Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Evoluties in de auto-industrie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik vraag me af of LPG nu (tijdelijk) interessanter gaat worden.
    LPG is 'afvalproduct' van raffinage benzine. Meer benzines, dus meer LPG.
    Enige nadeel is dat je er geen parkeergarages mee in mag, maar als je niet in de steden moet zijn, lijkt me dat geen groot probleem.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

      Diesels worden helemaal niet zwaarder belast, integendeel!
      • De accijns subsidie (+/- 20 cent / L) die 50 jaar duurde, stopt eindelijk… en diesel wordt in 2018 +/- 4 cent duurder omdat de productie meer kost.
      • Hogere verkeersbelasting, wie veel vervuilt (NO²), betaald eindelijk iets meer, i.p.v. +/-20 jaar lang minder te moeten betalen.. (wie veel afval heeft moet ook meer vuilniszakken kopen) (Co² voordeel voor diesel blijft)
        • De No² uitstoot van een moderne benzine, is maar een peulschil van de uitstoot van een Euro 6d diesel...
      Vanaf 2019 is diesel duurder aan de pomp dan benzine.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten

        Vanaf 2019 is diesel duurder aan de pomp dan benzine.
        Komt door de accijnzen die stelselmatig verhoogden. Ook de tax is iets hoger dan een benzinemotor.

        Blijkbaar moeilijke materie

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten

          Vanaf 2019 is diesel duurder aan de pomp dan benzine.
          Blijft wel een duidelijk voordeel in verbruik : mijn 2,0 l euro4 diesel verbruikt in ongunstige omstandigheden 8,3 liter, de nieuwe 2,0l euro6 benzineversie komt in dezelfde omstandigheden niet onder de 10/11 liters per 100km.
          Zowel mijn verkoper als deze van de concurrerende merken verwittigen voor een merkelijk hoger verbruik van hun 2,0l benzine (dan in de folder....) als de (goede) klant zegt te zullen schakelen naar benzine.
          Dit verschil wordt in de pers systematisch onderdrukt.

          Comment


          • Absoluut juist... Wordt veel zand gegooid momenteel... Zouniet willen weten wat mijnen auto zou verbruiken met bvb een 2.0 turbo motor van 260 pk tov de diesel nu die 6,7l verbruikt. Waar is het effectief minder vervuilende voordeel van die benzinewagen dan naartoe ?
            Maar voor de disbelievers, wacht eventjes to alle wagens getest worden volgens de nieuwe norm. Dan zal het verschil qua verbruik duidelijker worden en zal men wellicht de daarbij horende taxen aanpassen. En dan zal men weer de benzinemotor met de vinger wijzen. En zo blijft men bezig... en men knikt en betaalt . Dat menbetaalt kan ik goed begrijpen, maar dat men steeds knikt iets minder lol.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten

              Blijft wel een duidelijk voordeel in verbruik : mijn 2,0 l euro4 diesel verbruikt in ongunstige omstandigheden 8,3 liter, de nieuwe 2,0l euro6 benzineversie komt in dezelfde omstandigheden niet onder de 10/11 liters per 100km.
              Zowel mijn verkoper als deze van de concurrerende merken verwittigen voor een merkelijk hoger verbruik van hun 2,0l benzine (dan in de folder....) als de (goede) klant zegt te zullen schakelen naar benzine.
              Dit verschil wordt in de pers systematisch onderdrukt.
              Over welke wagens gaat dit dan?

              Comment


              • Niet iedereen rijdt met een Q5 of 7-reeks.
                Bij een doorsnee wagen is verschil minder dan 2 liter hoor.
                Bij de mijne, scheelt het een halve liter t.o.v. de 1.6 tdi.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door phate Bekijk Berichten

