Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden? Deel 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Je hebt gelijk, is enkel self. Een echte carwash heb ik nog nooit geprobeerd, maar kan me voorstellen dat die in Geraardsbergen wel in orde is. Heel moderne installatie.
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
      Ik rijd al sinds verleden jaar op CrossClimates met de Saab, niets mis mee.. merkelijk meer comfort dan de vroegere zomer-Dunlops, stil, en geen duidelijk verschil in gedrag. De Q5 zal volgen...
      Hier hebben de 3 auto's Crossclimates, waarvan 2 nu al het derde seizoen. Zelfde ervaring ermee. Maakt niet meer uit of het nu 3° is vanochtend, of 20° vanmiddag .

      Comment


      • Deze winter toch weer voor winterbanden gekozen voor de nieuwe wagen en eigenlijk geen spijt van gehad. Twee nieuwe sets velgen en banden, ik kan een tijdje verder.

        Wagen ook na 12k voor de eerste keer echt gewassen (Autobrite Magi Foam, shampoo van den Action en dan Gyeon Wetcoat) na enkel het hoogst nodige te doen de voorbije maanden in de selfwash.
        Auto staat op wintervelgen in de foto.

        Comment


        • Zomerbandjes liggen er weer op

          Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

          Comment


          • Morgen is gaan zien voor winterbanden !




            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door K2 Bekijk Berichten
              Hier hebben de 3 auto's Crossclimates, waarvan 2 nu al het derde seizoen. Zelfde ervaring ermee. Maakt niet meer uit of het nu 3° is vanochtend, of 20° vanmiddag .
              Ja, ik heb er ook nog altijd geen spijt van dat ik op de Megane voor de CrossClimates heb gekozen.
              Ze zien er na 15.000 km trouwens nog altijd als nieuw uit, denk dus dat ze met gemak de 60.000 km zullen halen (misschien wel meer).
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                Ja, ik heb er ook nog altijd geen spijt van dat ik op de Megane voor de CrossClimates heb gekozen.
                Ze zien er na 15.000 km trouwens nog altijd als nieuw uit, denk dus dat ze met gemak de 60.000 km zullen halen (misschien wel meer).
                Pfff, k wou dat er op mijn vrouw hare auto ook lagen. Volgende week weer de hele ramtamtam van wielen in de auto, bandencentrale, wielen wegleggen... CrossClimates lijken jaar na jaar meer dan voldoende voor onze winters.

                Comment


                • Forum doet raar... sorry!
                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                  Comment


                  • Sowieso zijn ze dat ook voor een normale rijstijl.

                    Als je opkijkt tegen de jaarlijkse wissel en/of het niet zelf kan doen, zou ik niet twijfelen.
                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                      Sowieso zijn ze dat ook voor een normale rijstijl.

                      Als je opkijkt tegen de jaarlijkse wissel en/of het niet zelf kan doen, zou ik niet twijfelen.
                      Probleem is natuurlijk dat ze nu nog 2 perfecte sets heeft he. Moet dus zeker wachten tot er 1 set versleten is.

                      Comment


                      • Wat ik ook hier in België en vooral in Duitsland al jaren vaststel, hoog tijd dat dit eens geschreven werd. Geef mij mijn CrossClimates dan maar


                        BOVAG: VERWAARLOZING VAN VEILIGHEID EN MILIEU

                        NOG TE VEEL AUTOMOBILISTEN MET WINTERBANDEN OP PAD

                        Mogelijk rijden 500.000 automobilisten in Nederland nog altijd rond met hun winterbanden. Dat concludeert Bovag op basis van controles de afgelopen dagen in Utrecht, Roermond en Zwolle.

                        Zevenenvijftig van de 944 gecontroleerde voertuigen in die steden reden nog rond met winterrubber, wat gelijk staat aan een percentage van 5,73 procent. Gekeken naar het volledige wagenpark in Nederland, bestaande uit 8,6 miljoen personenauto's, komt de brancheorganisatie uit op het getal van een half miljoen. AutoWeek kwam in juni tot een vergelijkbare conclusie op basis van observaties in Amsterdam.

                        "Het zachte rubber zorgt voor minder grip en een langere remweg dan met zomerbanden. Daarnaast slijten de banden extra snel, produceert het zachte rubber bij tropisch weer meer lawaai en is het brandstofverbruik hoger. De automobilist die niet naar zijn banden omkijkt, verwaarloost dus zijn eigen veiligheid, het milieuen zijn eigen portemonnee, ook al denkt men zuinig te zijn door de banden niet te wisselen", zo schrijft Bovag.

                        Tijdens de AutoWeek-winterbandentest van eind vorig jaar bleek maar weer eens hoeveel langer de remweg van het speciale rubber is. Bij 100 km/h stonden we met de referentie-zomerband in 37,9 meter stil, met de geteste winderbanden tussen de 43,7 en 46,7 meter. Het risico van winterbanden onder zomers omstandigheden werd onlangs nog onderstreept toen de Range Rover Sport-testauto van achteren werd aangereden door een Peugeot 108 op winterbanden. De bestuurder verklaarde dat hij niet tijdig kon stoppen.

