Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Evoluties in de auto-industrie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

    Lenen voor een wagen is financieel juist wel de juiste keuze op dit moment, bij aanschaf van een nieuwe wagen. 0,85% interest bij kbc momenteel. De rente staat belachelijk laag, maar als je verder kijkt dan je spaarboekje en een beetje rondkijkt kun je gemakkelijk je geld beleggen aan een hogere intrestvoet dan 0,85%.
    Ja, maar wel enkel als je het geld eigenlijk al hebt, zodat je toch een buffer hebt voor onverwachte tegenslagen. Een lening aangaan terwijl je niks op je rekening hebt staan, is heel riskant, maar er zijn er wel veel die dat doen. Ooit een auto verkocht voor 3300 euro aan een jonge kerel die nog maar net werkte, die moest daar een lening voor aangaan.. terwijl als je zo'n bedrag niet op tafel kunt leggen, ge beter de aankoop nog even uitstelt, hoe graag je ook die auto zou hebben.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
      Ik volg je voor een deel, alleen worden 10 jaar oude auto's aangevallen van bovenaf. te vervuilend? Hogere taks, nergens meer binnen mogen.
      De propoganda van de afgelopen weken duwt de mensen naar de duurdere/nieuwere wagens.
      Onzin, met 10j oud vind je gemakkelijk een Euro4 benzine, die mag nog bijna 10 jaar overal binnen en betaal je geen extra belastingen voor.
      Met beetje zoeken vind je ook Euro5 benzine wagens, die milieutechnisch langer gaan meegaan dan de wagen waarschijnlijk. Met Euro5 krijg je ook al belastingkorting.
      In 2025 mag een Euro3 nog steeds in Antwerpen binnen.
      Als jij voor 5.000€ een Euro3 wagen hebt gekocht en je rijdt er in 2025 nog steeds mee rond, heb je een zeer goede koop gedaan!

      Comment


      • Chris_147 Ikzelf ben ook niet zo voor lenen voor een wagen (tenzij je het geld hebt en dit aan een hoger rendement kan beleggen). Ben daarom ook met een oud wagentje begonnen en bouwde mettertijd op. Eigenlijk altijd goed mee geweest, zeer goedkoop gereden toen.
        Maar het gebeurt inderdaad heel veel. Mensen die het zelfs moeilijk hebben om 15 procent voorschot te betalen (wat toen een voorwaarde was voor een lage rentevoet), een zware lening voor het huis en de auto er dan nog bij. Tot ze aan het wettelijk gedeelte kwamen dat nog goedgekeurd werd.
        Veel mensen stappen naar de bank en vragen hoeveel ze met hun gezinsbudget kunnen lenen voor een huis en baseren zich hierop voor een aankoop. Banken waren daar een tijdje geleden 'nogal' soepel in, maar ik las dat ze teruggefloten werden. Herinner je de reclames dat je 110 procent kon lenen voor een huis kon lenen.

        zou iets moeten komen ter vervanging van het huidige rijbelastingsysteem. Dit is momenteel niet echt rechtvaardig. Zoals ik al zei zou dat hetzelfde zijn dat ze je electriciteitsrekening maken op basis van de grootte van je huis en niet volgens je effectief verbruik dito vervuiling. Dan kan de belangrijkste factor (de chauffeur zelf) ook bepalend zijn voor taxen. T is niet omdat men een Prius rijdt en weinig tax betaalt, dat men ook zuinig is. En omgekeerd. Mijnen Espace 2.0D betaalt veel minder tax dan mijnen BMW 3.0D. Espace verbruikt makkelijk 2 liter meer (veel stadsverkeer en minder zuinig dan de BMW). Als ik morgen 1000 euro tax voor de Espace moet betalen en 500 voor de BMW (in feite dezelfde bedragen als nu maar omgekeerd) zou dit volgens mij logischer zijn. (grof gezegd omdat men ook de afgelegde kilometers zou moeten verrekenen).
        Metaxa sorry
        en ten slotte
        begrijp je frustratie... Maar chapeau als je dit in je eentje moet doen.

