Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stelling: verbruik is zwaar overrated (in de totale kostprijs van een wagen)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

hoe meer mensen naar een andere brandstof zullen grijpen, hoe lager de prijs van de diesel zal dalen... vraag en aanbod hé !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten

ligt eraan, klopt 101% voor mij ook ;-)
      ik koop altijd recent 2e hands met relatief weinig km en niet zuinige benzinemotor
      vb vorige wagen gekocht voor minder dan 10.000 € bijna 4 jaar oud en verbruik van 10.5 l/100 km
      na 2.5 jaar total loss door een stom ongeval van tegenligger
      in die periode kostte benzine mij ruim 8.000 € !!! ik rij ruim 20.000 km per jaar !!!

gaat natuurlijk niet op voor een grote, met vele opties, zuinige nieuwe diesel met kleine motor, vb een 316d, C180d of een A3tdi ... kost heel veel en verbruik + prijs diesel is laag ...
      Niet zozeer omdat mijn wagen zo goedkoop was in aankoop tov een diesel hoor.

De mijne is lichte vracht waardoor de aftrekbaarheid een stuk hoger ligt en er een groter belastingsvoordeel is.
      That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
      28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
      28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

Welja voor de bedrijven gunstiger... omdat dat door de overheid zo bepaald is (en dan krijg je weer de discussie over loonkosten..). Maar met het decadente neveneffect dat mensen gaan denken "hoe meer ik rij hoe meer ik verdien" want de naft wordt door de werkgever betaald en afgetrokken van diens belastingen. Daardoor staan we zelfs zaterdag in file want, OK het openbaar vervoer trekt op niet veel, maar voor een aantal verplaatsingen is de trein wel degelijk een alternatief. En sommige verplaatsingen zijn simpelweg niet nodig maar worden toch gedaan omdat het toch niets kost. Of je rijdt naar een winkel die verder is maar goedkoper, tov een winkel vlakbij die duurder is, als je de naft niet moet betalen. Ik woon nu in centrum Gent en als vrienden mij komen bezoeken nemen ze hun firmawagen want dat is gratis, zelfs wanneer ze een rechtstreekse treinverbinding hebben en ik op minder dan 10 minuten stappen van het station woon.
        Ik ben zelfstandig met een vennootschap dus ik sta aan beide kanten: als zaakvoerder zie ik wat het betekent voor de zaak, prive zie ik dat ik voor een vast VAA eigenlijk zo veel kan rijden als ik wil. Maar ik haat het om in de file te staan dus ik rijd minder en minder met de auto.
        Ik moet nu wel zeggen, ik heb ook een hele tijd naar Brussel gependeld. was 12u van huis weg als ik auto+trein+wandelen deed en 10u als ik auto incl file naar het werk deed.
        Net hetzelfde als ik naar centrum Antwerpen ga. 45min met de bus, 8 minuten met de auto. En het is sinds deze maand zelfs al verbeterd qua vinden van parkeerplaatsen, die LEZ heeft dus ook voordelen.
        Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

Ja vanaf je wat verder van een station woont is de trein bijna geen optie. 8 minuten met de auto is wel straf, toen ik in mortsel woonde was de auto zowat de traagste manier om in antwerpen te geraken. Maar daar had je wel een vlotte treinverbinding en van het station ben je ook weer meteen in de metro.
          Vanuit Gent naar Antwerpen met de auto doe ik ook niet meer. Je geraakt Gent niet uit en Antwerpen niet in. Onlangs dacht ik slim te zijn en via de E34 en de konijnepijp te rijden, E34 ging vlot, konijnenpijp heb ik een half uur over gedaan . Accidenten op de E17 zijn ook dagelijkse kost en de kennedytunnel/ring is al helemaal een drama.
          't is trouwens net omwille van al die miserie dat ik besloten heb in t centrum van gent te gaan wonen, dicht bij station dampoort, (ik ben daar terug min of meer halftijds beginnen studeren) want daar heb je eigenlijk geen auto nodig en je geraakt nog vlot in antwerpen met de trein.

Comment

Een wagen als loon is wel niet meer van deze tijd... Maar geen enkele politieker heeft de ballen om dat fiscaal regime te veranderen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
              Je kunt nog het best de vergelijking maken wanneer je kijkt naar de prijzen in private lease want daarin zitten alle kosten verrekend behalve brandstof.

