Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden? Deel 2
Waarom post geen enkele winterband lover hier iets na zo'n week met meters sneeuw ? :-P
Mijn zomerbanden hebben deze week goed hun best gedaan hoor :-)
een wagen op winterbanden,de andere niet,het verschil is wel heel duidelijk daar is geen discutie over.
of het de investering waard is moet ieder voor zich bepalen,(een simpele deuk kost soms meer)
Awel, bij mij liggen om verkoopsredenen de zomerwielen nog op m’n Tipo (staat mooier). Als je dat eens doet, merk je pas echt wat een grip winterwielen hebben. Heb ook kort eens vergeleken, weliswaar tussen mijn 500C met winterbanden, Tipo met zomerbanden. Lijn in de sneeuw getrokken. Vol op de rem tegen 50 km/h op een lege baan die een mengeling van ijs en sneeuw was. Ik zweer het je, de zomerbanden hadden 25 meter meer nodig.
Dit is geen wetenschappelijke test, het kan ook 24 of 27 meter zijn, maar het verschil was echt immens.
Ik zou op dergelijke dagen graag een verbod zien op zomerbanden. Niet de hele winter, want daarvoor zijn ze algemeen gezien te zacht, onze winters. Maar blijf dan verdikke met uw onaangepast zomergerief van de weg af, want voor je het weet ligt er weer enen in de gracht.
Ge gaat toch ook niet gaan wandelen in volle sneeuw met open schoenen hè...
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Een vriend van mij haalde deze week zijn wagen met PS4s buiten, moest ergens heen. Hij stond zeven rap weer binnen, die geraakte zelfs niet van zijn oprit
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Een vriend van mij haalde deze week zijn wagen met PS4s buiten, moest ergens heen. Hij stond zeven rap weer binnen, die geraakte zelfs niet van zijn oprit
En toch denk ik bij mezelf weer na deze sneeuwprik. Why zou je op een fwd winterbanden steken. Ik rij sinds enkele maanden met een andere tweedehands en er lagen uniroyals zomerbanden op. Awel die bandjes deden het voor mij meer dan goed op de weliswaar lichte sneeuwlaag. Voor mij in belgie zijn winterbanden nog altijd totaal niet aan de orde. Ik herhaal spreek hier over fwd of awd. Bij men jaguar/bmw s vond ik het wel nodig. Wereld van verschil.
Ik snap vooral niet, dat niet meer mensen vierseizoensbanden onder hun wagen leggen. Voor autoliefhebbers gelijk hier is dat misschien minder interessant, omdat die wat minder performant zijn in de zomer, en minder "scherp" aanvoelen. Maar als je kijkt hoe de meeste mensen alledaags rijden, zal die extra meter of twee om te stoppen bij een vierseizoens tov. een zomerband het verschil niet maken. Terwijl in deze omstandigheden het verschil wel enorm is.
FWD, RWD of voor mijn part 8 x 8 dragen toch niets bij bij het allerbelangrijkste, remmen? Altijd al een rare opmerking gevonden, op een FWD niet nodig. Waarom? Omdat je minder snel vastzit dan met een RWD? Wat kan mij dat schelen. Dat is niet erg. Niet kunnen remmen en een kind doodrijden, en dan me achteraf de vraag stellen ‘zou dit met winterbanden ook gebeurd zijn’, dat is het enige dat telt vind ik.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Ik snap vooral niet, dat niet meer mensen vierseizoensbanden onder hun wagen leggen. Voor autoliefhebbers gelijk hier is dat misschien minder interessant, omdat die wat minder performant zijn in de zomer, en minder "scherp" aanvoelen. Maar als je kijkt hoe de meeste mensen alledaags rijden, zal die extra meter of twee om te stoppen bij een vierseizoens tov. een zomerband het verschil niet maken. Terwijl in deze omstandigheden het verschil wel enorm is.
Geprobeerd op mijn Abarth Punto. Veel sneller onderstuurd in de bochten als het droog is. Ik ben van fan vierseizoensbanden in de winter omdat deze meer aangepast zijn aan onze winters, maar in de zomer gaat er nog altijd niets boven een goede zomerband.
Met mijn allseasons moet ik in 2de nog heel goed doseren en slippen de wielen vaak wat door als het kurkdroog is en warm, met de zomerbanden kan je zorgeloos planken.
Ben er zeker van dat het ook enkele meters zou schelen bij een noodstop.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Geprobeerd op mijn Abarth Punto. Veel sneller onderstuurd in de bochten als het droog is. Ik ben van fan vierseizoensbanden in de winter omdat deze meer aangepast zijn aan onze winters, maar in de zomer gaat er nog altijd niets boven een goede zomerband.