        Comment


        • @DHL:belasting op verbruik: simpel he: vaste belasting weg en hoge belasting op benzine en diesel.
          Maar dat moet dan wel heel Europa samen beslissen natuurlijk, anders gaan we over de grens tanken.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
            zou iets moeten komen ter vervanging van het huidige rijbelastingsysteem. Dit is momenteel niet echt rechtvaardig. Zoals ik al zei zou dat hetzelfde zijn dat ze je electriciteitsrekening maken op basis van de grootte van je huis en niet volgens je effectief verbruik dito vervuiling. Dan kan de belangrijkste factor (de chauffeur zelf) ook bepalend zijn voor taxen. T is niet omdat men een Prius rijdt en weinig tax betaalt, dat men ook zuinig is. En omgekeerd. Mijnen Espace 2.0D betaalt veel minder tax dan mijnen BMW 3.0D. Espace verbruikt makkelijk 2 liter meer (veel stadsverkeer en minder zuinig dan de BMW). Als ik morgen 1000 euro tax voor de Espace moet betalen en 500 voor de BMW (in feite dezelfde bedragen als nu maar omgekeerd) zou dit volgens mij logischer zijn. (grof gezegd omdat men ook de afgelegde kilometers zou moeten verrekenen).
            Metaxa sorry
            en ten slotte
            begrijp je frustratie... Maar chapeau als je dit in je eentje moet doen.

            Ik begrijp wat ge wilt zeggen, maar het huidige systeem belast ons voor een groot stuk door het verbruik, wat gij net wilt. Dat door de hoge accijnzen op de brandstof. Enige punt is dat daarnaast nog taksen zijn. Laat die taksen weg vallen, en verhoog de brandstofprijzen met bv 10cent per liter en dan recupereert ga die BIV en rijtaks. En dan wordt ge effectief belast op uw verbruik.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten


              Ik begrijp wat ge wilt zeggen, maar het huidige systeem belast ons voor een groot stuk door het verbruik, wat gij net wilt. Dat door de hoge accijnzen op de brandstof. Enige punt is dat daarnaast nog taksen zijn. Laat die taksen weg vallen, en verhoog de brandstofprijzen met bv 10cent per liter en dan recupereert ga die BIV en rijtaks. En dan wordt ge effectief belast op uw verbruik.
              Ja... dat bedoel ik en zo ook op uw vervuiling, in praktijk wellicht niet uit te voeren (zonder inspanning). Maar dat is volgens het principe 'de vervuiler betaalt'. Vuilzakken betaal je ook per stuk en niet per ophaalronde hee.

              Comment


              • dat soort maatregelen gaat niet zo veel uithalen hoor, toch zeker ni als ze budgetneutraal moeten zijn, behalve voor diegene die heel veel kilometers doen en die nu amper rijtaks betalen.
                In mijn geval, ik betaal 100 euro taks per jaar en geef ongeveer 1500 aan brandstof uit (20000 * 6 / 100 * 1,25).
                Dat zou dan worden: 20000 * 6 / 100 * 1,35 €/liter -> 1520.
                Daar ga ik niet meer of minder mee rijden met mijn vervuilende (fijnstof) benzinewagen.
                Mss wel voor mensen die een fiscaal gunstige hybride hebben, hem nooit opladen en altijd plankgas geven waardoor ze toch 10 liter verbruiken.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Cob22 Bekijk Berichten
                  Ik heb gisteren nog een interview gedaan voor een nieuwe medewerker, mensen op een bachelor/universitair niveau met een technische achtergrond zijn schaars.
                  Grootste probleem bij veel bedrijven is zich focussen op diploma's. Nooit gesnapt waarom ze allemaal een bachelor of hoger in dienst willen nemen. Terwijl je veel betere en bekwamer mensen vindt die enkel ASO of TSO hebben gedaan. Hier is geen enkele bachelor in dienst. En wij zijn geen bedrijf dat appelen en peren verkoopt maar zitten in een technologische dienstensector waar veel hogere afgestudeerden van dromen. Onze operations manager heeft een diploma A3 mechanica en was in zijn vorig leven bandarbeider bij een autobusbouwer. De financieel directeur is van studie een schrijnwerker. Maar het verschil is wel dat ze elke dag gemotiveerd komen werken. En regelmatig tijdens hun eigen tijd en op eigen kosten cursussen gaan volgen. Als wij iemand zoeken en die ook heel goed betalen + bedrijfswagen dan kijken wij altijd eerst naar de persoon zelf en nooit naar het diploma.

