Vrijdag een week geleden de winterbanden er onder gezet, splinternieuwe Conti TS860's.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden? Deel 2
Collapse
X
-
GOED VOORBEREID OP WEG
IN DE WINTER DOOR EUROPA: DIT ZIJN DE BANDENREGELS
Winterbanden zijn bij winterse omstandigheden verplicht in Duitsland. Tot voor kort waren alle all season-banden, ook wel M+S-banden geheten, in Duitsland afdoende. Deze modder- en sneeuwbanden moeten in Duitsland en in de hieronder genoemde landen tegenwoordig echter ook een sneeuwvloksymbool naast de M en de S op de zijkant van de band hebben. Dit geeft aan dat dit rubber aan bepaalde eisen op besneeuwde ondergrond voldoet.
All Season-banden zonder de sneeuwaanduiding genieten in Duitsland wel een overgangsregeling. Daardoor zijn ze tot 30 september 2024 toegestaan. Dit geldt echter alleen voor banden die voor 31 januari 2017 geproduceerd zijn. Wanneer de band de fabriek heeft verlaten, is op te maken uit de DOT-code. De laatste vier cijfers van die code staan voor het weeknummer en jaartal. Het getal 5119 staat in dat geval voor week 51 in 2019. In Duitsland moet het voertuig verder geheel klaar zijn voor winterse omstandigheden. Dit betekent dat je verplicht bent antivries bij de ruitenwisservloeistof te doen, dat het vloeistofpeil op orde moet zijn en dat je sneeuwkettingen bij je moet hebben.
Profiel en periode
In Duitsland zijn winterse omstandigheden niet aan een bepaalde periode gebonden. In Oostenrijk is dat wel het geval. Daar geldt dat winterbanden verplicht zijn tussen 1 november en 15 april. In Tsjechië geldt de verplichting tussen 1 november en 31 maart. M+S-banden zijn eveneens toegestaan. In beide landen - Oostenrijk en Tsjechië - moet de profieldiepte minimaal 4 millimeter zijn.
In Frankrijk nemen ze genoegen met winterbanden met minimaal 3,5 millimeter profiel. Een verplichting voor winterbanden is er niet, maar het wordt wel aangeraden bij winterse omstandigheden. Daarnaast zijn M+S-banden alleen verplicht als dat langs de weg wordt aangegeven. Hetzelfde geldt voor sneeuwkettingen. In België en Zwitserland ontbreekt wetgeving omtrent winterbanden. Het is er wel aanbevolen om met winterbanden op pad te gaan, al was het alleen maar omdat je in Zwitserland een boete voor verkeershinder riskeert als je op zomerbanden in de problemen raakt.
In Italië beperkt de winterbandenplicht zich tot bepaalde regio's. Voor het Aostadal geldt dat je tussen 15 oktober en 15 april winterbanden onder de auto moet hebben. Op de Brenner-autosnelweg is die verplichting tussen 15 november en 15 april van kracht. Op dit traject moet je gedurende die periode ook sneeuwkettingen bij je hebben. De regels in Zuid-Tirol zijn vergelijkbaar met die in Duitsland.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Door omstandigheden heb ik nog mijn wintervelgen + -banden nog niet op mijn BMW 530D laten leggen. Ik rijd de helft van de tijd met de BMW, de helft van de tijd met een kleinere wagen waar wel winterbanden opliggen.
Als ik zo de voorspellingen zie, wetende dat ik meestal 1-2 weken moet wachten om mijn winterbanden bij de BMW-garage er te laten opleggen, vraag ik me af of ik dit jaar eens niet zou overslaan...2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK
Comment
-
Ik heb vorige week de winterbanden op de BMW gestoken puur om de banden op te rijden (worden al wat ouder) en omdat ik het zelf kan doen hier op de inrit. Als die winterbanden op zijn twijfel ik momenteel sterk om er nieuwe laten op te leggen ...
Comment
-
Het is niet omdat we eens een zachte winter hebben dat het ieder jaar zo zal zijn. Ik laat ze gewoon liggen, idd zoals tigra zegt ze worden toch alleen maar ouder, en ondertussen verslijten de zomers niet.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Dit staaft alleen maar mijn mening dat een goede all season de perfecte winterband is voor België.
Ik doe het zo op de Punto, echt zomerrubber in de zomer, Michelin Crossclimate+ in de winter.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk BerichtenDit staaft alleen maar mijn mening dat een goede all season de perfecte winterband is voor België.
Ik doe het zo op de Punto, echt zomerrubber in de zomer, Michelin Crossclimate+ in de winter.
2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk BerichtenDit staaft alleen maar mijn mening dat een goede all season de perfecte winterband is voor België.
Ik doe het zo op de Punto, echt zomerrubber in de zomer, Michelin Crossclimate+ in de winter.
Comment
-
Ik moet zeggen dat ik lange tijd op all seasons heb neergekeken, als noch boter, noch vis.
Maar zo lang je België blijft, lijkt dat eigenlijk een goede winterband te zijn.
Ga je op skivakantie dan kan een winterband misschien toch nog de betere keuze zijn.
Ik heb vorig jaar nieuwe winterbanden gekocht, maar volgende keer toch eens goed bekijken.
Comment
-
Ik wil sowieso top zomerbanden. Dan is de keuze snel gemaakt.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk BerichtenIk heb vorige week de winterbanden op de BMW gestoken puur om de banden op te rijden (worden al wat ouder) en omdat ik het zelf kan doen hier op de inrit. Als die winterbanden op zijn twijfel ik momenteel sterk om er nieuwe laten op te leggen ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Ik heb m'n winterbanden twee maanden geleden opgelegd omdat er een iets koudere periode was midden november. Dik spijt van, liggen al twee maanden te slijten voor niks.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk BerichtenNamaz aka Armand Pien van het Forum zegt nochtans dat de winter voor de deur staat
Comment
-
Idd binnenkort winter volgends de weergoden. Pfff ben toch te tam om te wisselen. Moet binnenkort de wielen van de M3 wisselen voor de keuring. Sgenoeg“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Comment
-
Vanaf dit weekend terug nachtvorst.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenVanaf dit weekend terug nachtvorst.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment