Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Haal je nog veel plezier uit snelle wagens in Belgie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Haal je nog veel plezier uit snelle wagens in Belgie?

    Hey,

    af en toe duiken hier topics op over welke snelle wagen kiezen.
    (onlangs bvb. http://www.autoforum.be/forum/auto-a...erformacebreak)

    Begrijp me niet verkeerd, ik rij ook graag eens vlot, en ik gun die personen zeker zo'n wagen.
    Maar net daarom twijfel ik of zo'n wagen nog veel rijplezier kan brengen.
    Dan zit je daar in een prachtige wagen met 400-500-+600 pk waar je amper 120 mee kan rijden.
    Het zou mij enorm frustreren.
    Misschien komt het omdat ik in de Kempen woon, waar de ene trajectcontrole de andere opvolgt en in de trajectcontroles ook nog eens flitspalen staan.
    En afgezien van dat staat toch alles muurvast.

    Er alles uithalen kan je zowiezo niet op de openbare weg. Als we eerlijk zijn is dat ook totaal niet verantwoord.
    Naar het circuit dan, maar heb je daar zoveel plezier met zo'n wagen? Is toch veel te zwaar om goed bochtenwerk te kunnen doen?
    Een beetje driften a la Top Gear ja, maar dan houdt het ook wel op.

    Mij lijkt dan een auto als een MX-5, BRZ, AE86 toch meer dagelijks rijplezier te brengen.
    Dakje open (of niet), en aan 80 denk je al dat je een bochtenridder bent!
    Misschien zie ik het te negatief in, maar als ik 's morgens vertrek en ik rij niet richting Nederland, sta ik al vrij snel mijn kas op te vreten...

  • #2
    Bij woon werkverkeer zal je nog maar uit weinig wagens plezier halen, tenzij je dagelijkse traject door boerenbaantjes lopen waarbij je goed zicht hebt op bochten en een biljartlaken als baan hebt.
    Nergens dus...
    Moet wel zeggen dat ik plezier haalde uit m'n E46 330i, gewoon die motor, deed je altijd wel even lachen als je eens op de staart kon trappen.
    Ging dan ook af en toe eens 's avonds wat rustige, bochtige baantjes opzoeken.
    Heb nu ook een vrij zware (naar Belgische normen) diesel, en is toch ook plezant als ge die eens goed op de staart kunt duwen.
    M'n volgende wagen zal ook sowieso terug een "snellere" variant zijn dan de doorsnee wagen.

    Maar of je nu in een C63 of een GT86 je dagelijkse verkeer doet, aanschuiven moet je toch doen.
    Zal je meer plezier hebben in dagelijks verkeer met een C63 tov een doorsnee Golf, jazeker. Is het zijn geld écht nog waard om zoiets als daily te hebben (voor een gewone werkmens), meh...

    Voor iedereen is rijplezier ook anders.
    Je kan een comfortabele Mercedes hebben om in alle rust je km's af te malen, maar met een dijk van een motor in zodat je moeiteloos kan inhalen en dergelijke.
    Je kan eens naar de Ring gaan om je daar uit te leven.

    Geef mij toch maar als daily redelijk wat vermogen, gekoppeld aan een automaat, met een capabel onderstel (adaptieve dempers etc), zodat je een wagen bekomt met veelzijdig karakter.
    Ook al zijn er hier veel forummers die altijd als reden aanhalen "Daar sta je dan met je 400 pk aan te schuiven in de file".

    Comment


    • #3
      Het is natuurlijk een schaal van gradaties.
      Voor mij is op dit moment mijn Mazda 6 met 150pk een goede trade off tussen budget en snelheid.
      Voor een ander ligt dat op 200pk of zo...

      Comment


      • #4
        Ik heb ooit een week met een 335d met ca 300pk gereden. Mijn auto toen was een Ford Galaxy 1.8d met 125pk.

