Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden? Deel 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Ik heb op de Aygo van de dochter gemerkt dat de Falken eurowinters het algemeen genomen zeker niet slechter doen dan de eco zomer Conti's. En vermits het nog niet echt lang droog en warm is geweest (lees: geen zomer), liggen ze er nog op.

    Hier neus tegen neus met de Swift van moeder de vrouw.




    Die Falken winterbanden zijn echt goed! Ik ging er weer bestellen voor de nieuwe tot ik ik via via een set banden kon kopen van van Michelin die men verkeerd had besteld. Prijs lag onder de Falken banden dus dan maar die set gekocht.

    Dus zit met een set Michelin Alpin 5 in 245/45/18, nu nog een set velgen zoeken.

    Comment


    • Weeral geen winterbanden nodig gehad

      En de komende twee weken ook totaal niks in de lucht dat er op wijst ... waar blijft die horror winter? (en dieje van vorig jaar en 't jaar ervoor??)

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
        Weeral geen winterbanden nodig gehad

        En de komende twee weken ook totaal niks in de lucht dat er op wijst ... waar blijft die horror winter? (en dieje van vorig jaar en 't jaar ervoor??)
        Ik rijd ook nog op de gewone banden. Weeral eens het bewijs dat een algemene verplichting om in de winter winterbanden te monteren hier echt wel verkeerd zou zijn.

        Comment


        • Misschien interessant om hier even te posten, de verplichting of niet in landen waar wel nog echte winters zijn

          IN WELKE WINTERSPORTLANDEN ZIJN WINTERBANDEN VERPLICHT?



          Wie in de winter naar de bergen trekt om de skipistes onveilig te maken, doet dit vaak met de auto. Dat betekent dat je met je auto tegen besneeuwde bergen op zal rijden en onderweg kans hebt op glad wegdek en verraderlijke omstandigheden. Daarom hebben veel wintersportlanden regels voor winterbanden, die duidelijk verschillen van de onze. Om een goed overzicht te krijgen van wat waar winterbanden verplicht zijn, zetten we de regels in de verschillende populaire wintersportlanden op een rijtje.



          Winterbanden of goedgekeurde all-seasonbanden zijn ontwikkeld om meer grip te bieden op winters wegdek. Dat komt door een speciale rubbersamenstelling die zachter is dan die van de zomerbanden. Daarnaast zijn de groeven in de band dieper en nadrukkelijker aanwezig dan bij de zomerbanden. Dat levert meer grip op bij natte of gladde omstandigheden. Winterbanden zijn hier niet verplicht, maar het wordt wel aangeraden. Dat is in de wintersportlanden wel anders; daar zijn vaak winterbanden verplicht. Wie ze niet heeft, riskeert een ongeluk en een forse boete.


          Winterbanden in Duitsland

          Duitsland eist van de automobilist dat hij rijdt op banden die geschikt zijn voor de op dat moment geldende omstandigheden. Winterbanden zijn dan ook verplicht bij winterse omstandigheden. Dat betekent niet dat je in Duitsland steevast je winterbanden moet monteren als de R in maand is, maar puur en alleen dat de omstandigheden dat van je vragen. Met andere woorden: bij sneeuw, ijzel en gladheid moet je op winterbanden de weg op. De straf voor het overtreden van deze regel hangt samen met de gevolgen ervan. Allereerst krijg je een boete, maar veroorzaak je een ongeluk, dan kan die boete uitgroeien tot een rechtszaak. Je kunt beschuldigd worden van ernstige nalatigheid.


          Winterbanden in Oostenrijk

          Oostenrijk is wat duidelijker dan de Duitsers; tussen 1 november en 15 april zijn winterbanden verplicht voor alle auto’s. Buiten deze periode kan die verplichting nog steeds gelden voor speciale, bergachtige gebieden. Mocht dat zo zijn, dan vertellen borden langs de weg dit. In extreme gevallen is het zelfs verplicht om sneeuwkettingen te gebruiken en ook dit wordt aangegeven met borden. De boete voor het overtreden van deze verplichtingen kan flink oplopen, zeker als je ook nog eens een ongeluk hebt veroorzaakt op je zomerbanden.


