Mededeling

Collapse
No announcement yet.

evolutie brandstofprijzen in de niet zo verre toekomst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Dit weekend veel verontwaardiging gelezen op mijn facebook met mensen die een EV hebben. Dat ze op een nacht heel wat rijbereik kwijt waren zonder iets gedaan te hebben.
    Dat gaan ze toch mogen oplossen in de toekomst.

    Comment


    • DIT DOET DE KOU MET DE ACTIERADIUS VAN EEN EV

      VERBRUIK SCHIET OMHOOG

      ​EV-rijders lachen deze week iedereen uit, want het is natuurlijk heerlijk om iedere ochtend in een compleet ontdooide en voorverwarmde auto te stappen. Onderweg kan dat lachen ze echter snel vergaan, want het verbruik van een elektrische auto schiet met deze lage temperaturen omhoog. Dat kan flink oplopen.


      Collega en ‘hoofd duurtesters’ Stéphan Vermeulen merkte deze week meteen het effect van de lagere temperaturen bij de Hyundai Ioniq 5 die in de AutoWeek-garage staat. “Normaal gesproken haal je daar makkelijk meer dan 400 kilometer mee, maar onder deze omstandigheden gaat het dan eerder om 330 tot 350 kilometer. Het verbruik gaat dan naar meer dan 22 kWh per 100 kilometer”. Het is een bekend fenomeen. Net als alle apparaten met batterijen – kijk maar eens naar je smartphone! – is een elektrische auto bij temperaturen onder nul aanzienlijk sneller leeg dan bij wat warmere omstandigheden. Daar komt in het geval van een EV ook nog eens bij dat het interieur dient te worden opgewarmd, wat veel energie kost. Tel daarbij nog de eventueel wat hogere rolweerstand door neerslag en/of winterbanden op, en je krijgt grote verschillen tussen het ‘zomerverbruik’ en het ‘winterverbruik’.


      Zuinig met een Performance

      David Kloppenborg rijdt weliswaar in de Performance-uitvoering van de zeer populaire Tesla Model 3, maar is toch meer bezig met verbruik dan met sprinttijden. Dat blijkt ook wel uit de behaalde cijfers, want in de zomer haalt David zomaar een verbruik van 15 kWh per 100 km, of in Tesla-termen 150 Wh/km. Dat wordt keurig bijgehouden door per seizoen de boordcomputer te resetten. In de winter levert dat een duidelijk hoger verbruik op: “Gemiddeld gaat hij in het winterseizoen naar 170 , 15 à 20 procent meer dus zeker”. Daarbij doet David het nog altijd rustig aan en staat de kachel op een alleszins redelijke 19 graden. Onder echt winterse omstandigheden, zoals deze week, ligt het verbruik nog een stuk hoger: “Met vrieskou en de kachel op 21 graden ga je zo over de 200 Wh per kilometer heen”.


      Na 160 km leeg

      Bij een Tesla of Ioniq 5 is het verschil in rijbereik voor de meeste mensen niet direct een probleem, omdat er ongeacht de omstandigheden toch al snel meer dan 300 km kan worden gereden. Dat wordt anders bij een EV met een wat kleinere accu, zoals een BMW i3. Miriam van Hagen rijdt de 94 Ah-versie, dus met 33,2 kWh. “Bij gunstige omstandigheden haal ik meer dan 200 kilometer maar deze week had ik al eens 130 kilometer range. Met voorverwarmen aan kabel rek ik dat op tot 155 km”. Ook voor collega Marc Klaver levert de beperktere actieradius al direct uitdagingen op. De knalgele Peugeot e-208 had deze week de grootste moeite met een retourritje van in totaal 160 kilometer, en dat bij een WLTP-actieradius van 362 kilometer.


      Ook brandstofauto's hebben soms een standkachel, maar bij EV's is voorverwarmen gebruikelijker. Heerlijk!


      Verbruiksmonitor

      De verschillen zijn misschien nog wel het beste inzichtelijk te maken aan de hand van de AutoWeek-verbruiksmonitor. Daar treffen we bijvoorbeeld een Peugeot e-2008 aan – de SUV dus- die gemiddeld tot nu toe 17,2 kWh per 100 km verbruikt, maar in de afgelopen week maar liefst 26 kWh per 100 km wegstookte. Een Kia e-Niro uit 2021 haalt over bijna 33.000 kilometer tot nu toe gemiddeld 16,1 kWh/100 km, maar had in de voorbije dagen 21,7 kWh nodig om dezelfde afstand af te leggen. Gebruiker ‘DKL3’ houdt in een AutoWeek-verbruikersreview het verbruik van een Kia EV6 nauwlettend in de gaten. In de zomer blijkt 15 tot 16 kWh per 100 kilometer prima haalbaar, goed voor een bereik van ongeveer 450 kilometer. In de vrieskou is dat ook hier aanzienlijk minder, en gaat er per 100 kilometer zomaar 19 tot 21 kWh doorheen. Zomaar tot 40 procent meer dus, met verstrekkende gevolgen voor het bereik. Én voor de verbruikskosten, want die zijn bij de hoge energieprijzen van deze tijd ineens extra relevant geworden. In combinatie met de zeer geringe winter-opbrengst van zonnepanelen betekent dat al snel dat ook elektrisch rijden meer dan 10 cent per kilometer aan ‘brandstof’ kost. In de meeste gevallen is dat nog altijd minder dan met een benzine-auto, maar dat is niet meer zo vanzelfsprekend als het ooit was. Maar dan hoef je tenminste niet te krabben!