        Toen ik de auto kreeg voor een week was ik tevreden. Lage zit, rijdt als een go-cart, en een fantastisch koppel en vermogen. Voor relatief korte ritjes heel plezierig, maar je kan echt maar een seconde of 2-3 gas geven of je zit al boven de gevaarzone voor je rijbewijs. Ik heb er ook een langere rit mee gedaan in Duitsland. Daar kan je het vermogen wel aanspreken, maar het went zo snel. Na een tijdje zit je aan 200km/h, je geeft gas, en die reageert nog goed, maar toch denk je "het mocht nog iets meer zijn".
        Dat is trouwens een gevoel dat ik altijd heb. Vermogen van mijn huige 2.0d met 163pk is zeker voldoende, maar ...

        Anderzijds, ik kwam wel behoorlijk door elkaar geschud, en behoorlijk vermoeid aan na een rit van 500km.
        En toen ik na die week terug ik mijn Galaxy klom, dan was ik ook tevreden, en na een halve dag was ik weer gewend aan het vermogen van die auto wat niet eens zo slecht was.

        Dus, ja, vermogen is plezant, maar voor mij geen prio, toch niet in die mate dat ik er mezelf financieel wil krom voor werken of andere dingen weg laten.

        Als er mij morgen nog eens een kans geboden wordt om met iets snel te rijden zal ik wel ja zeggen, maar niet voor altijd.

        Comment


        • #5
          ik haal gewoon plezier om zo egaal (en zuinig) mogelijk te rijden, of dat nu met een snelle of trage is
          vind het echt een uitdaging zo weinig mogelijk te remmen, zoveel mogelijk te voorzien en in te schatten zonder de rest te hinderen, maar door shiften rij ik minder in de spits

          accelereren of hernemen doet mij niets, duw-in-rug is niet aan mij besteed, hoge bochtsnelheid binnen het wettelijke wel
          Last edited by bobo; 21/04/2017, 12:09.

          Comment


          • #6
            Kempenzoon hier.

            Ondanks flitspalen en trajectcontroles hier en daar, zijn er toch gelegenheden om de peekaas eens los te laten. Je kan klagen over de drukste primaire verkeersaders, maar zelfs daar valt het buiten de spitsuren nog wel mee vind ik. 't Glas is halfvol. Moest dat echt nergens meer kunnen, en strikt genomen zijn die kansen inderdaad beperkt binnen de wettelijke grenzen, zou het maar frustrerend zijn. Snel rijden om sneller op eindbestemming toe te komen heeft sowieso geen nut. En aangezien we geen autobahn hebben is het genre 400pk+ ook niet nuttig. Maar stellen dat je er niks aan hebt, als in geen beleving/plezier/opportuniteiten... daarmee ben ik het niet eens. Gewoon al het motorgeluid doet veel en je moet niet snel rijden om dat te horen.

            Comment


            • #7
              Wat is snel hee... 400pk en meer, zo rijden er niet veel van rond. Zelfs niet +300 pk. En inderdaad, je kan het vermogen niet meer gebruiken tegenwoordig. Als ik 10 seconden gas geef vanuit stilstand rij ik onverantwoord snel tov het andere verkeer. Mensen verwachten zich ook niet meer aan zo'n snelheden. Je mag maar 70 op de gewone banen. Zoals hierboven gezegd, wil je het gevoel om snel te gaan en toch niet te overdrijven...koop dan iets genre MX5. Da's niet heel snel maar je gevoel zegt dat het snel gaat. Mijne otto is gevaarlijk op dat gebied. Hij is redelijk snel en je voelt het niet. Dus zit je constant 100 a 120 te rijden. Mocht er een 720D bestaan, het ware ook voldoende denk ik.

              Comment


              • #8
                Een snelle wagen is als een dure horloge, je geniet vooral van het bezit, maar praktisch gezien doet dat 99% van de tijd net hetzelfde als een trager model.
                Wie plezier heeft in een snelle wagen moet dat zeker kopen, wij leven maar een keer !
                Iedereen heeft zijn eigen perceptie van wat nog redelijk blijft, en wat overbodig wordt, zelfs onafgezien de prijs. De ene zal voor een zware motorisatie kiezen, de andere zal eerder veel opties verkiezen. En nog iemand anders voor beide als hij de rekening kan betalen. Ik heb onlangs dezelfde wagen getest als de mijne, maar met een motor dubbel zo krachtig. Ik heb mij vrij goed geamuseerd, maar ik heb vooral moeten vaststellen dat ik de meeste van de supplementaire paardjes amper uit hun stal heb kunnen jagen...

