Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Haal je nog veel plezier uit snelle wagens in Belgie?
Ik heb er net geen probleem mee. De verkeersdrukte is inderdaad de realiteit. Maar ik zit er hier niet over te zagen of te zeggen wat anderen moeten doen hoor.
Nog eens, ik zeg ook niet wat jij wel of niet moet doen. Ik zeg gewoon dat mensen die hun auto nemen voor belachelijk korte afstanden er mee voor zorgen dat de verkeersdrukte flink toeneemt in de verstedelijkte gebieden. En ik repliceerde op uw uitspraak van 'iedereen content' dat die niet klopt. Niet iedereen die een drukker bevolkt gebied doorkruist zit daar achter u aan te tuffen voor een (ultra)korte afstand in z'n auto... .
Dus omdat jij dat wil moet ik maar met mijn fiets naar de winkel ?
Het wordt hier steeds beter.
Mijn vrouw moet mij naar mijn werk voeren, mijn zoon moet in Smetlede gaan voetballen, ik moet met mijn fiets boodschappen doen ...
What's next ?
Boodschappen in de week of zaterdag doen, bij ons is er een nieuwe Delhaize geopend en daar staat meer volk op zondag dan de rest van de week! Nog zo een marginale evolutie die alleen maar slechter wordt, bij mijn vriendin in de Gamma zijn ze ook al aant zagen om elke! zondag open te doen.
Dikke kloten kweken, egoïsten zijnt! En laat het net die zijn die het voor iedereen verkloten, maar oh, laat ze niet in het weekend werken e want...
Ohja het is wat het is, veel te veel luxe zijn we gewoon geraakt, smartphones, internet, elektronische snufjes op de wagen die ons waarschuwt voor alles en nog wat, zodat we nog meer met de smartphone kunnen bezig zijn. De wereld is omzeep, leer er maar mee leven, het wordt nooit meer zoals vroeger, toen alles beter was!
Ik weet niet of ik nog kán fietsen, is al zeker 5 jaar geleden
Dat verleer je nooit hé. Is gelijk aan de borst van je lief sabbelen. Lol
Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Verantwoordelijkheid om het probleem aan te pakken ligt dan ook vooral bij de overheid. Onwilligheid het probleem van bedrijfswagens grondig aan te pakken (al probeert men tegenwoordig toch "iets" te doen) en jaar na jaar besparen op openbaar vervoer helpt niet. Alsook dat men blijft belasten op het bezit en niet het gebruik van de auto. De combinatie van al deze factoren zorgt er gewoon voor dat er veel te veel verkeer op de baan is.
- Salariswagens minder interessant maken. (Bedrijfswagens, nodig voor het uitvoeren van de job wel niet te hard raken.)
- Durven investeren in openbaar vervoer.
- Km-heffing voor auto's. Geen BIV of vaste BV.
Je moet het financieel interessant maken om alternatieven te gebruiken. Zonder mensen per definitie af te straffen. Nu betaal je een hoop vaste kosten aan je auto, BIV, VB en (voor de meeste mensen) verzekering zijn vaste bedragen op jaarbasis. Ook verliezen veel mensen de andere running costs uit het oog (onderhoud, banden, ... worden bekeken als onverwachte of vaste kosten, terwijl deze voor een groot deel ook vasthangen met het aantal km's.)
Als je mensen duidelijker kunt maken wat een auto effectief kost per afgelegde km (en dat men dus niet enkel hun dieselprijs telt) en een deftig alternatief kunt aanbieden, zal het gebruik snel dalen.
'gratis' zo goed als onbeperkt kilometers rijden met de bedrijfswagen is een compleet foute stimulans idd. De macht van de auto lobby is echter zo groot dat er weinig zal veranderen.
Ik zou verwachten dat mensen zelf hun gedrag aanpassen door de file problematiek, maar niets is minder waar: er zijn er velen die het blijkbaar zodanig gewoon zijn om in de file te staan dat ze het zelfs precies niet meer zo erg vinden. Terwijl je ook een job dichter bij huis kan zoeken, verhuizen, toch het OV nemen (evt met plooifiets om op de eindbestemming te geraken), ... niet altijd zo evident maar op de duur ben je die file toch zodanig beu dat je over zulke dingen gaat nadenken? Files zijn een sluipmoordenaar die stilletjes uw al uw vrije tijd afpakken en u gestresseerd en ongelukkig maken op de duur.
Fietsen is leuk... als het mooi weer is en wij niets jaar huis moeten terugbrengen. Ook leuk als wij nog genoeg fit zijn. Maar hoeveel zijn er die echt alles met de fiets zouden kunnen ? Tja... dat is al een andere koek !