Met mijn allseasons moet ik in 2de nog heel goed doseren en slippen de wielen vaak wat door als het kurkdroog is en warm, met de zomerbanden kan je zorgeloos planken.
Ben er zeker van dat het ook enkele meters zou schelen bij een noodstop.
Tis dat wat ik bedoel, voor autoliefhebbers, met een wagen gelijk een Abarthje ed. zijn zomerbanden sowieso een stuk aangenamer. Ik vermoed dat je iets sportiever rijdt met die wagen dan persoon X met zijn autoke? Anyway, als je weet dat het gemiddeld aantal km's per auto zit op zo'n 15000 km. Dus er zijn genoeg mensen die op hun dooie gemakske rondrijden voor die 10k die ze per jaar doen. Dan krijg je een aparte zomer en winterset zelfs niet opgereden voor ze verduurd zijn. Daar is een vierseizoensband toch veel interessanter voor?
Tis dat wat ik daarjuist bedoelde, voor iemand die met rijden "bezig is", zal dat allemaal veel sneller aanvoelen en zeker een deftige zomerband prefereren. Maar voor veel mensen maakt dat geen hol uit. En die mensen gaan ook vaak minder controle hebben in de sneeuw, omdat ze minder gewoon zijn van te rijden.
Waarom post geen enkele winterband lover hier iets na zo'n week met meters sneeuw ? :-P
Mijn zomerbanden hebben deze week goed hun best gedaan hoor :-)
Goed dan
Sinds 2009 elke winter met winterbanden gereden. Duidelijk verschil gemerkt in de sneeuw.
Nu is dit mijn 2de winter zonder omdat ik eerst de originele banden van mijn nieuw aangekochte Civic wil oprijden. Zou zonde zijn om ze al weg te doen omdat ze nog veel te veel profiel hebben.
Wel...vorige winter 45min over gedaan om weg te geraken in de sneeuw op de parking van mijn werk. Collega met winterbanden reed erdoor alsof het niets was.
Nu, deze week geraakte ik de besneeuwde helling aan mijn garage niet op. Bijgevolg een kwartier te laat op mijn werk omdat ik eerst sneeuw heb mogen ruimen om toch weg te geraken.
Enigste wat ik wel moet toegeven is dat ik in alle andere omstandigheden buiten sneeuw, toch liever met de zomerbanden rijd. Ze rijden toch nog steeds strakker ivm de zwabberige winterbanden.
Is dat ook niet achterhaald misschien was het vroeger zo ik rij sinds 8 jaar met winterbanden ,op 3 verschillende wagens 3 verschillende banden merken .
Voor mij zijn winterbanden een must elk jaar wel meer sneeuw gezien dan de meeste belgen omdat we al eens in Duitsland zitten tijdens de winterperiode.
nu zwabberige winterbanden daar heb ik echt geen ervaring mee , punt is wel dat een (goede) zomerband strakker rijd dan een winterband ,maar kan evengoed slechter zijn met een c merk zeg maar van zomerband .
Ik heb met alle 3 goede ervaringen zowel met de Bridgestone ,hancook en pirelli's laatste 2 liggen er nu op ,wel de hancook's zijn de minste vooral naar rolgeluiden ik word er zot van en die liggen dan nog op de SLK vooral bij remmen, maar sneeuw regen doet deze het goed ,de pirelli's vind ik echt wel goed ,ik voel heel weinig verschil tegenover de zomerbanden continental sportcontact allebei 19" zomer 245 en winter 235 .
zwabberige winterbanden misschien staan ze op te weinig druk
Was dat nu die fameuze cold cluster dinges waar ze 3 weken geleden van spraken, amaai m'n kloten dan.
Ik heb dinsdag wel de enige auto met winterbanden (bmw) thuis gelaten en ben met de 30 jarige ford op zomerbanden gaan werken, voelde ik mij het beste bij... en terecht want daags nadien de bmw op winterbanden eens gaan testen op sneeuw ijs en dat rijdt echt niet goed (zelfs bijna nog vastgestoken toen ik ff op een berm met sneeuw en wat helling gestaan had ... )
Op de bus van die van ons liggen sinds deze week ook 4 seizoensbanden en de eerste indruk is positief (voor op die auto)
Is dat ook niet achterhaald misschien was het vroeger zo ik rij sinds 8 jaar met winterbanden ,op 3 verschillende wagens 3 verschillende banden merken .