                Comment


                • #9
                  Wie gaat er nu ook in de kempen wonen...

                  Ondanks mijn beroep, heb ik nog steeds veel plezier in het autorijden. We hebben één voordeel, het rijden kan 24/24h en dan zit je toch nog redelijk met wat mogelijkheden dan dat je elke dag hetzelfde traject ligt af te malen of er toch eens op uit wil trekken in je vrije tijd terwijl dan net iedereen dat zelfde idee heeft.
                  Mijn beroep laat ook niet toe om veel zotte kuren uit te voeren maar toch ben ik wat blij met mijn voiture. Je vermogen aanspreken daar, waar en vooral wanneer het kan is toch nog mogelijk. Daarvoor wel niet altijd in België (alhoewel) maar zeker nog in Duitsland en Nederland waar je toch nog redelijk wat locatie vind waarbij je het vermogen toch nog een tijdje kan gebruiken.
                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                  Comment


                  • #10
                    Ik wil toch meer pk's in mijn volgende auto. Minder is natuurlijk moeilijk met 60pk onder de kap.

                    Comment


                    • #11
                      En nog dit : wij beginnen al een goede kijk te hebben op wat ik het "Ben Weyts"-effect noem. Op gewone banen nu op 70km/u gelimiteerd doen al de bompa's in hun broek als ze 60 km/u bereikt hebben, en de meeste andere bompa's achter hen durven niet meer inhalen. Het gevolg is de vorming van lange slierten die niemand nog kan inhalen zonder een (dubbele) hogere risico te lopen : de snelheid en de duur van een inhaalmanoeuvre neemt toe, en als per mirakel begint dan een andere bestuurder zelf in te halen van zodra hij merkt dat iemand achter hem dat ook doet. Super-gevaarlijk natuurlijk...

                      Comment


                      • #12
                        Dat is niet het Ben Weyts effect hoor. Is al heel lang zo sinds Bertje Bleit aka Anciaux die regel ingevoerd heeft. Dus ere wie ere toekomt : het Bert Anciaux effect.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                          Wat is snel hee... 400pk en meer, zo rijden er niet veel van rond. Zelfs niet +300 pk. En inderdaad, je kan het vermogen niet meer gebruiken tegenwoordig. Als ik 10 seconden gas geef vanuit stilstand rij ik onverantwoord snel tov het andere verkeer.
                          Dat is inderdaad zo. Maar omdat Chris het zelf aanhaalde (400+) wil ik toch effe zeggen, qua beleving is er wel een verschil tussen 10 seconden accelereren en dan gewoon veel te snel rijden zonder drama, of kortstondig accelereren met veel drama (tractieverlies en motorgeluid). Uwe 7 gaat alle beleving wegfilteren, daarvoor is 'ie gemaakt. Een ander type voertuig met meer vermogen en kabaal is aan lagere snelheden ook al plezant. Een MX-5, hoe plezant het concept ook is, kan nooit dezelfde kick geven als een ponycar zonder tractiecontrole. Soit, 'k heb het al vaker gezegd, voor elke gelegenheid bestaat er een ander type voertuig en voor een daily zoek je een compromis wat u het beste ligt. Wat mij het meeste boeit is om af en toe te kunnen wisselen, want verandering van spijs doet eten zeggen ze.
                          Last edited by ; 21/04/2017, 15:23.

                          Comment


                          • #14
                            Een ponycar zonder tractioncontrole kan er niet van meespreken want nog nooit gereden of in gezeten. Spreken dan wel over iets met veel peekaas he. Kan me voorstellen dat zoiets echt wel een kick geeft en uitermate plezant is. Maar als je daar eens gas mee geeft op gewone baan zit je toch direct aan dubbele a driedubbele toegelaten snelheid? Het jammere is dat ons verkeer te druk geworden is om daar nog voluit van te genieten.
                            De MX 5 zal zeker dezelfde lol niet bieden maar zal je toch langer kunnen planken

                            Comment


                            • #15
                              Met die 70 per uur overal, is voor mij het laatste stukje rijplezier helemaal weg. Om lange snelwegtrajecten te rijden verkies ik nog m'n 320d. Voor nagenoeg alle rest heb ik meer fun met de Toyota Aygo van m'n dochter met de volle 68 Pk. Een lekker vinnig gocart gevoel met een lekkere brom uit de uitlaat. Accelereren van 0 naar 70 is een echte belevenis, en dat alles in volledige legaliteit! Lang leven de 1.000cc driepitter!

