Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips vermijden boordsteenschade velgen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Tips vermijden boordsteenschade velgen

    Waar letten jullie op bij het parkeren opdat jullie lichtmetalen velgen niet beschadigd zouden raken?
    Zijn er bepaalde tips die kunnen helpen? Zijn bepaalde parkeertechnieken veiliger dan andere?
    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

  • #2
    Zoals eenieder vind ook ik mezelf de beste chauffeur ter wereld. Maar ik kijk toch met afgunst naar grote alu velgen die compleet onbeschadigd zijn, ik slaag er kennelijk niet in die mooi te houden.

    Tot 17 duim is er geen probleem, zo’n velgen beschadig je niet zomaar.
    Zelf heb ik nu 235/30-19 vooraan dus een erg dun laagje band en een uitstekende velgrand, een enorm gevoelige combinatie.

    Bij het parkeren langs de weg laat ik de zijspiegel aan de passagierskant zakken om de velg rechtsachter te kunnen zien en op die manier zo dicht mogelijk tot tegen de borduur te kunnen manoeuvreren. Soms parkeer ik ook voorwaarts en rijd hierbij rechtsvoor over het voetpad (indien lage boordsteen) om op mijn plaats te geraken zonder al te veel risico te nemen. Ik vind het wel belangrijk om zo dicht mogelijk bij de borduur te staan want elke centimeter verder verwijderd vergroot de kans op een fiets of ergere aanrijding met je carrosserie (in Brussel bijvoorbeeld).
    Als ik aan de linkerkant van de weg parkeer schat ik het slecht in. Linksachter kan je nog eens kijken door je portier te openen maar vooraan is gokken.

    Twee jaar geleden mijn velgen laten herstellen en tot dusver al vier beschadigingen opgelopen maar ik rijd niet zo veel.

    Hoe doen jullie het? Of moeten velgen gewoon hersteld wofden af en toe?
    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

    Comment


    • #3
      de spiegel laten kantelen is de beste optie. Bij mijn auto gebeurd dat automatisch zodat ik goed kan zien of ik al dicht genoeg genaderd ben. Ander trukje dat ik de leerlingen aanleer is het volgende: gebruik de auto als meetlat.
      Bij het inparkeren tussen twee auto's moeten ze blijven indraaien tot ze in hun linkerspiegel terug net de boordsteen kunnen zien (of elke andere afscheiding), wielen recht zetten en recht achteruit. Door in de linkerspiegel te blijven kijken moeten ze van mij een punt op de auto (bij de leswagen is dat de scherpe kant van het achterste spatbord) juist onder de boordsteen zetten, maar echt er juist onder. Daar is het nulpunt (de meetlat) en moeten ze volledig naar links afdraaien. Altijd komen ze dan op 10 cm van de boordsteen uit zonder die te raken, hoe scherp of hoe vlak ze ook moeten indraaien, in een bocht of niet...maakt allemaal niet uit. Werkt bij 90% van de auto's, bij de andere auto's moeten de leerlingen zelf een punt zoeken op de auto thuis om het te kunnen toepassen, maar eens ze dat gevonden hebben parkeren ze alsof ze nooit anders gedaan hebben (lees: beter dan papa en vooral mama). Het principe is hoe dichter je de borduur tegen het puntje van de auto laat aankomen in de spiegel, hoe dichter je bij de borduur parkeert. Hoe verder van elkaar, hoe verder je staat.
      Als ge achteruitrijcamera hebt kan je gewoon via het raster op het scherm bepalen wanneer je moet afdraaien. Daar zal ook altijd een referentiepunt zijn dat bepaalt wanneer ge moet afdraaien.

      Wat ge nooit moogt doen is de andere geparkeerde auto's als referentie nemen. Staan die slecht geparkeerd, dan gij ook.
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • #4
        Afstand houden, voorzichtig zijn en vooral je tijd nemen om een goede parkeerplaats te zoeken.

        Nog nooit parkeerschade gehad ... niet aan een stalen velg, niet aan een alu en niet aan een enjoliveur.

        Comment


        • #5
          Ik vind die lijnen van de camera super... Had wel nog nooit zulke lage banden, maar toch ook nog geen schade gereden. Hout vasthouden want kan natuurlijk altijd gebeuren...

          Comment


          • #6
            Beste,

            Ik vraag me eigenlijk af waarom ze bijna geen banden ontwikkelen die buiten de velg komen, dan is de kans op beschadiging veel minder.

            Joske

            Comment


            • #7
              banden met velgrandbescherming. Het bestaat wel degelijk.
              Al zal je in 19 duim wellicht geen aanbod hebben (te weinig band-wang om er nog een dikke beschermer op te zetten).
              Sommige fabrikanten vervaardigen banden met een beschermingsrand om de velg te beschermen tegen krassen en stoten.


              In Nederland zie ik soms van die 'wheel-gators' om de velgen zitten: plastiek ringen die je velgrand beschermen tegen stoute kerbstones.


