Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Evoluties in de auto-industrie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts


  • 1.De auto-industrie gaat meestal op safe spelen. De R&D van een wagen kost handen vol geld en als het flopt, laat dat een put achter. Dus ze gaan vooral op safe spelen. En af en toe is er eentje die eens een risico neemt zoals Toyota met de Prius en Tesla en als die dan marktaandeel halen, zal de rest volgen. Maar de Prius was in het begin niet echt winstgevend en Tesla tot op vandaag nog steeds niet. Dus de aandeelhouders van Tesla zijn jaar na jaar zeer zenuwachtig. Ook vooral omdat men nog steeds niet weet of die toekomst in EV's zit. Waar gaan ze de stroom vandaan halen? Kerncentrales moeten dicht en ze gaan die wss zelfs nog meer nodig hebben omdat ze met zonnepaneeltjes en windmolentjes er niet geraken.

    2. De politiekers hebben de laatste jaren al serieuze beslissingen genomen. Hogere VAA, diesel ontmoedigen, mensen proberen uit de firmasletten krijgen,... Maar ook die politiekers moeten rekening houden met sociale bloedbaden. Want de auto-industrie ontmoedigen, kan ook nadelig uitpakken. Denk niet dat bepaalde auto-fabrikanten in landen willen blijven produceren waar hun modellen weggepest worden.

    ik snap niet waarom over sociale bloedbaden gesproken wordt : productie van componenten en de assemblage in wagens gebeuren niet door kaboutertjes. Dat soort argumenten worden al sedert het begin van het industrieel tijdperk gebruikt bij vernieuwing. Da's gewoon populistische toogpraat.
    En waaruit leidt je af dat de politiek de auto-industrie ontmoedigt ? Er wordt ook aangezet tot vernieuwing, o.a. via maatregelen om het consumentengedrag aan te passen. Da's nog iets helemaal anders dan ontmoedigen. Jammer genoeg zijn we hier meestal maar geneigd om te veranderen als er financiële consequenties voor onszelf aan vast hangen ...

    En er zijn er hier die doen alsof er van vandaag op morgen opeens 50% EV gaan rondrijden en daardoor de stroom gaat uitvallen. Daar gaat nog wel wat jaren overheen gaan en ondertussen stijgt de capaciteit aan hernieuwbare energie ook verder. Op dit moment wordt de extra capaciteit die gegenereerd wordt voor het grootste deel opgesoupeerd door onze extra nood aan energie, en dat is echt niet toe te schrijven aan het beperkt aantal EV die er nu rondrijden, maar door andere zaken in onze economie en samenleving. Daar moeten we eens goed bij stilstaan en de juiste conclusies durven uit trekken. En dat vergt een globale blik en het durven verder kijken dan de eigen persoonlijke situatie.

    Misschien wel eens beseffen dat heel wat landen vandaag voor hun (fossiele) brandstof quasi volledig afhankelijk zijn van import. Wie kan zeggen hoe dit gaat evolueren over pakweg de volgende 10-15 jaar ? De zoektocht en ontginning van olie- en gas worden steeds complexer en dus ook duurder. Het is nog maar een paar jaar geleden dat de brandstof aan de pomp een tijd boven de 1,5 euro lag. Na een tijd zag je dat er wel wat veranderingen aan rijgedrag begon te ontstaan. Je kan daaruit gerust concluderen dat we wel degelijk ons gedrag deels kunnen aanpassen. We vinden gewoon teveel zaken vanzelfsprekend en hebben soms moeite om die dingen in vraag te stellen en open te staan voor andere oplossingen.

    Het inzetten op hernieuwbare energie, los van de milieu-effecten ivm uitstoot, zijn vanuit economisch en geo-politiek standpunt gewoon veel verstandiger dan verder gaan als vandaag. Je haalt de afhankelijkheid van ontginning, transport, raffinage, .. voor een deel weg. Hernieuwbare energie is per definitie meer lokale energieproductie en ook oneindig beschikbaar en quasi continu voorradig. Als je ziet dat alle grote olie concerns, behalve Exxon) investeren in renewable energy (Total bv. heeft al een zonnepanelen fabriek en een batterijfabrikant) dan weet je dat dit niet te stoppen is.
    Er gebeurt gigantisch veel momenteel. bv. Renault is bezig met het bouwen van energiebanken waar ze de batterijen uit EV recupereren om energie uit zonnepanelen, windmolens op te slaan en in te schakelen in het netwerk wanneer er capaciteit nodig is (ze gaan er vanuit dat ze zo 20-30 extra jaren uit de batterijmaterialen kunnen halen). Er bestaan al apps die apparaten kunnen laten laden wanneer er op een netwerk een overschot van capaciteit is, ...

    Maar het is wel duidelijk dat we geen elektriciteit kunnen tanken voor onze huidige verbrandingsmotoren. Dus, los van het milieuvraagstuk, is het overstappen naar steeds meer hernieuwbare energie en het vervangen van technologie die gebruik maakt van fossiele brandstoffen gewoon een kwestie van gezond verstand als je het mij vraagt.

