Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motor met oneven cilinders

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Motor met oneven cilinders

    Hallo,

    Er bestaan motoren met 3 cilinders en met 5 cilinders.
    Voor de rest wordt er altijd geopteerd voor een even aantal cilinders.
    Waarom bestaan er geen motoren met 7 of 9 cilinders?

  • #2
    Geen idee maar als ik zou gokken denk ik dat er niet echt een bestaansreden is voor deze motoren.

    Je kan zeggen dat een 3 en/of 5 cilinder, meer kracht hebben dan hun evenknie met even cilinders 2 of 4, maar minder verbruiken dan een 4 of 6 cilinder.

    Alles boven een 6 cilinder maakt dat minder uit denk ik? 7 cilinders ? 6 heeft genoeg kracht?

    Gewoon een gok he, mijn excuses bij voorbaat bij de techneuten onder ons

    PS : ik hou van de klank van oneven cilinders maar das persoonlijk
    2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
    2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
    2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


    2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
    2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
    2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

    Comment


    • #3
      Ik denk dat het vooral te maken heeft met de opbouw van het motorblok. 5 gaat nog maar 7 cilinders of 9 mag je toch al beginnen spreken van een flink motorblok. Die wegwerken in een (beperkt)compartiment is niet zo vanzelfsprekend. Er is altijd 1 cilinder "te veel" als het ware om dat motorblok stabiel te krijgen/leggen. Die "overeen" leggen is al uitgesloten. (onbalans).
      Onpare cilinders worden trouwens wel gebruikt bij scheepvaartmotoren bvb. 7 in lijn, 9 in lijn, en nog veel meer. Het kan dus wel maar daar speelt ruimte dan meestal een minder belangrijke rol dan in de autoindustrie veronderstel ik.
      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

      Comment


      • #4
        Trillingen?

        Comment


        • #5
          denk ook dat het om plaatsgebrek en balans gaat.
          Denk dat als je toch plaats hebt voor een 7 cilinder, de beschikbare plaats niet echt een rol speelt en je beter een 8 neemt, meestal een V8 en daar speelt die ene extra cilinder dus geen rol want toch 2 rijen.

          Comment


          • #6
            ja blijkbaar bestaan er 7 cilinders :-)
            Ik vernam dat de Finse firma Sisu (Agco Sisu Power) een 7-cilinder lijnmotor heeft ontwikkeld. Deze turbodieselmotor is vooral bedoeld voor ...

            Comment


            • #7
              misschien heeft het zelfs voor een deel met psychologie te maken, omdat onpare motoren raar zouden klinken en men denkt dat er iets mis is ?

              edit : nochtans klinken sommige onpare wel goed (Harley Davidson, ...,3 cylinder brom die lijkt op halve V6 :-)
              Last edited by ; 18/07/2017, 14:25.

              Comment


              • #8
                Het 'juiste' antwoord is iets als volgend:
                Doorgaans wordt het langste wat je een blok kunt maken beschouwd als 6 cylinders, dan moet je reeds goed oppassen dat je krukas niet te veel gaat torderen door de lengte en afstand tussen cylinder 1 en 6 die elk hun 'klop' geven erop. Daarom is het bij 6 cylinders belangrijk met een gebalanceerde krukas en aangepaste dempers op het einde van de krukas, anders kan het gebeuren dat je krukas of lageschade krijgt of botweg afbreekt.
                Dus boven 6 heb je enkel even aantal cylinders, als veelvoud in V motoren.

                De w16 is de laatste Bugattis zijn een beetje speciaal, dat zijn eigenlijk twee VR8 banken in V formatie, de krukas is daar dus ongeveer even kort als een 6-cylinder.

                Uiteraard zijn er langere motoren gemaakt maar er zijn dus redenen dat dat niet courant is.
                ST Cupra 290 PP - GT86+

                Comment


                • #9
                  ja, hoe korter de krukas hoe beter (ze zou kunnen zijn). Daarom vind ik boxermotoren nog steeds prachtig

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door dirk195
                    Trillingen?
                    Trillingen=>balans.


                    Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                    Comment


                    • #11
                      Ik denk dat het historisch iets was van:
                      6 in lijn is zeer goed qua trillingen, enkel een V12 kan nog zachter zijn (en Wankel natuurlijk!)
                      Meer dan 6 in lijn wordt wel heel moeilijk om te maken omwille van lengte krukas, onbekend design terrein en weinig voordelen.Het wat 'ruwere' karakter wordt zowiezo weggewerkt door het hogere aantal cilinders. En in de hogere klasse vraagt men net verfijnder karakter.

                      Dat er nu meer 3 cilinders zijn is voornamelijk omdat men omwille van design en fabricage efficiency redenen heeft besloten dat een cilinder van een halve liter zeer goed is.
                      Met 4 cilinder maak je dan een 2 liter, met 3 een 1,5l, met 2 een 1,0 liter.

                      Alles in een auto gaat naar bouwblokken: onderstel, motor, ...

                      Comment


                      • #12
                        Heb er eentje staan met 9 cilinders :-)

                        Comment


                        • #13
                          3 cylinders is perfect: zuinig, sportief soundje...

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                            3 cylinders is perfect: zuinig, sportief soundje...
                            Behalve het hoge toerental, toch bij BMW...

                            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                            Comment


                            • #15
                              Mja maar het klinkt als een lager toerental wegens minder arbeidsslagen per omwenteling zo lijkt het bij mij alvast, qua geluidsperceptie.

                              Comment


                              • #16
                                er zijn ook 1-cylinder 4 takt motoren tegenwoordig. Ik wist niet dat dat kon (2 toeren per arbeidsslag) maar blijkbaar is
                                het betrouwbaar, veel koppel, en compact.
                                worden o.a. gebruikt in karts, motorfietsen en buitenboordmotoren.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                  er zijn ook 1-cylinder 4 takt motoren tegenwoordig. Ik wist niet dat dat kon (2 toeren per arbeidsslag) maar blijkbaar is
                                  het betrouwbaar, veel koppel, en compact.
                                  worden o.a. gebruikt in karts, motorfietsen en buitenboordmotoren.
                                  dat bestaat al hééééél lang :-) (moto's, mobyletten etc.... hadden dat vroeger al)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Dit vat het ook wat samen:

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

                                      dat bestaat al hééééél lang :-) (moto's, mobyletten etc.... hadden dat vroeger al)
                                      Ik dacht dat dat allemaal tweetakt was. Niet dus blijkbaar.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten
                                        Dit vat het ook wat samen:

                                        Wist niet dat Fiat er ook een gehad heeft

                                        Comment

                                        Working...
                                        X