Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Toch wel frappant eigenlijk, heel onze levensstandaard hangt eigenlijk af van (goedkope) olie. Stel dat deze verdwijnt, we zouden bijna naar paard en kar
terugmoeten.
Ik merk dat zelf al goed, waar ik werk zijn we veranderd van km vergoeding naar een systeem van een vervoersbudget en mogelijkheden thuiswerken etc. Ik heb gisteren nog een interview gedaan voor een nieuwe medewerker, mensen op een bachelor/universitair niveau met een technische achtergrond zijn schaars. Die nu op sollicitatie komen zeggen ook eerlijk, rijden kost geld, keuze genoeg kwa bedrijven dus betalen of doei kortweg gezegd. Als dit nog allemaal meer belast etc gaat worden verwacht ik ook een reactie van de bedrijfswereld, want er zijn grenzen.
Het zou er niet om gaan om extra te belasten hee. Rekeningrijden zal dit wel doen. Maar bij hetgene ik voorstel zou uiteraard de wegenbelasting moeten verdwijnen. En het zou de gemiddelde bestuurder geen Euro extra mogen kosten, integendeel ! Spaar ons inderdaad van extra belastingen...
Maar rekeningrijden zal er wel doorkomen volgens mij en ik vrees dat we dan een pak meer gaan mogen betalen. Ik denk niet dat ze bvb de opbrengsten van buitenlands verkeer bij rekeningrijden gaan terug geven aan de Belgische chauffeur onder de vorm van goedkopere kilometerheffing... zal eerder gewoon weer een extraatje zijn om de begroting te vullen. Alhoewel wij allen momenteel wel de taxen betalen van de buitenlanders op onze wegen.
Kijk naar het rekeningrijden voor vrachtwagens. Die sector is van plan nu om de extra kost door te rekenen. Ik begrijp dat, die mensen kunnen niet anders. Aan wie gaan ze dit doorrekenen... aan de eindgebruiker, wij dus. Ook hier betalen we weer een vorm van verdoken belasting.
Inderdaad is het heel triestig dat jonge mensen het steeds moeilijker krijgen om hun leven op te starten. Zelfs met diploma en een goed werk komen ze amper met moeite rond om eenhuis te kopen. Ik las dat het kopen van een huis zich nu meer en meer verplaatste naar veertig-plussers! Terwijl een woonst een basisrecht zou moeten zijn. Bouwen is helemaal een voorrecht aan het worden en niet meer haalbaar voor de gemiddelde jongere mens. Al die regels waaraan men moet voldoen tegenwoordig met de gepaarde extra kosten.
Als ik hoor welke immense leningen jonge koppels moeten aangaan voor hele lange periodes... Dan hadden wij, de vijftigers of daarrond, het indertijd een heel stuk makkelijker.
En het ziet er niet uit dat het gaat verbeteren. Energie, die je tenslotte nodig hebt, zal steeds duurder worden. En als dit dan nog eens op een zware afbetaling moet komen...
De babyboomers hadden het sommige vlakken makkelijk.. goedkope
bouwgrond, geen files, minder stress.. nu staat alles vol en de ruimte is heel schaars geworden. Zeker in en rond antwerpen/brussel. We krijgen er wel
enkele luxe speeltjes voor in de plaats, zoals een smartphone en een luxe wagen.. die baby boomers reden destijds met een renault 4 ofzo
Maar in een luxe wagen kan je niet wonen, het is geen blijvende waarde,... Ik ben inderdaad ook begonnen met een goedkoop ottoke. En met de jaren werd dat ottoke iets duurder in aankoop.
Als de jonge generatie gelukkiger is met een luxewagen, heb ik daar niks op tegen. Maar ik merk toch dat de meeste koppels graag hun eigen stekje hebben. En dat dit steeds moeilijker wordt.
De babyboomers hadden het sommige vlakken makkelijk.. goedkope
bouwgrond, geen files, minder stress.. nu staat alles vol en de ruimte is heel schaars geworden. Zeker in en rond antwerpen/brussel. We krijgen er wel
enkele luxe speeltjes voor in de plaats, zoals een smartphone en een luxe wagen.. die baby boomers reden destijds met een renault 4 ofzo
Wat mij betreft een deuchevoke op afbetaling... pas rond 40 jaar heb ik de wagen kunnen kopen die ik echt wou (en met reeds belast geld...)... maar ik heb er vreselijk van genoten !!!
Maar in een luxe wagen kan je niet wonen, het is geen blijvende waarde,... Ik ben inderdaad ook begonnen met een goedkoop ottoke. En met de jaren werd dat ottoke iets duurder in aankoop.
