Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Electrische wagen als huis batterij?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Electrische wagen als huis batterij?

Hey,

ik denk dat ik eindelijk maar overstag ga gaan voor zonnepanelen, installatie duurt misschien nog een half jaar.
    Ook verwacht ik dat er binnen de 5 jaar een elektrische wagen op de oprit staat.
    Nu wil er zeker voor zorgen dat beide systemen met mekaar kunnen samenwerken.
    Dus bij zonnig weer en de auto staat thuis, eerst auto volledig opladen voor ik stroom naar het net stuur.
    En vooral: ga ik de volgende dag niet of weinig rijden, de auto 's avonds gebruiken om huis 'aan te drijven'.

Kan dit echter al?
    Zijn de systemen van zonnepanelen hier op voorzien?
    En zijn de auto's hier op voorzien?

nissan biedt het aan voor de leaf (enfin als je naar de reclame kijkt)
    www.peugeotforum.be

Comment

Ik zou voorzichtig blijven met de aanbevelingen van Tommelein inzake zonnepanelen. Nu past het in zijn kraam, maar binnen een jaar kan hij burgemeester zijn van Oostende en kan zijn opvolger op andere ideeën komen, lange termijn visie is nooit het sterkste punt van onze politiekers geweest...
      Misschien wordt ooit beseft dat de panelen vooral stroom produceren op momenten dat het niet nuttig is, behalve om de teller terug te draaien.

Comment

Hoezo opletten? Wat kan men er nog mee uitspoken? Met een levensduur van 15-25 jaar en een terugverdientijd van zo'n acht jaar momenteel. Welk concreet risico zou er dan zijn?

Comment

Vraag me af waarom ge dat zou doen. Die batterijen zijn zowat het duurste van die hele wagen en hoe meer ge laadt en ontlaadt, hoe sneller de batterijen versleten.

Neem dan direct een Tesla batterij bij uw installatie?

Comment

Met de groepsaankoop van Provincie Antwerpen deze zomer zou een pakket met 15 zwarte panelen me 4186€ kosten, me jaarlijks 582€ besparen en na 6,4j terugverdiend zijn.
            Panelen hebben wel levensduur van 8j, maar wel rekenen dat je omvormer halverwege vervangen moet worden.
            Heb lang getwijfeld omwille van wettelijk kader dat telkens veranderd, maar ik denk nu wel dat ze zo veel belast hebben als ze kunnen. Ik denk niet dat het nog erger gaat worden.
            Ook verwacht ik niet dat de panelen nog sterk gaan verbeteren binnen 5 jaar.

Smart meter dat is een ander verhaal: ik vrees dat je daar serieus voor je elektriciteit gaat betalen op 'dure' momenten en geen geld krijgt voor je zonnepanelen stroom op een zonnige namiddag. Vandaar mijn vraag om de auto als buffer te gebruiken.

@Free_ltd: Valt goed mee met die batterijen, kijk bvb dit maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=qNd3...tu.be#t=10m46s
            Tesla P85 met 280.000km op 3j, 10% batterijcapaciteit verloren op deze afstand.
            Wagen zou waarschijnlijk wagen op de zaak zijn, dus max 5 jaar. Capaciteitverlies maak ik me dus geen zorgen over.

Zonnepanelen installateur zegt me dat een 5kWh batterij een 3600€ zou kosten op dit moment. Hij verwacht wel dat dit vanaf half volgend jaar sterk gaat dalen.
            Last edited by Chris_147; 20/10/2017, 14:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
              Hoezo opletten? Wat kan men er nog mee uitspoken? Met een levensduur van 15-25 jaar en een terugverdientijd van zo'n acht jaar momenteel. Welk concreet risico zou er dan zijn?
              Dat men niets meer terugbetaald krijgt voor stroom dat op het net geplaatst wordt op momenten dat het door niemand bruikbaar is...

