Elektriciteit is nog nooit zo goedkoop geweest. De transportkosten daarintegen...
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Electrische wagen als huis batterij?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenElektriciteit is nog nooit zo goedkoop geweest. De transportkosten daarintegen...
Ook transportkosten zijn spotgoedkoop (maar stijgt natuurlijk wel)
Transport voorbeelden genoeg:- In België koopt men jaarlijks 50% meer auto’s (en grotere) als Nederland (met 50% meer inwoners) (idem t.o.v. Scandinavië)
- Bedrijven houden een kleine voorraad aan en werken volgens het principe: “Just in time delivery” waardoor vrachtwagen een rijdend magazijn zijn geworden, met extra files…
- In Europa gebruikt men biomassacentrales met houtafval uit het westen van USA en Canada (in België gelukkig 2 centrales geschrapt)
- http://www.greenpeace.org/belgium/nl...in/blog/55160/
- Alle vliegverkeer + zeeschepen in de wereld, betalen $ 00000 € accijns of BTW op de brandstof.
- ...
Comment
-
Door al die turteltaksen, groenestroomcertificaten, BTW, accijnzen, sociale bijdragen, bedrijfsvoorheffingen, vennootschapsbelastingen en VAA, houden we op 't einde van de maand nét 9,99€ over, net genoeg om met ryanair naar zuid europa te vliegen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenAls transport duurder wordt, is het rendabeler op niet meer te gaan werken en stempelen...
Lang geleden gingen mensen, die niet zelfstandig konden leven, immers naar het klooster of begijnhof…en dat lijkt me niets voor u….
Comment
-
Mijn panelen liggen er nu 7.5 jaar op.
Als ik mijn statistieken en grafieken bekijk, dan zie ik niks van veroudering of vermindering van rendement van de panelen. Ik heb ze ook nog nooit gewassen of laten wassen.
Waar het fabeltje vandaan komt dat omvormers slechts 8-10 jaar zullen meegaan weet ik niet. Feit is dat als je gaat zoeken op defecte omvormers op het web, er vrijwel niks te vinden is, tenzij kort na installatie (dus waarschijnlijk echte productiefout, of slechte installatie).
Als een fabrikant als SMA het aandurft om 10 jaar garantie te geven, dan verwachten ze dat er minder dan 2-3% uitvallen in die periode, en dan kan je er van uitgaan dat de gemiddelde levensduur makkelijk 20 jaar is. Trouwens, als die omvormers bij bosjes uitvielen, dan waren er al "herstellers" opgedoken die je omvormer herstellen ipv een nieuwe te plaatsen.
Maak de vergelijking maar met auto's. Die worden ontwikkeld voor 200.000km en 10 jaar. Dat betekent gewoon dat er een heel beperkt aantal de 10 jaar niet haalt. In de praktijk zijn er pakken auto's die nog goed rijden na 25 jaar, en er zijn er ook die 1mio km halen zonder nieuwe motor, versnellingsbak of carosserie.
Comment
-
Ik heb geen ervaring met omvormers, maar het is wel iets wat zowel VREG als bvb iChoosr in hun berekeningen meenemen.
iChoosr wil zonnepanelen verkopen, dus als ze de rekening mooier konden voorstellen zouden ze het wel doen. Dus er zal toch wel iets van aan zijn?
Nu, het kan alleen maar meevallen dan toch?
Comment
-
omvormers gaan kapot door verkeerde plaatsing: plek waar ze recht in het zonlicht hangen (ja er zijn er die ze buiten hangen), binnen ergens in een kast waar ze niet kunnen afkoelen als de omvormer heet gestookt wordt door de panelen
ik was mijn panelen zelf en zet die met hetgeen ik in huis heb dan ook altijd terug in de 'wax'. De laatste keer een sealant gebruikt.
Comment
-
De eerste omvormer hangt er nog steeds bij mijn ouders... Installatie is van 2005.
Van rendementsverlies is niets te merken, helemaal niets.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk BerichtenDe eerste omvormer hangt er nog steeds bij mijn ouders... Installatie is van 2005.
Van rendementsverlies is niets te merken, helemaal niets.
Dat ge van dat rendementsverlies 'niks' merkt kan ook volledig normaal zijn... 0,5 % per jaar, denk niet dat ge dat gaat merken met het éne jaar wat meer, het andere misschien wat minder zon, wat hogere of wat lagere temperaturen...
Comment
-
vorige maandag naar uitleg van Eandis geweest en werd o.a. thuisopladen, elektrische wagen (of hybride)
en zij houden ook rekening mee dat batterij van wagen kan gebruikt worden om opbrengst PV te stockeren
maar vb ook de opmerking "slim laden" als je morgen niet moet rijden, of weinig en er was weinig zon vandaag, dan ook je batterij niet 100% maar vb 25% laden
PS : laadstations van Renault en Tesla werken blijkbaar niet (goed) op oude elektrische aansluitingen 3 x 230V (zonder neuter) zoals in oude stadcentra !
Comment
-
en men doet nu veel omtrent de slimme meters, bijhorende kosten die daaraan verbonden zijn, enzovoort. Kan toch allemaal niet zo moeilijk zijn, denk ik dan. Als je via een simpele stekkerbox die je koopt in de aldi data kan transporteren over heel je huis via je stroomnetwerk, waarom kan eandis en dergelijke dat dan ook niet? Het moet geen 1 op 1 communicatie zijn, maar wijk per wijk zou toch al meer dan voldoende zijn om het netwerk slim aan te sturen. Een simpele schakelbox die signalen via het netwerk kan begrijpen zou dan al voldoende zijn om heel wat aansturing te kunnen doen over wanneer bepaalde toestellen mogen werken en wanneer niet. Ge hebt ook die dingen zoals Smappee tegenwoordig die al heel aardig zelfsturend zijn en na heel korte periode weten welk apparaat ingeschakeld wordt. Allemaal technologie die al bestaat en waar men veel meer mee zou kunnen doen.
- Likes 1
Comment
-
Het is idd allemaal vrij simpel te doen, maar ze moeten het laten uitschijnen dat het niet zo simpel is, dan kunnen ze er meer geld aan verdienen (ons meer geld uit onze zakken halen).
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenHet is idd allemaal vrij simpel te doen, maar ze moeten het laten uitschijnen dat het niet zo simpel is, dan kunnen ze er meer geld aan verdienen (ons meer geld uit onze zakken halen).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P.
Dat die omvormer nog niet kapot is, is normaal.
Dat ge van dat rendementsverlies 'niks' merkt kan ook volledig normaal zijn... 0,5 % per jaar, denk niet dat ge dat gaat merken met het éne jaar wat meer, het andere misschien wat minder zon, wat hogere of wat lagere temperaturen...
Vraag mij nu al van in het begin af hoe ik dat ga kunnen nagaan.
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
Wij hebben een garantie van 20 jaar op een rendement van in de 90%, ben vergeten hoeveel exact.
Vraag mij nu al van in het begin af hoe ik dat ga kunnen nagaan.
Maar 0.5% per jaar x 20 = ...... Zal dus wel ongeveer kloppen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P.
Niet denk ik.
Maar 0.5% per jaar x 20 = ...... Zal dus wel ongeveer kloppen.
Zoiets kan je niet nagaan.
Er zijn ook te veel variabelen.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Wij hebben panelen die meer geven dan hetgeen de fabrikant aangeeft. Normaal gezien 270W panelen, maar met een getest vermogen tussen de 280 en 285W.
Comment
Comment