Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Haal je nog veel plezier uit snelle wagens in Belgie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • De meeste fietsers vegen hun laarzen aan de wegcode, die ze nochtans goed kennen als autobestuurders, en zijn zo zelf de oorzaak van ongevallen.
    En de groei van het aantal electrische fietsen maakt het probleem maar groter : de gebruikers zitten er meestal op als op een kakkestoel waardoor ze hun evenwicht gemakkelijk verliezen in de bochten of bij het stoppen. De senioren horen en zien niet meer goed, en hebben soms te weinig kracht om hun gevaarte af te remmen. Niet verwonderlijk dat wij meer ongevallen met gekwetsten noteren met deze nieuwe rage.
    En dan de vinger wijzen naar de automobilisten...
    Onlangs een prachtige Stromer van dichtbij gezien (9985 euro's !! ) dat pareltje sprint bijna vanzelf van 0 tot 45km/u in 4 seconden, en heeft zulke performante remmen dat je goed moet oppassen als het wegdek maar een beetje stoffig is. Geef dat in handen van onbevoegden en je weet dat een valpartij heel vlug zal gebeuren.

    Comment


    • Ik ben gaandeweg meer en meer verslaafd gekomen aan hogere pk's... momenteel heb ik geen wagens onder de 300pk en vermoed dat dit in de toekomst ook niet meer zal gebeuren, Wil wel niet zeggen dat ik rij als een zot maar als ik een wagen wil inhalen ofzo moet dit vlot gaan, optrekken met een harmonieus geluid is ook wel leuk. Ik heb bijna nooit verkeersovertredingen in die 15j. dat ik m'n rijbewijs heb, 1x naar rechtbank moeten gaan omdat ik aan 110 vrachtwagen inhaalde waar 70 toegelaten was en was dan nog op een weg die ik wekelijks nam en die vrij recent veranderd was van 90 naar 70. Ongevallen heb ik nog niet gehad. Ik rij graag sportief en daarom moet ik ook een sportieve wagen hebben die een harde ophanging heeft. Ik rij zelden boven de 140 tenzij de gelegenheid zich er echt toe doet en meestal hou ik me aan de snelheidsbeperkingen op de gemeentelijke wegen. Sommige mensen die me zien passeren zullen me wel veroordelen omdat m'n wagens veel lawaai maken en bijgevolg denken ze al snel dat ik daardoor te snel rij. Ik erger mij op de weg vooral aan wielertouristen die met 2 op een binnenweg naast elkaar rijden en je weigeren door te laten. Ook kan ik mij ergeren aan mensen met een te hoge snelheid in ongepaste situaties.. bij druk verkeer, in bochten op binnenwegen enz.

      Ik haal nog steeds veel plezier uit m'n snelle wagens in België alhoewel ik er nog steeds niet de topsnelheid eruit heb gehaald maar daar heb ik ook geen behoefte aan.

      M'n volgende wagen zal een Amg worden.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten

        In ieder geval was het geen snelle wagen en hij staat vrij kort achter de dodelijke slachtoffers stil.... en er is geen bocht te zien op de foto. GSM gebruik? Als het de eerste keer is hoeft hij natuurlijk niet zijn rijbewijs a te geven, dat doen we pas vanaf de derde of vierde keer...
        Vanochtend hoorde ik op Radio 1 van Ben Weyts, dat het geen overdreven snelheid was (ik moet bekennen dat dat mijn eerste gedachte was)
        Maar kennelijk reed de auto achter een vrachtwagen, die stopte voor de fietsers, auto kon niet meer stoppen, is uitgeweken en zo de fietsers geraakt.
        Ik ben bekend met de situatie daar: is niet eenvoudig.
        Om 16u wachten tot er geen auto's zijn, lukt bijna nooit.
        Auto's zitten (eindelijk) op een baan waar ze nog eens 90 mogen, dus quasi niemand stopt.
        Dus wat moet je dan doen als fietser die wil oversteken?

        En als er dan een vrachtwagen wel stopt, dan wil je oversteken. Maar bij een dubbele baan is dat niet zo simpel...

        Veiligste zou zijn om daar een bedienbaar licht te zetten, maar in zulke zaken loopt België nog 20 jaar achter op Nederland.

        Comment


        • Dat is dan een heel triest accident vind ik. Je staat er als fietser, camion stopt dus denk je dat er helemaal niks kan gebeuren, en dan zo eindigen..

