Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden? Deel 2

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verleden week een van beide wagens gewisseld. De andere heb ik een probleempje gehad. De wintervelgen hebben namelijk centreerringen nodig en die zaten vast op de naaf.
    Iemand een idee hoe ik die er weer af krijg ? Ze leken goed vast te zitten .....

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

• Met dit

Comment

• dan moet je er al goed grip op kunnen hebben, het zijn conische ringen en ze zitten tot op het eind van de naaf, dus ik kan er niet achter grijpen .... zelfs een fijne schroevendraaier kreeg ik er niet tussen om ze los te wrikken .....
        Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

• volgende keer kopervet op doen en dan hebt ge dat probleem niet meer

nu maar proberen met fijne schroevendraaier en lichte hamer geleidelijk aan rond de ring te kloppen. Ga je aan 1 kant kloppen gaat 'm schuin zitten en dus nog vaster.
          www.peugeotforum.be

Comment

• Heel fijn schroevendraaiertje er tussen mikken.
            Ik heb telkens ook wel prijs op minstens 1 wiel. Er stonden in den beginne nog nokjes op die je kon grijpen met een tangetje, maar die zijn er bijna allemaal af.
            2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

• Bedankt! Ga ik nog eens proberen en als het mij teveel frustreert gaat het de bandencentrale worden denk ik .
              Inderdaad ik had er geen kopervet opgedaan omdat ik mijn busje niet vond . Iemand heeft me wel aangeraden om keramisch ver te gebruiken ipv kopervet omdat het nietk met het aluminium van de Velg kan reageren.

Lesson learned : met centreerringen altijd vetten ....

Comment

• En dat is niet alleen in Nederland zo. Daar zit je dan met je veiligheid
                Wel goed dat er meer en meer 4 seasons gekocht worden.

SNEEUWRUBBER IN DE BLOEDHITTE

‘500.000 AUTO’S NOG STEEDS OP WINTERBANDEN’

De Bovag grijpt de hitte van deze dagen aan om eens te onderzoeken hoeveel auto’s er eigenlijk nog op winterbanden staan in Nederland. Het blijkt te gaan om een half miljoen exemplaren.

Bij een wagenpark van ongeveer 9 miljoen auto’s komt dat neer op 5,3 procent van het totaal. Bovag is tot dat cijfer gekomen door bij Eindhoven, Utrecht en Zwolle in totaal 1.138 auto’s te controleren. Bij 60 van die auto’s werden winterbanden aangetroffen.

Ten opzichte van vorig jaar is er sprake van een daling, maar die is wel minimaal. Ook toen spraken we van 500.000 auto’s op winterbanden, alleen bleek dat toen 5,73 procent van het totaal. Volgens de onderzoekers komen zomerse winterbandenrijders in alle lagen van de automobiele bevolking voor. Van klein tot groot, van oud tot nieuw en van goedkoop tot duur, dus. Ook merkt men op dat vierseizoenenbanden steeds populairder worden.

Dat nog een groot aantal auto’s op winterbanden rondrijdt, is erger dan veel mensen denken. Winterbanden hebben een negatieve invloed op de wegligging en leveren bij niet-winterse omstandigheden ook een langere remweg op. Bovendien is de rolweerstand hoger en slijten de banden sneller.

Bron: Autoweek

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

• Onze pa rijdt ook 't ganse jaar op winterbanden.

Comment

• Ik ben al een ganse week op baan met de Punto, waar Michelin CrossClimates + opliggen, en bij deze temperaturen zijn ze niet veel waard.

Heel veel binnenste wiel dat doorslipt, onderstuur, vaag stuurgevoel... wou het eens een jaar testen dus heb ze laten liggen, volgend jaar toch weer échte zomerbanden eronder.

Bij 22 graden en regen ofzo zijn ze wel heel erg goed.
                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• ik heb zo'n paar ronde punten op de ring van kallo die ik met de cc's het ganse jaar door aan 60 per uur neem...ik voel 0 verschil op die specifieke bochten welke temperatuur dan ook

niet dat ik eraan twijfel, want ik hoor ze bij hoge temperatuur wel een beetje gillen

Comment

• Ik wil niks anders meer dan 4 seasons en vooral de CrossClimate+ dan. Voor een normale rijstijl kan je niet beter zitten het hele jaar door.

