Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Evoluties in de auto-industrie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

    Nee, dat opzoekwerk laat ik aan u over. Het ging over een antwoord op speedhunter die beweert dat de auto's lichter worden, niet over het verbruik.
    Dat is dan gewoon een antwoord zoals roepen dat alles duurder is geworden de laatste 20 jaar, maar erbij verzwijgen dat de lonen sindsdien ook verdubbeld zijn

    Auto’s kunnen lichter, maar dat kost ’momenteel’ nog te veel. Auto’s zijn zwaarder geworden door allerlei evoluties, zoals steunbalken, airbags, en allerlei snudjes al dan niet voor de veiligheid. Maar van de andere kant zijn desondaks de vewichtstoename, ook,het verbruik drastisch verminderd. 25 jaar terug verbruikte 70% van de wagens meer dan 10 liter. Nu zit 70 onder de 10 liter. In ons land toch
    Hoeveel CO2 hadden de wagens toen en nu? Roetfilters bestnden toen nog niet. Voor benzinewagens ligt de vraag op tafel voor zo een filter, maar is dat pokkenduur. Maar zo een extra filter, is extra gewicht. Wat moet ge dan kiezen? Hoger gewicht of minder vuiligheid de lucht in?

    Elk voordeel heeft zijn nadeel en andersom. Al die toevoegingen voor de veiligheid heeft ook al heel wat letsels en doden vermeden. Zowel in de wagen als de aangeredene. Ge moet het allemaal wat breder zien.

    Maar hetbis een zeer ruim thema aan het worden. Dan gaat het om gewicht, dan over verbruik, dan over de marketingstrategie van de fabrikanten, de snelheid waarmee snufjes worden uitgevonden, ...

    ik,laat het allemaal,maar gaan, en rij om de 3 jaar met een vonkelnieuwe die steeds minder verbruikt dan de vorige. Hoe dan ook zal dit niets veranderen aan het aantal wagens in omloop, want als ik lijne hou, zal degene die hem zou gekocht hebben, gewoon een andere kopen van iemand die een nieuwe gekocht heeft. Dus allemaal langer met onze wagens rijden, zou totaal niet veel veranderen aan de vraag naar het aantal wagens.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten



      Auto’s kunnen lichter, maar dat kost ’momenteel’ nog te veel.
      Dit is dan geen auto voor jou ? Voor mij in ieder geval wel



      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
        In de allernieuwste modellen, gebruiken sommige constructeurs nieuwe sterkere en lichtere staalsoorten, ook gemaakt in België. Waardoor de carrosserie van de allerlaatste modellen terug iets lichter zijn. (Zonder minder sterk te zijn)

        https://belgium.arcelormittal.com/in...tie/fortiform/

        Dit wordt natuurlijk gedeeltelijk tenietgedaan door, steeds meer snufjes /comfort in auto’s.

        In SUV’s blijft het natuurlijk een druppel op een hete plaat… of dweilen met de kraan open…

        Recente voorbeelden waar dit nieuwe staal in zit zijn:
        • Opel Astra K
        • VW Golf 7
        • Peugeot 308
        • Bmw X1, 2, Mini

        http://www.fleet.be/test-opel-astra-...er-rijplezier/
        https://automotive-werkplaats.nl/nie...-sterker-staal

        Dit nieuwe staal is goedkoper als aluminium, wat soms in duurdere modellen gebruikt wordt. O.a. voor de ophanging bij sommige BMW’s en een Giulietta...
        Dat is een interessante bijdrage.
        Nog een reden om nog een tijdje met de saxo te rijden. Misschien kan ik dan een Europees alternatief kopen ipv. Suzuki Swift / Mazda 2 (van hen wist ik dat ze dit HT steel gebruikten)

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

          Denk je nu echt dat dit de reden is dat je zoveel haatreakties krijgt ?
          Ik vind dat dat allemaal nog meevalt. Kan gebeuren en kan ik ook mee leven als je weet dat je iets verkondigt wat tegen een gangbare mening ingaat op een autoforum.
          Maar dat neem ik er graag bij.


          Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

          Ik vind, als je zo met het milieu bezig bent, dat je dan zelf het goede voorbeeld moet geven. En dat doe je niet door met een oude wagen rond te rijden maar door bvb te investeren in zonnepanelen en een elektrische wagen.
          Je bent weer aan het nadenken over mijn specifiek geval. Je weet toch niet wat ik nog allemaal doe in mijn privé leven?
          Ik heb het al eens aangehaald, ik doe geen 7000km per jaar. De rest doe ik met de fiets.
          En bovendien kost een nieuwe auto produceren en recycleren ook energie, ook al eens bij stilgestaan ?
          Ook al eens aangehaald : er is een grote evolutie aangaande batterijen, door nog even een aankoop uit te stellen kan het zijn dat dit ecologisch meer verantwoord is dan nu al een nieuwe te kopen.
          Ik ben daar wel degelijk veel mee bezig. Jij ook hopelijk.

