Oorspronkelijk geplaatst door Phate
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Evoluties in de auto-industrie
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk BerichtenIk volg je voor een deel, alleen worden 10 jaar oude auto's aangevallen van bovenaf. te vervuilend? Hogere taks, nergens meer binnen mogen.
De propoganda van de afgelopen weken duwt de mensen naar de duurdere/nieuwere wagens.
Met beetje zoeken vind je ook Euro5 benzine wagens, die milieutechnisch langer gaan meegaan dan de wagen waarschijnlijk. Met Euro5 krijg je ook al belastingkorting.
In 2025 mag een Euro3 nog steeds in Antwerpen binnen.
Als jij voor 5.000€ een Euro3 wagen hebt gekocht en je rijdt er in 2025 nog steeds mee rond, heb je een zeer goede koop gedaan!
Comment
-
Chris_147 Ikzelf ben ook niet zo voor lenen voor een wagen (tenzij je het geld hebt en dit aan een hoger rendement kan beleggen). Ben daarom ook met een oud wagentje begonnen en bouwde mettertijd op. Eigenlijk altijd goed mee geweest, zeer goedkoop gereden toen.
Maar het gebeurt inderdaad heel veel. Mensen die het zelfs moeilijk hebben om 15 procent voorschot te betalen (wat toen een voorwaarde was voor een lage rentevoet), een zware lening voor het huis en de auto er dan nog bij. Tot ze aan het wettelijk gedeelte kwamen dat nog goedgekeurd werd.
Veel mensen stappen naar de bank en vragen hoeveel ze met hun gezinsbudget kunnen lenen voor een huis en baseren zich hierop voor een aankoop. Banken waren daar een tijdje geleden 'nogal' soepel in, maar ik las dat ze teruggefloten werden. Herinner je de reclames dat je 110 procent kon lenen voor een huis kon lenen.
zou iets moeten komen ter vervanging van het huidige rijbelastingsysteem. Dit is momenteel niet echt rechtvaardig. Zoals ik al zei zou dat hetzelfde zijn dat ze je electriciteitsrekening maken op basis van de grootte van je huis en niet volgens je effectief verbruik dito vervuiling. Dan kan de belangrijkste factor (de chauffeur zelf) ook bepalend zijn voor taxen. T is niet omdat men een Prius rijdt en weinig tax betaalt, dat men ook zuinig is. En omgekeerd. Mijnen Espace 2.0D betaalt veel minder tax dan mijnen BMW 3.0D. Espace verbruikt makkelijk 2 liter meer (veel stadsverkeer en minder zuinig dan de BMW). Als ik morgen 1000 euro tax voor de Espace moet betalen en 500 voor de BMW (in feite dezelfde bedragen als nu maar omgekeerd) zou dit volgens mij logischer zijn. (grof gezegd omdat men ook de afgelegde kilometers zou moeten verrekenen).
Metaxa sorry
en ten slotte
begrijp je frustratie... Maar chapeau als je dit in je eentje moet doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichtenzou iets moeten komen ter vervanging van het huidige rijbelastingsysteem. Dit is momenteel niet echt rechtvaardig. Zoals ik al zei zou dat hetzelfde zijn dat ze je electriciteitsrekening maken op basis van de grootte van je huis en niet volgens je effectief verbruik dito vervuiling. Dan kan de belangrijkste factor (de chauffeur zelf) ook bepalend zijn voor taxen. T is niet omdat men een Prius rijdt en weinig tax betaalt, dat men ook zuinig is. En omgekeerd. Mijnen Espace 2.0D betaalt veel minder tax dan mijnen BMW 3.0D. Espace verbruikt makkelijk 2 liter meer (veel stadsverkeer en minder zuinig dan de BMW). Als ik morgen 1000 euro tax voor de Espace moet betalen en 500 voor de BMW (in feite dezelfde bedragen als nu maar omgekeerd) zou dit volgens mij logischer zijn. (grof gezegd omdat men ook de afgelegde kilometers zou moeten verrekenen).
Metaxa sorry
en ten slotte
begrijp je frustratie... Maar chapeau als je dit in je eentje moet doen.
Ik begrijp wat ge wilt zeggen, maar het huidige systeem belast ons voor een groot stuk door het verbruik, wat gij net wilt. Dat door de hoge accijnzen op de brandstof. Enige punt is dat daarnaast nog taksen zijn. Laat die taksen weg vallen, en verhoog de brandstofprijzen met bv 10cent per liter en dan recupereert ga die BIV en rijtaks. En dan wordt ge effectief belast op uw verbruik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Ik begrijp wat ge wilt zeggen, maar het huidige systeem belast ons voor een groot stuk door het verbruik, wat gij net wilt. Dat door de hoge accijnzen op de brandstof. Enige punt is dat daarnaast nog taksen zijn. Laat die taksen weg vallen, en verhoog de brandstofprijzen met bv 10cent per liter en dan recupereert ga die BIV en rijtaks. En dan wordt ge effectief belast op uw verbruik.
