Oorspronkelijk geplaatst door herbie66
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Evoluties in de auto-industrie
Collapse
X
-
Het komt mij goed uit, ik heb nog wagens voor meer dan 5 jaar... maar ik vrees dat al deze mooie beloften voor mij te laat waar zullen (zouden ?? ) komen... ik kan ook geen zonnepanelen noch windmolen meer afschrijven... wel zal ik steeds meer moeten betalen voor mijn stroom, vrees ik...
terloops, in 1974 koos ik in volle oliecrisis voor electrische verwarming, wegens de kernenergie ging stroom spotgoedkoop worden... in 2000 weer een electrischeverwarming met zogenaamde ecokachels, zoals in ontelbare appartementen aan zee... om nu door te gaan als en vervuiler/verspiller die afgestraft moet worden terwijl de Tesla-gebruiker evenveel afneemt uit een zelfde stekker en als een held onthaald word... in 2009 een benzinewagen weggesmeten omdat niemand nog geld voor gaf doordat de diesel nog in de lift was, om nu te horen dat mijn wagen wegens zijn dieselmotor niets meer waard is... Wat een flinke langetermijnvisie van onze politiekers !
Ik veronderstel dat jullie begrijpen hoe het komt dat ik niet zozeer geloof in de electrische wagen als wondermiddel...Last edited by guyugy; 09/10/2017, 10:18.
Comment
-
We doen het ons zelf aan ? Niet zeveren dirk. Je denkt toch niet dat indien we anders gestemd hadden, de dingen die guy hier boven jou opnoemt, anders zouden gelopen zijn ? Gelijk hoe je stemt, aan de politieke beslissingen kun je toch weinig tot niets veranderen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door qwan Bekijk Berichten
Autonomie = gewicht, want wat zie je nu liever, een range van 800 km of een gewichtsbesparing van 3 a 400 kg voor 400 km autonomie? Ik moet jou toch niet wijzen op de voordelen van een lichtere auto?
Ik bedoelde enkel dat de energiedichtheid van batterijen ook nog veel zal verbeteren (en dus lager gewicht voor dezelfde autonomie)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
zitcomfort... met en zwakke rug is een slechte stoel of zitpositie een marteling en dan ben je idd vroeg of laat invalide.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk BerichtenHet komt mij goed uit, ik heb nog wagens voor meer dan 5 jaar... maar ik vrees dat al deze mooie beloften voor mij te laat waar zullen (zouden ?? ) komen... ik kan ook geen zonnepanelen noch windmolen meer afschrijven... wel zal ik steeds meer moeten betalen voor mijn stroom, vrees ik...
terloops, in 1974 koos ik in volle oliecrisis voor electrische verwarming, wegens de kernenergie ging stroom spotgoedkoop worden... in 2000 weer een electrischeverwarming met zogenaamde ecokachels, zoals in ontelbare appartementen aan zee... om nu door te gaan als en vervuiler/verspiller die afgestraft moet worden terwijl de Tesla-gebruiker evenveel afneemt uit een zelfde stekker en als een held onthaald word... in 2009 een benzinewagen weggesmeten omdat niemand nog geld voor gaf doordat de diesel nog in de lift was, om nu te horen dat mijn wagen wegens zijn dieselmotor niets meer waard is... Wat een flinke langetermijnvisie van onze politiekers !
Ik veronderstel dat jullie begrijpen hoe het komt dat ik niet zozeer geloof in de electrische wagen als wondermiddel...
Eigenlijk zou het nu meer oliecrisis moeten zijn dan zoveel jaar geleden. Er is meer verkeer, meer verbruik en de oliebronnen zijn eindig. En toch is het nog geen oliecrisis....
Er zijn gebeurtenissen, reacties daarop, oorlogen, instabiliteiten etc.... Wie kon 50 jaar geleden al een duidelijk pad uitstippelen ?
Misschien had men toen al andere beslissingen moeten nemen maar olie is waarschijnlijk altijd al te goedkoop geweest.... tot groot jolijt van de petroleum-industrie.
Comment
-
Olieprijzen zijn door de jaren op pijl gehouden door met een komende schaarste te dreigen, terwijl er gestadig nieuwe bronnen ontdekt waren, waardoor het horizont steeds verder verschoven werd. Nu al zouden wij zonder moeten zitten op basis van de beweringen van toen. En wij blijven maar pompen ! Over energie wordt er evenveel info als intox verspreid... ook over “groene” electriciteit trouwens !
Comment
-
tja de olie gaat ooit wel uitgeput raken hoor, we verbruiken altijd maar meer en de voorraad is eindig. Peak oil zou volgens veel voorspellingen rond 2020 plaatsvinden.
The Power of Exponential Growth: Every 10 years we have burned more oil than all previous decades Preface. There is a lot of oil left. The problem is, most of the remaining oil is unconventional, which needs a lot more energy, money, and time to produce, so much so that the oil can no longer
Zolang er geld mee verdiend wordt gaan ze er mee verder uiteraard.
