Daar kunde misschien mee lachen, maar vroeger vaker nog geprobeerd de trein te gebruiken voor bijvoorbeeld een dagje zee. Als je dan terugkomt en halverwege zonder “diesel” valt is echt geen pretje. Zeker omdat vanaf mol-lommel alles op een spoor moet, dus alles in de “knoei”. Dat is ook waar ik mij persoonlijk mateloos aan stoor, als ze zorgen voor “betaalbare” alternatieven, prima, maar die zijn er gewoonweg niet. Dus je moet de auto gebruiken. Als ze alles zo duur willen maken, plus als een dictatuur alles door de strot willen “rammen” kan je beter thuis blijven. Dan houd je meer over dan “moeite” te doen om te gaan werken. Bijvoorbeeld wegen met dubbele rijstroken worden enkel, meer middenbermen waardoor een tractor voorbij steken onmogelijk gemaakt wordt, meer vrachtwagens op de binnenwegen om de tol te vermijden...vreselijk gewoon, er is gewoon geen doorstroming meer. Ik merk dat zelf nu omdat mijn job het toelaat kan ik met regelmaat vanuit thuis werken, hoeveel ik daar mee uitspaar is ongezien. Alleen al aan tijd heb ik per dag 2u meer vrije tijd.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Evoluties in de auto-industrie
Collapse
X
-
Allemaal erg afhankelijk van je woonplaats natuurlijk, in limburg ben je niks zonder auto en dat weet iedereen, gewoon niet rendabel genoeg om te investeren in openbaar vervoer, maar goeie autowegen zijn dan wel belangrijk en die komen er ook niet helaas. Alleen al daarom zou ik het niet zien zitten om in limburg te wonen, terwijl het wel een mooie aangename provincie is. Ik reken al lang ni meer op goeie autowegen in belgie, o.a. daarom woon ik nu pal in centrum gent, vlotte treinverbindingen naar antwerpen, brussel, kust, en alles op wandelafstand... enige probleem is da'k soms toch met de auto naar het antwerpse moet en vaststa aan de kennedytunnel. onlangs door een zwaar ongeval op de E17, drie en half uur stilgestaan.. was thuis om 23u ipv om 19u. Vroeger woonde ik in mortsel, ramp qua autoverkeer maar ge zijt wel met de fiets op minder dan een half uur in antwerpen en ook nog goeie treinverbindingen naar brussel/antwerpen/mechelen. Heel de antwerpse regio is te mijden met de auto, ken veel mensen die daar wonen en die klagen er allemaal over.
Comment
-
Ik zou voorstellen dat Ben Weyts zijn rijbewijs voor een jaar inlevert en al zijn verplaatsingen met de fiets en het openbaar vervoer doet, om hem te laten aanvoelen hoe het werkelijk is... dan zal hij beter weten als hij de fiets als alternatief voor de wagen promoot.
Van de achterbank van zijn functiewagen is alles doenbaar... voor de anderen !
Comment
-
Het ergste is dat het openbaar vervoer er de laaste jaren zelfs op achteruit gaat!
Woon - werk verkeer is voor mij 25 a 30 minuten met de auto.
Met het openbaar vervoor was dat eerst iets meer dan 1 uur, tegenwoordig is dat al opgelopen tot meer dan anderhalf uur.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
enkel nog treintjes op kolen ontbreken :-)
Comment
-
OV is sowozo ramp. Wij wonen juist buiten de brusselse rand. Toen mijn vrouw in BXL werkte, mocht ze kiezen tussen treinabo of parkeerabo. Dus zowizo trein. Dan kreeg ze buitendienst en zat altijd op de baan. Toen werd het bedrijf doir vadertje staat opgekocht en kwamen er herstructureringen. Dus terug binnendienst en mocht nig 6 maanden de auto houden waardoor ze met de auto dagelijks ging werken.
Desondanks de files, was ze nog elke dag sneller met de auto dan met de trein, kon ze elke dag zitten, EN geraakte ze effectief op haar werk. Want soms zat de trein zo vol dat de deuren zelfs niet open gingen en hij terug vertrok.