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                Maar als je daar eens gas mee geeft op gewone baan zit je toch direct aan dubbele a driedubbele toegelaten snelheid?
                                Bwa... is allemaal relatief, tot pakweg 100 per uur is het dikwijls een gevecht met de achterwielen... (en dat maakt net deel uit van de pret). Maar inderdaad, bij inhaal manoeuvre gaat het richting dubbele snelheden.. dat is heel kortstondig en voel me daar niet rouwig om eerlijk gezegd.

                                Comment


                                • #17
                                  G hebt gelijk weette da.... T zal wel meer zijn als dubbele snelheden als ik al meer dan dubbele haal op korte stukken
                                  Wat voor auto heb je ?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                                    Een MX-5, hoe plezant het concept ook is, kan nooit dezelfde kick geven als een ponycar zonder tractiecontrole.
                                    Dat is waarschijnlijk waar, ik heb geen ervaring met Muscle Cars. Maar mijn MX-5 naar +7000 toeren jagen is toch ook wel plezant.
                                    Mijn 6 diesel naar 5000 toeren jagen ook trouwens.

                                    Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                                    Soit, 'k heb het al vaker gezegd, voor elke gelegenheid bestaat er een ander type voertuig en voor een daily zoek je een compromis wat u het beste ligt. Wat mij het meeste boeit is om af en toe te kunnen wisselen, want verandering van spijs doet eten zeggen ze.
                                    Daarom dat ik het net stom vind om veel geld aan 1 wagen uit te geven waar je in Belgie amper iets mee bent.
                                    Dan liever 2 autos die elk minder zijn, maar wel met duidelijkere focus zodat je uiteindelijk toch meer plezier hebt.
                                    Bvb ipv Audi S6, dan toch liever Mazda 6 diesel en MX-5, ben ik waarschijnlijk nog pakken goedkoper uit.(niet op merken focussen, het is maar een voorbeeld)

                                    Comment


                                    • #19
                                      als je het hier leest lijkt het of je nooit nergens meer tijdens de week snel kan rijden, ik hou ook wel van een pk'tje meer en het snel optrekken of weten dat je power genoeg hebt om in te halen is zeer leuk om in het achterhoofd te houden.

                                      Daarbovenop kan je 's avonds of op sommige stukken toch nog goed doorvlammen, met mijn auto zit ik direct aan 160 op teller voor ik het weet, auto blijft stil, maakt weinig toeren. Je weet flitspalen tenslotte staan.

                                      Al denk ik persoonlijk ook wel dat dit vanaf volgend jaar gaat veranderen, als ze daar dat videodeken gaan "leggen" over Vlaanderen en bijna overal trajectcontrole gaan invoeren. Maar dan zal het weer een spelletje worden van, ik heb die oprit genomen dus kan nog wel snel rijden want ik geloof nooit dat ze op elke op en afrit een camera gaan zetten voor tussentijd-controles te doen.

                                      liever een auto met 190pk dan een met 90 of liever een 6 cylinder dan 3.
                                      Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                                      Comment


                                      • #20
                                        De drukte op de wegen (ook heel veel ouderen), de staat van de wegen, de verkeersremmers, de infrastructuur, de anonieme wagens naast en op de weg, de snelheidsbeperkingen, enz... . Dat allemaal in de daguren (de tijd dat ik het meeste spendeer in m'n wagen) kan ik hier tegenwoordig haast nergens meer doorrijden, ook niet buiten de spits. Of ja toch wel, maar dan ben ik illegaal en/of asociaal bezig en zie ik constant grootlichten opflikkeren in m'n achteruitkijkspiegel. Ik rij 25 jaar met de auto, ik rij nog altijd graag vlot tot heel vlot. Maar tegenwoordig is de fun er echt helemaal af voor mij.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X