                  over welke wagens gaat dit dan?
                  q5 , glc, xc60
                  Last edited by guyugy; 05/01/2018, 22:19.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                    Niet iedereen rijdt met een Q5 of 7-reeks.
                    Bij een doorsnee wagen is verschil minder dan 2 liter hoor.
                    Bij de mijne, scheelt het een halve liter t.o.v. de 1.6 tdi.
                    Natuurlijk, alles is proportioneel en vooral functie van het gewicht.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                      Niet iedereen rijdt met een Q5 of 7-reeks.
                      Bij een doorsnee wagen is verschil minder dan 2 liter hoor.
                      Bij de mijne, scheelt het een halve liter t.o.v. de 1.6 tdi.
                      Maar dan moet je wel zuinig rijden...
                      En ik zie toch heel wat grotere voertuigen op de weg hoor. Vooral met de opkomst van de SUV's. Zo klagen bvb eigenaren van de 1.2 benzine over het verbruik in hun Kadjar. Misschien zal de 1.3 wat zuiniger zijn ? Zal wel bij andere merken ook zo zijn als ik bvb google op Hyundai en zo. Van het ogenblik dat men kracht van die motoren vraagt gaat het verbruik sterk omhoog. Idem als je het vermogen beetje gaat gebruiken in een berline. Dat grote verschil heb je niet bij dieselwagens. Een trage rit zit ik aan 6,2 en een snelle rit aan pakweg 7,8 liter.
                      Ik hoor gebruikers van een 1.6 tdi die 5 a 5,5 liter verbruiken. Dan zou de jouwe 5,5 tot 6 verbruiken bij gelijke rijstijl. Ik kan dit moeilijk geloven eigenlijk.

                      Comment


                      • In de zomer zat ik rond de 5,9 gemiddeld. Nu in de winter zit ik op 6,4 (winterbanden, lage temperaturen, veel wind en regen voorbije maand). Mijn rijstijl: vlot accelereren, maar ik ga wel niet sneller dan 130 op de snelweg omdat dan het verbruik idd wel stijgt. Maar in belgie geen probleem.

                        wat zou zo'n kadjar 1.2 verbruiken? Ik gok 7,5 a 8? Niet weinig idd, maar de huidige renault benzines zijn nu ook niet echt de beste. Met een moderne zuinige motor zou ook een middelgrote SUV op benzine rond de 7 liter moeten blijven.

                        En dan is nog de vraag, welke SUV's zijn nu echt in trek? de grotere zoals de Kadjar of tiguan, of de kleinere zoals een captur of T-roc?
                        Bij de kleinere zou een benzinemotor toch een goed compromis moeten bieden tussen aankoopprijs, prestaties en verbruik.

                        Comment


                        • Ik zit nu met mijn Megane GT op een gemiddeld verbruik van 7,6 liter.
                          Dat is met geregeld goed doorperen en heel zelden eens echt zuinig rijden (hou dat niet lang vol )

                          Als ik dan zie dat mensen met ee' Megane met lichtere benzine aardig in mijn buurt zitten met hun verbruik, dan weet ik dat ik toch een goede keuze heb gemaakt.

                          Ook de diesel GT doet het wat het verbruik betreft trouwens niet zo goed.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                            In de zomer zat ik rond de 5,9 gemiddeld. Nu in de winter zit ik op 6,4 (winterbanden, lage temperaturen, veel wind en regen voorbije maand). Mijn rijstijl: vlot accelereren, maar ik ga wel niet sneller dan 130 op de snelweg omdat dan het verbruik idd wel stijgt. Maar in belgie geen probleem.

                            wat zou zo'n kadjar 1.2 verbruiken? Ik gok 7,5 a 8? Niet weinig idd, maar de huidige renault benzines zijn nu ook niet echt de beste. Met een moderne zuinige motor zou ook een middelgrote SUV op benzine rond de 7 liter moeten blijven.