          Winterbanden in Zwitserland

          In Zwitserland geldt geen echte verplichting, maar het rijden met winterbanden wordt wel aangeraden. Als je op zomerbanden in besneeuwde gebieden een ongeluk krijgt of het verkeer tot last bent, kan dit leiden tot een stevige boete. Jij wordt in dat geval gezien als de aansprakelijke partij, omdat je je zaakjes niet goed op orde hebt.


          Winterbanden in Frankrijk

          Vanaf de winter van 2021/2022 ben je verplicht om met winterbanden te rijden in diverse bergachtige gebieden. Ook kan het zijn dat je sneeuwkettingen moet omleggen en die plicht wordt je, net als in Oostenrijk, gemeld aan de hand van verkeersborden.


          Winterbanden in Italië

          In Italië geldt de winterbandenplicht niet overal, maar tussen 15 november en 15 april zal je in een aantal gebieden wel degelijk met aangepast rubber moeten rijden. In met name de bergachtige gebieden zie je dan verkeersborden aan de kant van de weg, die je vertellen dat je winterbanden of sneeuwkettingen dient te gebruiken in dat specifieke gebied. Overigens zal je meerdere landen doorkruisen die sowieso al een winterbandenplicht hebben, dus de kans dat je met zomerbanden naar Italië rijdt, is al vrij klein.
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • FRANSEN GAAN BEKEUREN BIJ ONJUISTE BANDEN IN WINTER

            OPPASSEN TIJDENS DE WINTERMAANDEN

            ​In delen van Frankrijk kun je vanaf deze maand een bekeuring krijgen als je in de wintermaanden niet de juiste banden onder je auto hebt. Daarmee volgt Frankrijk in zekere zin het beleid dat al geldt in Duitsland, Oostenrijk en Luxemburg.


            Wie de komende maanden de grens over gaat, doet er verstandig aan om even te controleren wat de regels omtrent banden in de winter zijn. Je weet misschien al wel dat in Duitsland bij winterse omstandigheden banden vereist zijn die hiervoor zijn ontwikkeld. Dat kunnen winterbanden zijn, maar ook banden met het M+S-symbool (mud + snow). In Frankrijk geldt dat sinds vorig jaar eveneens, maar vanaf 1 november 2022 wordt hier ook daadwerkelijk op gehandhaafd.

            Om precies te zijn moet je banden met het M+S-logo monteren, of ten minste twee kettingen of twee bandensokken in de kofferbak meenemen. Echte winterbanden met het symbool 3PMSF (drie bergen en een sneeuwvlok) mogen ook, maar zijn niet verplicht. De regel geldt voor personenwagens en bedrijfsvoertuigen, campers, vrachtwagens en touringcars en de boete bedraagt €135. Het is in Frankrijk niet overal verplicht om hieraan te voldoen. In een overzicht op AD.nl zie je waar het geldt.

            Bron: Autoweek


            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • ADAC Winterbandentest 2022/2023

              https://www.banden-oponeo.be/blog/winterbandentest-adac
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Ik wissel nooit. Rijd met 4S banden. De tijd van wisselen is voorbij.
                “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                  Ik wissel nooit. Rijd met 4S banden. De tijd van wisselen is voorbij.
                  Dat doe ik tot grote tevredenheid nu al 10 jaar. Bij aankoop nieuwe auto dadelijk goeie '4 seasons' laten opleggen.

                  Hoewel die dingen, niettegenstaande mijn vele Polen reizen, weinig nut gehad hebben de voorbije jaren.

                  Maja, moet door Duitsland en daar is M+S verplicht en je bent natuurlijk altijd voorbereid in geval van echt winterweer.
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                    Ik wissel nooit. Rijd met 4S banden. De tijd van wisselen is voorbij.
                    Ik rijd ook met 4S banden... Michelin Pilot Sport 4S.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                      Dat doe ik tot grote tevredenheid nu al 10 jaar. Bij aankoop nieuwe auto dadelijk goeie '4 seasons' laten opleggen.