    En het is misschien voor iedereen wel eens goed om af en toe stil te staan bij het feit dat we (vooral onze westerse maatschappij) het vanzelfsprekend vinden dat er volop energie beschikbaar is voor alles rondom ons, en dat voor een groot deel van onze maatschappij dit blijkbaar ook financieel geen probleem vormt. Is die vanzelfsprekendheid terecht ? En als je dat niet vindt, welke zijn dan de conclusies die je daar kan uit trekken, persoonlijk en als samenleving ?


    En terwijl wij hier te zeuren en te vitten zijn over de SUV's blijven wij duchtig verwarmen met systemen die proportioneel nog veel meer uitstoten. Over vliegentuigen en boten wordt zeldzaam geklaagd, het zijn telkens de (stomende) uitlaten van wagens die verschijnen bij elke commentaar in de TV-journaal betreffende luchtbezoedeling.
    Waarom denk je dat ? Zie je daar een soort van samenzwering in ? Of zou het kunnen dat, als ze dat steeds zouden brengen, er niemand meer naar het TV-journaal zou kijken, want 'ver van mijn bed', 'niet relevant voor mij' ?

    Ik ben opgevoed met het principe dat je je eigen verantwoordelijkheid moet nemen. Dit betekent in deze dat je eerst kijkt naar wat je zelf verbruikt/vervuilt. In ieders bijdrage tot het probleem ligt in de eerste plaats ook ieders bijdrage in het oplossen, hoe klein dat dan ook mag zijn.
    Dat gezeur steeds over anderen die ook vervuilen of andere systemen die nog veel meer kunnen uitstoten. 't Is nu ook niet dat daar geen maatregelen tegen zijn.
    Ik hoop dat dat soort gezeur niet louter gebeurt om de verantwoordelijkheid voor je eigen keuzes/gedrag onder de mat te schuiven.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

      Dat is dus het jammere aan u. De mensen beoordelen en zelf met een klein gulzig wagentje rijden.


      5 liter op de autostrade valt wel mee vind ik. En het verschil in de stad zal veel groter zijn met zwaardere auto's. Niet slecht voor een auto van 17 jaar oud. Slikt ook geen olie. En tussentijds kon ik eigenlijk 3 nieuwe auto's gekocht hebben. Die zwaarder wegen en meer verbruiken in de stad of file.
      Door geen nieuwe auto's te kopen heb ik al meer of mijn steentje bijgedragen, wat niet van iedereen kan gezegd worden.
      Mijn keuze is weloverwogen. En ik doe géén 7000 km per jaar. Werk een beetje gekozen ifv. woonplaats. Wens je ook minder km, het zal goed zijn voor je rug.

      Comment


      • Nu ben ik wel benieuwd, met wat ge rijdt (en welke motor).

        : ge zijt toch geen prof aan de KUL hé, want dan gaan we uw uitleg niet geloven.

        Comment


        • Maar gij weegt zelf 100 kg en uw wijf 120. Dan hebt ge daarmee ook 100 kg extra tegenover ons, dus mogen wij ons een zwaardere auto kopen :-D

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
            Nu ben ik wel benieuwd, met wat ge rijdt (en welke motor).

            : ge zijt toch geen prof aan de KUL hé, want dan gaan we uw uitleg niet geloven.
            LOL, nee.
            Wel opvallend dat de ene keer iemand volop personen die er andere opvattingen op na houden als socialist gaat bestempelen, maar als het hem uitkomt de argumentatie van de eerste de beste ABVV militant gaat gebruiken.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
              Nu ben ik wel benieuwd, met wat ge rijdt (en welke motor).

              : ge zijt toch geen prof aan de KUL hé, want dan gaan we uw uitleg niet geloven.
              een saxo 1.4 met bijna 170.000km. En uit nieuwsgierigheid heb ik eens geprobeerd hoeveel kg je dat nog lichter kan maken. (velgen van 4.7 kg / vergelijk eens met een zogenaamd lichtmetalen velg van een recente auto...., makrolon ruiten van honderden euro's, stuurbekrachtiging eruit en ander stuurhuis etc...). Bijna 90 kg. En dat voel je, zeker op zo'n al van nature licht bakske. En zolang 'm geen olie verbruikt mag 'm blijven.

              Comment


              • Europa en de VS gaan zich de kaas van het brood laten eten door Azië?
                Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

                  een saxo 1.4 met bijna 170.000km. En uit nieuwsgierigheid heb ik eens geprobeerd hoeveel kg je dat nog lichter kan maken. (velgen van 4.7 kg / vergelijk eens met een zogenaamd lichtmetalen velg van een recente auto...., makrolon ruiten van honderden euro's, stuurbekrachtiging eruit en ander stuurhuis etc...). Bijna 90 kg. En dat voel je, zeker op zo'n al van nature licht bakske. En zolang 'm geen olie verbruikt mag 'm blijven.
                  een saxo 1.4 stoot volgens Cardisiac 159gr/km CO2 uit... evenveel als een Q5 diesel 2,0 euro5
                  niet erg ecologisch !