Comment
-
dat soort maatregelen gaat niet zo veel uithalen hoor, toch zeker ni als ze budgetneutraal moeten zijn, behalve voor diegene die heel veel kilometers doen en die nu amper rijtaks betalen.
In mijn geval, ik betaal 100 euro taks per jaar en geef ongeveer 1500 aan brandstof uit (20000 * 6 / 100 * 1,25).
Dat zou dan worden: 20000 * 6 / 100 * 1,35 €/liter -> 1520.
Daar ga ik niet meer of minder mee rijden met mijn vervuilende (fijnstof) benzinewagen.
Mss wel voor mensen die een fiscaal gunstige hybride hebben, hem nooit opladen en altijd plankgas geven waardoor ze toch 10 liter verbruiken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cob22 Bekijk BerichtenIk heb gisteren nog een interview gedaan voor een nieuwe medewerker, mensen op een bachelor/universitair niveau met een technische achtergrond zijn schaars.
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenDe babyboomers hadden het sommige vlakken makkelijk.. goedkope
bouwgrond, geen files, minder stress.. nu staat alles vol en de ruimte is heel schaars geworden. Zeker in en rond antwerpen/brussel. We krijgen er wel
enkele luxe speeltjes voor in de plaats, zoals een smartphone en een luxe wagen.. die baby boomers reden destijds met een renault 4 ofzo
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk BerichtenIk volg je voor een deel, alleen worden 10 jaar oude auto's aangevallen van bovenaf. te vervuilend? Hogere taks, nergens meer binnen mogen.
De propoganda van de afgelopen weken duwt de mensen naar de duurdere/nieuwere wagens.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk BerichtenGrootste probleem bij veel bedrijven is zich focussen op diploma's. Nooit gesnapt waarom ze allemaal een bachelor of hoger in dienst willen nemen. Terwijl je veel betere en bekwamer mensen vindt die enkel ASO of TSO hebben gedaan. Hier is geen enkele bachelor in dienst. En wij zijn geen bedrijf dat appelen en peren verkoopt maar zitten in een technologische dienstensector waar veel hogere afgestudeerden van dromen. Onze operations manager heeft een diploma A3 mechanica en was in zijn vorig leven bandarbeider bij een autobusbouwer. De financieel directeur is van studie een schrijnwerker. Maar het verschil is wel dat ze elke dag gemotiveerd komen werken. En regelmatig tijdens hun eigen tijd en op eigen kosten cursussen gaan volgen. Als wij iemand zoeken en die ook heel goed betalen + bedrijfswagen dan kijken wij altijd eerst naar de persoon zelf en nooit naar het diploma.
Maar bij Philips bvb was het in de IT:
- bachelor: dan moet je gaan testen, na +-5 jaar software schrijven en na +15 jaar manager worden
- master: mag je direct software schrijven en na 5 jaar manager worden
- doctor: 6 maanden software schrijven en dan manager worden.
Waarom iemand die gedoctoreerd heeft (is toch jaren bezig zijn met 1 specifiek onderwerp) beter mensen kan aansturen dan een bachelor heb ik nooit begrepen.
Mijn beste managers waren meestal ook niet diegenen die het langst gestudeerd hadden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten
Als ik vergelijk met 20 jaar geleden. Een bouwgrond in een boerenstreek koste toen omgerekend 60000 euro. En ik verdiende 700 euro netto. Nu kost een bouwgrond gemiddeld pakweg 180000 euro (maal drie) en ik verdien 3400 euro netto (+ pak extra's zoals bedrijfswagen). Dus de verhouding is zelfs beter dan 20 jaar geleden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichtendat soort maatregelen gaat niet zo veel uithalen hoor, toch zeker ni als ze budgetneutraal moeten zijn, behalve voor diegene die heel veel kilometers doen en die nu amper rijtaks betalen.
In mijn geval, ik betaal 100 euro taks per jaar en geef ongeveer 1500 aan brandstof uit (20000 * 6 / 100 * 1,25).
Dat zou dan worden: 20000 * 6 / 100 * 1,35 €/liter -> 1520.
Daar ga ik niet meer of minder mee rijden met mijn vervuilende (fijnstof) benzinewagen.
Mss wel voor mensen die een fiscaal gunstige hybride hebben, hem nooit opladen en altijd plankgas geven waardoor ze toch 10 liter verbruiken.
Comment
-
Het feit is zo dat t.o.v vroeger de lonen enorm stegen en dat ze nu al jaren “bevroren” zijn terwijl alles fors duurder wordt, vroeger kon je “goedkoop” bouwen bijvoorbeeld nu moet je voldoen aan normen die het gewoonweg een heel stuk duurder maken, ook al zou je alles zelf doen, geen keuze. Auto’s net hetzelfde vroeger kocht je wat je wilde, nu wordt je hard afgestraft. Keuze vrijheid wordt enorm ingeperkt. Diploma zegt inderdaad niet alles maar wel veel over de capaciteiten van een persoon. Je moet tegenwoordig ongelofelijk flexibel zijn, snel dingen kunnen aanleren, de standaards zijn hoger dan vroeger. Vroeger was voor elke job een functie, nu is het vaker dat een job wat meer functies inhoud. (Arbeiders kosten eenmaal geld) Als je dan kiest voor een technisch persoon met een Tso diploma neem je een risico.