      Bron: Autoweek
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • dat heb je met gewone autos toch ook?
        onze toyota doet in de zomer 4.2L/100km, nu eerder 4,8L/100km. door de vrieskou staat die ook smorgens 5min warm te draaien. gevolg is dat het verbruik nu 5,7L/100Km is op de tank (banden hebben koud dus hebben meer wrijving, alle wiellagers enzo krimpen door vrieskou en hebben meer wrijving, de verwarming staat CONTINUE op heet te blazen. die gebruikt geen restwarmte van de motor maar heeft electrische verwarming, speel ook serieus mee dan.
        reken daar nog bij dat uw verlichting meer brand in de winter, uw ruitenwissers meer werken... komt allemaal uit de tank hé (of uit de batterij voor een EV).

        met een tankinhoud van 40L doe ik in de zomer dus 880-900km voor ik ga tanken, in de winter is dat maar 800km meer, en nu tijdens de vrieskou is mijn autonomie zelf gezakt naar 700km.
        denk dat er veel ogen zouden trekken als je het verschil in verbruik meet
        Last edited by andydv; 19/12/2022, 12:25.

        Comment


        • Klopt, alleen is een autonomie van 700km nog steeds geen issue bij een langere rit.

          160km op een lading daarentegen, is zelfs binnen België vrij miniem.
          Plus de langere laadtijd van zo'n "bescheiden" EV's daarbij.

          Duurder is het in beide gevallen inderdaad.

          Comment


          • Och, het vriest eens een week en er wordt nog maar eens belachelijk geleuterd over het bereik van de EV.
            Het klopt, verleden week had ik een gemiddelde van 20 kWh/100 km, verwarming op 21 graden, zetel verwarming aan...
            Bereik dus in mijn geval ongeveer 300 km.

            Vandaag na een trip van 170 km al terug een gemiddelde van 16 kWh/100 km.

            So, what 's the problem?


            Comment


            • als je van 5 naar 6 liter gaat, is dat 10kwh extra...das eigenlijk hetzelfde meerverbruik met een ev...alleen valt het idd veel harder op, de grootste batterij van 100kwh heeft zelfde energieinhoud als 10 liter brandstof...tja...mensen moeten proberen op die manier te resoneren...al is dat niet evident

              met de fiat is verbruik onder omstandigheden laatste dagen gewoon het dubbele als het beste in de zomer

              ik heb wel het geluk dat er geen sluipverbruik is, dagen of zelfs weken stallen...batterij blijft op peil

              Comment


              • Het is inderdaad allemaal relatief.
                Ik vind dat de rij-ervaring van een EV trouwens ruim opweegt tegen de range anxiety.

                Ik moet alleen nog véél te lang aftellen voor ik mijn diesel mag inleveren.

                Comment


                • Als men benzine en diesel op hetzelfde niveau zou prijzen volgens energetische waarde, iedereen stampte zijn stinkende schroothoop van de oprit. Het geblaat over range zou rap stilvallen.

                  Comment


                  • Ach, elke verandering brengt voor- en tegenstanders met zich mee hé?
                    Is altijd al zo geweest.

                    Ik kan nog altijd genieten van het geluid van een dikke V12 ook, maar meer en meer krijg ik zo toch het gevoel dat het veel geblaat en weinig wol is, zoveel lawaai bij een auto.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      als je van 5 naar 6 liter gaat, is dat 10kwh extra...das eigenlijk hetzelfde meerverbruik met een ev...alleen valt het idd veel harder op, de grootste batterij van 100kwh heeft zelfde energieinhoud als 10 liter brandstof...tja...mensen moeten proberen op die manier te resoneren...al is dat niet evident

                      met de fiat is verbruik onder omstandigheden laatste dagen gewoon het dubbele als het beste in de zomer

                      ik heb wel het geluk dat er geen sluipverbruik is, dagen of zelfs weken stallen...batterij blijft op peil
                      Je maakt een paar shortcuts.
                      Ja, 10liter benzine heeft een verbrandingswaarde van 100kWh.
                      Maar... een benzinemotor heeft in het beste geval een rendement van 30-35%, dus je moet het eerder vergelijken met 35 kWh batterijcapaciteit.
                      En wat ook in het nadeel speelt van een benzinemotor is dat je de motor draaiend moet houden (toch in de winter).
                      Een voordeel is dat je een deel van de restwarmte kan gebruiken om het interieur te verwarmen ipv een warmtepomp of erger nog weerstanden voeden.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                        Als men benzine en diesel op hetzelfde niveau zou prijzen volgens energetische waarde, iedereen stampte zijn stinkende schroothoop van de oprit. Het geblaat over range zou rap stilvallen.