Als de jonge generatie gelukkiger is met een luxewagen, heb ik daar niks op tegen. Maar ik merk toch dat de meeste koppels graag hun eigen stekje hebben. En dat dit steeds moeilijker wordt.
klopt.. maar wat doe je er aan? we zijn met veel en de grond word schaarser. We moeten kleiner gaan wonen.. de luxe die de vorige generatie had op dat vlak is niet meer voor iedereen haalbaar.
Ik heb een appartement kunnen kopen na een paar jaar thuiswonen en sparen maar een huis zit er als alleenstaande nog nie meteen in. Als 'k ooit een madam aan de hand sla die ook een inkomen heeft zou het wel moeten lukken. De meeste vrienden van mij (koppels die beiden werken) hebben allemaal wel een deftig huis kunnen kopen of bouwen, maar het vergt wel wat moed en soms (ver)bouwingswerk.
Het vergt niet zozeer moed, maar wel twee inkomens en een startkapitaal. Waarvan bij velen 1 inkomen al bijna volledig naar de lening gaat. Komt daar dikwijls nog een lening voor een wagen bij. Dan de vaste kosten...
Heb veel financieringsaanvragen ingevuld, toen zijn mijn ogen echt open gegaan.
T zijn moeilijke tijden voor vele jonge koppels. Van het ogenblik dat er iets mis gaat, ongeval, werkloos worden of zo, komen de echte probs.
Is wel een beetje off topic, maar om de lijn dan door te trekken naar hier is het niet verwonderlijk dat die mensen financiele keuzes moeten maken bij de aanschaf van een wagen.
Daarom vind ik die LEV zones onrechtvaardig. Men gaat alweer het geld halen bij diegenen die het moeilijker hebben. Wie rijdt er doorgaans met een oudere wagen...? En ze gaan dezelfde lijn doortrekken naar de bestaande huizen op moment van verkoop, ben ik heel zeker van.
inderdaad, ik heb op men 28ste zelf een nieuwbouw gekocht, omdat de babyboom generatie voor hun “krotten” belachelijke onbetaalbare bedragen vroegen. Minimaal 200 000 euro voor een huis van 60j met enkele beglazing, oude ketel etc is normaal. Absurt gewoon. Daarom nieuwbouw maar met de normen van tegenwoordig en 21% btw was ik 300 000euro ongeveer kwijt (dan zeggen ze dat verdien je terug, een de meeste vaste lasten zijn taksen en terugverdienen op 20j heb ik nu niks aan, gaat nergens meer over). Alleen heb ik tevens 1/3 van dat bedrag zelf moeten ophoesten. Als ik nu zie hoe ik moet leven wordt ik echt serieus gefrustreerd van. Brugpensioen wordt afgeschaft, sociale voorwaarden uitgeknepen, minstens tot bijna 70j werken, een toffe auto als hobby, vergeet het maar, alleenstaande wordt bijna alles meer belast,....Nu ik kan alles gelukkig alleen betalen, maar ze zijn doorgeslagen op alle gebied.
Het vergt niet zozeer moed, maar wel twee inkomens en een startkapitaal. Waarvan bij velen 1 inkomen al bijna volledig naar de lening gaat. Komt daar dikwijls nog een lening voor een wagen bij. Dan de vaste kosten...
Het lijkt inderdaad zeer moeilijk te worden voor kinderen om een eigen stek te hebben.
Maar lenen voor een wagen?
Ik weet dat het veel gebeurd, maar ik snap niet hoe je kan lenen voor iets dat:
- alle waarde verloren kan hebben als je de garage buiten rijdt
- de helft van de waarde verliest na enkele jaren
Ik ken er verschillende: lenen voor een wagen, geen omnium meer kunnen betalen, ongeval gehad, nog jaren moeten betalen voor een wagen die ze niet meer hebben. En uiteindelijk hebben ze nog een wagen nodig om op het werk te geraken...
Een deftige 2dehands wagen kost echt niet zoveel. Voor 4000-5000€ vind ik zo een gezinswagen van 10j oud waar je nog jaren zonder problemen mee kan rijden.
Naar mijn ervaring: 10j oude 2dehandswagens zijn betrouwbaarder dan nieuwe.
Een deftige 2dehands wagen kost echt niet zoveel. Voor 4000-5000€ vind ik zo een gezinswagen van 10j oud waar je nog jaren zonder problemen mee kan rijden.
Naar mijn ervaring: 10j oude 2dehandswagens zijn betrouwbaarder dan nieuwe.
Ik volg je voor een deel, alleen worden 10 jaar oude auto's aangevallen van bovenaf. te vervuilend? Hogere taks, nergens meer binnen mogen.