Onze politiek is niet bepaald rechtlijnig maar de evolutie naar meer hernieuwbare bronnen is iets dat eerder eigen is aan onze menselijke evolutie dan aan de politieke waan van de dag.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
Da's een pak kilometer inderdaad. Maar jij weet dus op voorhand dat je snel invalide zal zijn door met een kleine auto te rijden ?
Bedoel je dan als er een suv tegen jou knalt ?
Daarnaast kan ik met een kleine auto niets doen omdat de tools om mijn job kunnen uit te oefenen, niet in een kleine wagen passen
En als laatste weegt mijne Tiguan wss meer dan uw Saxo'ke, maar mijn verbruik is hetzelfde. Ok, ietske meer Nox, maar gij een pak meer fijn stof. Dus wat is er aan uwe auto nu milieuvriendelijker als aan mijne Tiguan?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
Ik denk dat Tesla geen echte ervaring heeft met productie in grote aantallen.
Waarschijnlijk is het voor een ervaren constructeur peanuts om electrische auto's in grote aantallen te leveren ? Denk enkel nog wachten op de juiste evolutie van batterijen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Die batterijen gaan ze op termijn vervangen door een kleine kernreactor
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
En als laatste weegt mijne Tiguan wss meer dan uw Saxo'ke, maar mijn verbruik is hetzelfde. Ok, ietske meer Nox, maar gij een pak meer fijn stof. Dus wat is er aan uwe auto nu milieuvriendelijker als aan mijne Tiguan?
Mijn oude schoendoos heeft gelukkig een INdirecte injectie ! Een reden te meer om er te blijven mee rijden !
De nieuwe benzine modellen krijgen omwille hiervan vanaf 2018 ook een extra filter in het uitlaattraject !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
Aangezien jij regelmatig een nieuwe krijgt mag jij eerst testen ;-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
Jij verwart met een recente benzinewagen met directe injectie :
Mijn oude schoendoos heeft gelukkig een INdirecte injectie ! Een reden te meer om er te blijven mee rijden !
De nieuwe benzine modellen krijgen omwille hiervan vanaf 2018 ook een extra filter in het uitlaattraject !
Comment
-
CO² is direct gerelateerd aan het reële verbruik.
Als Herbie dus aan 6 liter komt (wat zeker haalbaar is met zo'n Saxo, want vroeger kon je perfect ONDER het normverbruik rondrijden), doet het er niet toe hoe oud zijn auto is. Jij die 6 liter verbruikt stoot dan evenveel CO² uit. En als je met een diseasel-Tiguan bolt, nog een pak meer (want 1 liter diesel verbruiken geeft meer CO² dan 1 liter benzine verbruiken).
Dat gezegd zijnde, CO² is niet het grote probleem. Dat is een broeikasgas, en warmt de aarde op. Laat de zomer in december maar beginnen!
Ik rij rond met een Fiat met 1.2i benzine waarvan de oorsprong qua techniek in de jaren stillekes ligt (doorontwikkelde FIRE-motor). Dat blok ligt in een auto die nog geen 900 kg weegt leeg. Ondanks het gebrek aan moderne toverij verbruikt die wagen een nagemeten 5 liter.
Het is dus niet nodig met een modern blik te rijden om zuinig of milieuvriendelijk te rijden, mocht dat je bekommernis zijn.
Last edited by timothy; 10/10/2017, 11:21.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
En desondanks die INdirecte injectie, hoeveel CO2 blaast hij uit?
en CO2 : ik heb het al eens aangehaald, ik zit rond de 5 liter, dus ik stoot evenveel CO2 uit als een nieuwe wagen die 5L verbruikt !
Comment
-
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenWat de uitstoot van fijnstof betreft is niet de moderne dieselmotor maar wel de benzinemotor de grote boosdoener
het is niet 'de benzinemotor' maar 'de moderne direct ingespoten benzine' motor. Groot verschil !!
Roetfilters: najaar 2017 gaat de Euro 6c norm gelden voor nieuwe autotypes. Hoe zit dat dan, we hebben toch al Euro 6 voertuigen?
Indirect ingespoten benzinemotoren produceren, als ze tenminste gezond zijn, geen belangrijke hoeveelheid roet.
Het is al een tijd bekend dat niet alleen diesels roet produceren, maar ook direct ingespoten benzinemotoren. Daarom vallen ze bij de Euro 6-normen ...
Waarom ontstaan bij directe inspuiting deeltjes, en hebben motoren met inspuiting in de inlaat daar geen last van? Bij indirecte inspuiting zijn er ook in Euro 6 geen deeltjesnormen.
Indirecte injectie geeft de straal van minuscule druppeltjes uit de injector tijd om te verdampen, tijdens de mengselvorming voordat de verbranding start. Bij directe injectie is daarvoor nauwelijks tijd.
Net als bij diesels verbranden die druppeltjes, tenzij ze heel erg klein zijn, niet altijd volledig. Bij de kern van de druppeltjes komt te weinig zuurstof, daaruit ontstaat een onvolledig verbrand roetdeeltje.
In het algemeen verbranden de benzinedruppels wel sneller dan dieseldruppels. Er blijft een kleinere onverbrande kern over, dus een kleiner roetdeeltje.
Comment
Comment