Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen met ASG-versnellingsbak (Volkswagen up!)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ervaringen met ASG-versnellingsbak (Volkswagen up!)

    Hey

    Sorry als dit niet in deze sectie thuishoort: gelieve de bevoegde mensen het dan te verplaatsen.

    Vandaag heb ik een up! met 60 pk en ASG besteld. Dit omdat ik deze auto dringend nodig heb, en dit het enige model was dat meteen beschikbaar was.

    Bij de garage mocht ik er een testritje mee maken, maar dit kon enkel op hun parcours (zij hebben geen nummerplaten om op de straat te mogen rijden).
    Het ritje duurde slechts twee minuten, dus ik weet niet of ik echt een goed oordeel kan vellen, maar ik ben toch een beetje teleurgesteld door de rijervaring.
    Door het parcours (dat gewoon uit snelheidsbrekers bestaat) is hij ook niet hoger dan D3 gegaan, volgens mij.

    Ik heb gehoord dat deze auto geen creep-functie heeft, omdat het geen echte automaat is. Hiermee bedoel ik dus dat de auto in D of R niet lichtjes vooruit of achteruit begint te rijden bij het loslaten van de rem.
    Toen ik vandaag de rem, in Drive, losliet, ging de auto wel lichtjes vooruit, hoewel we toch echt op een plat stuk grond waren. Hebben nieuwe up!’s dit wel, of was dit gewoon zwaartekracht? In dat geval, waarom houdt de hill-hold-feature de auto dan niet tegen? Of geldt dit enkel voor achteruit rollen (wat als je dan achteruit een berg op moet rijden?)

    Wanneer ik zachtjes op de gas trapte, hoorde ik de motor zoomen, maar we gingen niet vooruit. Ik trapte wat harder, en plots ‘schokte’ de auto vooruit.
    Van 1ste naar 2de heb ik niet echt gevoeld, maar toen hij naar 3de ging, hield de auto zich echt een hele seconde in. Ik heb mijn voet niet van het gaspedaal gehaald, en denk ook niet dat de toeren omhoog gingen (wat je bij een manuele auto wel zou hebben als je de gas intrapt terwijl je schakelt), maar toch ‘schokte’ de auto ineens vooruit toen de 3de versnelling werd ingeschakeld, alsof ik zelf moet bijregelen hoe diep ik het gaspedaal intrap als hij schakelt…
    Ik reed aan constante snelheid ook plots een bergje op, en de auto begon wat te stutteren, alsook wanneer ik (niet eens hard) remde. Bij het tot stilstand remmen deed hij dit dan weer niet…

    Ik weet dat die twee minuten echt niet genoeg zijn om een oordeel te vellen, daarom kom ik hier vragen of er mensen zijn die ervaringen met de ASG-versnellingsbak hebben, en deze misschien zouden willen delen.

    Ik zelf heb nog nooit automaat gereden, maar had nu een stadsauto nodig waarmee ik veel in het verkeer ga staan, en bovendien hadden ze enkel de ASG als ik hem direct moest hebben.
    Dat er geen creep-functie is, vind ik dan wel jammer (lijkt me net zo leuk aan ’n automaat).

    Zijn er trouwens ook mensen met een up!...? Lijkt me zo’n leuk ding, het is enkel de ASG waar ik nu even met twijfels over zit.
    Indien er nog mensen zijn met negatieve ervaringen, ga ik echt vragen de bestelling te annuleren zodat ik nog een andere auto kan kiezen met een echte automatische transmissie.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Annuleren en een auto kopen met een echte automaat. En wat voor een k*tgarage is me dat waar ge nog geen testrit moogt maken op de openbare weg. Was dat een officiele VW-garage, want die hebben toch altijd wel een testrittenplaat ter beschikking. Waarschijnlijk om te voorkomen dat ge erachter komt dat die ASG-bak eigenlijk maar niks is.

    Comment


    • #3
      Cardoen ? ...

      Comment


      • #4
        Zelf geen ervaring mee, maar wel met de EGMV van Citroën. Deze kroop ook niet als ge de rem los liet. Dat is gewoon wennen, maar eens gewend, geen probleem.