Comment

Hoelang gaan zonnepanelen eigenlijk mee ? Ene spreekt van 8 jaar, iemand anders 15 a 25 jaar...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                  Met de groepsaankoop van Provincie Antwerpen deze zomer zou een pakket met 15 zwarte panelen me 4186€ kosten, me jaarlijks 582€ besparen en na 6,4j terugverdiend zijn.
                  Panelen hebben wel levensduur van 8j, maar wel rekenen dat je omvormer halverwege vervangen moet worden.
                  Heb lang getwijfeld omwille van wettelijk kader dat telkens veranderd, maar ik denk nu wel dat ze zo veel belast hebben als ze kunnen. Ik denk niet dat het nog erger gaat worden.
                  Ook verwacht ik niet dat de panelen nog sterk gaan verbeteren binnen 5 jaar.
                  Zonnepanelen gaan langer dan 8 jaar mee. De huidige generatie schatten ze dat 40 jaar 'zou kunnen' mee gaan. Dus moogt ge uitgaan van minstens 20 à 25 jaar dat ze zeker mee gaan. Wel gaat ge na verloop van tijd wat verlies op rendement hebben.

De omvormer zou tussen de 8 à 10 jaar versleten zijn en moeten vervangen worden.

Als die mensen van de groepsaankoop anders beweren, dan zijn die ofwel mis, ofwel hebben ze panelen gevonden in het laatste gat in Kazachstan. En dan zou ik zeker niet via hun een aankoop doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

De omvormer zou tussen de 8 à 10 jaar versleten zijn en moeten vervangen worden.
                    SMA geeft op hun omvormers 10 jaar waarborg. Ik ga er dan van uit dat ze dan toch iets langer meekunnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

SMA geeft op hun omvormers 10 jaar waarborg. Ik ga er dan van uit dat ze dan toch iets langer meekunnen.
                      Voorheen werd er gesproken over 8 à 10 jaar, zoals ze voorheen ook spraken van 25 jaar voor de zonnepanelen. Maar die zouden al naar 40 jaar gaan en dus de omvormers zullen dan ook wat langer kunnen.

Ik volg het ook niet op de voet, maar 8 jaar voor zonnepanelen vond ik wat raar als ze pas na 8,5 jaar terug betaald zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

Voorheen werd er gesproken over 8 à 10 jaar, zoals ze voorheen ook spraken van 25 jaar voor de zonnepanelen. Maar die zouden al naar 40 jaar gaan en dus de omvormers zullen dan ook wat langer kunnen.

Ik volg het ook niet op de voet, maar 8 jaar voor zonnepanelen vond ik wat raar als ze pas na 8,5 jaar terug betaald zijn
                        Mono-kristalyne zonnepanelen hebben een rendement van 15 tot 20%. (= het percentage zonlicht dat wordt omgezet in stroom)
                        Het rendementsverlies is iets minder dan 0,5% per jaar. Dat wil dus zeggen dat na 20 jaar het rendement gezakt is van 20% naar 18%. (90% van een rendement van 20% )
                        Last edited by Maurice P.P.; 20/10/2017, 16:41. Reden: berekeningsfoutje

Comment

.
                          Hoeveel KWh verbruik jij dan per jaar? (of hoe bereken je uw voordeel ?)

In 08/2017 maakte ik laatst een simulatie (Vreg) met en zonder zonnepanelen
                          • bij een jaarverbruik van 3400 KWh (zonder zonnepanelen) of 0 KWh (maar met zonnepanelen) kwam mijn jaarlijkse elektriciteit afrekening op een voordeel van slechts € 275 (+/- 15 jaar om uw investering terug te verdienen, zonder kost omvormer of onderhoud)
                          • bij 4500 KWh zou het voordeel zo’n € 360 jaarlijks zijn (12 jaar)
                            • volgens de website van Bart Tommelein zou het voordeel +/- € 800 moeten zijn…in mijn woning, alleen krijg ik dat nergens gesimuleerd....
                          • mijn werkelijk verbruik (2 pers) is momenteel 2050 KWh (65% nacht 35% dag tarief via dubbele meter, met vaatwas, droogkast, enz...) wat een voordeel van slechts € 175 geeft indien ik zonnepanelen plaats
                          Zelf duurzame technologie aandelen (geen fondsen) op de beurs kopen, brengt momenteel +10% per jaar op… zo kan ik beter een toekomstige elektrische auto betalen en ben ik ook duurzaam bezig…

