Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geremde aanhangwagen voor Kia Picanto automatic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Geremde aanhangwagen voor Kia Picanto automatic

    Mijn wagentje mag enkel een geremde aanhangwagen met een maximum gewicht van 400 kg trekken.
    Betekent dit ook dat op het identificatieplaatje van de trailer er een maximaal gewicht van 400 kg mag staan? Of mag ik om het even welke trailer trekken zolang het totale aanhanggewicht (trailer + lading) 400 kg niet overschrijdt?

  • #2
    Indien u slechts bijvoorbeeld 600kg ongeremd mag trekken, mag u nog steeds een aanhangwagen met MTM 750kg voorttrekken, MAAR u mag slechts een totale ONGEREMDE sleeplast ( gewicht aanhangwagen + gewicht lading ) van 600kg bekomen.

    Vanwege de vele verwarring hieromtrend is dit ons bevestigd geweest door de lokale politie van de politiezone GRENSLEIE, cel mobileit (J.P., mei 2013).
    Bron : http://wetgeving.aanhangwagen-remorque.be/

    Ik zou het voor alle zekerheid nog eens dubbelchecken bij je lokale PZ.

    Comment


    • #3
      400kilo is niet veel, er zijn veel geremde aanhangers die leeg al zo veel wegen.
      je mag inderdaad een zwaardere mtm aanhanger trekken, zolang je niet boven de 400kilo uitkomt.
      Boetes op overladen zijn niet om mee te lachen, spreek uit ervaring. Mee oppassen.

      Comment


      • #4
        400 kg is effectief niet veel. Mijn geremde aanhanger met huif weegt leeg 300 kg , hij heeft een laadvermogen van 1000 kg. Mijn kia cerato mag volgens de constructeurs gegevens 1400 kg geremd trekken. Maar ga toch een lichte vracht aanschaffen , genre jumper, boxer, ducato, traffic vivaro, primastar deze mogen 2 ton trekken. De boetes voor een overladen zijn niet min. Ik moest moest zelf mijn aanhanger laten staan ( lag 100 kg) teveel op, oftewel een deel van de lading op eigen risico achterlaten, en deze later komen halen.Mijn zoon mocht zijn aanhanger laten staan en eerst het rijbewijs BE gaan halen alvorens met de geladen aanhanger te mogen rijden. Dat was heel duur hout ( bijna met een laagje GOUD)

        Comment


        • #5
          Alvast bedankt voor de nuttige info.
          Ik besef terdege dat 400 kg heel weinig is en al zeker voor een geremde trailer.
          Toch meen ik een oplossing gevonden te hebben in de richting van kampeeraanhangwagens zoals Alpenkreuzer, Heinemann e.a. Die zijn allemaal geremd. Er zijn er genoeg te vinden op de 2ehandsmarkt. Als ik er dan het kampeermateriaal uit verwijder, heb ik al snel een trailer met een leeg gewicht van +- 150 kg. Dat laat me toe nog 250 kg legaal te laden en dat is voldoende voor het gebruik dat ik op het oog heb...
          Is dat een goed idee of zie ik iets over het hoofd?

          Comment


          • #6
            En hoe gaat deze 150 kg structuur een gewicht van 250kg verdragen ? Deze is manifest afgestemd op licht gewicht.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door MacGregor26 Bekijk Berichten
              Dat laat me toe nog 250 kg legaal te laden
              Absoluut niet.

              Comment


              • #8
                Het mtm van dergelijke trailers is dikwijls 500 kg of iets minder (495 kg).
                Lang geleden heb ik met zo'n leeggemaakte campingcar (weliswaar ongeremd) vele jaren rondgereden en er tot 500 kg mee vervoerd. Nooit enig probleem mee ondervonden.
                Ik begrijp dus niet echt waar het probleem zich zou kunnen situeren.
                Verlicht mij aub ...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door MacGregor26 Bekijk Berichten
                  Ik begrijp dus niet echt waar het probleem zich zou kunnen situeren.
                  De periode dat de dieren nog spraken ligt reeds enige tijd achter ons ... er is nu richtlijn 2007/46/EG : vanaf 29 oktober 2012 is het gedaan met zelf aanhangertjes in mekaar te knutselen.



                  Comment


                  • #10
                    1. Graag een link naar de door jou aangehaalde wetgeving.

                    2. Matrassen, tenten, tentframe en andere niet structurele elementen van een campingcar wegnemen, kan je moeilijk gelijkstellen aan het zelf in elkaar knutselen van een aanhangertje ...

                    Comment


                    • #11
                      De aanhangwagen dient compleet afgeleverd te worden door de fabrikant, er mag géén zelfmontage geschieden door zowel de dealer, handelaar of eindverbruiker.


