Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Evoluties in de auto-industrie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
    oei nu zijn er al meerdere onruststokers. quovadis, herbie, ikke... niet iedereen die het niet met jou eens is, in een stoker. Ik ga er nog steeds prat op dat ik bij 120 km/h 5 liter verstook, vlakke weg en geen wind, jij doet dat af als leugen, het is nochtans de waarheid, en eigenlijk mijn probleem niet dat je het niet gelooft.
    N.b. luchtweerstand is kwadratisch t.o.v. de snelheid, je hebt dus bij 130 km/h 17% meer luchtweerstand dan bij 120 km/h (130/120 kwadraat = 1.17). Ligt mooi in lijn met mijn ervaring: 5.7 liter bij 130, 5.0 bij 120.

    mooie cijfers, maar jij hebt dan ook zo'n ultra zuinige diesel hé
    Je volgt me nog al.... stalker

    Nb: Iedereen kan perfect verschillende groepen tegen mekaar opzetten en dan achterover leunen... Ik ben zelf niet perfect, maar ik ga de strijd aan naar een forum...
    Inhoudelijk zitten we op het goede spoor, maar de manier... Het kan beschaafder....
    Last edited by ; 10/09/2017, 12:24.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

      De grootste verbruiken en ook hun verschillen worden gemaakt bij start-stopverkeer. Daar is gewicht de grootste boosdoener, dus niet enkel bij de suv !
      Waarom vernoem je suv dan afzonderlijk ? En stel je niet gewoon, zware auto verbruiken meer? Zonder doelgroep te viseren?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
        Als je kijkt naar de titel van mijn topic dan is het duidelijk dat dit niet om de suv alleen gaat. De suv is enkel als voorbeeld ter staving.
        Gewicht kost energie.
        Maar de meeste mensen zullen hun speeltje niet graag opgeven
        Iemand dat zijn "speeltje" correct aankoopt, en gebruik hoeft dat ook niet. Veralgemening is de doodsteek van een forum.

        Iedereen in een lotus elise... want dat zou zuinig moeten zijn... gewicht en cx...

        En om op je initiële vraag te antwoorden, ja een suv brengt iets bij. En dat is voor iedereen individueel iets anders.

        En ja, toename in gewicht heeft er voor gezorgd dat autos veiliger geworden zijn...(eigenlijk omgekeerd) en dat 1 van je grootouders het overleefd heeft...

        Misschien zijn de merken die op carbon overstappen zo dom nog niet... maar ze worden wel verkettert.
        Last edited by ; 10/09/2017, 12:17.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

          Je gemiddelde is 86…! Het ging over constant 120…!
          En laat 90 bij constante snelheid nu toevallig het zuinigste zijn...
          Denk ik ook.
          Ik kan ook ongeveer 100 km gaan rijden aan gemiddeld +/- 90 km/u en een fotootje posten waarbij mijn autobus slechts 4,3 l/100km verbruikt. (en dat is 0.6 l minder dan het opgegeven normverbruik). Maar realistisch kunt ge dat niet noemen.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

            Iedereen in een lotus elise... want dat zou zuinig moeten zijn... gewicht en cx...
            Ik wil zo'n A110 om naar de bakker te rijden en voor de korte afstanden. Is dat ook licht genoeg?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

              Ik wil zo'n A110 om naar de bakker te rijden en voor de korte afstanden. Is dat ook licht genoeg?
              Is nog een beter voorstel, maar mijne rug jong... ik wil hoger zitten.... Ik geraak al amper uit een 3 serie wink wink
              Hopelijk komt de gestapo niet. wink wink

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

                Denk ik ook.
                Ik kan ook ongeveer 100 km gaan rijden aan gemiddeld +/- 90 km/u en een fotootje posten waarbij mijn autobus slechts 4,3 l/100km verbruikt. (en dat is 0.6 l minder dan het opgegeven normverbruik). Maar realistisch kunt ge dat niet noemen.
                blijkbaar heeft niemand gelezen dat ik zei dat ik een stuk file had. Ik wil ook wel eens effectief 90 gaan rijden en daar een fototje van nemen...
                Ik weet nog goed welke rit dat was, altijd 120 kunnen rijden (van luik tot brussel), dan plots file op de ring en heb ik een kwartier staan aanschuiven, en dan nog 10 minuten tot mechelen...
                trouwens waar kan je in belgie nog constant 90 rijden? Ofwel baantjes van 50/70 en veel start-stop verkeer, ofwel snelweg.. en dan kan je evt wel achter een kamion gaan hangen tegen 90 maar da doe ik ni (tenzij als jullie echt benieuwd zijn hoveeel hij dan verbruikt lol)

                ohja maar van luik naar brussel, is da geen bergaf? welja luik ligt 70 meter boven de zeespiegel, bij de heenrit lag mijn gemiddelde verbruik op 5.2 .

