Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Autokeuring: goedkeuring uitlaatgastest zonder meting voor sommige diesels?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

    Een onafhankelijke keuring lijkt me iets meer garantie te geven dat men u niet belazert... daarmee wil ik de Belgische keuringscentra niet als perfect bestempelen, maar zo'n garage die rechter en partij tegelijkertijd kan spelen? Geen voorstander van.
    Vind ik ook, zo kan de garage onnodige dingen vervangen en zeggen dat het nodig was voor de keuring, kassa kassa.
    Wat waarschijnlijk nu ook al gebeurd bij mensen die eerst hun wagen naar de garage doen en daarna naar de keuring gaan.
    Z4 M40i

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

      Net door die nacontrole garanderen ze dat de garagist zijn werk deftig doet. Als je als garagist een paar keer verkeerd oordeelt, dan nemen ze je APK licentie af.
      Jaja, dat klopt wel, maar ik bedoel: die garage kan ook dingen vervangen die absoluut nog niet hoeven te worden vervangen, de 'nacontrole' zal dan wel OK zijn.

      Goede onafhankelijke keuringscentra heb ik dan toch liever......
      Last edited by Maurice P.P.; 24/10/2017, 10:55. Reden: Oeps, met 2 tegelijk ;-)

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door lexe Bekijk Berichten
        Interessante vraag: ik ben het eens gaan opzoeken en het antwoord is nee, ik heb die uitlaatgastest niet betaald. Ik heb in totaal 30,6 euro betaald. Voor een diesel personenwagen is het tarief blijkbaar 42,3 euro (Bron: https://www.autoveiligheid.be/autokeuring/tarieven ). Maar in de gedetailleerde tarievenlijst zie ik dat de basiskeuring 30,6 euro geprijsd staat en de milieukeuring 11,7 euro kost voor een diesel . Correcte afrekening dus.
        Dat is straf, ik ben 3 weken geleden geweest en mijn uitlaatgas-test was gewoon 2 seconden dat die man van de keuring op mijn gaspedaal drukte (in neutraal gaat die van mij niet hoger dan 2000rpm ofzo ) en dat was het dan. Zelfs die slurf niet op mijn uitlaat en dus ook geen resultaat op de computer (ik dacht al wat voor ne zever is me dat hier, was al blij dat het goed vooruit ging) ... maar wel de volle 42,30 mogen betalen

        Audi A5 2.7TDI Multitronic

        Comment


        • #24
          Bij mij volledige procedure met apparaat op de uitlaatpijp, én volle prijs... wel geen hogere toerental (Diksmuide / Q5)

          Comment


          • #25
            Bij mij is het een A5, ze zullen weten dat die test nutteloos is, maar als ze hem niet doen moeten ze hem ook niet aanrekenen.
            Waarschijnlijk als je er iets van zegt aan de kassa kan je eerst nog eens een kwartier wachten tot de chef goesting heeft om af te komen, en dan zegt die gewoon "rij hem nog eens binnen, we zullen de test doen zoals je het wil" ... m.a.w. een half uur tijd kwijt voor niks.
            Audi A5 2.7TDI Multitronic

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

              Nederlands systeem is anders.
              Als garage moet je aan bepaalde eisen voldoen om een APK te mogen doen, denk aan uitrusting, training, audits etc.
              Als een garage APK mag doen, dan mag ze dat doen voor alle merken en modellen.
              Na een keuring van een auto moet die daar een paar uur blijven staan, en de keuring van een auto wordt in een systeem ingegeven.
              Dan kan het zijn dat er controleurs langs komen die de auto nog eens keuren, en kijken of dat correct gebeurde.

              Wat zie je in de praktijk, je brengt je auto naar je dealer die APK kan en mag doen, die doet onderhoud, en tegelijkertijd ook de keuring. Als er iets fout is, dan kan die dat direct herstellen, en je haalt een goedgekeurde auto terug af.
              Hier wordt je auto afgekeurd, en je mag met je rode kaart een garage gaan zoeken die je auto op een acceptabele termijn in orde wil brengen.

              Dikke voorstander van het Nederlands systeem.
              Idem.

              Ik zou véél liever mijn wagens bij mijn vertrouwde dealer afzetten, onderhoud laten doen, eventuele gebreken oplossen, goedgekeurd terug afhalen.

              Nu is het bij veel mensen:

              - Naar de keuring
              - 1 uur aanschuiven
              - Afgekeurd, één licht staat verkeerdelijk afgesteld
              - Naar de garage (die, als je geluk hebt, je meteen kan helpen)
              - Terug naar de keuring. Nog eens aanschuiven.