                        Bron: Autoweek



                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Je kan natuurlijk ook gewoon wisselen als je twee sets hebt in plaats van blijven verder te rijden...
                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                            Je kan natuurlijk ook gewoon wisselen als je twee sets hebt in plaats van blijven verder te rijden...
                            Uiteraard, maar blijkbaar zit dat voor veel mensen er niet in en dat wisselen hoef ik in mijn geval ook niet te doen om toch op een veilige manier te blijven rijden.
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Moet toegeven dat ik de laatste winter ook niet gewisseld heb wegens garage was weken volgeboekt tot ergens midden januari, en de wagen in kwestie reed maar 1 dag op 2 a 3. Als je dan nog een half uur banden moet opladen, naar garage rijden, uurtje wachten enz. Laat dan die hassle maar zei ik tegen mijzelf.

                              Comment


                              • Hier in Spanje al een paar auto's gezien die nog op winterbanden staan. Vooral Zwitsers en Belgen.

                                Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

                                Comment


                                • Ik vraag mij eigenlijk af of in Duitsland ook het omgekeerde geldt als je in de zomer een ongeluk veroorzaakt op winterbanden? Zou een beetje belachelijk zijn eigenlijk moest het niet zo zijn, hoewel daar het groot aantal winterbandenrijders in de zomer anders doet vermoeden.
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • Mijn zus heeft ooit de zomer doorgereden op winterbanden op een auto die ze net na de zomer ging verkopen (de investering in zomerbanden wou ze niet meer doen). Ik heb daarmee nog enkele dagen naar m’n werk gereden, en eerlijk gezegd ondervond ik weinig hinder (ik rij rustig, niet in circuitstijl). Ik denk dat het beter lukt met winterbanden in de zomer dan bij sneeuw met zomerbanden.
                                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                                      Uiteraard, maar blijkbaar zit dat voor veel mensen er niet in en dat wisselen hoef ik in mijn geval ook niet te doen om toch op een veilige manier te blijven rijden.
                                      De dag dat ik om een of andere reden niet meer zelf kan wisselen, thuis en zonder (opslag)kosten, steek ik ook CrossClimates, meer dan voldoende in alle omstandigheden bij mijn rijstijl.

                                      Ik ben nog jong, dat wisselen heeft zijn charmes voor mij

                                      Ik overweeg wel om bij mijn Abarth Punto de winterbanden, die er ver door zitten, te vervangen door CrossClimates. Echte sneeuw/ijs/zout ziet die kar niet (dan laat ik hem staan) en bij typisch Belgisch herfst- en winterweer (regen, droog vriezen, bladeren, vettig wegdek) zijn die echt even goed dan ‘echte’ winterbanden, terwijl ze op een warme winterdag (vaak 10+ graden in herfst en winter overdag) beter presteren dan ‘echte’ winterbanden.

                                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                        Mijn zus heeft ooit de zomer doorgereden op winterbanden op een auto die ze net na de zomer ging verkopen (de investering in zomerbanden wou ze niet meer doen). Ik heb daarmee nog enkele dagen naar m’n werk gereden, en eerlijk gezegd ondervond ik weinig hinder (ik rij rustig, niet in circuitstijl). Ik denk dat het beter lukt met winterbanden in de zomer dan bij sneeuw met zomerbanden.
                                        Ik heb 30 jaar op zomerbanden in de winter gereden en geen noemenswaardige hinder ondervonden, zelfs niet in Polen. Maar als men 'voor de veiligheid' gaat verplichten zoals in Duitsland dan moeten ze ook maar consequent zijn en de lijn doortrekken, remweg op winterbanden in de zomer is sowieso langer enz.

                                        Moest ik niet vaak in Duitsland komen dan reed ik nog altijd op zomerbanden, ik heb ook een rustige rijstijl. Maar ok, ik ben nu de laatste jaren wel meer en meer overtuigd geraakt over de kwaliteit van de meeste 4 season banden. Ik wil dus niks anders meer.
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Ik denk dat je niet mag onderschatten welke banden/afmeting je hebt. Op alledrie de wagens die hier nu staan zou het lukken. Op mijn BMW 328i met brede laagprofiel sportieve achterbanden (245 breed) ging het gewoon niet, de minste helling en ik stond gewoon compleet vast.

                                          Heeft dus weinig te maken met een 'rustige rijstijl', die moet je altijd hanteren in winterse condities in mijn ogen, ik reed mezelf gewoon continu vast.

                                          Op een wagen zoals ik nu heb, met hogere flank en meer groeven, lukt het, ook al zijn het zomerbanden.

                                          Het verschil winterband bij 30° ten opzichte van zomerband, is ongeveer 10%. Hetzelfde als een winterband bij nat wegdek en 5°, ongeveer, ten opzichte van een zomerband.

                                          Als het gesneeuwd heeft (zeldzaam bij ons), is het verschil gewoon 50% tot in sommige extreme gevallen 100%.

                                          Vandaar de verplichting denk ik in sommige landen om winterschoeisel te leggen (de huidige nieuwe wagens hebben veel vaker dan vroeger grote velgen en banden met een heel lage flank, vroeger bestond dat niet of amper. Zelfs een sportwagen reed op ballonbanden).
                                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X