Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesel verkopen en benzine kopen: zinvol?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Diesel verkopen en benzine kopen: zinvol?

    Ik rij al 6 1/2j met een C4 e-hdi, maar rij eigenlijk te weinig - max. 12.000/jaar - en te korte afstandjes (woon-werk is 10 km) om te dieselen. Indertijd kreeg je nog een ecobonus voor propere diesels en heb ik me laten verleiden. Toen werd je ervoor beloond, nu ben je bijna een ecoterrorist omdat je een diesel rijdt...

    Nu staan er 73.000km op en eerder vroeg dan laat verwacht ik toch enige problemen te krijgen met de roetfilter/EGR. Daarom overweeg ik al enige tijd - nuja, enige tijd is al meer dan een jaar - om de auto te verkopen en een benzine te kopen, segment Golf, Astra enz.... van een jaartje of 3-4 met weinig km en wat leuke opties. Nu diesel zowat begint verketterd te worden dacht ik dat dit misschien nog het moment is om een diesel kwijt te raken aan een aanvaardbare prijs. Volgend jaar gaan de accijnzen flink omhoog, je hebt de LEZ en de algemene tendens in Belgie om terug naar benzine's te gaan... Ik vrees dat het steeds moeilijker gaat worden om een dieselwagen te verkopen.

    Voor mezelf heb ik de pro's en contra's s op een rij gezet

    PRO
    - Auto is nieuw gekocht en goed onderhouden en is dusver probleemloos gebleken buiten regulier onderhoud
    - de grootste afschrijving is al achter de rug
    - zuinig en comfortabel

    CONTRA
    - het beleid tov. diesels en de kilometers ik die er maar met rijd
    - volgend jaar misschien nòg dichter bij mijn werk
    - restwaarde
    - potentiële toekomstige kosten
    - jongere wagen met wat leuke opties: daar wordt iedereen toch wat blijer van

    Wat denken jullie? Zinvol om te verkopen of niet? Puur economisch is oprijden natuurlijk de beste optie maar mochten we allemaal enkel naar de rede luisteren en niet naar het hart reden we allemaal met een instapmodel Dacia ofzo...
    Benieuwd naar jullie meningen.
    sigpic

  • #2
    laat je niet beïnvloeden door de kreten tegen de diesel, binnenkort komt dezelfde heisa tegen benzine, cng, en alle fossiele brandstoffen; de ecologisten zullen maar tevreden zijn als iedereen fietst !
    ik zou zeggen, in de huidige omstandigheden wordt het dringend om je niet te haasten : je hebt een goede auto die nog jaren kan gebruikt worden, kijk de kat uit de boom, er zal in de komende jaren nog veel veranderen (of juist niet ??) in het autolandschap... mijn projecten zijn in elk geval tot na 2020 in de lade geborgen...
    terloops, je wagen heeft al veel van zijn waarde verloren, hem nu verkopen of later zal je niet veel armer maken; door de wagen te verkopen doe je eigenlijk een kado aan de koper, en mag jij zelf herinvesteren (met de risico's die gebonden zijn aan een occasie...)
    Last edited by guyugy; 22/09/2017, 17:19.

    Comment


    • #3
      Zolang je er tevreden van bent, de wegenbelasting niet de pan uitswingt, en de stad mee in mag, zou ik hem ook niet weg doen. Hem nu verkocht krijgen is sowieso lastig.

      Comment


      • #4
        ik durf momenteel ook niet voor een nieuwe auto te gaan. misschien dat tegen 2020 alles veranderd is in het nadeel van benzine en diesel en elektrisch de enige economische keuze
        lets have some more member berries

        Comment


        • #5
          Goh, de stad inmogen is eigenlijk nog het minste van mijn zorgen, ik moet zelden de grote steden in. En zelfs dan hebben we nog altijd de benzine A1 van mijn vrouw.
          sigpic

          Comment


          • #6
            Dan geen probleem, hé !
            niet vergeten dat wij in 2019 nog stemmen, en de dieselrijders vertegenwoordigen een niet te versmaden deel van het electoraat. De politiekers weten dat heel goed en zullen stilaan aan hun herverkiezing denken.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
              ik durf momenteel ook niet voor een nieuwe auto te gaan. misschien dat tegen 2020 alles veranderd is in het nadeel van benzine en diesel en elektrisch de enige economische keuze
              Als de verkoop door de heersende onzekerheid begint te vertragen en de fabrieken hierdoor beginnen af te danken zal het paniek worden...