                            En dan is nog de vraag, welke SUV's zijn nu echt in trek? de grotere zoals de Kadjar of tiguan, of de kleinere zoals een captur of T-roc?
                            Bij de kleinere zou een benzinemotor toch een goed compromis moeten bieden tussen aankoopprijs, prestaties en verbruik.
                            Dat de huidige Renaultmotoren niet de beste zijn... ik weet dat niet ? Waarop baseer je je dan ? Is nummer 1 qua verkoop in Belgie.
                            Ook in Captur bvb zijn er klachten qua verbruik. En zoals ik al zei, de topper Hyundai (type vergeten, die suv die zoveel verkocht wordt) met z'n 1.6 zou ook veel verbruiken.
                            Maar nu moeten we het doen met die oneerlijke cyclus om te vergelijken. Misschien gaan we een beter zicht krijgen op het verbruik van de wagens eens de nieuwe cyclus de algemene norm zal zijn ? Want nu houdt men de mensen (zowel diesel, benzine als electrisch) een serieus rad voor de ogen. Wellicht zijn veel teleurstellingen ook hierop gebaseerd...
                            Ik vind gewoon dat, als je een goede dieselauto hebt en niet van plan was een nieuwe te kopen, je even goed met je diesel kan doorrijden. Winst door een benzinewagen te gaan kopen is er niet. Als je van plan bent te veranderen, dan zal inderdaad een groot deel van de mensen gebaat zijn een benzine te kopen.
                            Je hebt nu heel wat mensen die hun diesel verkopen omdat het te duur zou zijn (wordt volop gezegd in de media). Da's niet verstandig. Ze denken te besparen maar doen dit uiteraard niet. Ze volgen gewoon de hype.

                            Comment


                            • Moest ik de problemen met de C4 niet gehad hebben, ik was d'r ook nog een paar jaar mee blijven verder rijden.
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

                                Dat de huidige Renaultmotoren niet de beste zijn... ik weet dat niet ? Waarop baseer je je dan ? Is nummer 1 qua verkoop in Belgie.
                                Ook in Captur bvb zijn er klachten qua verbruik.
                                Ja je weet toch even goed als ik, dat ze een beetje achterlopen als het aankomt op verhouding prestaties/verbruik, zie naar de 0.9 TCE die veel verbruikt in de clio en de captur.. waarom zouden ze anders een nieuwe 1.3 ontwikkelen?
                                als VW het kan met de 1.0, waarom dan renault niet?

                                Oorspronkelijk geplaatst door DHL
                                Ik vind gewoon dat, als je een goede dieselauto hebt en niet van plan was een nieuwe te kopen, je even goed met je diesel kan doorrijden. Winst door een benzinewagen te gaan kopen is er niet. Als je van plan bent te veranderen, dan zal inderdaad een groot deel van de mensen gebaat zijn een benzine te kopen.
                                Je hebt nu heel wat mensen die hun diesel verkopen omdat het te duur zou zijn (wordt volop gezegd in de media). Da's niet verstandig. Ze denken te besparen maar doen dit uiteraard niet. Ze volgen gewoon de hype.
                                Dit is gedeeltelijk waar. er zijn zeker gevallen waarin het loont met je diesel verder te rijden. Maar als uw diesel wagen nu een jaar of 10 is, ga je hem wellicht sowieso geen jaren meer willen bijhouden, en dan kan het toch wel lonen om hem al iets vroeger weg te doen, rijd je weer met iets moderner rond, heb je geen risico op dure reparaties de eerste jaren... en als je jaarlijkse taks dan ook al met een paar honderd euro daalt, ga je er in elk geval je broek niet aan scheuren tov dat je de aankoop van de nieuwe nog enkele jaren uitstelt. Ook de BIV (ooit een struikelblok) is tegenwoordig te verwaarlozen bij een zuinige naft.
                                Zelfs in mijn geval (firmawagen), had het financieel niet geloond om met m'n 316i verder te rijden, hoewel die zijn grootste afschrijving al achter de rug had, want het verschil in rijtaks en VAA met m'n nieuwe bakje loopt serieus op over de jaren gecumuleerd. (VAA is iets vettig, bedroeg geloof ik 2700 bruto, een veelvoud van de wegentaks). Enfin heeft niks met benzine/diesel te maken, maar ik wil maar zeggen dat er meer is dan de afschrijvingskost alleen als je moet bepalen wanneer het nu de beste moment is om van wagen te wisselen.
                                Vriend van mij deed z'n oude fiat punto diesel weg voor een jonge tweedehands nissan note benzine, was eigenlijk verplicht door de LEZ, maar toch content met de switch en hij kan weer voor lange tijd vooruit.

