1.De auto-industrie gaat meestal op safe spelen. De R&D van een wagen kost handen vol geld en als het flopt, laat dat een put achter. Dus ze gaan vooral op safe spelen. En af en toe is er eentje die eens een risico neemt zoals Toyota met de Prius en Tesla en als die dan marktaandeel halen, zal de rest volgen. Maar de Prius was in het begin niet echt winstgevend en Tesla tot op vandaag nog steeds niet. Dus de aandeelhouders van Tesla zijn jaar na jaar zeer zenuwachtig. Ook vooral omdat men nog steeds niet weet of die toekomst in EV's zit. Waar gaan ze de stroom vandaan halen? Kerncentrales moeten dicht en ze gaan die wss zelfs nog meer nodig hebben omdat ze met zonnepaneeltjes en windmolentjes er niet geraken.
2. De politiekers hebben de laatste jaren al serieuze beslissingen genomen. Hogere VAA, diesel ontmoedigen, mensen proberen uit de firmasletten krijgen,... Maar ook die politiekers moeten rekening houden met sociale bloedbaden. Want de auto-industrie ontmoedigen, kan ook nadelig uitpakken. Denk niet dat bepaalde auto-fabrikanten in landen willen blijven produceren waar hun modellen weggepest worden.
En waaruit leidt je af dat de politiek de auto-industrie ontmoedigt ? Er wordt ook aangezet tot vernieuwing, o.a. via maatregelen om het consumentengedrag aan te passen. Da's nog iets helemaal anders dan ontmoedigen. Jammer genoeg zijn we hier meestal maar geneigd om te veranderen als er financiële consequenties voor onszelf aan vast hangen ...
En er zijn er hier die doen alsof er van vandaag op morgen opeens 50% EV gaan rondrijden en daardoor de stroom gaat uitvallen. Daar gaat nog wel wat jaren overheen gaan en ondertussen stijgt de capaciteit aan hernieuwbare energie ook verder. Op dit moment wordt de extra capaciteit die gegenereerd wordt voor het grootste deel opgesoupeerd door onze extra nood aan energie, en dat is echt niet toe te schrijven aan het beperkt aantal EV die er nu rondrijden, maar door andere zaken in onze economie en samenleving. Daar moeten we eens goed bij stilstaan en de juiste conclusies durven uit trekken. En dat vergt een globale blik en het durven verder kijken dan de eigen persoonlijke situatie.
Misschien wel eens beseffen dat heel wat landen vandaag voor hun (fossiele) brandstof quasi volledig afhankelijk zijn van import. Wie kan zeggen hoe dit gaat evolueren over pakweg de volgende 10-15 jaar ? De zoektocht en ontginning van olie- en gas worden steeds complexer en dus ook duurder. Het is nog maar een paar jaar geleden dat de brandstof aan de pomp een tijd boven de 1,5 euro lag. Na een tijd zag je dat er wel wat veranderingen aan rijgedrag begon te ontstaan. Je kan daaruit gerust concluderen dat we wel degelijk ons gedrag deels kunnen aanpassen. We vinden gewoon teveel zaken vanzelfsprekend en hebben soms moeite om die dingen in vraag te stellen en open te staan voor andere oplossingen.
Het inzetten op hernieuwbare energie, los van de milieu-effecten ivm uitstoot, zijn vanuit economisch en geo-politiek standpunt gewoon veel verstandiger dan verder gaan als vandaag. Je haalt de afhankelijkheid van ontginning, transport, raffinage, .. voor een deel weg. Hernieuwbare energie is per definitie meer lokale energieproductie en ook oneindig beschikbaar en quasi continu voorradig. Als je ziet dat alle grote olie concerns, behalve Exxon) investeren in renewable energy (Total bv. heeft al een zonnepanelen fabriek en een batterijfabrikant) dan weet je dat dit niet te stoppen is.
Er gebeurt gigantisch veel momenteel. bv. Renault is bezig met het bouwen van energiebanken waar ze de batterijen uit EV recupereren om energie uit zonnepanelen, windmolens op te slaan en in te schakelen in het netwerk wanneer er capaciteit nodig is (ze gaan er vanuit dat ze zo 20-30 extra jaren uit de batterijmaterialen kunnen halen). Er bestaan al apps die apparaten kunnen laten laden wanneer er op een netwerk een overschot van capaciteit is, ...
Maar het is wel duidelijk dat we geen elektriciteit kunnen tanken voor onze huidige verbrandingsmotoren. Dus, los van het milieuvraagstuk, is het overstappen naar steeds meer hernieuwbare energie en het vervangen van technologie die gebruik maakt van fossiele brandstoffen gewoon een kwestie van gezond verstand als je het mij vraagt.
En het is misschien voor iedereen wel eens goed om af en toe stil te staan bij het feit dat we (vooral onze westerse maatschappij) het vanzelfsprekend vinden dat er volop energie beschikbaar is voor alles rondom ons, en dat voor een groot deel van onze maatschappij dit blijkbaar ook financieel geen probleem vormt. Is die vanzelfsprekendheid terecht ? En als je dat niet vindt, welke zijn dan de conclusies die je daar kan uit trekken, persoonlijk en als samenleving ?
En terwijl wij hier te zeuren en te vitten zijn over de SUV's blijven wij duchtig verwarmen met systemen die proportioneel nog veel meer uitstoten. Over vliegentuigen en boten wordt zeldzaam geklaagd, het zijn telkens de (stomende) uitlaten van wagens die verschijnen bij elke commentaar in de TV-journaal betreffende luchtbezoedeling.
Ik ben opgevoed met het principe dat je je eigen verantwoordelijkheid moet nemen. Dit betekent in deze dat je eerst kijkt naar wat je zelf verbruikt/vervuilt. In ieders bijdrage tot het probleem ligt in de eerste plaats ook ieders bijdrage in het oplossen, hoe klein dat dan ook mag zijn.
Dat gezeur steeds over anderen die ook vervuilen of andere systemen die nog veel meer kunnen uitstoten. 't Is nu ook niet dat daar geen maatregelen tegen zijn.
Ik hoop dat dat soort gezeur niet louter gebeurt om de verantwoordelijkheid voor je eigen keuzes/gedrag onder de mat te schuiven.
Comment