Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nul verbruik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nul verbruik

    Vandaag een gesprek gehad ivm NUL brandstoftoevoer als de motorstuureenheid voelt dat er geen energie moet toegevoegd worden. Zoals bergaf. Dan drijft eigenlijk de automaat en de energie van de auto de motor aan. De motor blijft wel draaien natuurlijk, alles werkt hetzelfde, alleen zonder de toevoeging van brandstof. Pas als je de wagen in neutraal plaatst en de motor dus voelt dat hij op eigen kracht moet functioneren en er dus energie nodig is wordt er brandstof geïnjecteerd en zal de motor minimum stationair toerental draaien. bij gas geven wordt er meer energie gevraagd en zal de motorstuureenheid alles hierop afstellen naargelang de vraag. kan iemand dit bevestigen? Of zit ik er naast

  • #2
    Dat is zo ja. Toch met injectiemotoren, waarbij de computer bepaalt hoeveel brandstof er moet worden ingespoten. Met carburatiemotoren was het anders vroeger.

    Comment


    • #3
      Veel wagens recupereren zelfs energie tijdens het uitbollen. Om de batterij op te laden bvb. Koppeling induwen en dit valt ook weg + een verbruik van een tweetal liter op honderd.

      Comment


      • #4
        Dit is al tientallen jaren zo, sinds de elektronische benzine injectie.
        Last edited by camaro 68 rs; 06/07/2017, 15:14.
        Z4 M40i

        Comment


        • #5
          Dit klopt inderdaad. Maar vaak betrap ik er mezelf toch op, dat ik freewheelen beter vind dan afremmen met de auto nog in versnelling. Je bolt dusdanig veel langer uit, zonder gas te moeten bij geven. Ik weet niet of het ene het andere wel compenseert namelijk.
          Hangt natuurlijk wel voor een stuk af van je parcours en de verkeersdrukte.

          Comment


          • #6
            freewheelen vebruikt minder. Immers er is minder energie nodig om de motor stationair te laten draaien, dan op hoger toerental, waarbij de auto afgeremd wordt.
            Sommige automaten hebben tegenwoordig een 'zeilmodus', waarbij hij ontkoppelt vanaf je je gas lost. Net om het gemiddeld verbruik omlaag te krijgen.
            Hypermilers gebruiken deze techniek ook: de motor kort laten werken om snelheid te winnen, en dan uitbollen op ralenti (of zelfs met motor helemaal uit, zoals een hybride)

            Comment


            • #7
              Nochtans deden we met Renault eens een zuinigheidswedstrijdje georganiseerd met 'kenners' van de materie. En die zeiden dat uitbollen in een hoge versnelling zuinigste was. Het was 'fout' om te freewheelen...
              Anderzijds heb ik een eco pro stand op mijn auto (die ik nooit gebruik alhoewel je daar een halve liter mee kan winnen ) en dan gaat de automaat ook freewheelen als er voldoende lang gas gelost wordt.

              Comment


              • #8
                Ik weet niet hoe het zit met de huidige motoren waarvan het regime vooral door elektronica wordt gestuurd, maar bij oudere motoren gekoppeld aan een handbak is er nul verbruik wanneer je van het gas af gaat en niet ontkoppelt
                Velen mispakken zich omdat ze de motor nog horen draaien (en zeker als je bij hogere snelheid en lage versnelling de motor in toeren hoort gaan). Maar de motor draait op dat ogenblik enkel en alleen op basis van het feit dat de aangedreven wielen nog draaien en zonder ontkoppeling de volledige aandrijflijn verder stuwt, tot en met de zuigers in de motor. Dus je hoort de motor wel, maar dat is door de voorwaartse stuwing en niet door enige verbranding van brandstof. Dat is ook de reden waarom de motor stil gaat vallen wanneer de snelheid onvoldoende wordt en er nog steeds niet ontkoppeld wordt. De voorwaartse stuwing valt weg en kan de motor dus niet meer draaiende houden.
                En dus is remmen op de motor (dus zonder ontkoppelen) per definitie zuiniger, want nul brandstofverbruik.

