Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden? Deel 2

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

4x herlezen, heb wat meer uitleg nodig om alles ten volle te begrijpen
    Je bent niet alleen ;-)

Comment

• Sorry, inderdaad enigzins onduidelijk.

Bij deze eerste confrontatie met hevig aanvriezende sneeuw hier in Gent stelde ik vast hoe frappant groot het verschil kan zijn in grip afhankelijk van de bandenmaat. Het valt natuurlijk te verwachten dat een Astra op standaard stalen wielen bestuurbaarder zal zijn dan een 911 maar ik denk dat het zelfs waarschijnlijk is dat de Astra vlot door een ijzelbocht kan rijden terwijl de 911 er aan een lagere snelheid uitvliegt.

De vraag wanneer winterbanden te plaatsen is dus ook erg afhankelijk van je wielen.
      Er zijn er velen die na laagprofielbanden op bv. 19 duim verlangen naar terug wat meer band omwille van het comfort. De grip in de winter kan ook een goed argument zijn om volgende keer toch maar een iets kleinere velg te kiezen.
      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

• Het is inderdaad aangewezen voor de kleinste gehomologeerde velgen te gaan voor een winterset.
        Minder mooi maar efficiënter...
        Winterband én laagprofiel is in se tegenstrijdig, maar velen verkiezen toch grotere velgen, eerder voor het uitzicht, en de bandenfabrikanten spelen daarop gretig in...

Comment

• Donderdag bij de eerste sneeuw ook maar gewisseld op de Abarth.

Voor:

Na:

'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Winterbanden zitten aan 3-4mm en ik ga geen nieuwe meer kopen, Maandag komen er nieuwe all-seasons op.
            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• Ik vind die winterwielen precies mooier dan de zomerset. Een Fiat, en zeker een Abarth, kan een meer uitgewerkte velg goed verdragen. En deze, met de grijpers van een schorpioen, staan je gebakje wonderwel
              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

• Mijn vrouw én vader treden u bij.

Ik vind ze alletwee mooi... zomerset optisch iets dikker omdat het een maat groter is, maar de winterset bolt eigenlijk beter (stuurgevoel, feedback) maar dat kan ook aan het rubber zelf liggen natuurlijk...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                  Ik vind die winterwielen precies mooier dan de zomerset. Een Fiat, en zeker een Abarth, kan een meer uitgewerkte velg goed verdragen. En deze, met de grijpers van een schorpioen, staan je gebakje wonderwel
                  +1 !

Ik ga hier ook voor de winterset, mooi(er) zo.

Comment

• Gister avond ± 60 km door stevige sneeuwval die bleef liggen gereden met de ContiWinterContact's TS 860, wat een weelde die winter banden.
                    Iedereen reed 60-70 Km/u op de rechter baan, ik kon er mooi langs Cruisen met 90-95 Km/u op de tweede baan.
                    Alleen aan te bevelen voor zeer gevorderde rijders.
                    There are Pretenders among us.....
                    Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

Comment

• Af en toe zie je zo'n zeer gevorderde rijder den decor in gaan ...

Comment

• Anderhalve week terug heb ik me eindeloos geërgerd aan mensen die 40-45 km/h doen in (een beetje) sneeuw. Je hebt dan de keuze, gewoon volgen en eigenlijk afvragen waarom jij wel winterbanden hebt of normaal durft rijden, of inhalen wat risico’s met zich meebrengt (als de sneeuw opengereden is, blijft er in het midden van de baan vaak een hoopje liggen waar je dan door moet). Nochtans reed ik ook maar de max. toegelaten snelheid en veel trager in de bochten. Sommige mensen moeten echt immens schrik hebben in hun wagen...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                          Anderhalve week terug heb ik me eindeloos geërgerd aan mensen die 40-45 km/h doen in (een beetje) sneeuw. Je hebt dan de keuze, gewoon volgen en eigenlijk afvragen waarom jij wel winterbanden hebt of normaal durft rijden, of inhalen wat risico’s met zich meebrengt (als de sneeuw opengereden is, blijft er in het midden van de baan vaak een hoopje liggen waar je dan door moet). Nochtans reed ik ook maar de max. toegelaten snelheid en veel trager in de bochten. Sommige mensen moeten echt immens schrik hebben in hun wagen...
                          Onder viaducten is het veilig van baan wisselen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                            Af en toe zie je zo'n zeer gevorderde rijder den decor in gaan ...
                            Het probleem met de nieuwe lichting automobilisten is dat ze niet geleerd hebben met auto's te rijden zonder elektronische hulpmiddelen.
                            Zelfs het niet hebben van ABS, hebben ze geen ervaring mee, dus hebben ze ook niet de kennis hoe er geremd moet worden als je geen ABS zou hebben.
                            Het gaspedaal is een ander voorbeeld, vroeger zat er een kabel tussen gaspedaal en gasklep, en ging die klep evenredig snel open met het intrappen van het gaspedaal.
                            Een 100% ingetrapt gaspedaal betekende ook een 100% open gasklep op het zelfde moment.
                            Nu met de "Fly by Wire" gaspedaal is dit niet meer het geval, er zit nu een vertragen tussen die jouw input vertraagt om zo een soft reactie van de gasklep te krijgen, en dus een verminderde kans op wielspin.
                            En zo zorgt steeds meer elektronica SH#T er voor dat automobilisten steeds minder auto beheersing/controle hebben als het er op aan komt, omdat ze geen ervaring hebben met analoge auto's.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                              Het valt natuurlijk te verwachten dat een Astra op standaard stalen wielen bestuurbaarder zal zijn dan een 911 maar ik denk dat het zelfs waarschijnlijk is dat de Astra vlot door een ijzelbocht kan rijden terwijl de 911 er aan een lagere snelheid uitvliegt.
                              Dat heeft volgens mij niets met winterbanden of breedte te maken, maar alles met FWD (Astra) of RWD (+ motor achterin) 911