                ik ga eerlijk zijn ik heb mijn cruise control toen bewust op 120 gezet, omda ik anders het tankstation ni zou halen (heb enkel shell tankkaart) ... moest geloof ik 120 km rijden en mijn BC gaf een rijberijk van 100 aan, dus ik dacht, ik probeer eens mij aan de 120 km/h te houden.. en effectief toen ik aankwam had ik nog 10 km bereik over.
                Last edited by sunking; 10/09/2017, 13:12.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

                  Je volgt me nog al.... stalker
                  liefde hé. kzie da je op 2 van m'n topics geabonneerd bent... en op één 'afgeleid' topic (verbruik is zwaar overrated)


                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                    liefde hé. kzie da je op 2 van m'n topics geabonneerd bent... en op één 'afgeleid' topic (verbruik is zwaar overrated)

                    Misschien hebben we teveel gemeenschappelijk....

                    Comment


                    • het start-stop-systeem is gekomen om het genormaliseerd verbruik te doen dalen; dus zuiver bedrog voor mensen die niet in stad noch in files rijden, het hielp gewoon om de CO2-score van mijn model van 175 naar 159 te verlagen. BIj gemengd gebruik is het verschil verwaarloosbaar, soms 0,0...
                      het verschil zal ik vooral voelen in de restwaarde van mijn wagen, die euro4 is en geen euro5, met de ongemakken vandien in steden die deze maatstaf zullen gebruiken in hun anti-fossielebrandstofpolitiek (als die niet later afgezwakt wordt zoals het hoogstwaarschijnlijk zal zijn de dag dat de economische gevolgen duidelijker zullen blijken)

                      Comment


                      • Start-stop gaat als eerste uit bij mij. Ik voelde mij wel een beetje lullig toen ik een keer nog niet goed wakker was en opnieuw op de start knop duwde ipv de start-stop knop.

                        Comment


                        • Welke hedendaagse auto weegt 900 kg zoals ik hier ergens zag passeren.
                          Een eerste generatie twingo en de oude Gti's haalden dat maar een hedendaagse auto???
                          Kan het mij niet voorstellen.

                          Wat het verbruik aangaat is ook de chauffeur en rijstijl een belangrijke factor.

                          Heb je al eens naar de afmetingen van de SUV's die hier aangehaald worden bekeken?
                          Een Mokka, er zijn gewone auto's die hoger zijn.
                          Een break is altijd groter maar dat is niet relevant.

                          Waarom rijden er eigenlijk nog sedans rond.
                          Glooiende daklijn waardoor er weinig hoofdruimte achteraan is.
                          Een koffer met hoge laad drempel en beperkte inhoud.
                          Veel te diepe instap.
                          Als er iemand dicht geparkeerd staat geraak je er niet in of uit.
                          Dat probleem heb je niet met een hoger voertuig of wanneer je frame loze deuren hebt.
                          Wat is het nut er nog van.

                          Ik ga hier nog overtuigd geraken om mijn 12 liter zuipende benzine te verkopen voor een Glc of XC60.
                          den borre


                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                          Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                            het start-stop-systeem is gekomen om het genormaliseerd verbruik te doen dalen; dus zuiver bedrog voor mensen die niet in stad noch in files rijden, het hielp gewoon om de CO2-score van mijn model van 175 naar 159 te verlagen. BIj gemengd gebruik is het verschil verwaarloosbaar, soms 0,0...
                            het verschil zal ik vooral voelen in de restwaarde van mijn wagen, die euro4 is en geen euro5, met de ongemakken vandien in steden die deze maatstaf zullen gebruiken in hun anti-fossielebrandstofpolitiek (als die niet later afgezwakt wordt zoals het hoogstwaarschijnlijk zal zijn de dag dat de economische gevolgen duidelijker zullen blijken)
                            Start-Stop geeft bij mij een verschil van 0,2 tot 0,3 liter per 100km. Reëel gemeten over een 10-tal tankbeurten elk en in vergelijkbaar gebruik van de wagen (gemengd snelweg met file, gewestwegen).
                            Bedrog ga ik dat niet noemen.
                            Als ik zie dat in sterk fileverkeer (ongeveer een uur op een gebruikelijk traject tijdens de spits) m'n wagen tot soms meer een kwartier niet draait, dan zie ik dat als winst. Niet als bedrog.
                            Bij mij blijft de start-stop op staan.