          Comment


          • Voor degenen die dromen van een electrische wagen, ziehier een praktisch en financieel voorbeeld gebaseerd op een Renault ZOË
            Het is wel in het Frans, maar de cijfers zijn Arabisch en tonen aan dat het voordeel onbeduidend is, zeker met inachtname van de huidige ongemakken van het opladen. Men kan niet eens vanuit Brussel of Antwerpen naar zee rijden en terug, bijladen is in de meeste gevallen nodig, met de hoop dat er een vrije laadpaal gevonden kan worden.
            Match Renault ZOE électrique VS Renault Clio diesel : tarifs, consommations, fiscalité, entretien, assurance, ...


            Wachten, dus...

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

              Dit is dan geen auto voor jou ? Voor mij in ieder geval wel


              Veel plezier ermee. Maar met 60000km/jaar zal ik snel invalide zijn. En mijn ladder past er ni in voor bij de klanten gaan op te meten.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

                Ik vind dat dat allemaal nog meevalt. Kan gebeuren en kan ik ook mee leven als je weet dat je iets verkondigt wat tegen een gangbare mening ingaat op een autoforum.
                Maar dat neem ik er graag bij.




                Je bent weer aan het nadenken over mijn specifiek geval. Je weet toch niet wat ik nog allemaal doe in mijn privé leven?
                Ik heb het al eens aangehaald, ik doe geen 7000km per jaar. De rest doe ik met de fiets.
                En bovendien kost een nieuwe auto produceren en recycleren ook energie, ook al eens bij stilgestaan ?
                Ook al eens aangehaald : er is een grote evolutie aangaande batterijen, door nog even een aankoop uit te stellen kan het zijn dat dit ecologisch meer verantwoord is dan nu al een nieuwe te kopen.
                Ik ben daar wel degelijk veel mee bezig. Jij ook hopelijk.
                Zoals gezegd, zal eender hoe die nieuwe wagen geproduceerd worden, ook al rijdt gij er 20jaar mee. De vraag blijft
                Dus ofwel koopt gij hem, ofwel iemand anders. Tis niet zo dat een wagen na 3 jaar gerecycleerd wordt. Die gaat naar iemand anders en ook al doe ik hem niet weg, dan koopt die een andere die eveneens vervangen is door al dan niet een nieuwe.

                Gewoon een kwestie van vraag en aanbod. En vermits de lange wachttijden, geeft dat aan dat de vraag groter is dan het momentele aanbod.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                  ...
                  Gewoon een kwestie van vraag en aanbod. En vermits de lange wachttijden, geeft dat aan dat de vraag groter is dan het momentele aanbod.
                  en wat gaat het zijn als er plots een hogere vraag komt voor electrische wagens, Musk is al met zijn handen in het haar, en alle anderen moeten er nog aan beginnen !!

                  Comment


                  • Wat als... Als de vraag naar elektrische wagens stijgt, kan de prijs van de conventionele auto zakken. Markteconomisch evenwicht. Waardoor deze in vraag weer gaat stijgen. Wet van vraag en aanbod.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten

                      en wat gaat het zijn als er plots een hogere vraag komt voor electrische wagens, Musk is al met zijn handen in het haar, en alle anderen moeten er nog aan beginnen !!
                      Die vraag gaat er komen vanaf de moment dat het prijsverschil te verwaarlozen is tussen een gewone en electrische. Maar daar is het nog te vroeg voor en in die 10 jaar dat het nu gaat switchen, kunnen alle fabrikanten zich erop richten. Binnen 10 jaar zal elke wagen met verbrandingsmotor ook een EV variant hebben.

                      Probleem is nog steeds tot niet iedereen het comfort heeft van zijne auto in het stopcontact te steken. Denk hier maar aan mensen op appartement of in een rijhuis zonder oprit en waar men soms 100m verder dan de woning moet parkeren?

                      In ieder geval gaat het die richting uit en het is te hopen dat iedereen rap genoeg op de kar springt. Het openbaar vervoer legt de duimen voor de wagen omdat het ontoereikend is, terwijl de treinen al langer dan auto's bestaan. EV's zijn ook nog steeds ontoereikend, maar daar zie ik het wel veranderen

                      Comment


                      • De goedkope electrische wagen is niet voor morgen... op de NL-site van Tesla is het al duidelijk welk spel Musk aan het spelen is. Er zullen wel in de lanceringfase Model 3 van 35000 dollars zijn, maar ze zijn al bezig met een versie met opties en straffere batterijen die voorrang zal krijgen, wel tegen 49000 dollars. Zo kan ik ook zaken doen... eerst de mensen warm maken, en als ze toehappen de prijs opdrijven. Dat zal de goedkope Tesla op meer dan 60.000 euro’s brengen voor onze streken, dus niet voor Jan met de pet.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                          Voor degenen die dromen van een electrische wagen, ziehier een praktisch en financieel voorbeeld gebaseerd op een Renault ZOË
                          Het is wel in het Frans, maar de cijfers zijn Arabisch en tonen aan dat het voordeel onbeduidend is, zeker met inachtname van de huidige ongemakken van het opladen. Men kan niet eens vanuit Brussel of Antwerpen naar zee rijden en terug, bijladen is in de meeste gevallen nodig, met de hoop dat er een vrije laadpaal gevonden kan worden.
                          Match Renault ZOE électrique VS Renault Clio diesel : tarifs, consommations, fiscalité, entretien, assurance, ...