Na die 6 maandzn kicht ze dan zelfs nog een wagen desondanks ze een gratis treinabo kon krijgen.
Zo triestig is het OV.
Comment
-
Dieselwagen volledig uit de gratie
Van de particulieren die alles zelf mogen betalen en hun oude auto niet zelf in Oost-Europa willen dumpen, koopt 80% intussen benzine… de rest zwemt in het geld en koopt EV, hybride of uit nostalgie een kleine diesel....
CC van max. 1.3 tot 1.6 is het meest verkocht, bij zowel benzine als diesel (firmawagens)….
Comment
-
Mijn diesel-SUV is 9 jaar oud en rijdt zoals op dag 1... Heisa tegen de diesel of niet, zijn ruilwaarde is toch al fel gedaald, en voor de prijs die ik ervan zou krijgen kan ik hem best zelf nog een paar jaren gebruiken. Een zelfde model op benzine zal met de nieuwe metingen niet veel minder CO2 uitstoten (lees 2 liter meer verbruiken dan tot nu aangegeven) De grote vraag is op dit ogenblik voor welke auto te kiezen : de meeste benzinemotoren zijn van de oude generatie daar ze in de voorbije jaren weinig in trek waren en dus niet opgefrist. Hybride-wagens zijn duidelijk maar een overgangoplossing, en er is weinig geloofwaardig aanbod in EV’s. Allemaal redenen om de kat uit de boom te kijken... er zal nog in de komende 3 jaren veel veranderen in de auto-wereld !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk BerichtenMijn diesel-SUV is 9 jaar oud en rijdt zoals op dag 1... Heisa tegen de diesel of niet, zijn ruilwaarde is toch al fel gedaald, en voor de prijs die ik ervan zou krijgen kan ik hem best zelf nog een paar jaren gebruiken. Een zelfde model op benzine zal met de nieuwe metingen niet veel minder CO2 uitstoten (lees 2 liter meer verbruiken dan tot nu aangegeven) De grote vraag is op dit ogenblik voor welke auto te kiezen : de meeste benzinemotoren zijn van de oude generatie daar ze in de voorbije jaren weinig in trek waren en dus niet opgefrist. Hybride-wagens zijn duidelijk maar een overgangoplossing, en er is weinig geloofwaardig aanbod in EV’s. Allemaal redenen om de kat uit de boom te kijken... er zal nog in de komende 3 jaren veel veranderen in de auto-wereld !
Comment
-
Ja, benzine is ook al achterhaald, alleen weten de Belgen dit nog niet . Schreef het elders ook al. Je hebt nu mensen die een degelijke dieselwagen wegdoen voor een (dikwijls triestige) benzinemotor.
Onder invloed van de staat natuurlijk. Goed gezien van de staat. Diesels worden zwaarder belast, dus diegenen die blijven rijden betalen een beetje meer taxen(tax op brandstof en wegenbelasting).
Dan heb je diegenen die willen besparen door een benzine te kopen maar ze vergeten dat ze ten eerste een mooie som moeten opleggen, ten tweede de staat een mooi bedrag aan BTW cadeau doen, BIV betalen, meer zullen verbruiken (dus ook extra inkomsten voor de staat) en als laatste dat men nu al weet dat een recente benzinemotor vervuilender is dan een dieselmotor. Dus logisch gevolg... binnen enkele jaren pakken ze de benzines aan en alles herbegint.
Gewoon doen waar je zin in hebt, lijkt me nog altijd het beste.
Totaal aantal nieuwe inschrijvingen van nieuwe voertuigen is inderdaad weer gestegen. Zot eigenlijk hoe de mens zich laat meeslepen in zo'n doorzichtige politiek.
Comment
-
Tja politiek of niet, mensen kopen gewoon graag auto's.. de mensen met geld te veel malen er niet om en zijn blij met iets nieuw op de oprit. Anderen zijn slim genoeg hun aankoop nog wat uit te stellen.
