Mededeling

Collapse
No announcement yet.

garantie: vallen schokbrekers / schokdempers daaronder?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • garantie: vallen schokbrekers / schokdempers daaronder?

    ik kocht in Nov 2016 een 2-de hands wagen (bouwjaar 2013). Er zit 1 jaar garantie op. Van de week ging in naar de garage voor klein onderhoud en hebben ze geconstateerd dat beide schokbrekers (achter) lekken.

    op de site van de garage waar ik de auto kocht staat:
    • 12 maand garantie op alle mechanische en elektronische onderdelen, inclusief werkuren.
    • Zonder franchise
    ik heb gevraagd of ik garantie heb op de schokbrekers / schokdempers (die waren natuurlijk al lek toen ik hem kocht ....). Krijg ik als antwoord: "ja klopt maar niet op schokdempers, banden of remblokken."

    is dit normaal dat schokbrekers / schokdempers niet onder de garantie vallen?

    hartelijk dank
    Last edited by emp62; 18/03/2017, 11:36.

  • #2
    Typisch onderdelen die onderhevig aan slijtage, dus normaliter buiten waarborg.
    Tenzij je kunt bewijzen dat het defect bestond reeds op het ogenblik van de aankoop.
    Was toch niet moeilijk op te sporen, nee ? Wagen op de brug, even doen zoals bij de keuring, u had het meteen gezien.

    Comment


    • #3
      Inderdaad pech, want je zal nu nog moeilijk kunnen bewijzen, dat het defect vroeger al bestond. Bovendien het is geen “verborgen” gebrek.
      Daarom geven veel merken wel een coulance regeling tot 5 jaar en 100.000 km op een intern defect van het motorblok
      Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, kan je daar eens informeren….

      Toen ik eens een 2e hands auto kocht in een erkende garage, stonden er op de achterkant van de factuur een héél gedetailleerde opsomming van onderdelen, wat er allemaal onder de garantie viel.
      .
      Bij merken waar je meer als 2 jaar garantie krijgt, vallen er na 2 jaar, ook een heleboel slijtage onderdelen af.
      Mijn ervaringen i.v.m. firmawagens:
      • Bij Hyundai Santa Fe zijn remschijven na 2 jaar of 100.000 km, een gewoon slijtage onderdeel. (bovendien zijn deze remschijven bij de SUV’s veel te klein t.o.v. het gewicht van de auto, waardoor het niet zo uitzonderlijk is als deze snel “verslijten”
      • Bij Toyota Avensis, zijn de 4 injectoren van een diesel, na 2 jaar of 100.000 km, normale slijtage. (en héél kostelijk)
      • Bij Citroën XM met 80.000 km per jaar (toen er slechts 1 jaar garantie was en 6 maand op een herstelling)
        • Batterij defect na 3 maand, vervangen onder garantie, na 7 maand terug defect, Na 10 maanden dienden we de 3e batterij zelf te betalen, want op een herstelling was slechts 6 maand garantie….
      • Bij nieuwe auto’s met DSG-versnellingsbak (VW, Audi, enz.) moet je de dubbele koppelingsschijven soms na 60.000 km vervangen, (minder als 2 jaar) In België betaal je een deel van de kosten (in Nederland en Duitsland na rechtspraak, niets)

      Comment


      • #4
        okidokie, bedankt voor de reakties

        Comment


        • #5
          Missschien een kansje als het op het keuringsbewijs staat ?

          Comment


          • #6
            goed idee, net gechecked maar het wordt niet opgemerkt. Bij de car-pass voor de verkoop wordt enkel als opmerking geplaatst dat er een verschil is tussen de merken van de banden voor en achter.

            bij klein onderhoud zeiden ze dat ze de lekkage van de schokdempers enkel konden zien als de auto zodanig op de brug stond dat de auto niet op de wielen steunden. Dan zijn de schokdempers in hun maximaal uitgerekte stand en toen was het zichtbaar. .... tja ik neem maar aan dat die analyse juist was ....

            Comment


            • #7
              Nu ja het zijn ook niet de grootste kosten + je zit jaren goed als er terug nieuw onderkomen.

              Comment


              • #8
                Heb toevallig hetzelfde voorgehad, in juli een auto gekocht en in november nieuwe banden laten leggen. Toen zagen ze dat m'n remschijven voor versleten waren en schokdemper links voor wat nat stond. Naar de garage gebeld waar ik die gekocht heb en vertelde mij ook dat dat niet in garantie viel omdat het een slijtage onderdeel is. Remschijven heb ik meteen laten vervangen de schokdempers nog niet maar heb toen wel een offerte gekregen van een goei 300 euro voor de 2 schokdempers. Ook niet de grote kost imo.

                Bezie het als 'leergeld', de volgende keer als je een wagen koopt en je krijgt de kans om dat te checken dan ga je die dingen al zeker niet meer over het hoofd zien.
                2012 Abarth 500 'esseesse'

                Comment


                • #9
                  toont aan hoe de garagisten hun okkasie-wagens checken...
                  en dan geloven nog mensen dat ze in vertrouwen mogen kopen omdat er een garantie is :-(

                  Comment


                  • #10
                    tja, heb enkele maanden terug schokdempers vooraan onder garantie vervangen op een wagen van 4 jaar en 10 maanden, en 200.000 km... 1 was lek. Naar mijn mening was dat ook normale slijtage gezien de km-stand.

                    Comment


                    • #11
                      Slijtage idd. Bij BMW zeker niet veel beter : binnen mijn 2 jaar PS garantie, EN Serenity contract : factuur van 370euro, waterinsijpeling deur (een herstelling van een slechte afleveringsherstelling) valt onder interieurwerken. Niet gedekt door garantie. Afdokken. Onderhoud : 6 bougies vallen bij BMW blijkbaar niet binnen normaal onderhoud. Afdokken. Triestig.
                      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                      Comment


                      • #12
                        Mijn idee over de onderhoudscontracten en de betalende waarborguitbreidingen is dat het in vele gevallen boerenbedrog is : men betaalt op voorhand een vast bedrag zonder te kunnen weten of het goedkoper zal uitvallen, alles hangt af van de ernst van de eventuele problemen. De autoconstructeurs zijn geen philantropen en ik ga er van uit dat ze hun tarificatie op een goede rendabiliteit baseren, ook op deze contracten. Ze verkopen eigenlijk een gevoel van financiële veiligheid, maar hun eigen risico blijft gering door de wet van de grote getallen.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                          Ze verkopen eigenlijk een gevoel van financiële veiligheid, maar hun eigen risico blijft gering door de wet van de grote getallen.
                          Tja, dat kan je natuurlijk van élk verzekeringscontract zeggen: omnium, familiale, brandverzekering... als je het niet nodig hebt, heb je steeds betaald voor 'niks'.

                          Comment


                          • #14
                            Met dit verschil dat de onderhoudscontracten een anticipatie zijn op kosten die zullen komen, et de waarborgverlenging eerder in het voordeel van het merk draait : ze hebben je poen al binnen voor het geval er iets gebeurt.

                            Comment

                            Working...
                            X