Comment

Hoewel ik tegen mijn "eigen winkel" spreek, volg ik quovadis in zijn redenering.
                            Er zijn situaties waarin elektrische zonnepanelen een interessante terugverdientijd hebben, maar in vele gevallen wordt het toch wel wat rooskleurig voorgesteld.
                            In zijn voorbeeld schat ik de terugverdientijd op 16 jaar. 't Brengt dus wel nog iets op, maar rijk zal hij er niet van worden.
                            Bij zonneboilers is dit zelfs nog meer het geval en moet je al een echte 'grootverbruiker' zijn van sanitair warm water om de installatie te kunnen terugverdienen vooraleer ze aan vervanging toe is.

Dat het milieuvriendelijker is staat denk ik buiten kijf, maar financieel is het niet steeds een goede investering.
                            Last edited by Maurice P.P.; 20/10/2017, 17:29.

Comment

Ik was mis met die 8 jaar. Dat was omdat iemand zei dat de terugverdien tijd 8 jaar was.
                              10 jaar product garantie op panelen en omvormer.
                              Opbrengst van panelen is 90% na 10 jaar en 80% na 25 jaar.

Mijn gegevens:
                              Electriciteitsverbruik: 3700 kWh
                              15 panelen die wekken 1e jaar 3561 kWh op => besparing van 582€
                              Dus zou ik na 6,4 jaar terugverdiend hebben.
                              Gaat het 25 jaar meer, dan zou ik nog 18,6 jaar mijn elektriciteitsfactuur sterk verlagen.
                              Totale kost nu 4186€ (wel rekening mee houden dat halverwege de omvormer moet vervangen worden)

Even vergeleken met de calculator op vreg:
                              Zij rekenen investering van 5565€ (omdat zij de omvormer meerekenen en mogelijks iets hogere prijs panelen)
                              Besparing van 1057€ per jaar (dat is wel bijna het dubbele !)
                              En dan terugverdien tijd van 9 jaar. (omdat zij ook uitgaan van 3,5% verhoging elektriciteitsprijs per jaar denk ik)

Verschil in jaarlijkse CO2 is 744kg bij Prov Antwerpen vs 2600kg bij vreg! Dat is ook wel een groot verschil.

Comment

quovadis ik neem aan dat je geen rekening houdt met het feit dat elektriciteit duurder kan worden... kan je eens rekenen voor verbruik van 5700 KWH, 50% nacht 50 dagtarief?
                                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Mijn gegevens:
                                  Electriciteitsverbruik: 3700 kWh
                                  15 panelen die wekken 1e jaar 3561 kWh op => besparing van 582€
                                  Dus zou ik na 6,4 jaar terugverdiend hebben.
                                  Je maakt duidelijk uw simulatie niet via:
                                  Vergelijk alle contracten van elektriciteit/gas met de VREG V-test® en bespaar op energie. Al 15 jaar je betrouwbare prijsvergelijker van de Vlaamse overheid!

Hun cijfers kloppen alvast met mijn facturen...

