Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Btw-wagen kopen in buitenland

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Btw-wagen kopen in buitenland

Heren,

ik ben aan het uitkijken naar een auto, ben aan het twijfelen tussen een recente c63amg break of een RS4 avant ( 2012 ).

Echter ben ik van plan de auto te laten ombouwen naar lichte vracht aangezien dan de btw 100% aftrekbaar is incl. de btw op de brandstof kosten,...
    nu vroeg ik me af als ik een btw-wagen koop in het buitenland, dan hoef ik in principe geen BTW te betalen omdat het dan intracommunautair Is. Ik zal dan de btw dienen te betalen aan de douane.

op het moment dat ik de auto koop is het nog geen lichte vracht en is de BTW dus maar 50% aftrekbaar, echter ik vroeg me af of er een toch een mogelijkheid bestaat om de BTW 100% af te trekken na ombouw lichte vracht.

iemand een idee van? De keuze aan auto's is in Duitsland nu eenmaal veel groter als in België...

ik zou eens contact opnemen met een firma die LV ombouw doet. Daar zitten er een aantal tussen die zelf ook wagens vanuit het buitenland gaan halen.

Comment

"Ginder" (buitenland) laten ombouwen naar lichte vracht (LKW) en daar ook laten inschrijven (1 dag is voldoende) ... dan kan je hem als lichte vracht importeren.

Comment

Bestaat dat dan in Duitsland een rs4 lkw bv?

Comment

Dien ik bij aankoop van een auto in Duitsland BTW te betalen in Duitsland of aan het douanekantoor?

Hoe kan ik mijn btw achteraf terug krijgen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geilenbarry Bekijk Berichten
            Dien ik bij aankoop van een auto in Duitsland BTW te betalen in Duitsland of aan het douanekantoor?

Hoe kan ik mijn btw achteraf terug krijgen?

Comment

Comment

Heb het daar niet direct kunnen terug vinden.
                maar ik denk dus gewoon auto kopen ex btw, dan naar douane gaan voor papierwinkel in orde te brengen, en de btw te betalen in België en dan kan in achteraf 100% aftrekken na ombouw lichte vracht.

Comment

Heb het daar niet direct kunnen terug vinden.
                  maar ik denk dus gewoon auto kopen ex btw, dan naar douane gaan voor papierwinkel in orde te brengen, en de btw te betalen in België en dan kan in achteraf 100% aftrekken na ombouw lichte vracht.
                  Alleen als je BTW nummer hebt.

Je moet aan de douane geen BTW betalen, die wordt verrekend in je BTW aangifte.

That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
                  28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
                  28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

particulier betaalt eerst 2 keer BTW en krijgt het daarna 1 keer terug (de Duitse)
                    duurt wel efkes vermoed ik

vraag anders eens na bij David hoe het met zijn nieuwe Mazda 6 ging
                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Denk dat alles duidelijk is!
                      Krijg van de verkoper de BTW terug zodra ik de auto in België heb geregistreerd.

Comment

Krijg van de verkoper de BTW terug zodra ik de auto in België heb geregistreerd.
                        ik ben geen fiscalist, maar dit doet bij mij wat vragen rijzen: een verkoper die je btw terugbetaalt ? Na registratie van je wagen ? wat bedoel je met registratie ?

http://ondernemingsdatabank.indicato...200304/related

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel

Alleen als je BTW nummer hebt.

Je moet aan de douane geen BTW betalen, die wordt verrekend in je BTW aangifte.
                          Zo is dat!

Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

nog eens gechecked bij collega.
                            je conclusie klopt, maar wel belangrijk dat je op voorhand duidelijk alles schriftelijk vastlegt met de verkoper, liefst met inbegrip van termijnen qua registratie en welke documenten bezorgd worden.
                            Er zijn blijkbaar verkopers die nogal graag dwarsliggen als het er op aankomt.

Succes.

Comment

Kerel dekt zich gewoon zelf in maar in principe betaal je de btw hier met je aangifte.
                              Hij moet kunnen bewijzen dat die wagen effectief naar het buitenland is gegaan bij intracommunautair afhandeling. Vandaar die voorgestelde oplossing. Maw het onderlinge vertrouwen is niet echt groot te noemen en terecht trouwens.

Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
                              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Intracommunautaire verwervingen

Onder intracommunautaire verwerving moet worden verstaan het in België binnenbrengen van een goed dat wordt verstuurd of getransporteerd vanuit een land dat lidstaat is van de EU. Als de Belgische aankoper een geldig btw-identificatienummer heeft, wordt de aankoop in België belast. De factuur vermeldt geen btw. Indien de Belgische aankoper een belastingplichtige is die een periodieke aangifte moet indienen, vermeldt hij de handeling en de belasting in zijn btw-aangifte. Deze belasting is aftrekbaar.
                                bron: www.belgium.be

Jààààren geleden betaalde je die BTW in het land van levering en diende je een formulier (ben de naam en nummer kwijt) terug te zenden naar de verkoper om de buitenlandse BTW te recupereren. Maar dat is al efkes geleden zenne...

