Ik rij al 6 1/2j met een C4 e-hdi, maar rij eigenlijk te weinig - max. 12.000/jaar - en te korte afstandjes (woon-werk is 10 km) om te dieselen. Indertijd kreeg je nog een ecobonus voor propere diesels en heb ik me laten verleiden. Toen werd je ervoor beloond, nu ben je bijna een ecoterrorist omdat je een diesel rijdt...
Nu staan er 73.000km op en eerder vroeg dan laat verwacht ik toch enige problemen te krijgen met de roetfilter/EGR. Daarom overweeg ik al enige tijd - nuja, enige tijd is al meer dan een jaar - om de auto te verkopen en een benzine te kopen, segment Golf, Astra enz.... van een jaartje of 3-4 met weinig km en wat leuke opties. Nu diesel zowat begint verketterd te worden dacht ik dat dit misschien nog het moment is om een diesel kwijt te raken aan een aanvaardbare prijs. Volgend jaar gaan de accijnzen flink omhoog, je hebt de LEZ en de algemene tendens in Belgie om terug naar benzine's te gaan... Ik vrees dat het steeds moeilijker gaat worden om een dieselwagen te verkopen.
Voor mezelf heb ik de pro's en contra's s op een rij gezet
PRO
- Auto is nieuw gekocht en goed onderhouden en is dusver probleemloos gebleken buiten regulier onderhoud
- de grootste afschrijving is al achter de rug
- zuinig en comfortabel
CONTRA
- het beleid tov. diesels en de kilometers ik die er maar met rijd
- volgend jaar misschien nòg dichter bij mijn werk
- restwaarde
- potentiële toekomstige kosten
- jongere wagen met wat leuke opties: daar wordt iedereen toch wat blijer van
Wat denken jullie? Zinvol om te verkopen of niet? Puur economisch is oprijden natuurlijk de beste optie maar mochten we allemaal enkel naar de rede luisteren en niet naar het hart reden we allemaal met een instapmodel Dacia ofzo...
Benieuwd naar jullie meningen.
Nu staan er 73.000km op en eerder vroeg dan laat verwacht ik toch enige problemen te krijgen met de roetfilter/EGR. Daarom overweeg ik al enige tijd - nuja, enige tijd is al meer dan een jaar - om de auto te verkopen en een benzine te kopen, segment Golf, Astra enz.... van een jaartje of 3-4 met weinig km en wat leuke opties. Nu diesel zowat begint verketterd te worden dacht ik dat dit misschien nog het moment is om een diesel kwijt te raken aan een aanvaardbare prijs. Volgend jaar gaan de accijnzen flink omhoog, je hebt de LEZ en de algemene tendens in Belgie om terug naar benzine's te gaan... Ik vrees dat het steeds moeilijker gaat worden om een dieselwagen te verkopen.
Voor mezelf heb ik de pro's en contra's s op een rij gezet
PRO
- Auto is nieuw gekocht en goed onderhouden en is dusver probleemloos gebleken buiten regulier onderhoud
- de grootste afschrijving is al achter de rug
- zuinig en comfortabel
CONTRA
- het beleid tov. diesels en de kilometers ik die er maar met rijd
- volgend jaar misschien nòg dichter bij mijn werk
- restwaarde
- potentiële toekomstige kosten
- jongere wagen met wat leuke opties: daar wordt iedereen toch wat blijer van
Wat denken jullie? Zinvol om te verkopen of niet? Puur economisch is oprijden natuurlijk de beste optie maar mochten we allemaal enkel naar de rede luisteren en niet naar het hart reden we allemaal met een instapmodel Dacia ofzo...
Benieuwd naar jullie meningen.
Comment