Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Paardencamionette invoeren van NL naar België

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Paardencamionette invoeren van NL naar België

    Hallo

    Ik heb hier al veel doorgelezen maar geraak er niet uit...

    wij zijn vandaag naar een Peugeot boxer, die omgebouwd is naar een paardencamionette door roelofsen, gaan kijken in NL.
    Nu hebben we beslist deze te kopen, en omdat we niet wisten hoe of wat ivm het naar huis rijden en nummerplaten aanvragen hadden de eigenaars voorgesteld om deze te brengen.

    Zij gaan naar RDW om deze te laten uitschrijven en zouden deze dan brengen. (Ze gingen er dinsdag voor bellen naar RDW hoe dit juist moest)

    Stel dat dit dan goed komt is mijn volgende vraag, ik heb geen gelijkvormigheidsattest...

    Maar aangezien dit om een omgebouwde paardencamionette gaat, vraag ik me af of deze ook nog een gelijkvormigheidsattest nodig heeft? Ik lees hier en daar dat dit niet meer van toepassing is, maar dat ik deze gewoon bij Peugeot kan aanvragen moest het nodig zijn, maar gaat dit omdat het gaat om een omgebouwde wagen en ik hier niets van andere papieren van heb dan het kentekenbewijs...

    hopelijk kan iemand me hiermee helpen want begin al te twijfelen of ik dit allemaal wel inorde ga krijgen met de documenten die ik heb...

  • #2
    Alles heeftb een COC nodig, een ombouw heeft er soms zelfs 2 nodig. 1 van de leverancier van het niet-afgebouwde voertuig (Peugeot) en 1 van de firma die de om/opbouw heeft gedaan. Dan heb je ook 2 typeplaatjes nodig.

    Comment


    • #3
      Niet alles heeft een COC nodig.

      Een eerste stap is het checken van het identificatieplaatje: is dat wel of niet voorzien van een Europees goedkeuringsnummer ?

      Voorbeeldje van zo'n Europees goedkeuringsnummer :

      Comment


      • #4
        Zelfs een onnozele trailer van minder dan 750jg mtm moet nu een coc hebben bij nieuw aankoop.

        Dus inderdaad vermoedelijk 2x coc aanvragen, bij Peugeot en bij de ombouwer.

        Comment


        • #5
          In dit specifieke geval gaat het over een tweedehands camionette waarvan we nu nog niet van weten of ze al dan niet onder de Europese goedkeuring valt, maar dat zal een check van het identificatieplaatje uitwijzen.

          Comment


          • #6
            Helaas staat de camionette in Nederland...

            Comment


            • #7
              Zo staat het inderdaad te lezen in bericht #1.

              Comment


              • #8
                Bedankt al voor de info, ik vraag het even na bij de verkoper. Maar aangezien de camionette van 2005 is denk ik niet dat deze over een E-nummer beschikt.
                en kan je in Nederland zo een COC aanvragen, kan ik dit aan de verkoper vragen dat hij dit doet dan?

                Comment


                • #9
                  Maar heb ik dit 100% zeker nodig om hem te kunnen registreren ed? Want lees dan op andere sites dat dit niet meer nodig zou zijn?

                  Comment


                  • #10
                    1 COC heb je altijd nodig, en afhankelijk van wat er juisty op het typeplaatje staat misschien 2.

                    Comment


                    • #11
                      Als er geen Europees goedkeuringsnummer aanwezig is (dus, de camionette valt niet onder een Europese goedkeuring), dan heb je geen COC nodig maar wel een zgn. nationaal gelijkvormigheidsattest wat je kan bekomen door het laten uitvoeren van een gelijkvormigheidskeuring in een keuringsstation.

                      In voorkomend geval heb je dus eerst nog een administratieve mallemolen te doorlopen alvorens je kan inschrijven en beginnen rijden ...

                      Comment


                      • #12
                        Ja ben vandaag gaan luisteren en zou 3 maanden kunnen duren indien het een homologatiekeuring is...
                        Indien Peugeot de wagen een nationale goedkeuring geeft 2 weken... maar die kans is klein... hmhm

                        Comment


                        • #13
                          Wel coc aanvragen bij peugeot
                          en https://www.roelofsen-raalte.nl/ ziet er wel ok uit, ze bestaan nog dus ze kunnen wel de nodige info verschaffen.