                Comment


                • #9
                  Jamaar, stel nu dat je niet WIL remmen. Als je dan gaat remmen op de motor (gas los), dan rem je dus toch af, je verliest kinetische energie... terwijl je bij ontkoppelen slechts een kleine hoeveelheid brandstof nodig hebt om de motor te laten draaien (laag toerental, moet niets aandrijven) en lang je snelheid kunt houden.
                  Ik geloof enerzijds DHL zijn bewering wel, maar vraag mij af hoe het te verklaren is.

                  Comment


                  • #10
                    Ik begeef me wat op glad ijs want zo goed ken ik het ook allemaal niet: ik geloof dat wanneer je een automaat in drive zet, het toerental verhoogd wordt tov neutraal (en verbruik dus omhoog gaat). In de eco pro modus gaat de elektronica tussenkomen wanneer je bij een zekere minimum snelheid een bepaalde tijd van het gas gaat. De electronica laat onder die omstandigheden de motor tot op het toerental van neutraal terugvallen (minder verbruik), dit is het 'coast' effect dat je dan krijgt. Ik denk niet dat de bak ook effectief naar neutraal gaat, want dat effect gaat weg wanneer je bijvoorbeeld het rempedaal beroert of zelfs onder een bepaalde snelheid komt (niet zeker).
                    Tijd voor DHL om eens proefkonijn te spelen en zijn toerental eens in de gaten te houden.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
                      Ik weet niet hoe het zit met de huidige motoren waarvan het regime vooral door elektronica wordt gestuurd, maar bij oudere motoren gekoppeld aan een handbak is er nul verbruik wanneer je van het gas af gaat en niet ontkoppelt
                      Velen mispakken zich omdat ze de motor nog horen draaien (en zeker als je bij hogere snelheid en lage versnelling de motor in toeren hoort gaan). Maar de motor draait op dat ogenblik enkel en alleen op basis van het feit dat de aangedreven wielen nog draaien en zonder ontkoppeling de volledige aandrijflijn verder stuwt, tot en met de zuigers in de motor. Dus je hoort de motor wel, maar dat is door de voorwaartse stuwing en niet door enige verbranding van brandstof. Dat is ook de reden waarom de motor stil gaat vallen wanneer de snelheid onvoldoende wordt en er nog steeds niet ontkoppeld wordt. De voorwaartse stuwing valt weg en kan de motor dus niet meer draaiende houden.
                      En dus is remmen op de motor (dus zonder ontkoppelen) per definitie zuiniger, want nul brandstofverbruik.
                      Dan mag het geen motor zijn met carburator.
                      Z4 M40i

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten

                        Dan mag het geen motor zijn met carburator.
                        just.
                        Weet je of er ook minder verbruik kan zijn dan bij het 'idle' punt ? Bv in geval van bergaf zonder gas geven ?
                        Dat is voor mij onduidelijk.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
                          Ik begeef me wat op glad ijs want zo goed ken ik het ook allemaal niet: ik geloof dat wanneer je een automaat in drive zet, het toerental verhoogd wordt tov neutraal (en verbruik dus omhoog gaat). In de eco pro modus gaat de elektronica tussenkomen wanneer je bij een zekere minimum snelheid een bepaalde tijd van het gas gaat. De electronica laat onder die omstandigheden de motor tot op het toerental van neutraal terugvallen (minder verbruik), dit is het 'coast' effect dat je dan krijgt. Ik denk niet dat de bak ook effectief naar neutraal gaat, want dat effect gaat weg wanneer je bijvoorbeeld het rempedaal beroert of zelfs onder een bepaalde snelheid komt (niet zeker).
                          Tijd voor DHL om eens proefkonijn te spelen en zijn toerental eens in de gaten te houden.
                          Ja heb er eigenlijk nog niet op gelet... Zal eens kijken wat het toerental doet bij eco pro en coasten. Ik denk zakken naar ralenti.
                          Het toerental wordt iig niet verhoogd als ik de bak in versnelling zet.
                          Last edited by ; 08/07/2017, 10:02.