Begrijp wel dat wie er een sportieve rijstijl op nahoudt kiest voor zomer/winter banden.
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Voor alle duidelijkheid: CrossClimate+ zijn zéér goede banden. Ze presteren veruit beter dan winterbanden bij warme temperaturen, en doen dat vermoedelijk ook dan zomerbanden bij lage temperaturen (al moet ik dat nog testen). Lijkt me een perfecte band voor wie geen zin heeft om te wisselen (ik zit daar niet mee in, doe het zelf in de garage van m'n pa, mijn pa helpt me meestal en dan is het op een klein half uurtje gedaan, mijn ouders hebben ook de plaats om de winterwielen voor heel de familie te stockeren ).

Ik ben bij deze temperaturen dan ook de auto aan't provoceren geweest, om te kijken wat nu niet of wel mogelijk is. Normaal rij ik zo niet rond tijdens dagelijkse verplaatsingen.

Ik ben het echter eens met dezen die zeggen dat een (semi) sportieve rijstijl échte zomerbanden vereist, en in de winter zullen échte winterbanden mogelijks ook nog dat tikje extra bieden als het sneeuwt.
                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• ...wil en kan ik nix tegenin brengen

Comment

• Na een zeer positieve ervaring met CC’s op mijn Saab heb ik in april vervroegd dezelfde banden op mijn Q5 laten plaatsen. Hoewel ik een duidelijk (positief) verschil voelde tov de Latitude was ik niettemin iets minder enthousiast dan met de Saab. Toeval wil dat er bij het onderhoud geconstateerd werd dat mijn motorsteunen op waren. Met twee nieuwe steunen gedraagt de wagen zich terug perfect op slechte wegdekken, de vering en de CC’s doen hun job.
                              Of hoe een oordeel over banden kan beïnvloed worden door totaal andere factoren...

Comment

• Van 60 auto's die het nog opliggen hebben op 1138 gaan ze plots redeneren dat er een half miljoen rondrijden. Indien het er 55 op 1140 waren, wat evengoed kon geweest zijn, kom je uit op 434.000, toch al een redelijk verschil.
                                Stom onderzoek, veel te kleine hoeveelheid gecontroleerd om over te hevelen naar nationale waarden.
                                Last edited by RX-8; 27/07/2019, 19:41.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                                  Van 60 auto's die het nog opliggen hebben op 1138 gaan ze plots redeneren dat er een half miljoen rondrijden. Indien het er 55 op 1140 waren, wat evengoed kon geweest zijn, kom je uit op 434.000, toch al een redelijk verschil.
                                  Stom onderzoek, veel te kleine hoeveelheid gecontroleerd om over te hevelen naar nationale waarden.
                                  Zeker geen stom onderzoek, omdat het gewoon de waarheid is. Volgens mij zijn het er nog veel meer.

Ik heb het hier al verschillende keren geschreven maar kon het niet bewijzen. Het is mij de eerste keer opgevallen enkele jaren geleden tijdens een wandeling in Duitsland met zijn winterbanden plicht. Ik wist niet wat ik zag, soms wel 1 op 2. Later heb ik het hier ook vastgesteld, wel minder omdat er geen plicht is maar zeker vergelijkbaar met Nederland.

Ik stel voor om er eens op te letten. Je gaat snel prijs hebben
                                  Last edited by Jocar; 27/07/2019, 20:25. Reden: Schrijffout

Comment

• je zoekt wat je vindt of andersom
                                    je vindt wat je zoekt

Comment

• Ik let ook altijd op banden bij auto's. Je ziet inderdaad heel veel mensen nu nog op winterbanden rijden.

Comment

• Zelfs zonder er echt op te letten valt het mij iedere keer weer op.
                                        Ook dat er steeds meer mensen met all seasons rijden valt mij op.
                                        ​​​​​​
                                        Ik rij nu al meerdere jaren met CrossClimates en ben er nog steeds heel tevreden mee.
                                        Ik heb volgens mij nog de "oude" CrossClimates, niet de +, maar bij mij doen ze het uitstekend in alle omstandigheden.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

Zeker geen stom onderzoek, omdat het gewoon de waarheid is. Volgens mij zijn het er nog veel meer...
                                          Zo'n onderzoek is inderdaad niet stom, maar de uitvoering ervan dan.
                                          1100 auto's bekijken en dat omzetten naar 9.000.000, kom zeg. En zo van 60 er 500.000 maken, hoe kun je dat serieus nemen. Als je 1000 mensen iets vraagt en 100 mensen zeggen A en 900 B, kan je dan zeggen dat wereldwijd 6.750.000.000 mensen B zeggen ?

Comment

Working...
                                          X