              Ons systeem van autokeuring is tijd- en geldrovend. Bovendien krijg ik er (schijnbaar?) altijd te maken met mensen die daar echt niet graag rondlopen (gewoon een vriendelijke praatje slaan kunnen/willen ze niet eens, als je heel veel geluk hebt krijg je een goedemorgend meneer).
              '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

              '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten

                Vind ik ook, zo kan de garage onnodige dingen vervangen en zeggen dat het nodig was voor de keuring, kassa kassa.
                Wat waarschijnlijk nu ook al gebeurd bij mensen die eerst hun wagen naar de garage doen en daarna naar de keuring gaan.
                Je kan natuurlijk tegenover alles in het leven wantrouwig staan. Er zullen ongetwijfeld dealers zijn die hier misbruiken van zullen maken indien het er komt, maar ik zou dan ook een dealer zoeken die de volle 100% je vertrouwen heeft.
                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                  Jonge wagens moeten normaal niet naar de keuring, maar bij de keuring voor verkoop van mijn F30 benzine deden ze in elk geval geen test (ook niet voor CO waarde). Toen ik er achter vroeg, zei hij: ja we hebben dat gedaan ze! Terwijl ik met mijn eigen ogen zag dat ze just niks hadden gedaan, heel de keuring duurde nog geen 2 minuten.
                  Was dat toevallig geen "administratieve keuring voor verkoop" omdat je twee maanden ervoor al was geweest ??

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

                    Was dat toevallig geen "administratieve keuring voor verkoop" omdat je twee maanden ervoor al was geweest ??
                    Dan nog doen ze een milieutest hé

                    Edit:

                    Blijkbaar niet?!

                    ""visuele keuring".
                    Tijdens de visuele keuring van het voertuig wordt geen uitlaatgassen gecontroleerd, geen ophangingstest uitgevoerd en de afstelling van de lichten wordt niet nagezien. De remmentest wordt wel uitgevoerd."

                    Wtf, waarom hebben ze dat dan wel gedaan bij m'n E81 118d die nog maar een maand gekeurd was?!

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                      En nu staan er mensen je auto te controleren die misschien nog nooit een remblok vervangen hebben, en het verleden heeft aangetoond dat het in België op sommige plaatsen een corrupte boel was.
                      Net door die nacontrole garanderen ze dat de garagist zijn werk deftig doet. Als je als garagist een paar keer verkeerd oordeelt, dan nemen ze je APK licentie af.

                      Beide systemen hebben voor en nadelen.
                      100 procent mee akkoord.

                      Geloven in de keuring is geloven in een sprookje.

                      Als je een garage ook nog eens extern gaat controleren, heb je veel meer invloed dan wat er nu gebeurt.

                      Welke externe firma keurt de wagens nog eens die door sbat werden gekeurd ? Welke controle is daarop ? Waar kan je terecht met klachten ? Wat met al het drinkgeld dat die mannen ontvingen ?
                      Wat met het afkeuren van wagens die nadien zonder enige verandering toch door de keuring geraken ? (denk maar aan afstelling lichten). Waarom hebben de mensen zo graag dat de garage met hun oudere wagen naar de keuring gaat ? Moet bepaalde dingen eens in vraag durven te stellen.
                      En dan zwijgen we nog over de klantvriendelijkheid...

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten



                        Wtf, waarom hebben ze dat dan wel gedaan bij m'n E81 118d die nog maar een maand gekeurd was?!
                        omdat de Belgische keuring nu eenmaal een klucht is ?? !!

                        Vorige maand bv. ook blanco gekeurd met een auto waarvan de achterste roulementen versleten waren... ik zag de wielen alle richtingen uitgaan... maar blijkbaar ging er geen belletje rinkelen bij dat loemp varken

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

                          Was dat toevallig geen "administratieve keuring voor verkoop" omdat je twee maanden ervoor al was geweest ??
                          nope, wagen was nog nooit gekeurd, was nieuw gekocht en nog geen 4 jaar oud. (dus weinig kans op grote gebreken)

                          Comment


                          • #33
                            Ben door de keuring geraakt met mijnen Espace met twee remlichten die niet werkten. Uitleg was dat het derde remlicht voldoende was...
                            Goed voor mij natuurlijk, moest niet terug keren. Was een code 4...
                            Bleek achteraf een kleinigheid te zijn, een pinnetje in de stekker van de trekhaak dat niet terugkeerde en hierdoor de remlichten uitschakelde.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

                              Jaja, dat klopt wel, maar ik bedoel: die garage kan ook dingen vervangen die absoluut nog niet hoeven te worden vervangen, de 'nacontrole' zal dan wel OK zijn.

