Een gekke vraag. We zijn een 2 verdieners gezin met 3 pubers en hond (dus 4 pubers...). Dat betekent: veel taxi spelen in klein en groot (dus een keer 1 extra persoon, maar evengoed een weekend een nest giechelende girls).
We zoeken naar een handige oplossing.
- Mevrouw heeft een DACIa en dat gaan we zo houden.
- Het probleem is mijnheer. Nu rijdt hij natuurlijk met de grootste wagen een zevenzitter, maar die wordt zelden echt als zeven zitter gebruikt. In de weekends wel en op vakantie enzoverder.
De wagen van mijnheer moet vervangen worden want die zit boven de 250.000 km.. en er komt sleet.
Daarnaast hebben we een nieuwe vrolijke wijk met 80 gezinnen.
Het idee waarmee we spelen is raar maar waar.
we kopen geen nieuwe wagen aan, maar 2!
- a) de wagen van mevrouw blijft dus
- b) mijnheer doet kleine verplaatsingen meestal en moet soms eens 1 of 2 kinderen ophalen. Een kleine wagen is voldoende vooral omdat de afstand maximaal 30 Km per dag is.
- c) Maar voor het gezin kopen we ook een grote 7 zit en die stoppen we deels in autodelen net. Dat betekent dat die maximaal 80 dagen aan 70 Euro verhuurd kan worden. (je mag niet meer verdienen).
Nu komt de vraag: als je een 7-zit (denk type seat alhambra prijs rond de 35.000 euro koopt) brengt de verhuur in autodelen dan voldoende op om de aankoop en onderhoudsprijs te dekken.
Een seat in lease kost per jaar ongeveer 6000 Euro. Dat betekent dat je voor 1000 Euro ongeveer dus die wagen ter beschikking hebt buiten de periode dat hij verhuurd is, pakweg dus 100 dagen verhuurd.
In dit opzicht is het verhaal
- financieel verantwoord: je koopt een kleine wagen en de grote verhuur je zoveel mogelijk, tenzij op die momenten dat je die effectief nodig hebt. Kunst is de wagen effectief zoveel verhuurd te krijgen.
- ecologisch verantwoord:
a) je vermijd dat buren snel een nieuwe grote wagen kopen als ze weten dat er ééntje in de buurt klaar staat. (ofwel de grote ofwel de kleine), natuurlijk veronderstellend dat niet iedereen die auto op hetzelfde moment nodig heeft.
b) je rijd enkel met een grote wagen als het nodig is (mijnheer zal dus een beetje moeten minderen)
We deden een test met drivy en zagen dat er een vraag is naar zulke wagens, maar meestal voor een reis of zo (dus 2 weken aaneen). Dat wil zeggen dat we echt moeten zorgen dat we grote transporten opgelost kunnen krijgen (bijv defecte fiets), maar dat kunnen we oplossen door een bestelwagenachtige kleine auto voor mijnheer te kopen (meer bedrijfsvoertuig).
Waar we ook mee spelen is dat zoonlief weldra groter is en kan rijden en dan evt ook een auto ter beschikking heeft mocht er een probleem zijn.
Klopt deze moeilijke redenering? Het baat dus om in ons geval te gaan voor 3 wagens ipv 2...
Dank om mee te volgen en benieuwd naar de reacties.
We zoeken naar een handige oplossing.
- Mevrouw heeft een DACIa en dat gaan we zo houden.
- Het probleem is mijnheer. Nu rijdt hij natuurlijk met de grootste wagen een zevenzitter, maar die wordt zelden echt als zeven zitter gebruikt. In de weekends wel en op vakantie enzoverder.
De wagen van mijnheer moet vervangen worden want die zit boven de 250.000 km.. en er komt sleet.
Daarnaast hebben we een nieuwe vrolijke wijk met 80 gezinnen.
Het idee waarmee we spelen is raar maar waar.
we kopen geen nieuwe wagen aan, maar 2!
- a) de wagen van mevrouw blijft dus
- b) mijnheer doet kleine verplaatsingen meestal en moet soms eens 1 of 2 kinderen ophalen. Een kleine wagen is voldoende vooral omdat de afstand maximaal 30 Km per dag is.
- c) Maar voor het gezin kopen we ook een grote 7 zit en die stoppen we deels in autodelen net. Dat betekent dat die maximaal 80 dagen aan 70 Euro verhuurd kan worden. (je mag niet meer verdienen).
Nu komt de vraag: als je een 7-zit (denk type seat alhambra prijs rond de 35.000 euro koopt) brengt de verhuur in autodelen dan voldoende op om de aankoop en onderhoudsprijs te dekken.
Een seat in lease kost per jaar ongeveer 6000 Euro. Dat betekent dat je voor 1000 Euro ongeveer dus die wagen ter beschikking hebt buiten de periode dat hij verhuurd is, pakweg dus 100 dagen verhuurd.
In dit opzicht is het verhaal
- financieel verantwoord: je koopt een kleine wagen en de grote verhuur je zoveel mogelijk, tenzij op die momenten dat je die effectief nodig hebt. Kunst is de wagen effectief zoveel verhuurd te krijgen.
- ecologisch verantwoord:
a) je vermijd dat buren snel een nieuwe grote wagen kopen als ze weten dat er ééntje in de buurt klaar staat. (ofwel de grote ofwel de kleine), natuurlijk veronderstellend dat niet iedereen die auto op hetzelfde moment nodig heeft.
b) je rijd enkel met een grote wagen als het nodig is (mijnheer zal dus een beetje moeten minderen)
We deden een test met drivy en zagen dat er een vraag is naar zulke wagens, maar meestal voor een reis of zo (dus 2 weken aaneen). Dat wil zeggen dat we echt moeten zorgen dat we grote transporten opgelost kunnen krijgen (bijv defecte fiets), maar dat kunnen we oplossen door een bestelwagenachtige kleine auto voor mijnheer te kopen (meer bedrijfsvoertuig).
Waar we ook mee spelen is dat zoonlief weldra groter is en kan rijden en dan evt ook een auto ter beschikking heeft mocht er een probleem zijn.
Klopt deze moeilijke redenering? Het baat dus om in ons geval te gaan voor 3 wagens ipv 2...
Dank om mee te volgen en benieuwd naar de reacties.
Comment