Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Stelling: verbruik is zwaar overrated (in de totale kostprijs van een wagen)
Over welke,periode spreken we? Ik wil de €6490 kunnen plaatsen. 6 keer onderhoud + remmen, banden en remschijven als extra ?
44 maanden, onderhoudscontract was 149€ +btw/maand, wel niet over gans de periode,auto was voorzien voor 36 maanden, maar door ziekte waardoor ik 5 maand thuis zat en 6 maanden halftijds heb gewerkt, is de auto langer "mogen" blijven, onderhoudscontract was zonder banden, wel 2x nieuwe remschijven rondom, koppeling met vliegwiel en een nieuwe versnellingsbak inbegrepen, banden: 1x wintersetje & 1 zomersetje(standaard 16"), bandenprijs weet ik niet meer
Het kan misschien overrated zijn (heb de berekening niet gedaan) maar het doet wel elke keer weer pijn aan de pomp. En dat is bij mij al 1x per week, 50x per jaar of 200x op een gemiddeld autoleven voor mij. Vergeef me dat ik niet zo masochistisch ben. Dus voor mij telt verbruik duidelijk door in de afweging, ja.
King of the Ludospace - currently running nr. 6
2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast
Eigenlijk vind ik de naft behoorlijk goedkoop, maar als ik de optielijst van een premium merk bekijk, dan word ik misselijk.
Tien jaar geleden, de olie stond toen behoorlijk duur, bedacht ik me plots.. straf: 1 liter naft kost 1.5 euro, da's ongeveer even veel dan een pintje op café (25 cl), dus dat pintje is eigenlijk 4 keer zo duur, en iedereen maar klagen over de dure benzineprijs.
Tegenwoordig kost een pintje gauw het dubbele van een liter naft, dus eigenlijk 8 keer zo duur per liter.
De gemiddelde Belg legt 15.000 km per jaar af.
1 liter méérverbruik per 100 km , (bijvoorbeeld veroorzaakt door een andere rijstijl of geen VAG 1.0 driepitter), kost voor die gemiddelde Belg 150 x 1,60 € (ongeveer de maximumprijs voor benzine 95) = € 240 meerkost op jaarbasis.
Serieus blijven hé jongens, hoeveel is dat meer in procenten van uw totaal jaarlijks autobudget?
Je hebt helemaal gelijk, maar mensen rekenen niet zo, zie reactie van gpdude en zo redeneren de meesten
Kost die regelmatig terugkomt wordt automatisch sneller als 'veel' beschouwd tgov. een veel grotere kost 1 keer op een jaar, daar heeft men dan minder last mee
t zit in het koppeke
Ne maat van mij telt de prijs van zijnen auto ni eens mee in de totale kost per km want da is maar iets eenmalig voor hem, en nen auto "da koopt ge toch sowieso".
En dan vraag ik: en wat als die versleten is? -> ahja dan is dat terug nen eenmalige kost hee.
Desondanks zijn we nog steeds vrienden
Dienen maat heeft gelijk... Als ge het allemaal gaat uitrekenen zou je je geen duurdere auto durven kopen bij wijze van spreken. Dan zou je Dacia moeten gaan rijden. Ik vind dat ook, van uwe salon rekende toch ook ni uit hoeveel die kost op jaarbasis ? Of ne grote tov ne kleine flatscreen, da's ook hetzelfde.
Ge koopt da en da's vergeten. En als't dan nog eens ne zuinige auto is dan denkte goedkoop te rijden en da's dan ook weeral plezant.
Ne maat van mij telt de prijs van zijnen auto ni eens mee in de totale kost per km want da is maar iets eenmalig voor hem, en nen auto "da koopt ge toch sowieso".
En dan vraag ik: en wat als die versleten is? -> ahja dan is dat terug nen eenmalige kost hee.
Desondanks zijn we nog steeds vrienden
ik moet em wel gelijk geven... ik ben de aankoopprijs van mijn Espace ook al lang vergeten
maar ik zie wel elke week 70 euro naft voorbijtikken voor 400km te bollen, dat vergeet ik zo gauw niet.
ik koop te vaak ne nieuwen auto om van een eenmalige kost te kunnen spreken
Ma 'k heb inmiddels geleerd da ge elke auto hoe dan ook na nen tijd beu geraakt (zelfs met ne 730d zou ik na nen tijd weer zin krijgen in een gooi-en-smijt bakje) , dus wou k eerder een niet te dure daily die comfortabel genoeg is om van A naar B te gaan (waarmee ik nie wil zeggen da die golf ni goe rijdt), bedoeling is dat deze ook zo lang mogelijk blijft, en dan ooit misschien nen tweede erbij die wa meer fun biedt, of gewoon af en toe eens iets huren voor nen dag ofzo.
Misschien wordt uwe volgende ne Tesla he. Als ik naar iets alternatiefs zou kijken, dan spreekt dat me wel aan. Niet de grote Tesla, maar die nieuwe kleinere. Nog een jaartje of twee en de kids rijden niet meer mee, dan koop ik wellicht iets kleiners maar graag met potente motor. En een electrische motor kan ook potent zijn, potenter dan een zware diesel zelfs.
.. het doet wel elke keer weer pijn aan de pomp. .. Vergeef me dat ik niet zo masochistisch ben..
Ik heb de indruk dat je dan juist wel masochistisch bent, als je daar altijd aan denkt. Denk je dat ook als je bij de slager een biefstuk koopt, of op café een toerke geeft ?
Ne simple sossis kost bij de Colruyt 5€ de kilo, brochetten 11€ de kilo. Een fles Everyday rode wijn 2,5€. Maar naft aan 1.2€ de liter doet pijn ? Als dat echt zo is, rij dan wat meer met de fiets ;-)
Met dit verschil dat je met een Tesla tevreden moet zijn met zijn theoretisch vermogen, als je de power daadwerkelijk aanspreekt duurt de pret niet zo lang... een zware diesel moet je al (constant) heel fel gebruiken om het (echt...) gemiddeld verbruik van een middelgrote benzinewagen te bereiken.
Maar nogmaals, je wordt niet arm van het verbruik, wel van een hoge aankoopprijs...
Je hebt natuurlijk ook gelijk in de zin dat een duurdere auto meer te bieden heeft dan een goedkope, anders zouden we allemaal met goedkope bakjes rijden idd.
Ma ik vind het soms gewoon wat buiten proportie als ge de nieuwprijzen bekijkt.. afijn nen 5 reeks begint aan 50k, full option en met deftige motor gaat ge naar 75k, na 5 jaar is em nog 25k waard. Dan koop ik mij liever een salon van 10k euro, daar hebde langer plezier aan.
Ach... zolang we maar content zijn met onze aankoop. Zou vele triestiger zijn om alle dagen met iets rond te rijden tegen ons goesting. Daarvoor is ons leven te kort.
Comment