Comment
-
Maar neen, de redenatie zit verkeerd. Jullie denken niet als onze politici. Het is niet en/of maar en/en bij hen hé. En dan zijn die Co2 taksen een extra belasting en die wil ik ook maar betalen op het werkelijke verbruik. Net zoals je gas, elektriciteit en water-verbruik/factuur.
Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met TapatalkPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
Ja... dat bedoel ik en zo ook op uw vervuiling, in praktijk wellicht niet uit te voeren (zonder inspanning). Maar dat is volgens het principe 'de vervuiler betaalt'. Vuilzakken betaal je ook per stuk en niet per ophaalronde hee.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichtendat soort maatregelen gaat niet zo veel uithalen hoor, toch zeker ni als ze budgetneutraal moeten zijn, behalve voor diegene die heel veel kilometers doen en die nu amper rijtaks betalen.
In mijn geval, ik betaal 100 euro taks per jaar en geef ongeveer 1500 aan brandstof uit (20000 * 6 / 100 * 1,25).
Dat zou dan worden: 20000 * 6 / 100 * 1,35 €/liter -> 1520.
Daar ga ik niet meer of minder mee rijden met mijn vervuilende (fijnstof) benzinewagen.
Mss wel voor mensen die een fiscaal gunstige hybride hebben, hem nooit opladen en altijd plankgas geven waardoor ze toch 10 liter verbruiken.
Comment
-
OK, alleen kwam die 0,10€ nu in mijn geval toevallig overeen met het bedrag dat ik aan verkeersbelasting betaal.
Voor mensen die 1000 per jaar tax betalen en weinig rijden, of mensen die 0 taks betalen en heel veel rijden, zal het anders liggen.
Stijging van 0,50 lijkt mij nie slecht, in NL ligt het ongeveer op dat niveau... (1,68 per liter voor E95)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk BerichtenAls ik vergelijk met 20 jaar geleden. Een bouwgrond in een boerenstreek koste toen omgerekend 60000 euro. En ik verdiende 700 euro netto. Nu kost een bouwgrond gemiddeld pakweg 180000 euro (maal drie) en ik verdien 3400 euro netto (+ pak extra's zoals bedrijfswagen). Dus de verhouding is zelfs beter dan 20 jaar geleden. Voor files kies je zelf. Wie meer dan 20 kilometer van zijn werk woont verklaar ik gek. Elke dag naar de grote steden in file gaan staan voor een peanuts meer? En stress is omdat iedereen zich belangrijk wilt voelen en niet wilt onder doen voor zijn buurman. Voor stress ben je zelf verantwoordelijk. Over een renault R4 wel 20 jaar geleden reed ik ook al rond met een dure nieuwe wagen. En toen was ik ook aan het bouwen en huurde ik een woning. Dus zeggen dat het nu allemaal onbetaalbaar is geworden is eerder aan zelfbeklag doen dan je toekomst willen uitbouwen. Hierbij opmerkende : een gans leven voor een baas in loondienst werken = die baas rijker maken en zelf amper de choco op je boterham verdienen.
https://bestat.economie.fgov.be/best...4-f024950728d7
Loon van 1999 -> 2013 = 55% gestegen.
Prijs bouwgrond van 1999 -> 2013 = 256% gestegen.
Niks beter dan 20 jaar geleden.
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
Ja, maar wel enkel als je het geld eigenlijk al hebt, zodat je toch een buffer hebt voor onverwachte tegenslagen. Een lening aangaan terwijl je niks op je rekening hebt staan, is heel riskant, maar er zijn er wel veel die dat doen. Ooit een auto verkocht voor 3300 euro aan een jonge kerel die nog maar net werkte, die moest daar een lening voor aangaan.. terwijl als je zo'n bedrag niet op tafel kunt leggen, ge beter de aankoop nog even uitstelt, hoe graag je ook die auto zou hebben.
Het is iets anders als je inderdaad ne jonge gast hebt, die nog thuis woont, die plots een lening aangaat van 700 euro/maand voor hun nieuwe voiture te kunnen afbetalen. Zo lopen er ook rond.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Sorry, maar ik heb gewoon een fictief bedrag als voorbeeld genomen. 10 cent is wat weinig en gaan mss zelfs mensen niet de grens voor over. Het zal eerder €0,50 à €1 worden per liter die er bij komt. En sommigen zullen dan uiteindelijk minder belast worden als dat ze nu gewoon BIV en taks betalen en anderen weer meer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nexusduck Bekijk Berichten
Ja want de gemiddelde mens verdient wel 3400 netto met extra's
Dat was zo'n beetje de middenklasse, er waren er uiteraad die meer hadden maar ook die minder hadden.
Comment
Comment