        Nu met de Tiguan kan ik kiezen. de 'auto hold' functie die ge uit kunt zetten. Als die uit staat, dan kruipt hij bij het loslaten van de rem. Als hij op staat, dan moet ge eerst even een tikje gas geven. Zelf gebruik ik dat laatste, maar dat was wel wennen omdat ik ervoor weer eentje had die deze functie niet had. Zelf vind ik het plezant als ik ergens aan de rode lichten sta of in de file sta, dat ik gewoon alle pedalen kan los laten en de auto gewoon blijft staan. Let wel op, dat is enkel bij auto hold. De EGMV vertrok gewoon niet bij het lossen van de rem, maar als ge bergop of af stond, bolde hij wel.

        Ik zou me geen zorgen maken. Gewoon even gewoon worden. Ik zou eerder inzitten over die 60pk

        Comment


        • #5
          Ik snap niet waarom je per se die auto kocht. Er zijn toch nog wagens die onmiddelijk beschikbaar zijn. Of een tweedehands...
          Met zo's soort automaat zou ik ook niet willen rijden, liever een handbak dan.
          Nu vanuit mijn ervaring met de DSG bak (ook geen echte automaat maar wel
          dubbele koppeling weet ik wel dat hij vanzelf toch gaat rijden als je de rem lost (dan grijpt de koppeling eig gewoon aan), maar er is een auto hold knop die dat verhindert. Als die aanstaat ga je niet vooruit en ook niet achteruit op een helling. Met de auto hold aan is het wel moeilijker om zonder schok te vertrekken. Daarom zet ik die meestal uit.

          Comment


          • #6
            Een auto waar ik geen testrit me mag maken, koop ik niet !

            Als je begrijpt dat je met een geautomatiseerde manuele bak rijdt, valt dat meestal best mee.
            Je hoeft niets te doen, alles gaat automatisch, maar wel met de eigenschappen van een manuele bak

            Het systeem van Opel (en ook Fiat) schakelt wel aanzienlijk vlotter en sneller, met minder schokken, dan het systeem van PSA of Toyota.
            Bij Opel voel je alleen een beetje, de overgang van 1 naar 2 (behalve de modellen voor 2006)
            VW-systeem heb ik nog niet mee gereden

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
              Annuleren en een auto kopen met een echte automaat. En wat voor een k*tgarage is me dat waar ge nog geen testrit moogt maken op de openbare weg. Was dat een officiele VW-garage, want die hebben toch altijd wel een testrittenplaat ter beschikking. Waarschijnlijk om te voorkomen dat ge erachter komt dat die ASG-bak eigenlijk maar niks is.
              Het antwoord werd al gegeven. Officiële VW-garages konden mij niet helpen met de up! of het werd 3 maand wachten, en ik heb hem binnenkort nodig...

              Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
              Cardoen ? ...
              Ding, ding, ding! Had er nog maar weinig van gehoord, maar uiteindelijk zei iemand in de kijkgarage van VW in Kortenberg "als je hem zo nodig wilt, ga dan naar Cardoen".
              Wij dus weg en hem gelijk daar gekocht...
              Ik kon pas na de aankoop research doen over Cardoen, en na alle griezelverhalen vrees ik dat annuleren er niet meer zal inzitten...

              Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
              Ik zou me geen zorgen maken. Gewoon even gewoon worden. Ik zou eerder inzitten over die 60pk
              Ik ook. Daarom wou ik eerst het 75 pk-model, maar 3 maand wachten kon niet.
              Maar bij het 75-pk model komen de extra pk's ook pas na 4.500 RPM ofzo vrij, had ik gelezen... En het is toch vooral voor stadsverkeer.

              Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
              Ik snap niet waarom je per se die auto kocht. Er zijn toch nog wagens die onmiddelijk beschikbaar zijn. Of een tweedehands...
              Dat komt niet helemaal door mij. Ik was best tevreden met een andere auto, en voor de prijs van die up! had ik vast en zeker een mooie tweedehandswagen.
              Maar het is mijn eerste auto, en mijn ouders hebben hem gekocht. Vooral zij waren enorme fan van de up!...
              Ze zijn ook tegen tweedehandswagens (en enorm pro-Volkswagen), en het was dus een nieuwe of niks.

              Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
              Een auto waar ik geen testrit me mag maken, koop ik niet !
              Wel, het toppunt was dat mijn impulsieve ouders al meteen die auto wouden kopen, maar ik zei "we kopen niks zonder een testrit, voor hetzelfde geld mankeert er van alles aan".
              De verkoper viel helemaal uit de lucht en bleef me aanstaren alsof nog nooit iemand zo'n vraag heeft gesteld... Echt raar moment.
              Hij kwam terug om informatie te vragen en zijn antwoord was "als je een testrit wil, moet je hem ook echt kopen, want dan moeten we hem buiten zetten enzo".
              Ik zou meteen nee hebben gezegd, wat is dat voor een praktijk? En dan buiten kom je erachter dat het op niks trekt, maar je zit er al aan vast...
              Ik kon geen nee zeggen, en ook niet dat ik vond dat de versnellingsbak tegenviel, want ik wil niet ondankbaar zijn tegenover mijn ouders en ik kreeg al een "zijde weer ni content? Voor u is nu niks goed" gesmeten omdat het blijkbaar van mijn gezicht af te lezen stond...

              Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
              Je hoeft niets te doen, alles gaat automatisch, maar wel met de eigenschappen van een manuele bak
              Behalve dan dat ik nu al meerdere keren heb gelezen dat mensen de gas loslaten als ze voelen dat de auto gaat schakelen (je hebt ongeveer een seconde, dat vind ik toch best lang... ik schakel rustig, maar zelf die 2 naar 3 kon ik sneller en vlotter doen, waarom een computer dan niet).
              Bij een automaat hou je de gas toch even diep ingedrukt, en voel je niets van het schakelen? Hier lurkte hij vooruit, alsof je dus inderdaad te veel gas gaf...

              Waarom komen ze ook met zo'n belachelijke, ronduit gevaarlijke 'geautomatiseerde manuele versnellingsbak' terwijl normale automaten met koppelomvormer al decennia bestaan, ook goedkoop gemaakt kunnen worden, en tien keer beter zijn...

              Comment


              • #8
                Wat hebt gij uw ouders dan misdaan om zo een auto te krijgen?

                Wees tevreden, ik kreeg destijds een 13 jaar oude Talbot Solara waar ik na 3 uren rijden al de boite van kapot had en ik direct ne oude Ford Escort van 12 jaar oud kon gaan kopen

                Comment


                • #9
                  Los van het feit dat die impulsaankoop een verkeerde keuze was zal het rijden met die automaat wel wennen. Je zal die wagen (allé gemotoriseerde vierwieler ) wel leren kennen.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door opheliadenei Bekijk Berichten
                    en mijn ouders hebben hem gekocht.
                    dan mogen zij er mee rijden ook.
                    Beetje grappig dit verhaal maar ook wat jammer.
                    Je kan ook ostentatief de fiets of het openbaar vervoer nemen vanaf nu dat zal hen leren iets te kopen wat je niet echt wil :-)

                    Comment


                    • #11
                      Ik lees helaas niet zo veel goeds over die ASG bak. Je hebt domme, kortzichtige ouders.
                      ze zeggen wel eens, een gegeven paard kijk je niet in de bek, maar in dit geval, zou ik toch zeggen van kijk ik verkoop hem en koop iets anders.
                      Heb je geen spaarcent die je zelf in een eerste auto kunt steken?
                      Mijn ouders hebben geen euro gesponsord, mijn eerste auto kostte 3300 euro tweedehands (honda civic 8 jaar oud) maar eigenlijk was dat een super auto'tje, die beter reed dan een nieuwe VW polo destijds.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                        Wat hebt gij uw ouders dan misdaan om zo een auto te krijgen?

                        Wees tevreden...

                        Nu ja, ze deden ook alleen om goed te doen... Papa heeft het model met 5 versnellingen al eens getest en vond hem oké (niet overtuigd van een auto met 3 cilinders, maar toch).
                        En ik heb de ASG eigenlijk niet écht kunnen testen...

                        En pas op: ik ben wel tevreden, hoor. Het is inderdaad een nieuwe wagen, maar was gewoon even onzeker of dat die traagheid van de ASG nu tussen mijn oren zat of echt een probleem is.
                        Hopen dat hij niet plots effe rustig de tijd neemt om terug te schakelen in een hele scherpe bocht of zo... Weegt ocharme 900 kg en de ene keer dat ik meereed met een vriendin haar up! dacht ik letterlijk dat hij ging omvallen bij een bocht...