                                Comment


                                • Mijn zus bestelde ook een wagen nu de hare 4,5 jaar is. Is ook zelfstandige, komt haar beter uit. Is zelfs een diesel geworden en gauw nog besteld in december. Door de lagere CO2 is die een stuk interessanter dan een benzine. Ook het verbruik zou in haar geval een redelijk groot verschil geweest zijn. Ben d'r zeker van dat ze dienen auto binnen vijf jaar wel weer kwijt zal geraken vermits nu nog niet echt algemeen op de markt..

                                  Comment


                                  • Wat voor iets dan?

                                    Comment


                                    • Ik kan perfect vergelijken... Na lang rondgetoerd te hebben met een 500 1.2 benzine doe ik nu dezelfde ritten met een 500C 1.3 diesel. Dezelfde rit, dezelfde chauffeur en rijstijl, zelfde merk en zelfs krak dezelfde bandenmaat.

                                      Met de 500 haalde ik 4,7-4,8 over een volledige tank (kalme rijstijl). Met de 500C zit ik aan 4,2-4,3 over de eerste 500 kilometer. Dat is een verschil van amper 0,5 liter, en dus verwaarloosbaar.

                                      Enkele bemerkingen:

                                      - De diesel is een cabrio en dus iets zwaarder (scheelt 55 kg bij vergelijkbare motorisatie). Kan dus 0,1 extra schelen in het voordeel van de diesel gezien gewicht de vijand is.
                                      - De diesel is vlotter (koppel), sneller (meer pk) maar mist 1500 toeren ten opzichte van de benzine (ik ben zwaar fan van doortrekken met een benzine tot 6500 toeren).
                                      - Het verschil in verbruik is dus 15%.
                                      - Als je gaat doortrekken in toeren, hard remmen en weer optrekken enz. op boerenbaantjes, stijgt de diesel amper een goed litertje (ik zag op de boordcomputer B op vast stukje waar ik Reset om alle auto’s te ijken bij doorrijden van 5,5 km 5,6 liter staan). Bij de benzine stond er steevast iets boven de 7 op dat stukje (mijn Tipo doet daar ongeveer 9, Abarth 14 liter lol). Je zou dus kunnen stellen dat de incentive met een benzine groter is om op je rijstijl te letten.
                                      - Als een benzine 3 liter meer verbuikt en je doet 20.000 km bij gelijke prijs heb je 600 liter meer verbruikt, voor ongeveer 800 Euro per jaar. Je spaart bij een vergelijkbare cilinderinhoud ongeveer 150 euro uit aan taks (en voor een vergelijkbaar vermogen heb je dikwijls minder cc’s nodig dus extra besparing) en nog wat extra aan onderhoud en in de aankoop. Het verschil zal zeker geen 400 euro per jaar bedragen. Dat is 33,3 euro per maand. Als het daarvan afhangt, geen probleem, maar het is wel ‘raar’ om met een 5 of E te rijden van 40k+ Euro en dan te moeten verwijzen naar die minieme besparing (op een Dacia ofzo versta ik dat)

                                      —> eindconclusie: koop toch verdomme allemaal waar je goesting in hebt
                                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                      Comment


                                      • Tis waar, tis al lang aangetoond dat een litertje meer of minder maar een fractie uitmaakt op de totale kost van je wagen.
                                        liefhebbers van naft moeten dus geen schrik hebben hun broek te scheuren
                                        idem voor diesel rijders overigens.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten

                                          Natuurlijk, alles is proportioneel en vooral functie van het gewicht.
                                          Vergeef me als ik me vergis, maar dit is voor u dus een vergelijking van 2 dezelfde auto's, met +/- dezelfde rijeigenschappen



                                          Is het dan niet logisch, dat de benzine motor, iets meer verbruikt... hij kost tenslotte ook al 1/3 meer als de gelijkaardige diesel

                                          Comment

                                          Working...
                                          X