                  Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                  De babyboomers hadden het sommige vlakken makkelijk.. goedkope
                  bouwgrond, geen files, minder stress.. nu staat alles vol en de ruimte is heel schaars geworden. Zeker in en rond antwerpen/brussel. We krijgen er wel
                  enkele luxe speeltjes voor in de plaats, zoals een smartphone en een luxe wagen.. die baby boomers reden destijds met een renault 4 ofzo
                  Als ik vergelijk met 20 jaar geleden. Een bouwgrond in een boerenstreek koste toen omgerekend 60000 euro. En ik verdiende 700 euro netto. Nu kost een bouwgrond gemiddeld pakweg 180000 euro (maal drie) en ik verdien 3400 euro netto (+ pak extra's zoals bedrijfswagen). Dus de verhouding is zelfs beter dan 20 jaar geleden. Voor files kies je zelf. Wie meer dan 20 kilometer van zijn werk woont verklaar ik gek. Elke dag naar de grote steden in file gaan staan voor een peanuts meer? En stress is omdat iedereen zich belangrijk wilt voelen en niet wilt onder doen voor zijn buurman. Voor stress ben je zelf verantwoordelijk. Over een renault R4 wel 20 jaar geleden reed ik ook al rond met een dure nieuwe wagen. En toen was ik ook aan het bouwen en huurde ik een woning. Dus zeggen dat het nu allemaal onbetaalbaar is geworden is eerder aan zelfbeklag doen dan je toekomst willen uitbouwen. Hierbij opmerkende : een gans leven voor een baas in loondienst werken = die baas rijker maken en zelf amper de choco op je boterham verdienen.


                  Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                  Ik volg je voor een deel, alleen worden 10 jaar oude auto's aangevallen van bovenaf. te vervuilend? Hogere taks, nergens meer binnen mogen.
                  De propoganda van de afgelopen weken duwt de mensen naar de duurdere/nieuwere wagens.
                  Is niet meer dan een nieuwe financiële manier om de auto te kunnen uitmelken en heeft totaal niets met milieu te maken. Alles waar ze de noemer milieu en groen kunnen opplakken is kassa. Frappant is dat ze in Wallonië dat niet zo kennen en nog steeds op de oude manier taxeren. Wat trouwens ook nog steeds schandalig duur is. Daarom pleit ik al jaren voor een echte kilometerheffing voor al het gemotoriseerd verkeer. En de kost daarvan nooit ergens in een boekhouding te mogen verwerken. Zoals nu de transportbedrijven waarvan er sommigen schatrijk aan het worden zijn door juist de kilometerheffing (zelf een studie over gedaan). Nu betaal je jaarlijks VB en mag je met oudere wagens bepaalde zones niet meer binnen? Maar je betaalt toch VB? Met een kilometerheffing -en afschaffing VB en BIV- heb je dit soort dubbelzinnigheden niet meer. Ik heb ook oudere wagens met zware motoren staan. Maar de VB is steeds ettelijke duizenden euro's. Voor sommigen die amper 500 kilometer of minder -tot nul, nul- op een jaar doen. Wat kan ik gaan doen? Luxemburgse platen? Z of ZZ platen regelen? Of gewoon soms de plaat van een recente wagen er op vijzen? Of gewoon dokken? De politiek creëert zelf een grijze zone en "verplicht" hun burgers deels om zaken te gaan doen die niet kunnen. Ipv het gewoon simpel te houden. 1 kilometer rijden = 1 kilometer betalen. Maar dat is te moeilijk voor de politiek en de ambtenaren zouden zich dan nog meer gaan vervelen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten
                    Grootste probleem bij veel bedrijven is zich focussen op diploma's. Nooit gesnapt waarom ze allemaal een bachelor of hoger in dienst willen nemen. Terwijl je veel betere en bekwamer mensen vindt die enkel ASO of TSO hebben gedaan. Hier is geen enkele bachelor in dienst. En wij zijn geen bedrijf dat appelen en peren verkoopt maar zitten in een technologische dienstensector waar veel hogere afgestudeerden van dromen. Onze operations manager heeft een diploma A3 mechanica en was in zijn vorig leven bandarbeider bij een autobusbouwer. De financieel directeur is van studie een schrijnwerker. Maar het verschil is wel dat ze elke dag gemotiveerd komen werken. En regelmatig tijdens hun eigen tijd en op eigen kosten cursussen gaan volgen. Als wij iemand zoeken en die ook heel goed betalen + bedrijfswagen dan kijken wij altijd eerst naar de persoon zelf en nooit naar het diploma.
                    Zit iets in, maar een diploma geeft wel aan dat je abstract kan denken.