              Comment


              • #8
                Electrisch klinkt allemaal goed en voor de afstand die velen - ik incl. - afleggen ruim voldoende. Maar als ge in een rijhuis woont, zonder garage of oprit... Wat moet je dan doen, uwe verlengkabel buiten leggen? Dat zal lang duren eer ne grapjas m uittrekt of er zijne gsm met oplaadt ofzo...
                sigpic

                Comment


                • #9
                  Door blijven rijden met de wagen die ge nu hebt.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Azgard Bekijk Berichten
                    Electrisch klinkt allemaal goed en voor de afstand die velen - ik incl. - afleggen ruim voldoende. Maar als ge in een rijhuis woont, zonder garage of oprit... Wat moet je dan doen, uwe verlengkabel buiten leggen? Dat zal lang duren eer ne grapjas m uittrekt of er zijne gsm met oplaadt ofzo...
                    En je hebt nog geluk niet op 8ste verdieping te wonen...

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten

                      Als de verkoop door de heersende onzekerheid begint te vertragen en de fabrieken hierdoor beginnen af te danken zal het paniek worden...
                      belgie zal het verschil nu wel niet maken natuurlijk maar dat er het 1 en ander in elkaar zal stuiken als men te rap blijft doorduwen met demoniseren van diesel en benzine is een feit
                      lets have some more member berries

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Azgard Bekijk Berichten
                        Electrisch klinkt allemaal goed en voor de afstand die velen - ik incl. - afleggen ruim voldoende. Maar als ge in een rijhuis woont, zonder garage of oprit... Wat moet je dan doen, uwe verlengkabel buiten leggen? Dat zal lang duren eer ne grapjas m uittrekt of er zijne gsm met oplaadt ofzo...
                        politiekers en zeker links/groen redeneren dat je in de stad eigenlijk geen auto nodig hebt. als je kijkt naar andere grootsteden hebben de best wel veel belgische stedelingen een auto
                        lets have some more member berries

                        Comment


                        • #13
                          Blijf er maar mee rijden. Voor hetzelfde geld kan je nog een paar jaar rijden zonder problemen, zoiets weet je nooit van te voren. Diesel is dezer dagen idd wat duurder geworden. Maar een nieuwe benzine kopen zal je wss duurder uitkomen dan met je huidige te blijven rijden. De stad in mogen of niet is persoonlijk, als je er bijna nooit moet zijn, of een alternatief hebt voor die paar keer dat je er wel moet zijn, zie ik ook geen reden om hem weg te doen.
                          2012 Abarth 500 'esseesse'

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Azgard Bekijk Berichten
                            te korte afstandjes (woon-werk is 10 km) om te dieselen.
                            Is de fiets geen optie voor je woon-werkverkeer ?


                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                              Dan geen probleem, hé !
                              niet vergeten dat wij in 2019 nog stemmen, en de dieselrijders vertegenwoordigen een niet te versmaden deel van het electoraat. De politiekers weten dat heel goed en zullen stilaan aan hun herverkiezing denken.
                              Dus volgens u kunnen Belgische politici een beslissing van de EU van 2003 terugdraaien ?

                              (subsidie voor diesel moet stoppen en er komen boetes voor de regio's die niets aan de pollutie doet, daarom zijn steden verplicht om LEZ in te voeren)

                              Een beslissing die de meerderheid van de EU, rechts, conservatief en centrum, unaniem zelf goedkeurden... (ook alle Belgische partijen)
                              (er was zelfs een meerderheid zonder groen en links)

                              Maar ze vergaten ze inderdaad, aan de Belgische bevolking uit te leggen, waarom ze, zo noodzakelijk was…

                              Comment


                              • #16
                                Politiek ...