              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

              Comment


              • #8
                Heb altijd al 18" velgen gehad, en let inderdaad op banden met velgrandbescherming.
                Is nog altijd geen garantie, maar moest je er dan toch opzitten, zal de schade toch veel beperkter zijn.

                Comment


                • #9
                  Nog nooit voorgehad. Als ik twijfel laat ik de parkeerplaats gewoon links liggen. Ik parkeer zelden op plaatsen langs de openbare weg met hoge stoeprand, nu ik er aan denk. In een stad parkeer ik altijd ondergronds of in een parkeertoren. Ik heb wel een heilige schrik van putjes in de deur...
                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                  Comment


                  • #10
                    Denk dat wij zowat even kieskeurig zijn en quasi dezelfde voorkeuren hebben wat betreft parkeerplaatsen ...

                    Comment


                    • #11
                      Ha maar ik ook zulle... Ik haat het om naast een andere wagen te parkeren, vele liever gewoon in de rij. Desalniettemin ik goed oplet had ik onlangs toch een deukje. Laten uittrekken voor 60 Euro, ikke weer content.

                      Comment


                      • #12
                        Zonder herschilderen ... zalig toch dat er zo'n tovenaars bestaan !

                        Comment


                        • #13
                          Velgrandbescherming treedt continu in werking. Als je enkel met de velgrand ergens oprijdt plooit die zich om de rand om hem zo te beschermen.
                          Bij heel lage banden werkt dat systeem echt vaak. Je kan dat zien aan afdrukken op de velgrand. Bij bijvoorbeeld putten of een steen waar je over rijdt wordt de velgrand zo beschermd.
                          Mijn voorste velgen met banden in 235/30 zouden het wegdek wellicht raken als er geen velgrandbescherming zou zijn.
                          Met stoeprandschade heeft velgrandbescherming in de band niet echt iets te maken in mijn geval.


                          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                            Zonder herschilderen ... zalig toch dat er zo'n tovenaars bestaan !
                            Yep, is iemand die niks anders doet. Gaat bij carrosseriebedrijven blutjes uittrekken (uitlepelen?) en carrosserie verdient er nog iets op. Mooi dat ze dat kunnen, vroeger was dat inderdaad een paneel herschilderen.


                            Bestaan er dan geen banden met zo'n dikke boord als velgbescherming ?

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                              Nog nooit voorgehad. Als ik twijfel laat ik de parkeerplaats gewoon links liggen. Ik parkeer zelden op plaatsen langs de openbare weg met hoge stoeprand, nu ik er aan denk. In een stad parkeer ik altijd ondergronds of in een parkeertoren. Ik heb wel een heilige schrik van putjes in de deur...
                              Ik denk ook altijd aan de carrosserie en het is precies daarom dat ik mijn velgen wel eens raak. Ik probeer steeds zo veilig mogelijk te staan. Tegen de borduur of bij het dwars parkeren bijvoorbeeld ook op een uiteinde van een parkeeterrein waar een borduur zit aan een plantsoen, daar zo dicht mogelijk tegen opdat degene die naast me zou staan zoveel mogelijk plaats zou hebben. Het is eigenlijk door mijn voorzichtigheid dat ik schade aanricht.
                              Het geeft toch ook gewoon een goed gevoel om goed dicht tegen een boordsteen geparkeerd te staan. Valt ook op dat velen dat proberen.
                              Waarschijnlijk is 18” vooral gewoon een betere maat voor mijn auto als je nog een beetje wil kunnen parkeren. Banden zijn te laag en te smal ook wazrdoor de velgrand uitsteekt.
                              2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

                                Yep, is iemand die niks anders doet. Gaat bij carrosseriebedrijven blutjes uittrekken (uitlepelen?) en carrosserie verdient er nog iets op. Mooi dat ze dat kunnen, vroeger was dat inderdaad een paneel herschilderen.
                                Da’s met lijm dat ze dat doen. Wordt een stukje op het deukje geplakt en zo wordt de vervormde carrosserie terug getrokken. Vervolgens de blanke lak goed polijsten en er is niets meer te zien.
                                Ik betaalde wel €120.
                                2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                Comment


                                • #17
                                  Heb nog nooit een velg beschadigd en laat de spiegel nooit zakken.
                                  Weet niet hoe ze het doen om telkens tegen de borduur te rijden.
                                  den borre


                                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                  Int3x0r
                                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                  Comment


                                  • #18
                                    Er zijn er die alles naar de kl ... (kleurpotloden) krijgen ondanks het feit dat er mogelijkheden genoeg zijn om zo'n toestanden te vermijden.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                                      Er zijn er die alles naar de kl ... (kleurpotloden) krijgen ondanks het feit dat er mogelijkheden genoeg zijn om zo'n toestanden te vermijden.
                                      In de stille kempen op ballonbanden wat rond de kerktoren rijden daar pas ik voor.
                                      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                      Comment


                                      • #20
                                        Niet nodig, met de tips hierboven kom je immers al een heel eind.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X