                      Hoewel die dingen, niettegenstaande mijn vele Polen reizen, weinig nut gehad hebben de voorbije jaren.

                      Maja, moet door Duitsland en daar is M+S verplicht en je bent natuurlijk altijd voorbereid in geval van echt winterweer.
                      Bij mij nog geen 10 jaar, maar ik doe dat nu ook.
                      Op mijn vorige auto Michelin Crossclimate's laten leggen toen de banden die erop lagen versleten waren.
                      Toen ik mijn huidige auto kocht was ik zo tevreden van die banden dat ik bij aflevering onmiddellijk Crossclimate's erop heb laten plaatsen (waren toen de Crossclimate+). Deze banden waren ondertussen versleten (na een dikke 60.000 km) en eind september heb ik nieuwe Crossclimate's laten plaatsen, nu de Crossclimate2.
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten

                        Bij mij nog geen 10 jaar, maar ik doe dat nu ook.
                        Op mijn vorige auto Michelin Crossclimate's laten leggen toen de banden die erop lagen versleten waren.
                        Toen ik mijn huidige auto kocht was ik zo tevreden van die banden dat ik bij aflevering onmiddellijk Crossclimate's erop heb laten plaatsen (waren toen de Crossclimate+). Deze banden waren ondertussen versleten (na een dikke 60.000 km) en eind september heb ik nieuwe Crossclimate's laten plaatsen, nu de Crossclimate2.
                        Ahzo, heb je nu de Crossclimate2 ook al. Goed om te weten

                        Ik heb de + ook opliggen vanaf 0 km. Heb nu 41000 en ze zien er nog nieuw uit, wel altijd lange afstanden.

                        Zeer tevreden over die banden, doen het goed in alle omstandigheden. Ik ga dat dan ook zo blijven doen in de toekomst.
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Ik ook


                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                          Comment


                          • Ik begrijp nog steeds niet, waarom leasing maatschappijen ook niet meer enm eer voor Crossclimate banden kiezen, eerlijk gezegd.

                            Zou toch ook wat gedoe sparen met dat constant wisselen elk jaar.

                            Net gewisseld naar mijn Bridgestone winterbanden. Ik maak steevast elk jaar al meteen een afspraak voor het jaar daarop.
                            Maar met 14 graden buiten, lijkt het toch wel een tang op een varken, zo'n winterbanden.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                              Ik begrijp nog steeds niet, waarom leasing maatschappijen ook niet meer enm eer voor Crossclimate banden kiezen, eerlijk gezegd.

                              Zou toch ook wat gedoe sparen met dat constant wisselen elk jaar.
                              Mijn vriendin haar nieuwe leasing is uitgerust met AS banden... Uniroyal. Niet om blij van te worden eerlijk gezegd
                              Op de aanloopwagen van mijn broer zitten er zelf van Minerva op, das nog een gradatie erger.

                              Comment


                              • Welke leasing maatschappij?

                                Naar mijn weten zijn bij Leaseplan of Westlease (2 opties hier in het bedrijf), enkel maar premium bandemerken toegelaten.

                                Destijds op mijn Espace hebben ze zelfs ooit de banden terug moeten wisselen, omdat ze er Mangori's opgelegd hadden vooraan.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                                  Ahzo, heb je nu de Crossclimate2 ook al. Goed om te weten

                                  Ik heb de + ook opliggen vanaf 0 km. Heb nu 41000 en ze zien er nog nieuw uit, wel altijd lange afstanden.

                                  Zeer tevreden over die banden, doen het goed in alle omstandigheden. Ik ga dat dan ook zo blijven doen in de toekomst.
                                  41.000km met een setje banden. Zalig.

                                  Ik ga er dit jaar nog geen halen denk ik.
                                  Of het zou ineens zot moeten gaan vriezen en sneeuwen, maar vorig jaar lagen de winterbanden er ook maar op voor niks en om dan 6k aan een stel wielen te geven..

                                  BMW X5 45e

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                    Welke leasing maatschappij?