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

                                  Dus volgens u kunnen Belgische politici een beslissing van de EU van 2003 terugdraaien ?

                                  (subsidie voor diesel moet stoppen en er komen boetes voor de regio's die niets aan de pollutie doet, daarom zijn steden verplicht om LEZ in te voeren)

                                  Een beslissing die de meerderheid van de EU, rechts, conservatief en centrum, unaniem zelf goedkeurden... (ook alle Belgische partijen)
                                  (er was zelfs een meerderheid zonder groen en links)

                                  Maar ze vergaten ze inderdaad, aan de Belgische bevolking uit te leggen, waarom ze, zo noodzakelijk was…
                                  Ik kan je post volgen, maar waarom gaven ze na 2003 dan nog subsidies voor een diesel? En leg je het probleem bij de Belgisch bevolking die onwetend gehouden zijn....

                                  En zijn er bijna geen investeringen in een alternatief?

                                  Dieselrijders zijn geen die hard groep hoor...
                                  Last edited by ; 23/09/2017, 09:06.

                                  Comment


                                  • #18
                                    En wie dacht in 2003 dar er een Brexit zou komen uit woede tegen Europa ? Wij zijn zo ver... omdat er toen zoveel wishfull thinking verkocht werd.

                                    Comment


                                    • #19
                                      De Britten hebben natuurlijk wel nooit echt in de EU gezeten. Dat is altijd een liefde/haat verhouding geweest.

                                      En politiekers maken het zich natuurlijk altijd gemakkelijk. Alles wat goed gaat zijn ze zelf geweest, alles wat slecht gaat is de fout van Europa, immigratie of "de economie".
                                      Last edited by Phate; 23/09/2017, 13:05.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

                                        Ik kan je post volgen, maar waarom gaven ze na 2003 dan nog subsidies voor een diesel? En leg je het probleem bij de Belgisch bevolking die onwetend gehouden zijn....

                                        En zijn er bijna geen investeringen in een alternatief?

                                        Dieselrijders zijn geen die hard groep hoor...
                                        (In een notendop)
                                        Belgische politici zijn gemiddeld vrij conservatief/bourgondisch (zoals hun bevolking) (lees zuiderse mentaliteit, die niet altijd rationeel is.....ook Politici).
                                        Onze bevolking denk en beslist er niet zo rationeel als de bevolking uit Noord-Europa…(protestants) (ga eens op vakantie in Denemarken uw euro zal vlug vallen!!)

                                        Het VW-sjoemelsoftware schandaal was een godsgeschenk voor al de Europese politici, want plots begrepen de meeste mensen, dat diesel niet de toekomst was en konden de politici (Macron, Merkel, enz.) hun kar draaien zonder gezichtsverlies (de fabrikanten kregen immers de zwarte piet)

                                        Merkel en Macron, eisen nu van hun Ceo’s uit de staatsbedrijven (VW & Renault) een drastisch vernieuwing, (diesel alternatief) anders dreigen ze met maatregelen….

                                        VB 2
                                        N-VA is eerst +/-10 jaar lid geweest van de groene fractie in het EU-parlement, waar ze als echte groene jongens stemden (bv sluiting alle kerncentrales)

                                        In de Belgische politiek hoorde je daar niets over, ze verkondigden er het tegenovergestelde, wat ze zelf in het EU-parlement stemden….

                                        Waarom, omdat ze weten dat hun kiezers de EU politiek niet volgen, maar N-VA begrijpt zelf héél goed, dat het EU-milieubeleid de enige mogelijkheid is voor de toekomst, maar hun conservatieve kiezers niet!!!

                                        +/-49% van de autoforum deelnemers stemt N-VA, dat is véél meer dan gemiddeld in Vlaanderen, niet zo verwonderlijk dat er hier zoveel diesel voorkeur is hé

                                        Comment

                                        Working...
                                        X