Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden? Deel 2

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Met andere woorden voor 99% van de mensen die op een min of meer normale manier met een auto rijdt, is het verschil in rijgedrag quasi onmerkbaar...

Comment

• Even de feiten weergeven

Het is vrij simpel, wanneer steek je all seasons?
      - Als je lui bent en geen zin hebt om elk jaar te wisselen, zijnde zelf of bij een bandencentrale
      - Als je het er financieel niet er voor over hebt en je toch iets of wat zekerheid wil en je toch niet geeft om rijeigenschappen.

Al de rest is pure quatsch.

Comment

• "Toch niet geeft om rij eigenschappen"..gelukkig maak je een grapje.

De meeste auto's rijden zo goed als even goed op zowel (kwaliteits) zomer- als winter/vierseizoensbanden, behalve misschien op sportwagens, of wagens met veel pk's..

En al de rest ja, is pure quatsch inderdaad..

Comment

• Precies een lange discussie hier.

Ik heb in al die jaren toch een aantal keren het verschil tussen zomer- en winterbanden gemerkt, zonder als een maniak te rijden of met veel vermogen:
          - zware sneeuwval
          - aquaplaning of de kans daarop

Bij zware regen en sneeuw heeft een winterband nu eenmaal een beduidend kortere remweg en meer grip dan een zomerband.
          VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

Comment

• Gaat over het rijden bij gewone omstandigheden. Het vriest en sneeuw, of regent ook niet altijd de ganse winter door.

Bij sneeuw scoort uiteraard de winterband het best, en bij felle regen ook, hoewel een kwaliteitszomerband ook een felle regenbui aankan.

Mijn punt is dat ik niet begrijp hoe kennelijk bij sommigen, zodra de winterband (of vierseizoensband) eropgaat - dus ook buiten regen en sneeuw en vorst- alle rijkwaliteiten van de auto op een of andere manier er mee met de zomerband zijn afgegaan..
            Last edited by Vitus; 18/10/2019, 15:52.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
              "Toch niet geeft om rij eigenschappen"..gelukkig maak je een grapje.

De meeste auto's rijden zo goed als even goed op zowel (kwaliteits) zomer- als winter/vierseizoensbanden, behalve misschien op sportwagens, of wagens met veel pk's..

éh?

Nu kan ik niet kiezen (nadeel van een leasesletje), maar bij mijn vorige auto's heb ik geregeld getest met verschillende banden/modellen.

Dat waren gewone auto's (tussen de 140 en 220pk), waar wel op circuit mee werd gereden, en daar was perfect het verschil in wegligging/levensduur tussen merken onderling en zeker tussen zomer/winterbanden te merken.

Ten tijde van mijn leon reed ik om zomerbanden met bridgestones, om daarna te wisselen naar michelin PS4S banden, wereld van verschil.
              Last edited by kefkie; 18/10/2019, 15:56.
              BMW X5 45e

Comment

"Toch niet geeft om rij eigenschappen"..gelukkig maak je een grapje.

Komaan man, dit kunde toch niet menen? Heb je dan echt zo weinig ervaring met verschillende type banden dat je achter zo een uitspraken staat?

Comment

• Zelfs op een droge baan is er verschil tussen een zomer, winter en een all season. Je moet eens een noodstop of een uitwijk manoevre doen

Comment

• Uiteraard is er een verschil, iedere band heeft zijn nut in specifieke omstandigheden.

Maar om te zeggen dat de auto plots "geen grip" meer heeft?..

Comment

Uiteraard is er een verschil, iedere band heeft zijn nut in specifieke omstandigheden.

Maar om te zeggen dat de auto plots "geen grip" meer heeft?..
                      Niet mijn uitspraak, maar in natte omstandigheden hebben onze Vredestein all seasons het ook moeilijk. Bestuurster is 29 en met de kleine aan boord niet bepaald een race piloot.

Comment

• heb mij een set zondagvoormiddagalshetdroogisgaombroodeentoerkemak en banden gekocht. Echt een aanrader.

Comment

• Merk toch ook dat er in mijn omgeving het niet merken of ze met zomer/winterbanden rondrijden... Al een tijdje mee gestopt met mijn woorden er aan vuil te maken.
                          Mijn schoonmoeder wel kosten gespaard, de garage ( Volvo ) ging ze 4 velgen + winterbanden verkopen, heb dat maar tegen gehouden. Tmens rijdt rond de kerktoren of een dorp verder, doet amper autostrade + als het sneeuwt komt ze ook niet buiten.

Ivm mezelf verschil is toch merkbaar.. Dunlop zomerband in de regen is qua grip eigenlijk slecht maar int droge pakken grip. Moet wel nog kijken voor 2 nieuwe banden. Tips?

OT winterbanden komen erop begin november, met mat zwarte velgen.
                          VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

Comment

• Op ene auto heb ik Vector 4 seasons (al verschillende keren opgelegd)
                            Op een andere in de zomer Continental Sportcontact, en in de winter wissel altijd voor ContiWintercontactTS850.