                                    Naar mijn weten zijn bij Leaseplan of Westlease (2 opties hier in het bedrijf), enkel maar premium bandemerken toegelaten.

                                    Destijds op mijn Espace hebben ze zelfs ooit de banden terug moeten wisselen, omdat ze er Mangori's opgelegd hadden vooraan.
                                    Allebei Alphabet. Die van ons is een 208, mijn broer heeft een Tiguan in afwachting van zijn Polestar (die wel zomer en winterbanden zal hebben).

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten

                                      41.000km met een setje banden. Zalig.

                                      Ik ga er dit jaar nog geen halen denk ik.
                                      Of het zou ineens zot moeten gaan vriezen en sneeuwen, maar vorig jaar lagen de winterbanden er ook maar op voor niks en om dan 6k aan een stel wielen te geven..
                                      Ik haal hier gemakkelijk 80.000 km met een setje, zelfs 100.000 km. Maar het moet wel veilig blijven natuurlijk

                                      Super AS band die Michelin CrossClimate. De vorige waren Vredestein Quatrac, ook goed, maar komt toch tekort tegen de Michelin.
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • vind de crossclimate vooral heel zweverig
                                        de omschakeling naar een setje kuhmo ps71 was dan ook een wissel welke de auto duidelijk kon waarderen. Als ik wissel is het met echte winterbanden.
                                        www.peugeotforum.be

                                        Comment


                                        • DEZE GEGEVENS VIND JE OP HET EUROPESE BANDENLABEL

                                          ​Sinds november 2012 zijn bandenfabrikant verplicht je te informeren over verschillende aspecten van de band. In mei 2021 is een nieuwe versie van het zogenoemde bandenlabel ontwikkeld, dat net als bij elektrische apparatuur moet helpen bij het maken van je keuze. Deze gegevens vind je op het Europese bandenlabel.


                                          Het EU-bandenlabel geeft drie belangrijke prestatiekenmerken van een band aan:
                                          • de rolweerstand en de bijbehorende energie-efficiëntie, linkerkolom op het label
                                          • grip op nat wegdek, wat belangrijk is voor de veiligheid, in de rechterkolom
                                          • het rolgeluid, onder aan de sticker
                                          Europees bandenlabel: rolweerstand voor brandstofverbruik

                                          Rolweerstand en grip op nat wegdek worden weergegeven in de klassen A t/m E. Voor de zuinigheid duidt klasse A daarbij op erg zuinig en klasse E staat voor het minst zuinig. Het verschil in verbruik tussen de hoogste en de laagste klasse kan tot 7,5% verschil maken. Dat maakt voor de portemonnee een verschil maar ook voor CO2-uitstoot. En dat geldt indirect natuurlijk ook voor een elektrische auto.

                                          Europees bandenlabel: grip op nat wegdek voor veiligheid

                                          De grip op nat wegdek is eveneens een belangrijk criterium. Het gaat daarbij om precies het omgekeerde van lage rolweerstand. Immers: bij een lage rolweerstand gaat vaak om minder grip. De klassen zijn ook hier van A (veel grip op nat wegdek) tot en met E (weinig grip op nat wegdek). Dit wijst tevens op de uitdaging bij de ontwikkeling van de banden. Wil je de banden gebruiken in de modder of op sneeuw en ijs, let dan op de speciale markering daarvoor.

                                          Europees bandenlabel: indicatie voor geluid van de band

                                          De opgegeven geluidswaarde heeft betrekking op het externe rolgeluid, wordt bepaald bij het voorbijrijden en is gespecificeerd in drie klassen, te herkennen aan de geluidsgolven. Er zijn drie geluidsklassen die onderling relatief zijn. Een lage waarde (A) betekent niet noodzakelijk een laag interieurgeluid. Klasse A is daarbij wel minstens 3 dB stiller dan de wettelijke eis. Belangrijk: de informatie op het etiket geldt alleen voor de opgegeven bandenmaat. De waarden waarop de classificatie is gebaseerd, worden bepaald door de bandenindustrie.



                                          Bron: Autoweek
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X