Meeste nieuwe dieselwagens zijn bedrijfswagens, worden op 5 jaar afgeschreven.. wegwerpmaatschappij. Dit is idd ingegeven door de overheid die ook zijn belangen heeft in het op gang houden van de auto- en lease industrie, iets waar ik geen voorstander van ben. Heb respect voor mensen als guyugy die met hun oude wagen blijven rijden (al ben k het zeker niet op alle vlakken eens )
Comment
-
En benzine is imho niet meer achterhaald dan diesel. De techniek is de voorbije jaren nog geevolueerd. En mazda heeft ook nog wat in petto de komende jaren.
In afwachting van de overstap naar vol elektrisch is de aankoop van een kleine
benzine momenteel in veel gevallen de meest economische keuze. Die koop je voor 10.000-25.000 euro, weinig taks (+/-100€ per jaar), en je schrijft minder af dan op een diesel, hybride of elektrische.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenIn afwachting van de overstap naar vol elektrisch is de aankoop van een kleine
benzine momenteel in veel gevallen de meest economische keuze.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cob22 Bekijk BerichtenInderdaad in As is er nog een “kolen” trein in dienst. Nog straffer, ik dacht in 1950 liep de trein van hasselt tot Maaseik. Allemaal opgedoekt. In die tijd was het openbaar vervoer veel beter geregeld dan nu.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk BerichtenKlopt als een bus, toekomst is hybride, elektrisch en benzine-cng, als je kan nog een 2tal jaar wachten.
Hoogstens een elektrische wagen met range extender kan de moeite zijn. Maar binnenkort hebben de meeste elektrische wagens een voldoende bereik of snelle laadtijd en dan is het onzinnig om extra gewicht van motor, brandstof, koeling etc mee te sleuren voor die paar keer dat je dat nodig hebt.
CNG is volledig onzin! In Nederland mag in nieuwbouw geen gasverwarming meer geïnstalleerd worden want dat is binnenkort op. En zij halen dat dan nog wel uit eigen bodem. Wij moeten alles importeren en zetten volledig in op gas voor huis en auto. Waanzin.
Diesel is niet goed, maar moderne benzine met ultra fijne stofdeeltjes is ook een killer hoor.
Waterstof lijkt me ook niet dat wegens inefficiënt: https://www.carthrottle.com/post/eng...rs-are-stupid/
Elektrisch is toch echt de toekomst hoor en mogelijk sneller dan we denken. Maar spijtig genoeg nog niet veel binnen 3 jaar, daarna komt er wel een zondvloed aan elektrische wagens. Daar ben ik zeker van.Last edited by Chris_147; 05/01/2018, 12:11.
Comment
-
Ik geloof ook dat de elektrische revolutie echt wel bezig is , de verbrandingsmotor loopt op zijn laatste benen. Ik kan me niet voorstellen dat er in 2025 nog veel wagens met verbrandingsmotor verkocht worden. De techniek is er, en vooral: mensen vinden het tof om er mee te rijden. Je zou je echt gaan afvragen waarom we jaren lang hebben zitten rondtoeren met een motor die lawaai maakt, een elektrische hulpmotor nodig heeft om gestart te raken, een koppeling en versnellingsbak nodig heeft om het vermogen op de wielen over te brengen, een water-, olie- en brandstofpomp nodig heeft om te kunnen functioneren, en dan heb ik het nog niet over een katalysator, EGR klep, lambdasonde, roetfilter, en zelfs dan nog stinkende en ongezonde uitlaatgassen produceert, en ook nog eens veel onderhoud nodig heeft.
Een elektromotor en een goeie accu, meer heb je niet nodig. (denkt terug aan zijn lego trein)Last edited by sunking; 05/01/2018, 12:24.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenGoed gezien van de staat. Diesels worden zwaarder belast,- De accijns subsidie (+/- 20 cent / L) die 50 jaar duurde, stopt eindelijk… en diesel wordt in 2018 +/- 4 cent duurder omdat de productie meer kost.
- Hogere verkeersbelasting, wie veel vervuilt (NO²), betaald eindelijk iets meer, i.p.v. +/-20 jaar lang minder te moeten betalen.. (wie veel afval heeft moet ook meer vuilniszakken kopen) (Co² voordeel voor diesel blijft)
- De No² uitstoot van een moderne benzine, is maar een peulschil van de uitstoot van een Euro 6d diesel...
Comment
Comment