                          Ik zou het in deze volgorde doen

                          1)Naar de keuring gaan en eens vragen welke gegevens ze nodig hebben van https://www.roelofsen-raalte.nl/
                          2) Neem Contact op met hun en vraag of dit mogelijk is om op papier te zetten
                          3) Desnoods laat je bovenstaande doen door de eigenaars indien ze het voertuig willen zien

                          4) Exporteren uit NL is gewoon naar de RDW met de papieren en er zeker bij vermelden dat die naar BE moet dan krijg je nog een extra papier!!!!
                          Desnoods doen de eigenaars dit, of doe je het zelf en kan je een export kenteken aanvragen dit is geldig voor de rit van Nl naar je thuisadres. (kan je doen binnen de 14dagen)

                          5) Voor een COC van peugeot gaan ze de wagen willen zien...indien het bij de garage kan doenbaar, bij de invoerder al iets moeilijker want ze moeten de wagen zien en je mag er niet met rijden...
                          (afspraak op voorhand vast leggen en direct van NL naar door rijden met je exportkenteken en dan naar huis)

                          6) homologatiekeuring voor de ombouw indien ze het niet aanvaarden op de keuring.

                          Voor alles een eerste keer maar kan me voorstellen dat het niet easy lijkt :p
                          Ik zou het persoonlijk doen maar ik ken mijn baan...


                          Polo 6n 1.4

                          Comment


                          • #14
                            Bedankt voor je reactie verbatim2

                            we hebben een overeenkomst dat ik nog 3 weken met hun kenteken mag blijven rijden dus ik kan me nog verplaatsten.
                            Heb nog niet naar de douane geweest omdat ik dit denk ik nog niet kan aangezien de wagen nog gewoon ingeschreven staat op de vorige eigenaars en ik dit best nog even zo houd tot ik me niet meer moet verplaatsten?

                            Zij hebben aan Peugeot NL een document gevraagd en dit zou volgens Peugeot NL voldoende zijn (denk ik niet) maar moest maandag naar de Peugeot garage hier in de buurt met dit document en de wagen en dan gingen ze dit bekijken en foto's nemen van de wagen om dit bij Peugeot België aan te vragen.

                            Nu hebben ze de wagen daar deze week nog eens APK laten keuren, omdat je dit hier en daar leest dat dit dan niet voor problemen zou mogen zorgen... Maar hier op de keuring zeggen ze dan weer dat dit niet telt...

                            Dit had ik ook nog gevonden op een ander forum:
                            "Wel dient elk ingevoerd voertuig dat eerder in een andere lidstaat was ingeschreven een zgn. validatieprocedure te doorlopen vooraleer het kan ingeschreven worden in België. Deze procedure dient u op te starten via een station van de technische controle. Indien u daarbij kan aantonen dat het voertuig eerder permanent was ingeschreven in een andere lidstaat (d.m.v. inschrijvingsbewijs) bent u inderdaad niet verplicht het certificaat van overeenstemming voor te leggen. Het station bezorgt het dossier aan de Cel Homologatie en Technische Keuring dat het dossier nakijkt waarna een zgn. validatie-attest wordt afgeleverd en het voertuig kan ingeschreven worden. Dergelijke validatieprocedures verlopen normaal vrij snel.

                            Mocht u bij deze procedure nog problemen ondervinden kan u steeds de Cel Homologatie en Technische Keuring contacteren via homologatie.voertuigen@mow.vlaanderen.be of 02-553 72 57.

                            Met vriendelijke groeten,

                            Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid"

                            Als ik dit lees dan zou ik denken dat heel die rompslomp niet nodig is??

                            Ik ga zeker eens bij roelofsen luisteren, als ze me dit kunnen bezorgen zou dit al een pluspunt zijn..
                            De wagen is in Nederland altijd ingeschreven geweest als veewagen dus die opbouw was daar zo goedgekeurd...

                            Hopelijk weet ik maandag meer van Peugeot maar het is met een klein hartje...

                            Maar stel nu dat je al Nederlander verhuist naar België en je wil je wagen hier inschrijven, en je moet heel die procedure doen... dat wil dan zegge dat je een nieuwe wagen moet kopen om de wachttijd tot dit inorde is (kan 3 maanden zijn) te overbruggen?? Dat kan toch niet?

                            Nog eens bedankt om me te willen helpen, kan zijn dat ik nog wel eens terug kom voor een vraag

                            Comment

                            Working...
                            X