Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stelling: verbruik is zwaar overrated (in de totale kostprijs van een wagen)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Dien 1.0 is wel een nieuwigheid op de belgische markt (in NL en DE al langer te koop), en gaat gewoon nog een stap verder dan eerdere turbo benzines, niemand hier heeft er blijkbaar al mee gereden.
    Er was ook al wel de 1.0 ecoboost van ford die ook geprezen werd (won the engine of the year award drie keer op een rij), maar de VAG implementatie is gewoon nog beter (meer koppel, zuiniger, stiller).

    Comment


    • De volgende stap is een 1000cc 2 cilinder...

      Comment


      • Fiat 500 twin air...

        Comment


        • stom dat ik die niet gekocht heb!

          Comment


          • Ik hem mijnen turbo nog is laten asemen darjust... Da geluid van die twee driecilinders blijft toch mooi hihi

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
              Fiat 500 twin air...
              twinair is alles behalve zuinig

              Comment




              • Voor zuinigheid is een hybride auto dan toch perfect, zuinig als je hem in de stekker steekt, vermogen als je wil ( beide motoren samen)en op de koop toe cheap taxen

                Voor rond de kerktoren kan een 1.0tfsi wel ok zijn, maar heb het al nog gezegd kom op de snelweg/gewestweg en rijd es wat door = byby eco verbruik .

                Ik zou dat eigenlijk es 50dkm moeten testen ik ben er vrij overtuigd van dat ik serieuze kosten ga hebben, het probleem van weinig vermogen en koppel is dat je continue volle gas gaat rijden met als gevolg heel hoge thermische belasting waardoor alles in de soep draait. ok je kan uw rijstijl hieraan aanpassen , maar waar is de fun dan nog van autorijden? Voor mij hoeft het dan niet meer, dan koop ik wel een tesla car.



                Ik heb vroeger nog een 2.0d en 2.0tdi gehad in mn autos, en telkens ik ermee op verlof was geweest ( lange rit van +1000km) waren er serieuze kosten aan, turbo's, olielekken, join de culassen , intercoolers etc. telkens op de terugweg vroeg mn vrouw haar af wat er nu weer naar de soep ging zijn


                Daarom sedert +- 10 jaar 3.0, 6 cilinders gekocht, no schit anymore , zelfde rijstijl, zelfde chauffeur , even zot soms zelfs nog harder nu .
                Het rare ervan is als ik naar mijn vriendenkring kijk hebben de meesten dezelfde ervaring hiermee ( behalve enkele heel rustige rijders) meesten trappen wel goed door.

                Toen ik onlangs een nieuwe bestelwagen kocht vertelden de techniekers bij een officiële dealer me zelf, koop u geen 2,1 CDI dat is veel te weinig voor een bestelwagen , met de 3.0 CDi zijn er veel minder problemen.
                Last edited by BARTVDS; 18/03/2017, 22:00.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking
                  een 4 pitter diesel is ook een traktor, koop je dan een 6 in lijn hee.
                  Das een kamion dan :p

                  Ik heb de 125pk 1.0 ecoboost voorheen bijna puur uit curiositeit gekocht, het maakte de wat gewone Focus (die wel goed stuurt want Ford) wat 'exotisch' voor een ingenieur als mezelf. En was er heel blij mee. Belangrijkste voordeel zo achteraf is bijna dat ze veel sneller warm zijn dan een 1.6tdi en daarmee kun je er vroeger met een goed geweten mee op de gas. Das plezier! Ondertussen zijn we toch een vijftal jaar verder en tot zover zijn de blokken relatief betrouwbaar gebleken. Heel stil/trillingsvrij en toch leuk geluidje bij het doortrekken en voldoende Go! in het verkeer. Lang met een remap van 140pk rondgereden maar uiteindelijk vond ik de originele 125pk leuker. En maakte zich niet helemaal belachelijk op een circuit uitstapje ondanks twee-vier keer minder pk dan de rest.

                  Verbruik was niet superlaag, 6,8l op een jaar, maar dat was incl plezierritjes (jawel), circuitstapje hierboven, vaak vollebak optrekken, Scandinavische winter, en dat in een ruime 1600l grote combi. Ik schat een goede liter meer verbruik dan een diesel en kleine liter minder dan een (supersaaie) 1.6 naft. Dat VW het is gelukt de 1.0 zuiniger te maken in de praktijk is knap.
                  Moet men zich zorgen maken over het litervermogen? 125pk/liter is wel wat en VW doet wat minder, maar men benzine nu doet 180pk/l met ongeveer dezelfde (piek) turbodruk, dus zo zot is het niet en al de (minder in aantal) componenten hebben een andere kwaliteit dan een huis tuin atmo benzine...

                  Uiteindelijk veel beter dan een 1.6 diesel die nooit goed warm wordt op korte ritten (en daarmee wordt ook gegast op koude motor dus) en zou een 1.0 driepitter dan ook zeker aanraden. In een kleine lichte auto gewoon dikke fun ook.