                          Wachten, dus...
                          Is het het Frans ('Contrairement aux idées reçues, rouler en électrique ne coûte moins cher que rouler dans un véhicule diesel. ') of de cijfers ('Coût d’utilisation de Renault Clio 4 Zen diesel : 5 274 euros / an' <-> 'Coût d’utilisation de Renault Zoé Life électrique : 5 114 euros / an') die een probleem vormen voor jou? Ik lees hierin dat een milieuvriendelijker alternatief dan een benzinemotor 20 maanden geleden al goedkoper was dan een vergelijkbare auto op benzine. De actuele ZOE heeft een NEDC rijbereik van 403 km, wat in de praktijk dan zo'n 250 à 300 zou moeten zijn, ruim een retourtje Brussel-Oostende dus.

                          Blij dat je zelf het opzoekwerk doet om je eigen stellingen de grond in te boren.

                          En om Herbie bij te treden: de huidige ZOE weegt nog 1450 kg en de klemtoon zal bij EVs de volgende jaren vooral liggen op het verlagen van het gewicht en het sneller opladen (en niet meer op het vergroten van de autonomie).

                          Comment


                          • Ok dat het rijbereik verbeterd is op 2 jaar, maar het financieel plaatje blijft weinig boeiend voor de doornsee gebruiker, vandaar het weinig commercieel sukses. Bijladen blijft ook voor velen een hinder, thuis of onderweg.
                            In mijn gemeente weet ik maar 1 Zoë rijden (deze van de watermaatschappij) en een Leaf (deze van de Nissan dealer)
                            Dit toont aan hoe groot de aantrekkingskracht is van de kleine electrische wagens, ondanks de voordelen die ze genieten.
                            Last edited by guyugy; 07/10/2017, 17:14.

                            Comment


                            • Wat hebt ge feitelijk tegen elektrische wagens? Het gaat de goede kant op, fabrikanten maken de omschakeling, ze worden betaalbaar, het enige wat rest is goede laadinfrastructuur maar in NL en scandinavie kan het blijkbaar wel.

                              Comment


                              • Eigenlijk heb ik helemaal niets tegen de electrische wagen op zich, enkel vind ik het absurd deze motorisatie nu al als dé oplossing voor te stellen, alhoewel deze hype vandaag de dag enkel op fiscale voordelen berust, en omdat België op dit ogenblik geen geloofwaardige energiebeleid toont.

                                Comment


                                • Ahaaaa, dus t ligt feitelijk gewoon aan belgie. We lopen een jaar of 10 achter gelijk gewoonlijk. Een of andere idioot heeft hier bedacht dat er geen laadpalen op de openbare weg mogen gezet worden omdat EV's deze parkeerplaatsen dan te lang bezet zouden houden. Zet er dan een limiet op: max 3u parkeren/laden overdag.
                                  Heus niet alle EV's gaan constant aan de paal hangen, met een range van 400 km is eens in de week toch al voor de meesten voldoende.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten

                                    en wat gaat het zijn als er plots een hogere vraag komt voor electrische wagens, Musk is al met zijn handen in het haar, en alle anderen moeten er nog aan beginnen !!
                                    Ik denk dat Tesla geen echte ervaring heeft met productie in grote aantallen.
                                    Waarschijnlijk is het voor een ervaren constructeur peanuts om electrische auto's in grote aantallen te leveren ? Denk enkel nog wachten op de juiste evolutie van batterijen.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                                      Maar met 60000km/jaar zal ik snel invalide zijn.
                                      Da's een pak kilometer inderdaad. Maar jij weet dus op voorhand dat je snel invalide zal zijn door met een kleine auto te rijden ?
                                      Bedoel je dan als er een suv tegen jou knalt ?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

                                        Da's een pak kilometer inderdaad. Maar jij weet dus op voorhand dat je snel invalide zal zijn door met een kleine auto te rijden ?
                                        Bedoel je dan als er een suv tegen jou knalt ?
                                        zitcomfort... met en zwakke rug is een slechte stoel of zitpositie een marteling en dan ben je idd vroeg of laat invalide.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door qwan Bekijk Berichten



                                          En om Herbie bij te treden: de huidige ZOE weegt nog 1450 kg en de klemtoon zal bij EVs de volgende jaren vooral liggen op het verlagen van het gewicht en het sneller opladen (en niet meer op het vergroten van de autonomie).
                                          Wat betreft die autonomie hebben we het begin nog niet gezien...hoop ik....




                                          .....Toyota will have the key technology for wide-spread adoption of battery-electric vehicles: Solid-state batteries with twice the range of today’s EVs, while charging only in minutes.......

                                          Comment

                                          Working...
                                          X