage en onzekere OV kiezen.
                                          Welja voor de bedrijven gunstiger... omdat dat door de overheid zo bepaald is (en dan krijg je weer de discussie over loonkosten..). Maar met het decadente neveneffect dat mensen gaan denken "hoe meer ik rij hoe meer ik verdien" want de naft wordt door de werkgever betaald en afgetrokken van diens belastingen. Daardoor staan we zelfs zaterdag in file want, OK het openbaar vervoer trekt op niet veel, maar voor een aantal verplaatsingen is de trein wel degelijk een alternatief. En sommige verplaatsingen zijn simpelweg niet nodig maar worden toch gedaan omdat het toch niets kost. Of je rijdt naar een winkel die verder is maar goedkoper, tov een winkel vlakbij die duurder is, als je de naft niet moet betalen. Ik woon nu in centrum Gent en als vrienden mij komen bezoeken nemen ze hun firmawagen want dat is gratis, zelfs wanneer ze een rechtstreekse treinverbinding hebben en ik op minder dan 10 minuten stappen van het station woon.
                                          Ik ben zelfstandig met een vennootschap dus ik sta aan beide kanten: als zaakvoerder zie ik wat het betekent voor de zaak, prive zie ik dat ik voor een vast VAA eigenlijk zo veel kan rijden als ik wil. Maar ik haat het om in de file te staan dus ik rijd minder en minder met de auto.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X