                  Maakt u zich zorgen over betrouwbaarheid, leer uzelf dan een motor rustig warm rijden, dan is er geen probleem. Ook een 3l diesel kan je kapot rijden als je je best doet...
                  Last edited by Onehp; 19/03/2017, 09:04.
                  ST Cupra 290 PP - GT86+

                  Comment


                  • is één van de meest zinnige bijdrages op dit forum in lange tijd !
                    Thanks Onehp.

                    Comment


                    • Ja, wat ik ook interessant zou vinden is welke auto je er op inruilde. Wat ik denk dat het allemaal relatief is, volgens wat je gewoon bent. Kom je van een 1.6 atmo benzine kan dit wel heel leuk zijn.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
                        is één van de meest zinnige bijdrages op dit forum in lange tijd !
                        Thanks Onehp.
                        Een 3 cilinder kan leuk rijden, maar dan gaan verbruik en plezier niet hand in hand...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten

                          .....
                          Maakt u zich zorgen over betrouwbaarheid, leer uzelf dan een motor rustig warm rijden, dan is er geen probleem. Ook een 3l diesel kan je kapot rijden als je je best doet...
                          zo eenvoudig is dat ! en het geldt voor alle motoren, nog meer voor kleinere, en vooral voor de diesels...
                          en niet vergeten dat niet enkel de motor moet op temperatuur komen !
                          respecteer je mechaniek, deze zal u dankbaar zijn

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy

                            zo eenvoudig is dat ! en het geldt voor alle motoren, nog meer voor kleinere, en vooral voor de diesels...
                            en niet vergeten dat niet enkel de motor moet op temperatuur komen !
                            respecteer je mechaniek, deze zal u dankbaar zijn
                            Voila, en een 1l is snel op temperatuur
                            ST Cupra 290 PP - GT86+

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195

                              Een 3 cilinder kan leuk rijden, maar dan gaan verbruik en plezier niet hand in hand...
                              Gelooft ge nu dat ge plezier kunt hebben én zuinig bezig kunt zijn? Per liter verbruik geeft zo een 3 cylinder veel plezier hoor...
                              ST Cupra 290 PP - GT86+

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door DHL
                                Ja, wat ik ook interessant zou vinden is welke auto je er op inruilde. Wat ik denk dat het allemaal relatief is, volgens wat je gewoon bent. Kom je van een 1.6 atmo benzine kan dit wel heel leuk zijn.
                                Ga er gewoon zelf mee rijden hé, heb het idee dat er veel al een opinie hebben zonder er wat tijd mee gespendeerd te hebben...

                                En mijn wagens ervoor en erna zijn zeker geen dutskes...
                                ST Cupra 290 PP - GT86+

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten

                                  Ga er gewoon zelf mee rijden hé, heb het idee dat er veel al een opinie hebben zonder er wat tijd mee gespendeerd te hebben...

                                  En mijn wagens ervoor en erna zijn zeker geen dutskes...
                                  Ja ge weet het hee, mijn mening is gevormd door dienen 1.2 TDI. Zo maar eens gaan rijden met een wagen doe je zomaar niet hee, er moet interesse zijn tot eventuele aankoop. Maar kan me moeilijk voorstellen dat zo'n 1.0 me zal verleiden om mijn 3.0 weg te doen hee. (speelt gewoon in een andere categorie, denk niet dat hier vergelijk mogelijk is) Maar anderzijds, als de 1.5 dCi van mijn vrouw weg moet, dan zou het wel kunnen. Kans is groot dat zij naar een driecilinder overstapt wegens geen alternatieven meer. Zou graag 2 tourer hebben...
                                  Moogt mij nu ook niet kwalijk nemen dat ik van de 'oude' generatie ben die het geluid van een driecilinder (het blijft een apart geluid toch) minder kan apprecieren. Maar nogmaals, het zal er wellicht van komen dat er n'een driecilinder in huis komt

                                  Comment


                                  • Idd je kan met die 3cyl makkelijk rond de 6 liter blijven en toch fun beleven.
                                    Doe je goed je best dan is 5 liter haalbaar.
                                    boven de 7 geraak je gewoon niet.
                                    En idd iedereen die sceptisch is moet er eerst maar eens mee gaan rijden en dan praten we verder.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door DHL
                                      Maar kan me moeilijk voorstellen dat zo'n 1.0 me zal verleiden om mijn 3.0 weg te doen hee. (speelt gewoon in een andere categorie, denk niet dat hier vergelijk mogelijk is)
                                      Uiteraard maar je kunt nu ook niet vergelijken met een 1.2 diesel met pakweg het halve vermogen...
                                      Toen ik de mijne had waren ze helemaal nieuw en zelfs mijn ingenieur petrolhead kameraden konden nooit raden dat het een 1.0 was. En een amerikaan die ik een lift gaf, die dacht dat het een V6 was...

                                      On topic. Misschien is een modern turbo driepittertje niet het laatste qua verbruik (als is de boven gelinkte Golf best goed), ze hebben ook andere kwaliteiten...
                                      Last edited by Onehp; 19/03/2017, 12:02.
                                      ST Cupra 290 PP - GT86+

                                      Comment

                                      Working...
                                      X