                          Comment


                          • #14
                            Met een moderne benzine injectiemotor wordt de voeding in brandstof onderbroken als de gaspedaal losgelaten wordt ( in het Frans "coupure en décélération)", en de wagen van snelheid afneemt. Enkel wanneer het toerental de ralentiwaarde benadert wordt de voeding hersteld om de motor in werking te houden. Freewheelen is daarom minder efficiënt, want dan draait de motor de hele tijd op ralenti. In de tijd van de carburatoren was aangenomen dat een motor op ralenti evenveel verbruikte als op een snelheid van +- 50 km/u in de hoogst mogelijke versnelling.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                              Met een moderne benzine injectiemotor wordt de voeding in brandstof onderbroken als de gaspedaal losgelaten wordt ( in het Frans "coupure en décélération)", en de wagen van snelheid afneemt. Enkel wanneer het toerental de ralentiwaarde benadert wordt de voeding hersteld om de motor in werking te houden. Freewheelen is daarom minder efficiënt, want dan draait de motor de hele tijd op ralenti. In de tijd van de carburatoren was aangenomen dat een motor op ralenti evenveel verbruikte als op een snelheid van +- 50 km/u in de hoogst mogelijke versnelling.
                              Is dit hetzelfde bij handbak en automaat (voor de huidige benzines) ?
                              Als het ook geldt bij handbak zou dit betekenen dat je niet meer stil kan vallen wanneer je ralentiwaarde bereikt. Of krijg je dan zo wat marge om tijdig te ontkoppelen ?

                              Comment


                              • #16
                                Als je, zonder koppeling in te trappen, afremt tot stilstand, zal je hoe dan ook stilvallen, bij laag toerental heb je te weinig koppel om de remkracht te overbruggen. Of je motor moet sterker zijn dan je remmen.. (mss zware diesels?)

                                Bij lichte naftjes zal de computer wel wat helpen om minder snel stil te vallen. Bv bij die van m'n ma, 1.2 naft, als je wil vertrekken vanuit stilstand, en je geeft maar een klein beetje gas, dan vliegt die toch naar 2000rpm, voelt heel kunstmatig aan.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten

                                  Is dit hetzelfde bij handbak en automaat (voor de huidige benzines) ?
                                  Als het ook geldt bij handbak zou dit betekenen dat je niet meer stil kan vallen wanneer je ralentiwaarde bereikt. Of krijg je dan zo wat marge om tijdig te ontkoppelen ?
                                  je motor valt stil met een handbak omdat de gekoppelde aandrijving beneden het haalbaar toerental voor de motor komt te staan, met een automaat gebeurt de ontkoppeling vanzelf

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten

                                    just.
                                    Weet je of er ook minder verbruik kan zijn dan bij het 'idle' punt ? Bv in geval van bergaf zonder gas geven ?
                                    Dat is voor mij onduidelijk.
                                    Als een carburator motor ronddraait is er altijd aanzuiging dus er wordt benzine aangezogen.
                                    Z4 M40i

                                    Comment


                                    • #19
                                      De zeilmodus is eigenlijk een verdere evolutie van het start-stop systeem
                                      • De motor wordt ontkoppeld en valt dan volledig stil.
                                      • Omdat de motor dan geen enkele weerstand meer geeft, kan je verder “zeilen” of gratis verder bollen
                                      • Als je terug gas geeft start eerst de motor en koppelt dan terug in versnelling

                                      Momenteel bestaat dit alleen in sommige auto’s met automaten met dubbele koppeling… (misschien de reden dat BMW ook begint (X1) met deze automaat...)

                                      Uitbollen in versnelling is anders de zuinigste oplossing. (DHL heeft volledig gelijk)

                                      Omdat de grootste versnelling van elke automaat veel langer is, als een manuele bak, bolt een automaat altijd verder als een manuele bak
                                      (merk ik vooral op de autoweg bij begin van files)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ja dat is juist, een automaat blijft enorm lang bollen. Soms te lang naar mijn zin

                                        Comment

                                        Working...
                                        X