Comment

Is een officiële Audi garage, en zit nu een spel te maken van het feit dat mijn laatste balans die ik heb neergelegd dateert van 2011.. ( vorige boekhouder ) heb een gcv en ben dus niet verplicht een balans neer te leggen, valt ook niks mee te winnen. ( buiten nu dan blijkbaar... )

Comment

op die website moet je aanmelden en kan je dus zonder aanmelden niets lezen, kan je even wat screenshot maken en hier plakken. thx
                                    Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten

op die website moet je aanmelden en kan je dus zonder aanmelden niets lezen, kan je even wat screenshot maken en hier plakken. thx
                                      Een auto kopen in het buitenland, wat met de BTW?

Meer en meer vrije beroepers kopen - mede dankzij het internet - hun auto (nieuw of tweedehands) in het buitenland, in de overtuiging dat deze daar goedkoper is. Is dat echter wel zo, gelet op de BTW die u finaal zal betalen?

U bent niet BTW-plichtig

Aankoop buiten EU. Koopt u een (nieuwe of tweedehandse) auto in een land buiten de EU, dan betaalt u daarop in België aan de douane zowel invoerrechten (in principe 10%) als 21% BTW.

Aankoop in een ander EU-land. Koopt u een nieuwe auto (dat is een auto die niet méér dan zes maanden oud is of die niet méér dan 6.000 km op de teller heeft; art. 8bis, § 2, 2° W. BTW) in een ander EU-land, dan rekent de verkoper geen buiten*landse BTW aan, maar dan moet u zelf de Belgische BTW voldoen door een bijzondere BTW-*aangifte nr. 446 in te dienen bij een douane*kantoor naar keuze (KB nr. 46). Dit geldt ongeacht of u die auto beroepsmatig dan wel voor privédoeleinden zal gebruiken. Het maakt ook niet uit of u koopt van een beroepsverkoper of van een particulier.

Niet-nieuwe auto. Koopt u een niet-nieuwe auto (een auto die ouder is dan zes maanden en méér dan 6.000 km op de teller heeft) in een ander EU-*land van een professionele verkoper, dan zal de ver*koper in principe zelf buitenlandse BTW *rekenen (van een particulier koopt u binnen de EU sowieso zonder BTW). Als u die auto echter ook voor uw beroep zal gebruiken, moet u in twee gevallen toch zelf de Belgische BTW voldoen.

Eerste geval: drempeloverschrijding. Overschrijdt u door die aankoop de drempel van € 11.200 aan aankopen van goederen in het lopende of voorgaande kalenderjaar in een andere lid*staat, dan moet u dat melden aan uw buitenlandse leverancier en moet u zelf 21% BTW rekenen op het aankoopbedrag dat die drempel overschrijdt.

Tweede geval: optie. U kunt er ook voor opteren om het volledige aankoopbedrag van de auto aan de Belgische BTW te onderwerpen. Dat kan voordelig zijn als de auto aangekocht wordt in een EU-land met een hoger BTW-tarief dan België.

Formaliteiten. In die gevallen brengt u uw plaatse*lijke BTW-kantoor hiervan op de hoogte. U krijgt dan een BTW-nummer dat u meedeelt aan uw buitenlandse leverancier. U moet ook een bijzondere BTW-aangifte indienen die als basis dient voor de betaling van de BTW.

U bent wel BTW-plichtig

Aankoop buiten EU. U betaalt dan (in principe 10%) invoerrechten en 21% BTW aan de douane.

Aankoop in een ander EU-land. Koopt u een nieuwe auto, dan betaalt u Belgische BTW op de auto via uw periodieke BTW-aangifte. Dit geldt ongeacht of u die auto beroepsmatig dan wel voor privédoeleinden zal gebruiken. De hoedanigheid van de verkoper (beroepsverkoper of particulier) speelt geen enkele rol.

Niet-nieuwe auto. Koopt u een niet-nieuwe auto in een ander EU-land, dan betaalt u in principe ook Belgische BTW via uw BTW-aangifte. Gebruikt u de wagen enkel voor privédoeleinden en geeft u dus uw Belgisch BTW-nummer niet op aan de ver*koper, dan zal deze buitenlandse BTW aan*rekenen. Is de verkoper een particulier, dan is er geen (buiten*landse of Belgische) BTW verschuldigd.

Recht op aftrek. De betaalde Belgische BTW kunt u voor max. 50% recupereren via uw BTW-*aangifte. Gebruikt u de wagen maar bv. 40% voor uw beroep, dan kunt u maar 40% van de BTW in aftrek brengen. De bewijslast van het beroeps*gebruik van de auto draagt u uiteraard zelf.

Koopt u uw auto buiten de EU, dan betaalt u altijd 21% BTW. Koopt u een ‘nieuwe’ auto in een ander EU-land, dan moet u zelf de Belgische BTW voldoen. Is de auto niet ‘nieuw’, dan moet de (professionele) verkoper in principe buitenlandse BTW aanrekenen, tenzij u BTW-plichtig bent en u de auto beroepsmatig gebruikt.

Comment

Working...
                                      X