                    Maar bij Philips bvb was het in de IT:
                    - bachelor: dan moet je gaan testen, na +-5 jaar software schrijven en na +15 jaar manager worden
                    - master: mag je direct software schrijven en na 5 jaar manager worden
                    - doctor: 6 maanden software schrijven en dan manager worden.
                    Waarom iemand die gedoctoreerd heeft (is toch jaren bezig zijn met 1 specifiek onderwerp) beter mensen kan aansturen dan een bachelor heb ik nooit begrepen.
                    Mijn beste managers waren meestal ook niet diegenen die het langst gestudeerd hadden.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten

                      Als ik vergelijk met 20 jaar geleden. Een bouwgrond in een boerenstreek koste toen omgerekend 60000 euro. En ik verdiende 700 euro netto. Nu kost een bouwgrond gemiddeld pakweg 180000 euro (maal drie) en ik verdien 3400 euro netto (+ pak extra's zoals bedrijfswagen). Dus de verhouding is zelfs beter dan 20 jaar geleden.
                      Ja want de gemiddelde mens verdient wel 3400 netto met extra's

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                        dat soort maatregelen gaat niet zo veel uithalen hoor, toch zeker ni als ze budgetneutraal moeten zijn, behalve voor diegene die heel veel kilometers doen en die nu amper rijtaks betalen.
                        In mijn geval, ik betaal 100 euro taks per jaar en geef ongeveer 1500 aan brandstof uit (20000 * 6 / 100 * 1,25).
                        Dat zou dan worden: 20000 * 6 / 100 * 1,35 €/liter -> 1520.
                        Daar ga ik niet meer of minder mee rijden met mijn vervuilende (fijnstof) benzinewagen.
                        Mss wel voor mensen die een fiscaal gunstige hybride hebben, hem nooit opladen en altijd plankgas geven waardoor ze toch 10 liter verbruiken.
                        Neen, maar jij rijdt rustig, economisch. Kan met diezelfde auto ook makkelijk 7 liter en meer gaan verbruiken.

                        Comment


                        • Het feit is zo dat t.o.v vroeger de lonen enorm stegen en dat ze nu al jaren “bevroren” zijn terwijl alles fors duurder wordt, vroeger kon je “goedkoop” bouwen bijvoorbeeld nu moet je voldoen aan normen die het gewoonweg een heel stuk duurder maken, ook al zou je alles zelf doen, geen keuze. Auto’s net hetzelfde vroeger kocht je wat je wilde, nu wordt je hard afgestraft. Keuze vrijheid wordt enorm ingeperkt. Diploma zegt inderdaad niet alles maar wel veel over de capaciteiten van een persoon. Je moet tegenwoordig ongelofelijk flexibel zijn, snel dingen kunnen aanleren, de standaards zijn hoger dan vroeger. Vroeger was voor elke job een functie, nu is het vaker dat een job wat meer functies inhoud. (Arbeiders kosten eenmaal geld) Als je dan kiest voor een technisch persoon met een Tso diploma neem je een risico.

                          Comment


                          • Maar neen, de redenatie zit verkeerd. Jullie denken niet als onze politici. Het is niet en/of maar en/en bij hen hé. En dan zijn die Co2 taksen een extra belasting en die wil ik ook maar betalen op het werkelijke verbruik. Net zoals je gas, elektriciteit en water-verbruik/factuur.


                            Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

                              Ja... dat bedoel ik en zo ook op uw vervuiling, in praktijk wellicht niet uit te voeren (zonder inspanning). Maar dat is volgens het principe 'de vervuiler betaalt'. Vuilzakken betaal je ook per stuk en niet per ophaalronde hee.
                              Is in de praktijk idd niet haalbaar, en ook enkel en alleen maar omdat het in de buurlanden dan goedkoper is en de mensen die 20km van de grens wonen, gewoon de grens over gaan om te tanken. Dan loopt ge een pak meer mis.

                              Comment


                              • Ja DHL maar die 10 cent extra per liter gaat dan ook het grote verschil ni maken..
                                ge zou de naftprijs al moeten verdubbelen en pas dan gaat iedereen proberen ni meer dan 5 liter te verstoken en nadenken over z'n autogebruik.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                  dat soort maatregelen gaat niet zo veel uithalen hoor, toch zeker ni als ze budgetneutraal moeten zijn, behalve voor diegene die heel veel kilometers doen en die nu amper rijtaks betalen.
                                  In mijn geval, ik betaal 100 euro taks per jaar en geef ongeveer 1500 aan brandstof uit (20000 * 6 / 100 * 1,25).
                                  Dat zou dan worden: 20000 * 6 / 100 * 1,35 €/liter -> 1520.
                                  Daar ga ik niet meer of minder mee rijden met mijn vervuilende (fijnstof) benzinewagen.
                                  Mss wel voor mensen die een fiscaal gunstige hybride hebben, hem nooit opladen en altijd plankgas geven waardoor ze toch 10 liter verbruiken.
                                  Sorry, maar ik heb gewoon een fictief bedrag als voorbeeld genomen. 10 cent is wat weinig en gaan mss zelfs mensen niet de grens voor over. Het zal eerder €0,50 à €1 worden per liter die er bij komt. En sommigen zullen dan uiteindelijk minder belast worden als dat ze nu gewoon BIV en taks betalen en anderen weer meer.