                            Comment


                            • Weet je, de SUV liefhebbers die zich aangevallen voelen, die hoeven zich toch niet te verdedigen, ieder zijn eigen keuze .. net zoals ik die mij eigenlijk niet hoef te verdedigen met mijn koffiemolen, want ik roei wat dat betreft ook tegen de wind in als k hier de meeste andere meningen hoor..

                              Comment


                              • Massa speelt niet de belangrijkste rol, ken lichtere wagens die meer verbruiken dan de mijnen. Vooruitziend rijden doet al veel, daarom hoef je zelfs niet traag te rijden. Ik rij overal te snel en verbruik 6,6 liter. Moest ik mij altijd aan de limieten houden en eco pro gebruiken, ik zak tot 6 liter. Die supermoderne 1.2 TDI met gestroomlijnd koetswerk en lage luchtweerstand verbruikte verdorie meer aan 140 per uur dan d'een deze hier.
                                Last edited by ; 10/09/2017, 14:06.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                  blijkbaar heeft niemand gelezen dat ik zei dat ik een stuk file had. Ik wil ook wel eens effectief 90 gaan rijden en daar een fototje van nemen...
                                  Ik was je maar wat aan het jennen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

                                    Iemand dat zijn "speeltje" correct aankoopt, en gebruik hoeft dat ook niet. Veralgemening is de doodsteek van een forum.

                                    Iedereen in een lotus elise... want dat zou zuinig moeten zijn... gewicht en cx...

                                    En om op je initiële vraag te antwoorden, ja een suv brengt iets bij. En dat is voor iedereen individueel iets anders.

                                    En ja, toename in gewicht heeft er voor gezorgd dat autos veiliger geworden zijn...(eigenlijk omgekeerd) en dat 1 van je grootouders het overleefd heeft...

                                    Misschien zijn de merken die op carbon overstappen zo dom nog niet... maar ze worden wel verkettert.

                                    Een lichte auto met een lichte motor en een lichte voet is ideaal ja. Mocht er een Caterham bestaan waar ik een fiets in krijg ik koop er direct één :-)

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                      Massa speelt niet de belangrijkste rol, ken lichtere wagens die meer verbruiken dan de mijnen. Vooruitziend rijden doet al veel, daarom hoef je zelfs niet traag te rijden. Ik rij overal te snel en verbruik 6,6 liter. Moest ik mij altijd aan de limieten houden en eco pro gebruiken, ik zak tot 6 liter. Die supermoderne 1.2 TDI met gestroomlijnd koetswerk en lage luchtweerstand verbruikte verdorie meer aan 140 per uur dan d'een deze hier.
                                      Wij dragen nogal serieus bij aan een groenere wereld hé, door met zo'n superzuinige auto rond te rijden.
                                      Mocht iedereen een 7 of een Espace kopen, de klimaatproblemen zouden rap opgelost zijn.
                                      Ik geef natuurlijk wel toe dat indien ze daar een driecilinder 1.0 TSI in zouden steken, dat de wereld nog rapper gered zou zijn.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten


                                        Een lichte auto met een lichte motor en een lichte voet is ideaal ja. Mocht er een Caterham bestaan waar ik een fiets in krijg ik koop er direct één :-)
                                        Zou er geen fietsendrager bestaan of kunnen gemaakt worden om daar op te flansen? Want dan hebt ge geen excuus meer hé!

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

                                          Wij dragen nogal serieus bij aan een groenere wereld hé, door met zo'n superzuinige auto rond te rijden.
                                          Mocht iedereen een 7 of een Espace kopen, de klimaatproblemen zouden rap opgelost zijn.
                                          Ik geef natuurlijk wel toe dat indien ze daar een driecilinder 1.0 TSI in zouden steken, dat de wereld nog rapper gered zou zijn.
                                          Ofwel allemaal in een bus, ofwel allemaal in een 1.0, ge hebt dat goed gezien
                                          een ding hebben jij, DHL en ik gemeen.. we rijden niet met een suv

                                          Comment

                                          Working...
                                          X