De propoganda van de afgelopen weken duwt de mensen naar de duurdere/nieuwere wagens.
gaat enkel over diesels.. als ge echt gewoon nen auto nodig hebt om u van A naar B te verplaatsen, is nen honda jazz van een jaar of 10 zowat het goedkoopste en betrouwbaarste vervoermiddel da ge u kunt inbeelden, en nog zuinig ook. Mijne pa (ex zelfstandige met klein pensioentje) rijdt er met ene. En die gaan nog wel nen helen tijd de steden in mogen.
Of een prius van de 2e of 3e generatie..
Ja, verbruiksverschil is inderdaad frappant. Zal eens opzoeken hoeveel de mijne verbruikt volgens spritmonitor. Want ik zei het al, ik doe quasi geen stadsverkeer en files. Rij wel goed door, maar niet agressief. Ben vooruitziend aan ronde punten, lichten,... Zie ik ook aan de slijtage van mijn remmen . Mijn achterbanden slijten wel wat sneller lol. VAA zou in mijn geval natuurlijk niet van toepassing zijn.
Is daarom dat ik blijf zeggen dat men mensen taxen moet doen betalen op hun werkelijk verbruik. Je mag met de zuinigste hybride rijden en weinig tax betalen, als je het zotteke uithangt, met te platte banden rijdt, je motor laat draaien, hele korte afstandjes rijdt,... dan zal je betalen volgens je effectieve vervuiling.
Dan heeft men de vrije keuze over het voertuig en over je rijstijl. Zoals ik ook al zei zou je dan meer belast worden tijdens de piekuren (files, veel hoger verbruik), bij stadsverkeer waar men de auto steeds minder wil zien (idem, veel hoger verbruik),...
Zou volgens mij zelfs heel makkelijk in te voeren zijn. Geef iedereen een kaart die je moet inbrengen tijdens je tankbeurt zodat je soort brandstof en aantal liters geregistreerd worden. Betaal je brandstof.
En krijg maandelijks, per kwartaal of jaarlijks je afrekening thuis gestuurd voor de wegentax op basis van die kaart. Dit zou het perfecte systeem zijn waarin de vervuiler betaalt.
Stel dat ze morgen je electriciteitsrekening opstellen in functie van de grootte van je huis, iedereen zou dit oneerlijk vinden. Het zou ridicuul zijn zelfs. Maar da's nu net wat ze bij de wagens wel doen.
Voor buitenlanders een wegenticket.
Jij pikt mijn idee, dat ik hier 5jaar geleden als eens beschreven heb, begot!
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Maar jullie verstaan wel de onderliggende gedachte. Want de rechtervoet die zowel de gas als de rem bedient blijft een heel belangrijke factor, alle mogelijke technische aspecten die een auto zuiniger te maken ten spijt.
Ik niet hoor, ik rij 2-voetig!
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Is daarom dat ik blijf zeggen dat men mensen taxen moet doen betalen op hun werkelijk verbruik. Je mag met de zuinigste hybride rijden en weinig tax betalen, als je het zotteke uithangt, met te platte banden rijdt, je motor laat draaien, hele korte afstandjes rijdt,... dan zal je betalen volgens je effectieve vervuiling.
Dat doet men nu toch al en zelfs op de meest efficiënte manier: aan de pomp.
Enige probleem hierin is dat als ze de taks en zo laten vallen, ze de brandstoffen duurder moeten maken, wat op zich geen probleem is ... moesten we in een land wonen waarbij de grenzen gesloten waren. Want ipv dat de Nederlanders dan de grens over komen om te tanken, gaan de Belgen massaal de grenzen over om te gaan tanken. En degenen die in het centrum van het land wonen, zijn de gescheten hond
Het lijkt inderdaad zeer moeilijk te worden voor kinderen om een eigen stek te hebben.
Maar lenen voor een wagen?
Ik weet dat het veel gebeurd, maar ik snap niet hoe je kan lenen voor iets dat:
- alle waarde verloren kan hebben als je de garage buiten rijdt
- de helft van de waarde verliest na enkele jaren
Ik ken er verschillende: lenen voor een wagen, geen omnium meer kunnen betalen, ongeval gehad, nog jaren moeten betalen voor een wagen die ze niet meer hebben. En uiteindelijk hebben ze nog een wagen nodig om op het werk te geraken...
Een deftige 2dehands wagen kost echt niet zoveel. Voor 4000-5000€ vind ik zo een gezinswagen van 10j oud waar je nog jaren zonder problemen mee kan rijden.
Naar mijn ervaring: 10j oude 2dehandswagens zijn betrouwbaarder dan nieuwe.
Lenen voor een wagen is financieel juist wel de juiste keuze op dit moment, bij aanschaf van een nieuwe wagen. 0,85% interest bij kbc momenteel. De rente staat belachelijk laag, maar als je verder kijkt dan je spaarboekje en een beetje rondkijkt kun je gemakkelijk je geld beleggen aan een hogere intrestvoet dan 0,85%.
Comment