                  Comment


                  • En het fijnstof dat een nieuwe benzine met directe injectie uitstoot ? Beter ?

                    edit : is reeds lang bekend maar ik weet niet of het hier al bekend is ? Ik hoop het toch, bij al deze autoliefhebbers.


                    Dus ik zeg het nogmaals, het is weloverwogen dat ik nog met een 'oude' wagen rondrij met INdirecte injectie die GEEN olie verbruikt
                    Last edited by ; 12/09/2017, 22:04.

                    Comment


                    • Daar heb je gelijk in : de moderne benzinewagens stoten minder Nox dan de diesels, maar de partikels zijn nog fijner en dus schadelijker.

                      Comment


                      • Wat die CO2 uitstoot betreft : die hangt af van het verbruik en niks anders. (vrij zeker maar niet 200% dus corrigeer maar indien fout)
                        Dus als mijn wagen weinig verbruikt zal hij weinig CO2 uitstoten.
                        Dus een wagen van 300kg meer zal ook meer verbruiken in start/stop-verkeer dan mijn wagen en dus ook meer CO2 uitstoten.

                        Comment


                        • En om af te sluiten, vooraleer men begint dat ik slecht voor de economie zou zijn en niet help om de mallemolen op gang te houden :
                          Ik zou eigenlijk al een tijdje eens iets nieuws willen kopen, maar momenteel zie ik niet echt bijster veel verschijnen dat echt een verbetering zou zijn !
                          Tenzij Mazda misschien met een skyactiv-X of een directe injectie benzine met roetfilter. Maar dat moet ik nog eens uitzoeken.
                          Daardoor dit topic. Of andere mensen ook hun bedenkingen hadden bij al die nieuwe modellen.... Voila ik heb gezegd wat ik er van denk. Ga nu weer aan andere dingen denken :-)

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                            Maar gij weegt zelf 100 kg en uw wijf 120. Dan hebt ge daarmee ook 100 kg extra tegenover ons, dus mogen wij ons een zwaardere auto kopen :-D
                            sunking begrijp je nu waarom...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                              Wat die CO2 uitstoot betreft : die hangt af van het verbruik en niks anders. (vrij zeker maar niet 200% dus corrigeer maar indien fout)
                              Dus als mijn wagen weinig verbruikt zal hij weinig CO2 uitstoten.
                              Dus een wagen van 300kg meer zal ook meer verbruiken in start/stop-verkeer dan mijn wagen en dus ook meer CO2 uitstoten.
                              http://ecoscore.be/nl/info/ecoscore/co2
                              er is inderdaad een vaste link tussen CO2 uitstoot en verbruik
                              159gr/km genormaliseerd komt er op neer dat een benzinewagen 6.8 liters brandstof verbruikt, een dieselwagen 6.0 l
                              je saxo verbruikt dus genormaliseerd evenveel als een andere die 159gr uitstoot, ook bv een Q5 euro5
                              NOx is inderdaad een andere zaak, maar voor de opwarming van de aarde ben je dus niet zo goed bezig met je Saxo...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten

                                er is inderdaad een vaste link tussen CO2 uitstoot en verbruik
                                159gr/km genormaliseerd komt er op neer dat een benzinewagen 6.8 liters brandstof verbruikt, maar voor de opwarming van de aarde ben je dus niet zo goed bezig met je Saxo...
                                Mijn auto verbruikt bijlange zoveel niet. Een andere kleine nieuwe auto heeft een hoger gewicht, zal meer verbruiken in start stop verkeer en meer co2 uitstoten. En meer fijnstof met directe injectie. En door geen nieuwe auto te kopen heb ik ook al minder Co2 opgewekt :-)

                                Comment


                                • Dirk, waarom vraag je aan sunking of hij iets begrijpt, met mijn quote, die zoals iedereen duidelijk wel begrijpt, niet aan hem gericht was maar aan herbie ?
                                  Waarom moet sunking wat begrijpen waarover ?

                                  Comment


                                  • Lig er niet wakker van RX8. Is tussen mij en sunking.

                                    Comment


                                    • Misschien begrijpt hij het niet en vraagt hij het daarom met je quote in de hoop dat hij het net zoals iedereen wel duidelijk begrijpt ... begrijp je ?

                                      Comment


                                      • Nennee, ik wil tekst en uitleg.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                                          Misschien begrijpt hij het niet en vraagt hij het daarom met je quote in de hoop dat hij het net zoals iedereen wel duidelijk begrijpt ... begrijp je ?
                                          begrijp je nu waarom ik je quote in verband met dat begrijpen quote? Indien niet moet je het aan RX-8 vragen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X