Voor mij zijn winterbanden een must elk jaar wel meer sneeuw gezien dan de meeste belgen omdat we al eens in Duitsland zitten tijdens de winterperiode.
nu zwabberige winterbanden daar heb ik echt geen ervaring mee , punt is wel dat een (goede) zomerband strakker rijd dan een winterband ,maar kan evengoed slechter zijn met een c merk zeg maar van zomerband .
Ik heb met alle 3 goede ervaringen zowel met de Bridgestone ,hancook en pirelli's laatste 2 liggen er nu op ,wel de hancook's zijn de minste vooral naar rolgeluiden ik word er zot van en die liggen dan nog op de SLK vooral bij remmen, maar sneeuw regen doet deze het goed ,de pirelli's vind ik echt wel goed ,ik voel heel weinig verschil tegenover de zomerbanden continental sportcontact allebei 19" zomer 245 en winter 235 .
zwabberige winterbanden misschien staan ze op te weinig druk
Wel ik deel je mening, ook hier op alle wagens steeds winterbanden. Vooral op de 308 Gti is het verschil , als die op zijn zomerbanden (Michelin Pilot Super Sport 235/35/19) staat is er niet mee te rijden vanaf minder dan 7 gr. Met de winterbanden (Continental TS 850 235/35/19) is het bij koudere temperaturen heel veel aangenamer rijden en dus eind oktober begin november gaan die erop. Ze zijn bovendien een pak stiller als de PSS.
Misschien is in geval van performance banden het verschil uitgesprokener, die Michelins zijn gemaakt voor hogere temperaturen en zijn op hun best als ze wat warm gereden zijn zelfs bij gemiddelde temperaturen, maar bij winterweer totaal ongeschikt. Op de Ds 4 (18” Michelins in de zomer en 18” Klebers in de winter) is het verschil minder uitgesproken en ik vind dit Klebers niet echt super en relatief lawaaierig.
Blij met mijn Conti’s bij dit weer, en van zwabberige winterbanden ook nog nooit wat van gemerkt.
Is dat ook niet achterhaald misschien was het vroeger zo ik rij sinds 8 jaar met winterbanden ,op 3 verschillende wagens 3 verschillende banden merken .
Voor mij zijn winterbanden een must elk jaar wel meer sneeuw gezien dan de meeste belgen omdat we al eens in Duitsland zitten tijdens de winterperiode.
nu zwabberige winterbanden daar heb ik echt geen ervaring mee , punt is wel dat een (goede) zomerband strakker rijd dan een winterband ,maar kan evengoed slechter zijn met een c merk zeg maar van zomerband .
Ik heb met alle 3 goede ervaringen zowel met de Bridgestone ,hancook en pirelli's laatste 2 liggen er nu op ,wel de hancook's zijn de minste vooral naar rolgeluiden ik word er zot van en die liggen dan nog op de SLK vooral bij remmen, maar sneeuw regen doet deze het goed ,de pirelli's vind ik echt wel goed ,ik voel heel weinig verschil tegenover de zomerbanden continental sportcontact allebei 19" zomer 245 en winter 235 .
zwabberige winterbanden misschien staan ze op te weinig druk
Achterhaald...zoals ik al zei is het nu de 2de winter dat ik zonder winterbanden rijd dus zo lang is dat nog niet geleden hé
Ik noem dat zwabberig omdat de baanligging in de bochten gewoon minder strak aanvoelt. Alhoewel ik wel denk dat dit grotendeels komt omdat winterbanden meestal een andere maat hebben. Op mijn vorige waren de zomers Bridgestone Potenza RE050A in 225/40/18 en de winters Pirella Sottozero in 205/55/16...dus een smallere/ hogere band voelt op zich al sowieso minder stabiel aan in de bochten. Dit in acht houdend geeft voor mij wel de indruk dat de zomerbanden strakker liggen op de weg. Eenmaal het sneeuwt zijn de zomerbanden wel geen reet waard.
Nu rijd ik op mijn huidige Civic momenteel rond op 235/45/17 Michelin Primacy 3 zomerbanden. In de zomer rijd ik rond op 235/35/19 Michelin Pilot Sport 4S.
Bij sportief rijden in de bochten vind ik dus persoonlijk dat zomerbanden beter aanvoelen dan winterbanden, ook bij koudere temperaturen.
De kans bestaat dat ik tegen volgende winter er wel winterbanden ga onder leggen en waarschijnlijk in dezelfde originele maat (235/45/17), dan kan ik ook iets beter vergelijken. Alhoewel dat een winterband wel best zo smal mogelijk zou moeten zijn.
Comment