                        Comment


                        • 'T is natuurlijk de natte droom van de timmermansen van deze wereld dat ze fossiel zouden kunnen belasten naar energieinhoud


                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                          Comment


                          • ik reed vroeger met zo een 2010 mini cooper automaat. tank inhoud een 35L.
                            verbruik 6-10L.
                            autonomie varieerde dus tussen 350 en 600km. en dat begint al gelijkaardig te zijn met een EV.
                            in de zomer was het verbruik rond de 7,3 en 7,9L, in de winter tussen de 8 en 9,5L das ook een verschil van 150km (330km worst case winter vs 480km in de zomer).

                            ja, je hebt dan minder met EV, maar wie heeft echt +150km/dag nodig? als je hier ja zegt, moet je geen auto komen die 250km kan rijden. want je accu verslijt ook dus na 5jaar ga je in de zomer al te kort komen.

                            hoe groter de accu, hoe minder snel ze verslijt.
                            koop een auto die 600km autonomie heeft, en elke dag doe je 150km, heb je maar 1 complete laadbeurt elke 4dagen. aan 200werkdagen per jaar heb je dan 50 laadbeurten per jaar en zou je +10jaar halen.
                            met een accu die 150km kan, doe je elke dag een volledige ontlaad cyclus en is die accu na 4jaar al aardig capaciteit kwijt (zelfde met ebikes). ik reviseer ebike accus en zie daar hetzelfde
                            Last edited by andydv; 19/12/2022, 22:57.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                              ik reviseer ebike accus en zie daar hetzelfde
                              Het BMS van een EV is wel heel wat anders dan dat van een e-bike... het is o.a. ook daarom dat autofabrikanten 8 jaar / 160000 km waarborg geven op de batterij.
                              Ik denk niet dat ze er veel zullen moeten reviseren of vervangen binnen die termijn.

                              Comment


                              • nee, maar het slijtage verhaal wel.
                                je moet geen ebike kopen die 50km ver kan als je afstand 40km rijden is.
                                net als autos, als je elke dag 160km moet rijden, moet je geen accu kopen die 250km ver kan.
                                ten eerste door slijtage minderd dat kilometers, en ten tweede door winterse omstandigheden verlies je veel stroom aan je verlichting,verwarming, mistlampen, ruitenwissers...

                                bms heeft er weinig mee te maken, accus slijten nu éénmaal. en als je de accu elke dag heel ver leeg trekt, gaat dat process sneller.

                                trouwens wat is 160 000km voor een accu?
                                li-ion haalt met gemak 1000 laadbeurten tegenwoordig(nieuwste generatie al 1500), als uw bereik 250km is, dan zou je met 1000 laadbeurten MINSTENS 250 000km ver moeten zitten.
                                tesla heeft 450km autonomie, dat is 450 000km dat die accu zeker zou moeten halen. garantie veel korter (8jaar of 200 000km, dat is nog geen 500laadbeurten).

                                Comment


                                • Ik ga er hier niet verder op ingaan, maar beweren dat het BMS er weinig mee te maken heeft is een onwaarheid.
                                  Lees u eens goed in wat een goed bms doet en kom dan eens terug om te zeggen hoe ”weinig” dit doet voor de levensverwachting van de batterij.
                                  Samen met de koeling en verwarming zorgt het er voor dat na enkele honderdduizenden kilometers het bereik er slechts enkele procentjes op achteruit gaat.
                                  Uiteindelijk zal de batterij wel versleten raken, dat staat inderdaad vast.

                                  Comment


                                  • iedereen praat hier over laden = slijtage maar wat dan met het laden tijdens het rijden (vb remmen)?
                                    lets have some more member berries

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                                      iedereen praat hier over laden = slijtage maar wat dan met het laden tijdens het rijden (vb remmen)?
                                      Simpel voorgesteld (en een klein beetje te kort door de bocht) bijvoorbeeld:
                                      10%+40%+30%+5%+15% capaciteit bijladen = 1 laadcyclus

                                      Comment


                                      • hm bij een EV cava nog dan maar bij die performance hybrids zoals de GT63E en C63E van AMG wil dat zeggen dat je per rit mogelijks verschillende cycli hebt. zo gaat het snel natuurlijk
                                        lets have some more member berries

                                        Comment




                                        • boem

                                          Comment

                                          Working...
                                          X