Alle winkels zouden moeten open zijn op zondag of feestdagen. Niets leuker dan op een feestdag die toch verloren is megagrote voorraden te gaan inslaan op een feestdag! Zoals Auchan bvb.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Fietsen is leuk... als het mooi weer is en wij niets jaar huis moeten terugbrengen. Ook leuk als wij nog genoeg fit zijn. Maar hoeveel zijn er die echt alles met de fiets zouden kunnen ? Tja... dat is al een andere koek !
Dat is waar, maar er zijn ook héél veel die wel fit genoeg zijn en niks moeten meenemen en het ook niet doen hé.
En met een fiets kan je wat vervoeren als je wilt hoor. Vroeger reden de vrouwen naar de supermarkt met de fiets, aan elke kant van 't stuur een hoop zakken en vanachter nog ne zak patatten erop. Zelfs hoog bejaarde vrouwen reden dikwijls zo nog rond. Tegenwoordig zie je dat haast niet meer. Nu is zelfs één brood gaan halen een reden om de auto te nemen.
Als mijn zoon een goede voetbalopleiding kan krijgen op Eendracht Aalst, ga ik echt niet tegen hem zeggen dat hij maar met zijn fiets naar Smetlede moet gaan :-S
Doe eens normaal jongens. Jullie zeggen hier 'en dan maar zagen dat het te druk en te gevaarlijk is', maar het zijn jullie zelf die hier aan het zagen zijn en dat we met onze kinderen niet voor kwaliteit moeten kiezen, dat ze maar hun plan moeten trekken. Fijn ouderschap.
Ah, daar heb je natuurlijk een punt, ik had dit over het hoofd gezien! Al die jeugdvoetballertjes zijn uiteraard allemaal toekomstige topvoetballers.
En inderdaad, het getuigt van verschrikkelijk slecht ouderschap als je je kind gewoon voor het plezier en de kameraadschap laat voetballen bij FC Sint Boemerskonte.
Maar dit is niet mijn punt. Ik beweer enkel dat er veel verplaatsingen gedaan worden om de kinderen naar van alles en nog wat te brengen en ophalen en dat er toch dikwijls (dus niet altijd) de mogelijkheid is ofwel dichterbij ofwel per fiets of te voet te gaan.
En dat vele ouders met hun wagen gevaarlijke situaties creëren door absoluut vlak voor de ingang/uitgang te willen stoppen/wachten, dubbel parkeren enz...
Alle beetjes helpen, en als ieder eerlijk voor zichzelf eens uitmaakt dat sommige verplaatsingen écht wel anders kunnen, zijn we misschien toch allemaal een beetje beter af, niet?
Ik zei toch 'niets mis mee'. En ik bedoelde voetbaltalent waarmee hij iets hoger mag mikken dan het gewestelijke niveau, waar trouwens ook niets mis mee is. Ik moet mij voorzichtig uitdrukken. Maar we wijken af.
Dat is waar, maar er zijn ook héél veel die wel fit genoeg zijn en niks moeten meenemen en het ook niet doen hé.
En met een fiets kan je wat vervoeren als je wilt hoor. Vroeger reden de vrouwen naar de supermarkt met de fiets, aan elke kant van 't stuur een hoop zakken en vanachter nog ne zak patatten erop. Zelfs hoog bejaarde vrouwen reden dikwijls zo nog rond. Tegenwoordig zie je dat haast niet meer. Nu is zelfs één brood gaan halen een reden om de auto te nemen.
ja, ik zie dat alle dagen. maar dan is te voet de boodschappen gaan doen... en probeer maar een een bak bier met de fiets naar huis te brengen !
nee, hoor, de hulp van een fiets om het verkeer te verlichten, zoiets bedenkt maar een Crevits, Smets of Weyts, terwijl ze zelf zich knus laten vervoeren in hun dienstwagen met chauffeur... omdat ze laat moeten vergaderen ;-))
ja, ik zie dat alle dagen. maar dan is te voet de boodschappen gaan doen... en probeer maar een een bak bier met de fiets naar huis te brengen !
Waar is de tijd dat bijna iedereen zijn bier, limonade... kocht bij de drankenhandelaar die 1 of 2 x per week langs kwam?
Dat de melkboer zijn ronde deed?
Dat elke bakker dagelijks zijn ronde deed?
En dat we voor de rest naar de plaatselijke kruidenier / beenhouwer / superette gingen?
Ik weet wel ,velen zijn nu met 2 gaan werken en dus niet altijd thuis, of zijn onderweg om hun kroost naar één of andere bezigheid te voeren, maar ik herinner me dat vele van die handelaars hun toer 's avonds of op zaterdag deden...
Nostalgie, of zit er misschien terug wat toekomst in?
Comment