                              Goede onafhankelijke keuringscentra heb ik dan toch liever......
                              Mijn vorige Opel Vectra GTS 1.8 i (automaat) heeft een handelaar net over de Nederlandse grens, komen kopen. (50 km)
                              • Hij vroeg telefonisch alleen een (gewoon) recent Belgisch keuringsbewijs en gaf een correcte prijs, die hij tenslotte ook betaalde
                              • De auto zelf controleerde hij hier ter plaatse, tot mijn verbazing héél oppervlakkig. (deed zelfs de motorkap niet open)
                                De auto was wel in orde en zag er goed uit

                              Nadien vertelde hij me, als de auto door de Belgische keuring geraakt zijn de belangrijke dingen in orde, met Nederlandse auto’s moet ik alles zelf nog controleren, want de keuring Apk-keuring is er waardeloos….
                              (recent zou de keuring wel iets strenger zijn)

                              Comment


                              • #35
                                Ik ga driemaal per jaar naar de keuring (Diksmuide en Londerzeel) telkens op afspraak. Altijd stipt bediend en zeer correct. Ik mag niets kwaads zeggen over de aangestelden noch over hun prestatie. Laatste keer heeft nog een bediende van het station een klant spontaan geholpen om een weigerachtige achterlicht te doen functioneren, om niet te moeten afkeuren. Achteraf nog een enquête via internet gekregen om evaluatie. Was dus ver van negatief...

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                  Ik ga driemaal per jaar naar de keuring (Diksmuide en Londerzeel) telkens op afspraak. Altijd stipt bediend en zeer correct. Ik mag niets kwaads zeggen over de aangestelden noch over hun prestatie. Laatste keer heeft nog een bediende van het station een klant spontaan geholpen om een weigerachtige achterlicht te doen functioneren, om niet te moeten afkeuren. Achteraf nog een enquête via internet gekregen om evaluatie. Was dus ver van negatief...
                                  De enkele malen dat ik naar de keuring ben geweest in het verleden, ook steeds vriendelijk en correct behandeld geweest.
                                  Belgen (en vooral Vlamingen) hebben het hier eigenlijk prima, maar zijn wereldkampioen zagen, klagen en kreften. Toch IETS waarin we blijkbaar uitblinken.
                                  Bijna alles is overal beter dan hier.
                                  Last edited by Maurice P.P.; 24/10/2017, 16:05.

                                  Comment


                                  • #37
                                    daarom dat je in het buitenland amper belgen tegenkomt (buiten benidorm dan): we hebben het hier te goed.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Dat het in Diksmuide gemoedelijk en correct aan toe gaat kan en wil ik niet betwisten.
                                      Ik ken mensen die in Brussel gewerkt hebben. Die wisten gewoon van sommige mensen dat ze zeer agressief werden bij een opmerking of afkeuring, en vergaten dan maar gaatjes te knippen.

                                      En er zijn nog altijd garages die rond nieuwjaar een paar bakken bier brengen....

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

                                        Mijn vorige Opel Vectra GTS 1.8 i (automaat) heeft een handelaar net over de Nederlandse grens, komen kopen. (50 km)
                                        • Hij vroeg telefonisch alleen een (gewoon) recent Belgisch keuringsbewijs en gaf een correcte prijs, die hij tenslotte ook betaalde
                                        • De auto zelf controleerde hij hier ter plaatse, tot mijn verbazing héél oppervlakkig. (deed zelfs de motorkap niet open)
                                          De auto was wel in orde en zag er goed uit

                                        Nadien vertelde hij me, als de auto door de Belgische keuring geraakt zijn de belangrijke dingen in orde, met Nederlandse auto’s moet ik alles zelf nog controleren, want de keuring Apk-keuring is er waardeloos….
                                        (recent zou de keuring wel iets strenger zijn)
                                        inderdaad, ook die hollanders met hun burgerzin en massa's regeltjes, durven wel eens frauderen, oftewel ze zijn gewoon te gierig om het nodige onderhoud te plegen.
                                        https://www.ad.nl/home/hier-200-euro...eurt~a6c5b46d/

                                        Comment


                                        • #40
                                          Tommie, wat niet weet niet deert... En 't is niet alleen in Brussel hoor. Waarom denkte da ze regelmatig hun personeel verplaatsen ?

                                          Corruptie is overal en op alle niveau's. Dienen die dat niet weet heeft nooit op straat gelopen. Denk dat er velen hun ogen nogal zouden open gaan als ze zien wat allemaal kan.


                                          Comment

                                          Working...
                                          X