Hier in de buurt is een rechte helling (200 m), waar men door de lichten vanuit stilstand moet vertrekken, elk jaar zitten er enkele RWD-auto’s in de gracht, nog nooit een FWD in de gracht gezien… (neem die helling al 25 jaar zonder winterbanden maar met FWD)
                              Last edited by quovadis; 09/12/2017, 16:50.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

Dat heeft volgens mij niets met winterbanden of breedte te maken, maar alles met FWD (Astra) of RWD (+ motor achterin) 911
                                elk jaar zitten er enkele RWD-auto’s in de gracht, nog nooit een FWD in de gracht gezien… (neem die helling al 25 jaar zonder winterbanden maar met FWD)

FWD FTW

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door The Pretender Bekijk Berichten

Het probleem met de nieuwe lichting automobilisten is dat ze niet geleerd hebben met auto's te rijden zonder elektronische hulpmiddelen.
                                  Zelfs het niet hebben van ABS, hebben ze geen ervaring mee, dus hebben ze ook niet de kennis hoe er geremd moet worden als je geen ABS zou hebben.
                                  Het gaspedaal is een ander voorbeeld, vroeger zat er een kabel tussen gaspedaal en gasklep, en ging die klep evenredig snel open met het intrappen van het gaspedaal.
                                  Een 100% ingetrapt gaspedaal betekende ook een 100% open gasklep op het zelfde moment.
                                  Nu met de "Fly by Wire" gaspedaal is dit niet meer het geval, er zit nu een vertragen tussen die jouw input vertraagt om zo een soft reactie van de gasklep te krijgen, en dus een verminderde kans op wielspin.
                                  En zo zorgt steeds meer elektronica SH#T er voor dat automobilisten steeds minder auto beheersing/controle hebben als het er op aan komt, omdat ze geen ervaring hebben met analoge auto's.

En waarom is dat een probleem ? Ze hebben immers wel elektronische hulpmiddelen.
                                  We moeten toch niet weten hoe te remmen als je geen ABS zou hebben, we hebben toch ABS ?
                                  enz.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

En waarom is dat een probleem ? Ze hebben immers wel elektronische hulpmiddelen.
                                    We moeten toch niet weten hoe te remmen als je geen ABS zou hebben, we hebben toch ABS ?
                                    enz.
                                    Ja, ABS is een pure verplichting op auto's, en zelf ik vind dat prima, ondanks dat ik in staat ben om op de grens van blokkeren te remmen met een niet ABS auto.
                                    Verder is natuurlijk niet meer te ontkomen aan alle elektronica hulp in de auto's van vandaag de dag.

Maar daarin schuilt ook weer een gevaar als ze gaan denken dat ze niets kan overkomen omdat ze die elektronische hulpmiddelen hebben.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door The Pretender Bekijk Berichten
                                      Maar daarin schuilt ook weer een gevaar als ze gaan denken dat ze niets kan overkomen omdat ze die elektronische hulpmiddelen hebben.
                                      Het grootste gevaar schuilt hem in die zeer gevorderde rijders die gaan denken dat ze niets kan overkomen omdat ze winterbanden hebben.

Comment

• Die elektronische engelbewaarders werken wel. Was op een parking de achterkant aan het provoceren, op het einde wou ik tegen 50 km/h scandinavian flicks proberen in combinatie met heel abrupt en hoog in toeren gas los. Je voelt de kont heel even schuiven, dan een geel lampje dat flikkert en dan gewoon stabiel rechtuit rijden. Doet raar, werkt wel. Ben blij dat het op mijn auto’s zit. Eens slippen kan leuk zijn op een parking, maar op de baan kan dat het verschil zijn tussen in de gracht of enkel een bruine streep

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                          Anderhalve week terug heb ik me eindeloos geërgerd aan mensen die 40-45 km/h doen in (een beetje) sneeuw. Je hebt dan de keuze, gewoon volgen en eigenlijk afvragen waarom jij wel winterbanden hebt of normaal durft rijden, of inhalen wat risico’s met zich meebrengt (als de sneeuw opengereden is, blijft er in het midden van de baan vaak een hoopje liggen waar je dan door moet). Nochtans reed ik ook maar de max. toegelaten snelheid en veel trager in de bochten. Sommige mensen moeten echt immens schrik hebben in hun wagen...
                                          Ja, was toen wel heel erg, een beetje sneeuw en alles stond stil.
                                          Heb nog nooit zoveel vrachtwagens zien stilstaan als toen, maar echt tientallen vrachtwagens die gewoon langs de weg stonden.
                                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Working...
                                          X