Op pure sneeuw wil ik uiteraard enkel de TS850 omdat die het best baan houden, beter dan de Vector hoewel die het daar ook niet slecht doen.
                            Bij regen, ook felle regen, merk ik geen groot verschil tussen de Vector4 seasons en de zomerbanden.
                            In winterse omstandigheden, met lage temperatuur en nat, maar geen sneeuw, rijden de Vectors4 season met veel vertrouwen.

Bij droge (niet-winterse!) omstandigheden vind ik het rijcomfort, wat grip en wegligging betreft dan, tussen al die banden niet gigantisch verschillen, toch niet in die mate dat het opvalt of stoort. Bij nat wegdek maken de TS850 wel veel rolgeluid maar da's gekend.
                            Last edited by Vitus; 18/10/2019, 16:26.

Comment

Gaat over het rijden bij gewone omstandigheden. Het vriest en sneeuw, of regent ook niet altijd de ganse winter door.

Bij sneeuw scoort uiteraard de winterband het best, en bij felle regen ook, hoewel een kwaliteitszomerband ook een felle regenbui aankan.

Mijn punt is dat ik niet begrijp hoe kennelijk bij sommigen, zodra de winterband (of vierseizoensband) eropgaat - dus ook buiten regen en sneeuw en vorst- alle rijkwaliteiten van de auto op een of andere manier er mee met de zomerband zijn afgegaan..
                              Dat is een andere zaak, ik heb de discussie van de afgelopen dagen niet van dichtbij gevolgd dus excuses als ik er tussen kwam met iets dat niet ter zake deed
                              VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                Even de feiten weergeven

Het is vrij simpel, wanneer steek je all seasons?
                                - Als je lui bent en geen zin hebt om elk jaar te wisselen, zijnde zelf of bij een bandencentrale
                                - Als je het er financieel niet er voor over hebt en je toch iets of wat zekerheid wil en je toch niet geeft om rijeigenschappen.

Al de rest is pure quatsch.
                                Ik sta hier volledig achter ook
                                Ik merk ook het verschil in leeftijd bij banden, zeker bij hobbywagens waar ze wat langer liggen. Na 5-6 jaar grippen ze toch wat minder.
                                Last edited by order66; 18/10/2019, 19:36.
                                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

• Bwa, ik heb het hier nog al eens gezegd, eigenlijk lijken mij crossclimates een super interessante winterband, zeker als je België niet uitkomt.

Zeker in de herfst en begin lente, wanneer men aanraadt de winterbanden al op te leggen, zijn deze toch stukken beter. Wanneer we er weer een week of 2 temperaturen tot 15 graden hebben tussen zitten. Maar de week er na weer juist boven het vriespunt zitten.

In die wisselende omstandigheden is dat toch super interessant.

Comment

• De Kangoo Express heeft nu ongeveer 110.000km met de eerste originele set (Energy) bandjes. Ik wil ze nu wel gaan vervangen. Omwille van de kilometers ga ik geen aparte zomer/winterset kopen maar wil gaan voor 4-seizoensbanden.
                                    Velen zijn lovend over de Michelin Cross Climates maar bij onze dealer promoten ze momenteel de GoodYear Vector 4seasons Gen 2. Zijn die ook treffelijk of duidelijk minder van kwaliteit?
                                    King of the Ludospace - currently running nr. 6

2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                                    2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk Berichten
                                      De Kangoo Express heeft nu ongeveer 110.000km met de eerste originele set (Energy) bandjes. Ik wil ze nu wel gaan vervangen. Omwille van de kilometers ga ik geen aparte zomer/winterset kopen maar wil gaan voor 4-seizoensbanden.
                                      Velen zijn lovend over de Michelin Cross Climates maar bij onze dealer promoten ze momenteel de GoodYear Vector 4seasons Gen 2. Zijn die ook treffelijk of duidelijk minder van kwaliteit?
                                      Mijn vader heeft ze op zijn Toyota Corolla heel goede band en ziet er mooier uit dan de Michelin.
                                      Als ik het goed voor heb kwam deze band het best uit de test enkel jaren geleden.
                                      Z4 M40i

Comment

De Kangoo Express heeft nu ongeveer 110.000km met de eerste originele set (Energy) bandjes. Ik wil ze nu wel gaan vervangen. Omwille van de kilometers ga ik geen aparte zomer/winterset kopen maar wil gaan voor 4-seizoensbanden.
                                        Heb een paar jaar geleden op mijn Nemo Goodyear vector 4 seasons gehad, geen klachten over. Hadden in de sneeuw en op glad wegdek stukken meer grip dan de kumho winterbanden die er eerst onder zaten (waren ook bijna nieuw). Dus ik gok dat generatie 2 van die band alleen maar 'beter' zal zijn.

OT: dit jaar zullen er geen winterbanden opkomen. Volgende jaren mss wel terug, maar op dit moment zie ik er voor mij het nut er niet echt van in.

2012 Abarth 500 'esseesse'

Comment

Kun je in deze test lezen. Michelin op 1, Vredestein op 2 en deze Goodyear op 3.

https://www.autobild.de/artikel/wint....html#anchor_4
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Working...
                                          X