                      Vanaf 29 oktober 2012 is het gedaan met zelf aanhangwagens in elkaar knutselen. Want dan moet elk nieuw exemplaar dat op de weg komt een homologatie hebben voor de Europese markt.




                      Je wijzigt de bestemming, dus je gaat (om)bouwen en dat kan enkel mits toelating van de constructeur.

                      Veel keuze heb je dus niet ... ofwel rij je een keer meer met een combinatie die wettelijk in orde is ofwel gebruik je een auto die geschikt is voor datgene dat je er wil mee doen.

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb intussen ook eens de aanhangwagenwiki geraadpleegd.
                        De nieuwe wetgeving geldt dus voor aanhangwagens die nieuw in het verkeer werden gebracht vanaf 2012.
                        Oudere trailers (zoals dewelke ik op het oog heb) vallen buiten deze context. Het naamplaatje bvb is voldoende aanwijzing.
                        Ik blijf bijgevolg bij mijn standpunt dat ik binnen de wettelijkheid blijf als ik een oudere geremde campingcar van zijn niet-essentiele attributen ontdoe (zoals hoger al aangegeven).

                        Comment


                        • #13
                          Gaat het dan over een campingcar met van die kruiwagenwieltjes??
                          Z4 M40i

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door MacGregor26 Bekijk Berichten
                            ...
                            Ik blijf bijgevolg bij mijn standpunt dat ik binnen de wettelijkheid blijf als ik een oudere geremde campingcar van zijn niet-essentiele attributen ontdoe (zoals hoger al aangegeven).
                            als je het toch beter weet, waarom dan de vraag ? Doe je ding en neem je verantwoordelijkheid...

                            Comment


                            • #15
                              @ guyugy
                              Ik verkeerde in de mening dat een forum een discussieplatform was.
                              Deze mening wordt blijkbaar niet door iedereen gedeeld.
                              ... en om terug te keren op je reactie van gisteren; jij vindt dus dat een structuur van 150 kg geen gewicht van 250 kg kan dragen. Er zijn voldoende trailers met een gewicht van 400 kg die probleemloos 1000 kg aankunnen. En dat is dan geen probleem!?
                              Een beetje intellectuele eerlijkheid heeft nog nooit iemand geschaad.
                              Bovendien zijn veel van die geremde kampeeraanhangwagens gehomologeerd tot 750 kg, terwijl hun eigen netto trailergewicht< 200 kg.

                              @camaro 68 rs

                              Gisteren bvb bekeek ik een (oudere) Jamet Canyon (geremd)...
                              MtM 650 kg, normale autobanden, leeg gewicht +- 150 kg.
                              Zo goed?

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door MacGregor26 Bekijk Berichten

                                Gisteren bvb bekeek ik een (oudere) Jamet Canyon (geremd)...
                                MtM 650 kg, normale autobanden, leeg gewicht +- 150 kg.
                                Zo goed?
                                Met een beetje intellectuele eerlijkheid weet je dit toch zelf,

                                Laat uw verzekeringsagent, het in uw contract opnemen, dan ben je zeker

                                Vragen kost immers niets.

                                Comment


                                • #17
                                  Bij mijn grootmoeder staat nog zo een leeggehaaldde campingcar. Qua structuur kan je dat toch niet vergelijken met een gewone aanhangwagen. Qua gewicht kan dat wel wat hebben, maar hoe je dat plaatst binnen de structuur is toch wel heel belangrijk. Wij vervoerden daar enkel kampeer materiaal mee en altijd met het "deksel" gesloten, want die bedbodem is echt een onderdeel van de structuur.

                                  Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk

                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door josenjef
                                    Bij mijn grootmoeder staat nog zo een leeggehaaldde campingcar. Qua structuur kan je dat toch niet vergelijken met een gewone aanhangwagen. Qua gewicht kan dat wel wat hebben, maar hoe je dat plaatst binnen de structuur is toch wel heel belangrijk. Wij vervoerden daar enkel kampeer materiaal mee en altijd met het "deksel" gesloten, want die bedbodem is echt een onderdeel van de structuur.

                                    Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
                                    Ook altijd goed op de temperatuur van de bandjes letten bij langere ritten!
                                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                    '15 Volvo XC60 D3

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                      Ook altijd goed op de temperatuur van de bandjes letten bij langere ritten!
                                      Ja, en voor dat je vertrekt de banden eerst voorverwarmen met bandenwarmers en deze pas verwijderen vlak voor je vertrekt!
                                      Anders veel gripverlies!

                                      Comment


                                      • #20
                                        deze zou wel passen achter de picanto ... voor dat geld kan je toch niet sukkelen met een oude caravan.

                                        Tweedehands of nieuwe Aanhangers en Bagagewagens kopen of gratis verkopen? Het meest diverse gebruikte aanbod van België. Eenvoudig, persoonlijk en relevant.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X