                                  Comment


                                  • OK, alleen kwam die 0,10€ nu in mijn geval toevallig overeen met het bedrag dat ik aan verkeersbelasting betaal.
                                    Voor mensen die 1000 per jaar tax betalen en weinig rijden, of mensen die 0 taks betalen en heel veel rijden, zal het anders liggen.
                                    Stijging van 0,50 lijkt mij nie slecht, in NL ligt het ongeveer op dat niveau... (1,68 per liter voor E95)

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten
                                      Als ik vergelijk met 20 jaar geleden. Een bouwgrond in een boerenstreek koste toen omgerekend 60000 euro. En ik verdiende 700 euro netto. Nu kost een bouwgrond gemiddeld pakweg 180000 euro (maal drie) en ik verdien 3400 euro netto (+ pak extra's zoals bedrijfswagen). Dus de verhouding is zelfs beter dan 20 jaar geleden. Voor files kies je zelf. Wie meer dan 20 kilometer van zijn werk woont verklaar ik gek. Elke dag naar de grote steden in file gaan staan voor een peanuts meer? En stress is omdat iedereen zich belangrijk wilt voelen en niet wilt onder doen voor zijn buurman. Voor stress ben je zelf verantwoordelijk. Over een renault R4 wel 20 jaar geleden reed ik ook al rond met een dure nieuwe wagen. En toen was ik ook aan het bouwen en huurde ik een woning. Dus zeggen dat het nu allemaal onbetaalbaar is geworden is eerder aan zelfbeklag doen dan je toekomst willen uitbouwen. Hierbij opmerkende : een gans leven voor een baas in loondienst werken = die baas rijker maken en zelf amper de choco op je boterham verdienen.

                                      https://bestat.economie.fgov.be/best...4-f024950728d7

                                      Loon van 1999 -> 2013 = 55% gestegen.
                                      Prijs bouwgrond van 1999 -> 2013 = 256% gestegen.

                                      Niks beter dan 20 jaar geleden.

                                      Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                      Ja, maar wel enkel als je het geld eigenlijk al hebt, zodat je toch een buffer hebt voor onverwachte tegenslagen. Een lening aangaan terwijl je niks op je rekening hebt staan, is heel riskant, maar er zijn er wel veel die dat doen. Ooit een auto verkocht voor 3300 euro aan een jonge kerel die nog maar net werkte, die moest daar een lening voor aangaan.. terwijl als je zo'n bedrag niet op tafel kunt leggen, ge beter de aankoop nog even uitstelt, hoe graag je ook die auto zou hebben.
                                      Ja natuurlijk. Het is nooit slim iets te kopen wat je niet kunt betalen. En euh, als je 3300 euro moet lenen voor je eerste auto voor op je werk te geraken. Dan moet je dat doen... Kan toch moeilijk niet gaan werken... Dan geraak je helemaal nergens.

                                      Het is iets anders als je inderdaad ne jonge gast hebt, die nog thuis woont, die plots een lening aangaat van 700 euro/maand voor hun nieuwe voiture te kunnen afbetalen. Zo lopen er ook rond.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                                        Sorry, maar ik heb gewoon een fictief bedrag als voorbeeld genomen. 10 cent is wat weinig en gaan mss zelfs mensen niet de grens voor over. Het zal eerder €0,50 à €1 worden per liter die er bij komt. En sommigen zullen dan uiteindelijk minder belast worden als dat ze nu gewoon BIV en taks betalen en anderen weer meer.
                                        Ja, dat bedoel ik eigenlijk... Maar in de praktijk inderdaad niet of moeilijk uit te voeren.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Nexusduck Bekijk Berichten

                                          Ja want de gemiddelde mens verdient wel 3400 netto met extra's
                                          Toen ik de financieringsaanvragen deed voor de klanten waren lonen van 3400 Euro toch zeer uitzonderlijk bij twintigers en dertigers. Ok, is nu bijna 10 jaar geleden, maar de laatste 10 jaar zijn de lonen toch niet zo heel veel gestegen. Ik denk dat bedragen rond de 1800 Euro het meeste voorbij kwamen als loon voor twintigers en dertigers.
                                          Dat was zo'n beetje de middenklasse, er waren er uiteraad die meer hadden maar ook die minder hadden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X