                        Oorspronkelijk geplaatst door Coollemon Bekijk Berichten
                        Los van het feit dat die impulsaankoop een verkeerde keuze was zal het rijden met die automaat wel wennen. Je zal die wagen (allé gemotoriseerde vierwieler ) wel leren kennen.
                        Denk ik ook wel... Ik heb nog nooit echt automaat gereden, maar toch...
                        Nu ja, als ik later dan een echte automaat koop, zal het wel een wereld van verschil zijn en meteen goed zitten.

                        Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                        dan mogen zij er mee rijden ook.
                        Beetje grappig dit verhaal maar ook wat jammer.
                        Je kan ook ostentatief de fiets of het openbaar vervoer nemen vanaf nu dat zal hen leren iets te kopen wat je niet echt wil :-)
                        Grappig?...
                        En dat is helaas geen optie... 3 bussen nemen en nog net geen 2 uur onderweg zijn (wanneer er geen verkeer is!) of 25 km fietsen in het berglandschap waar ik woon, waar er amper fietspaden zijn aangelegd richting Leuven en ik dus verplicht op een heel gevaarlijke straat moet gaan fietsen... Euuuhhhh...
                        Heb nu geen keuze, autootje wordt het en tijdens mijn stage heb ik hem ook sowieso nodig. Het is jammer, maar ik vrees dat er geen weg meer terug is...

                        Comment


                        • #13
                          Na een tijdje went alles hoor…
                          Er bestaan ook fabrikanten die wel, een snel (1/2 sec) schakelende robot automaat maken (met 1 koppeling), zonder enig gevaar en met een héél klein schokje tussen 2-3

                          VW is niet bepaald een voorbeeld in het maken van betrouwbare, schokvrije automaten of TSI-motoren de afgelopen 15 jaar. (DSG, Multitronic)
                          De laatste 2 jaar beginnen ze het een beetje te leren

                          Tijdens een proefritje in Kortenberg in 2015, met een Golfje van 35000 € schokte de DSG tijdens het parkeren alvast meer als mijn Easytronic bak (Intussen heb ik een Alfa TCT)

                          Weten uw ouders dat, VW reeds 3x het absolute behaalden voor boetes, van China (2012 DSG-versnellingsbak +/-4 miljard $+ TSI-motoren +/-3 miljard $) en 1 x USA (sjoemelsoftware 15 miljard dollar)

                          Geen enkel bedrijf in de wereld, kon dit tot heden, bij benadering evenaren


                          Comment


                          • #14
                            Nee die fiets lijkt niet echt een optie met het risico van nog eens ondersteboven gereden worden (gebeurt tegenwoordig sneller dan je denkt)
                            Je zal daar wel van genieten van die wagen eens je ermee rijdt. Elke wagen heeft wel iets wat je nét nog iets anders wil.

                            Comment


                            • #15
                              Weggedrag van de Up is echt wel dik ok hoor. Rij zelf sinds een dik jaar met een Seat Mi (zelfde wagen) en sta soms versteld van de wegligging van dit kleine autootje.
                              Last edited by David67; 26/08/2017, 14:06.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                                Na een tijdje went alles hoor…
                                Dat hoop ik ook... Ik hoop gewoon dat het uiteindelijk toch vlot gaat en je niet elke keer dat hij schakelt iets merkt, dat het elke keer belachelijk lang duurt, of dat ik uiteindelijk (zoals sommigen) gewoon in de manuele stand rij, want daarvoor koos ik eigenlijk niet voor een automaat (of halfautomaat in dit geval)...

                                Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                                VW is niet bepaald een voorbeeld in het maken van betrouwbare, schokvrije automaten of TSI-motoren de afgelopen 15 jaar. (DSG, Multitronic)
                                Dit heb ik ook gehoord. En ook dat TSI-motoren van voor 2012 niet deugen.
                                Nu, mijn oma heeft wel een Golf Plus (2009, dus nog de 'slechte' categorie), helemaal naar haar eisen en noden laten hermaken, met een 1.6 TSI (was de hoogste die ze kon krijgen), en die draait heel zachtjes en heel goed, en er zit toch wel wat pit in.
                                Mijn lesauto was een Golf 7, vermoedelijk met 1.0 TSI, en dat ding knorde de hele tijd (dit geluid heeft de up! met TSI trouwens ook) en het duurt echt even voor je feedback kreeg na het gaspedaal te hebben ingedrukt.