          Comment


          • Er was dus in se geen verplichting voor de vrachtwagen om te stoppen... maar hij heeft het uit hoffelijkheid gedaan, zonder te beseffen dat hij hierdoor de fietsers in gevaar kon brengen. Vaak zie ik bestuurders stoppen voor fietsen niet helemaal geen voorrang hebben (zelfs soms wanneer er een driehoek op zijn punt de fietsers van elke voorrang ontbieden) Zo zetten die bestuurders de andere weggebruikers op de verkeerde voet. Alvorens een voetganger of een fietser aanmoedig om over te steken kijk ik of andere wagens hetzelfde gaan doen, en zo niet stop ik niet. Te vaak zijn zwakke weggebruikers verongelukt door in te gaan op wat ze denken een veilig situatie te zijn , terwijl andere bestuurders ze niet gezien hebben en het gevaar niet inzien. Oorzaak is dan een een te zwakke aandacht aan het stuur !!

            Comment


            • Vanuit de korte uitleg van Ben Weyts (1 zinnetje) ben ik nu niet 100% zeker dat die vrachtwagen eerst gestopt is, maar ik denk het wel.
              Het zeer spijtige aan de zaak is dat die dames dus kennelijk een fietsroute volgden die hen daar liet oversteken, waar het dus 2 banen breed is.

              Enkele kms verderop heeft men de weg aangepast zodat je slechts 1 baan moet oversteken:


              Veel veiliger natuurlijk dan deze oversteek:

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                De meeste fietsers vegen hun laarzen aan de wegcode, die ze nochtans goed kennen als autobestuurders, en zijn zo zelf de oorzaak van ongevallen.
                En de groei van het aantal electrische fietsen maakt het probleem maar groter : de gebruikers zitten er meestal op als op een kakkestoel waardoor ze hun evenwicht gemakkelijk verliezen in de bochten of bij het stoppen. De senioren horen en zien niet meer goed, en hebben soms te weinig kracht om hun gevaarte af te remmen. Niet verwonderlijk dat wij meer ongevallen met gekwetsten noteren met deze nieuwe rage.
                En dan de vinger wijzen naar de automobilisten...
                Onlangs een prachtige Stromer van dichtbij gezien (9985 euro's !! ) dat pareltje sprint bijna vanzelf van 0 tot 45km/u in 4 seconden, en heeft zulke performante remmen dat je goed moet oppassen als het wegdek maar een beetje stoffig is. Geef dat in handen van onbevoegden en je weet dat een valpartij heel vlug zal gebeuren.
                Zo'n Stromer is uiteraard de fiets waarop de meeste senioren rondtoeren.
                Als iedereen die niet 'ligt' op zijn fiets, maar er op zit zoals op een kakkestoel niet meer mag fietsen, dan is het probleem opgelost, want dan zullen er niet veel fietsers meer rond rijden.
                Slecht horen komt tegenwoordig véél meer voor bij jeugd... (die dan dikwijls nog met oortjes rondrijden met keiharde muziek)
                Iets of wat deftige elektrische fiets is uitgerust met schijfremmen, veel kracht om te remmen heb je daar niet voor nodig. En net die senioren kopen de wat betere elektrische fiets van 25 km/u.
                Ouwe waggelende peekes op een vélo waren er vroeger ook. Als ik de meeste senioren op hun elektrische fiets zie rondrijden kan ik niet zeggen dat zij het grootste gevaar op de baan zijn...
                Enkelingen niet te na gesproken...
                Maar je moet in gelijk welke stad eens gaan kijken als de scholen uit zijn waar die jongeren rijden: aan de linkerkant van de baan, op de voetpaden, zwalpend van links naar rechts, fietsend over zebrapaden, door rood, oversteken waar en wanneer ze het maar denken te moeten doen, voorrangsborden zijn blijkbaar niet voor hen geldig... enz... en dat liefst met een stuk of 3 - 4 naast elkaar.
                Maar die senioren, dat zijn pas wegpiraten!
                Last edited by Maurice P.P.; 17/05/2017, 18:56.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                  De meeste fietsers vegen hun laarzen aan de wegcode, die ze nochtans goed kennen als autobestuurders, en zijn zo zelf de oorzaak van ongevallen.
                  En de groei van het aantal electrische fietsen maakt het probleem maar groter : de gebruikers zitten er meestal op als op een kakkestoel waardoor ze hun evenwicht gemakkelijk verliezen in de bochten of bij het stoppen. De senioren horen en zien niet meer goed, en hebben soms te weinig kracht om hun gevaarte af te remmen. Niet verwonderlijk dat wij meer ongevallen met gekwetsten noteren met deze nieuwe rage.
                  En dan de vinger wijzen naar de automobilisten...
                  Onlangs een prachtige Stromer van dichtbij gezien (9985 euro's !! ) dat pareltje sprint bijna vanzelf van 0 tot 45km/u in 4 seconden, en heeft zulke performante remmen dat je goed moet oppassen als het wegdek maar een beetje stoffig is. Geef dat in handen van onbevoegden en je weet dat een valpartij heel vlug zal gebeuren.
                  Is voor zo een stromer geen nummerplaat verplicht en helm ?
                  Mag oa. een 16 jarige hier mee rijden? of heb je een rijbewijs b nodig? of bromfiets?