Nemen we het voorbeeld van een middenklasser, Peugeot 1.2 THP 130pk (http://www.peugeot.be/nl/aanbiedinge...ate-lease.html)

Kost over de totale looptijd (24 maanden, 20000 km) 339€*24+1900€ = 10036€
              Stel dat je die 20000km volledig opgebruikt en je rekent met een verbruik van 6,5l/100km dan zit je aan 1300*1.25 = 1625€

10 procent meer of minder verbruik gaat je dus over de hele looptijd amper 162,5€ kosten/opleveren. Dit is in verhouding tot de totale kostprijs over die 2 jaar dus quasi verwaarloosbaar.

Zo had ik het nog niet bekeken maar illustreert inderdaad perfect de stelling.
              Bij een duurdere wagen wordt het relatieve aandeel van de brandstofkost zelfs nog kleiner

Comment

Afschrijving is inderdaad de grootste kost maar met een goedkoop krel kun je ook snel in de kosten komen.

Neef van mij had voor nog geen 4000 euro een 'goedkope' Ford focus diesel gekocht. 10.000km verder was die ondanks het lage verbruik na nieuwe EGR, injectoren en koppeling ineens niet meer zo goedkoop...

Comment

Ik weet niet wat dat is met die oudere ford focus diesels maar ik hoor en zie daar bijna niks als miserie over. Slecht starten, zwarte/blauwe wolken uitbraken.. in de straat waar ik woonde waren er 2 van die krellen, als die na 5 keer starten dan toch weg geraken hangt heel de straat vol rook.
                  Wil je echt goedkoop rijden koop dan zoiets: http://nl.ww3.autoscout24.be/classif...314?asrc=st|as . Niet kapot te krijgen.
                  Last edited by sunking; 17/03/2017, 12:05.

Comment

En wanneer verkoopt Jan-met-de-pet zijn oude wagen ? Ja, hoor, als hij meent dat de kosten gaan komen ( of te hoog oplopen)
                    Dan zijn er kopers die denken dat ze bijna kosteloos dezelfde wagen gaan kunnen gebruiken !
                    Een deftige okkasie wordt niet zomaar op de markt gegooid, deze wordt aan kennissen en familieleden doorgeschoven.

Comment

Hangt er vanaf, oude japannerkes zijn niet kapot te krijgen, maar daar zijn de belgen niet in geintereseerd dus die gaan bijna allemaal naar de export. Die bieden daar vaak nog 500 a 1000 euro voor en particulier krijg je er niet meer dan dat voor.

Comment

T zijn meestal benzinekes he, daardoor dat ze niet weg geraken

Comment

Er zijn altijd pareltjes, maar je moet er op vallen, dat zijn dan meestal de "laatste wagens" van Pépé's die geen tijd meer hebben gehad om hun wagens te gebruiken. Hippe wagens ga je daartussen niet vinden...

Comment

jep want mensen die kijken wel naar wat ze elke week aan de pomp betalen maar niet naar wat ze uiteindelijk voor hun kar hebben neergelegd
                            Nuja ik ben ook zo maar ik heb dat dan weer vooral met het VAA want dat is een pure belasting die ge nooit terugziet.

Comment

En niet te vergeten mensen die hun wagen verkopen omdat ze een firmawagen krijgen! Goeie occasies bestaan wel degelijk.

Comment

('t is wel straf, hoe minder ik met de auto rijd, hoe meer ik er over lul)

Comment

Moeten daarom geen kleine gebakjes zijn die vanaf windkracht 4 weggeblazen worden op de autostrade en 4500 toeren draaien aan 120

In het hogere segment zijn Mazda 6, Honda Accord, Subaru Legacy... met een atmosferische benzinemotor meestal schitterende en goedkope occasies.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                    ('t is wel straf, hoe minder ik met de auto rijd, hoe meer ik er over lul)
                                    je hebt meer tijd om te lezen en te reageren zeker
                                    Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten

je hebt meer tijd om te lezen en te reageren zeker
                                      idd en minder stress van in t verkeer te zitten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                                        In het hogere segment zijn Mazda 6, Honda Accord, Subaru Legacy... met een atmosferische benzinemotor meestal schitterende en goedkope occasies.
                                        Heb 2 keer een honda accord benzine verkocht, 2 keer binnen een dag weg, aan een correcte prijs. Dooddoener voor de accord als bedrijfswagen was de hoge CO2 uitstoot, hoewel het verbruik in praktijk best meeviel.

Comment

Waarom zouden er nu geen deftige tweedehands bestaan?
                                          Heb al verschillende autos weggedaan gewoon omdat ik na enkele jaren eens iets anders wil, niet omdat er iets fout mee is/was.

Xsara na 55dkm , A3 na 75dkm, s5 na 60dkm, v50 na 60 dkm, niks mis mee bij mijn weten gewoon zin in iets anders

Comment

Working...
                                          X