                                Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                                Weten uw ouders dat, VW reeds 3x het absolute behaalden voor boetes, van China (2012 DSG-versnellingsbak +/-4 miljard $+ TSI-motoren +/-3 miljard $) en 1 x USA (sjoemelsoftware 15 miljard dollar)
                                Dat ga ik hun zeker zeggen, hoewel het nog weinig uitmaakt... Papa is echt VW-geobsedeerd (had een hele boel originele kevers) en mama kent er weinig tot niets van, en ziet VW gewoon als een 'degelijk', alledaags merk.
                                Persoonlijk sta ik niet meer zo achter VAG sinds de sjoemelsoftware (hoewel meerdere merken dit hebben gedaan). Hier in Europa was er ook geen schadevergoeding voor de betrokkenen... "We passen het aan in uwe auto en dat je voorgelogen werd en nu eigenlijk een andere auto hebt dan dat je oorspronkelijk hebt gekocht, daar moet je maar mee leven"...
                                Maar leg dat hier maar eens uit , dan krijg je een antwoord als "alle merken doen dat"...

                                Papa is neutraal over automaten, maar verkiest zelf altijd handgeschakeld, en mama kent er niks van dus heeft zoals de doorsnee Belg een "automaten is voor mensen die niet kunnen rijden"-houding (maar nu ik er één heb, zit zij er ook over na te denken een auto met DSG te kopen)...

                                Achja...

                                Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                                Je zal daar wel van genieten van die wagen eens je ermee rijdt. Elke wagen heeft wel iets wat je nét nog iets anders wil.
                                Tuurlijk. Dit is niet de auto uit m'n dromen en wat je zegt is waar.
                                Maar ik hoop dat die versnellingsbak gewoon allemaal wel meevalt op de baan, anders ga ik er mij echt blijven aan storen en elk moment piekeren over hoe ik de kans had (allé, niet echt, ma kom) om een betere auto te krijgen dan dit...
                                Nu ja, nadat ik afgestudeerd ben kreeg ik normaal wel een nieuwe 'echte' auto... Dus als het tot dan meevalt...

                                Nu mag ik wel nog 2 weken wachten op Cardoen... Ook goe...

                                Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                Weggedrag van de Up is echt wel dik ok hoor. Rij zelf sinds een dik jaar met een Seat Mi (zelfde wagen) en staat soms versteld van de wegligging van dit kleine autootje.
                                Inderdaad leuk om te horen!
                                De verkoper (die er precies nogal veel van kende... not) zei ook dat hij elektronisch bijstuurt om het gewicht beter te verdelen.
                                Dan zal dan toch voor iets goed zijn...
                                Last edited by ; 26/08/2017, 12:46.

                                Comment


                                • #17
                                  koopt u anders stiekem een ander oud bakske en zoekt u een lief waar ge hem kunt wegsteken

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                    Mijn ouders hebben geen euro gesponsord, mijn eerste auto kostte 3300 euro tweedehands (honda civic 8 jaar oud) maar eigenlijk was dat een super auto'tje, die beter reed dan een nieuwe VW polo destijds.
                                    Amai, wat een groot budget. Mijne eerste, die Talbot Solara had mijne pa 2 jaar voorheen tussentijds gekocht voor 8000BEF omdat zijne Audi opeen was, en hij dan ff een vervangwagen had. Daarna kreeg ik hem en dus na 3 u boite kapot

                                    Daarna ne Ford Escort van 58000BEF en een jaar later opnieuw ne jongere Escort voor 100000BEF

                                    Tegenwoordig krijgen ze allemaal nieuw.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nja maar met de inflatie, prijzen x 2-3? Uw talbot zou nu 500€ kosten en de jongere escort 6000€?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Zou mij geen zorgen maken hoor ivm die versnellingsbak . Is het da blauw up'ke?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X