Zelf maakte ik net een simulatie op de Vreg:
                                  1. Zonder zonnecellen, elektriciteit kost, bij 3700 KWh (Essent 1 j, enkelvoudige meter) € 888 per jaar
                                  2. Met zonnecellen, (met terug draai teller) vermogen omvormer 5 KW (geschat), rest nog een verbruik van 3700-3560 = 140 KWh (Essent 1 j, enkelvoudige meter) € 495 of een voordeel van € 393 per jaar
                                    • Na 10 jaar met zonnecellen (1% verlies per jaar), (met terug draai teller) vermogen omvormer 5 KW (geschat), rest nog een verbruik van 3700-3200 = 500 KWh (Essent 1 j, enkelvoudige meter) € 580 of een voordeel van € 308
                                      • Over 20 jaar is het gemiddelde voordeel per jaar dus slechts € 308 per jaar
                                  3. Met zonnecellen, zonder terugdraaiende teller, rest nog een (theoretisch) verbruik van 3700-3560 = 140 KWh (Essent 1 j, enkelvoudige meter) € 47 (heb je ’s nachts en bij bewolkt regen weer geen elektriciteit)
                                  4. Met zonnecellen, zonder terugdraaiende teller, rest nog een geschat verbruik (’s nachts en regen bewolkt weer) van 2000 KWh (Essent 1 j, enkelvoudige meter) € 484 of een voordeel van € 404
                                  Blijkbaar heeft een onder bemeten omvormer, een hoger rendement, maar gaat hij wel vlugger stuk…
                                  ..

LOL, via de site van TOM:

is met zonnepanelen, mijn besparing al opgelopen tot € 925, per jaar bij een verbruik van 3588 KWh… wat dus € 37 meer is dan ik zou betalen bij een verbruik van 3700 KWh… zonder zonnecellen...
                                  Deze berekening gaat blijkbaar uit van mijn simulatie nr 3, maar dan mag je 's nachts en bij regen / bewolking wel geen enkele elektriciteit verbruiken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                    quovadis ik neem aan dat je geen rekening houdt met het feit dat elektriciteit duurder kan worden... kan je eens rekenen voor verbruik van 5700 KWH, 50% nacht 50 dagtarief?
                                    Uiteraard kan de situatie binnen 10 jaar anders zijn....

Simulatie kan je maken op.....

Vergelijk alle contracten van elektriciteit/gas met de VREG V-test® en bespaar op energie. Al 15 jaar je betrouwbare prijsvergelijker van de Vlaamse overheid!

Met 5700 KWh zou ik een elektrische auto moeten hebben, thuis altijd opladen en 24000 km/jaar rijden....
                                    (5700 - 2100 = 3600 /15*100 (schatting internet) = 24000 km

Het verbruik van een elektrische wagen varieert naargelang het model en de constructeur. De meeste elektrische voertuigen kunnen met 15 kWh tot 100 km afleggen.

Weinig elektriciteit verbruiken lijkt me duurzamer, als veel verbruiken en dan zonnecellen leggen...

(zonder comfort verlies, bv met keramische gasvuur om te koken...)

Dit voorbeeld noem ik ook niet echt duurzaam...maar smaken verschillen...

HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

Comment

Ik heb overal led-verlichting in huis, mijn elektrische toestellen zijn allen zeer recent en ik laat geen onnodig licht branden in huis.

Anderzijds zijn er meerdere tv’s in huis, twee grote frigo’s, veel i-spul dat ‘s nachts een lading vraagt, een ventilatiesysteem dat continu ligt te draaien, een regenwaterpomp die meermaals per uur opspringt, een elektrisch vuurtje om in de tussenseizoenen de badkamer warm te maken, en verwacht je een bepaald comfort (als ik zin heb in warme melk gaat die de microgolf in, als ik twee voetbalwedstrijden tegelijk wil volgen gaat de computer aan naast de tv, enzovoort enzoverder). Het huis is ook quasi permanent bewoond (95% van de tijd) dus het is niet zo dat er overdag niemand thuis is...

... en nu vraag ik me af waarom ik me zit te verantwoorden voor mijn elektriciteitsverbruik ik betaal, dus ik doe wat ik wil tot ik het niet meer kan of wil betalen.

Comment

Net even berekend... er zit 750 euro verschil per jaar op. Een installatie van 6000 kWH kost me ongeveer 7000-7500 euro. ALS de elektriciteitsprijs niet verder stijgt (wat ik betwijfel) zijn ze op 9 a 10 jaar terugverdiend. Ik wacht nog 4 jaar, tot mijn huis 10 jaar is (BTW 6%) en dan ga ik er voor.

Comment

Working...
                                        X