                  Comment


                  • Nummerplaat, verzekering en helm zijn verplicht. Onder de 16 mag je er niet mee rijden. rijbewijs weet ik niet eigenlijk. Moet ook op straat rijden zoals de bromfietsen en niet op fietspad. Kortom, weinig plezier aan volgens mij.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                      Nummerplaat, verzekering en helm zijn verplicht. Onder de 16 mag je er niet mee rijden. rijbewijs weet ik niet eigenlijk. Moet ook op straat rijden zoals de bromfietsen en niet op fietspad. Kortom, weinig plezier aan volgens mij.
                      Dat doen de meeste wieltoeristen nu al, behalve de nummerplaat.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

                        Vanochtend hoorde ik op Radio 1 van Ben Weyts, dat het geen overdreven snelheid was (ik moet bekennen dat dat mijn eerste gedachte was)
                        Maar kennelijk reed de auto achter een vrachtwagen, die stopte voor de fietsers, auto kon niet meer stoppen, is uitgeweken en zo de fietsers geraakt.
                        Ik ben bekend met de situatie daar: is niet eenvoudig.
                        Om 16u wachten tot er geen auto's zijn, lukt bijna nooit.
                        Auto's zitten (eindelijk) op een baan waar ze nog eens 90 mogen, dus quasi niemand stopt.
                        Dus wat moet je dan doen als fietser die wil oversteken?

                        En als er dan een vrachtwagen wel stopt, dan wil je oversteken. Maar bij een dubbele baan is dat niet zo simpel...

                        Veiligste zou zijn om daar een bedienbaar licht te zetten, maar in zulke zaken loopt België nog 20 jaar achter op Nederland.
                        Dan blijft de vraag, waarom kon de wagen niet stoppen voor de vrachtwagen EN niet voor de fietsers die zichtbaar werden bij het veranderen van rijvak. De bestuurder heeft zich laten verassen door te weinig aandacht voor het verkeer, want een vrachtwagen gooit niet vol het anker uit om effe wat fietsers voor te laten.

                        Comment


                        • als je daar dagelijks doorkomt en weet dat je daar geen voorrang moet geven, kan hij mogelijks gedacht hebben: waarom remt de vrachtwagen nu toch? En dan besloten hebben om maar in te halen.
                          Die beslissing is allemaal gebeurd in een fractie van een seconde. Ik denk niet dat hij bewust iemand in gevaar wou brengen. Als je het punt ziet is het gewoon gevaarlijk: fietsroute zonder degelijke oversteekplaats
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • uiteraard niet bewust... Maar ook niet onvermijdelijk...

                            Comment


                            • neen, maar wel menselijke reactie. Als je voorbij kan, dan doe je dat ook. Misschien dat er bij hem ook de twijfel bestond of de vrachtwagen zijn pinker niet was vergeten aan te zetten om naar rechts af te draaien aan het kruispunt. Je verwacht niet dat op dergelijk punt fietsers plots de rijbaan oversteken. De situatie is daar onduidelijk wat het dramatisch gebeuren nog maar eens bewezen heeft.
                              Tijdens de brand van de mont blanc tunnel zijn er nog heel wat auto's in de tunnel gereden hoewel boven de rijstroken de rode lichten in werking waren. Het paste op dat moment gewoon niet in de ervaring en situatiegebondenheid van de mensen dat je op een autosnelweg moest stoppen. En da's op veel plaatsen zo. Daarmee dat ik ook hierboven dat feit aanhaalde van een uniforme aanduiding voor het binnen en buiten rijden van een bebouwde kom. Situaties moeten overduidelijk zijn, weinig ruimte voor interpretatie hebben. Zeker als iemand daar 90 km/h (ofwel 25 meter per seconde) mag rijden. En dat geldt dan evengoed voor de fietsers: je zit op een rustige weggetje te rijden, genietend van het landschap. En dan verwacht je niet dat je plots een drukke bijzonder gevaarlijke weg moet oversteken. Foute context in die situatie.
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • Elk ongeval is in theorie vermijdbaar... Praktijk is jammer genoeg anders. Die chauffeur was die ochtend ook niet opgestaan met het idee dat hij vandaag mensen zou doodrijden. Dit is een voorbeeld van een zeer jammer ongeval denk ik (tenzij de chauffeur aan't prutsen was op gsm of navigatie, dan verandert de situatie sterk)

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P.

                                  Zo'n Stromer is uiteraard de fiets waarop de meeste senioren rondtoeren.
                                  Als iedereen die niet 'ligt' op zijn fiets, maar er op zit zoals op een kakkestoel niet meer mag fietsen, dan is het probleem opgelost, want dan zullen er niet veel fietsers meer rond rijden.
                                  Slecht horen komt tegenwoordig véél meer voor bij jeugd... (die dan dikwijls nog met oortjes rondrijden met keiharde muziek)
                                  Iets of wat deftige elektrische fiets is uitgerust met schijfremmen, veel kracht om te remmen heb je daar niet voor nodig. En net die senioren kopen de wat betere elektrische fiets van 25 km/u.
                                  Ouwe waggelende peekes op een vélo waren er vroeger ook. Als ik de meeste senioren op hun elektrische fiets zie rondrijden kan ik niet zeggen dat zij het grootste gevaar op de baan zijn...
                                  Enkelingen niet te na gesproken...
                                  Maar je moet in gelijk welke stad eens gaan kijken als de scholen uit zijn waar die jongeren rijden: aan de linkerkant van de baan, op de voetpaden, zwalpend van links naar rechts, fietsend over zebrapaden, door rood, oversteken waar en wanneer ze het maar denken te moeten doen, voorrangsborden zijn blijkbaar niet voor hen geldig... enz... en dat liefst met een stuk of 3 - 4 naast elkaar.
                                  Maar die senioren, dat zijn pas wegpiraten!
                                  Senioren? Met een Stromer? Nog nooit gezien...

                                  Als ik met de fiets rij heb ik altijd muziek in mijn oren, vroeger toen ik naar school ging en zelf nu nog. Ik kijk wel goed rond en ben dan ook nog nooit iets tegengekomen op die manier. Nekeer op het voetpad rijden ofzo moet kunnen, zolang je niemand in gevaar brengt.

                                  En dan 10 000€ uitgeven aan ne fiets... goed zot! Ik ken iemand die zo ne Stromer heeft, slijtage ligt veel hoger dan bij een gewone fiets en de kosten uiteraard ook.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten

                                    Senioren? Met een Stromer? Nog nooit gezien...

                                    Als ik met de fiets rij heb ik altijd muziek in mijn oren, vroeger toen ik naar school ging en zelf nu nog. Ik kijk wel goed rond en ben dan ook nog nooit iets tegengekomen op die manier. Nekeer op het voetpad rijden ofzo moet kunnen, zolang je niemand in gevaar brengt.

                                    En dan 10 000€ uitgeven aan ne fiets... goed zot! Ik ken iemand die zo ne Stromer heeft, slijtage ligt veel hoger dan bij een gewone fiets en de kosten uiteraard ook.
                                    Fietsen met muziek in de oren, niks voor mij. Het gehoor is een heel belangrijk iets als fietser in 't verkeer.

                                    Comment


                                    • Mijn boodschap even herlezen aub...
                                      Het voorbeeld van een Stromer heeft als bedoeling de gevaren van electrische fietsen aan te tonen bij gebruikers die deze niet kunnen overmeesteren.
                                      Natuurlijk heb ik ook geen oma op een Stromer gezien !

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                        Mijn boodschap even herlezen aub...
                                        Het voorbeeld van een Stromer heeft als bedoeling de gevaren van electrische fietsen aan te tonen bij gebruikers die deze niet kunnen overmeesteren.
                                        Natuurlijk heb ik ook geen oma op een Stromer gezien !
                                        Hey, het was maar grappig bedoeld hoor. Daarom stond er een achter.
                                        Ik bedoel maar dat we allemaal een beetje verdraagzamer moeten zijn en er misschien eens aan denken dat er ooit ook een dag zal komen dat we zelf iets minder 'vlotjes' zullen worden en we desondanks ook graag nog mobiel zullen blijven...

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                          @niko: slechte opmerking

                                          hiermee laat ge zien dat onder sommige stressvolle omstandigheden het toch best ok is om maar door te vlammen...volgens uw mening toch

                                          ik deel hierin de mening van Maurice. Ik kom dikwijls laat genoeg op afspraken door gelijk welke omstandigheden en nog nooit, maar dan ook nog nooit voor afgeschoten geweest. Netjes op tijd een berichtje achterlaten en dan komt dat allemaal goed.
                                          Ik rij altijd te snel, maar zo ben ik.
                                          2012 Mazda MX-5 NC 2.0 Sport

                                          2016 VW TIGUAN 150 TDI R-LINE

                                          Comment

                                          Working...
                                          X