De mijne liggen erop sinds vorige dinsdag, leasing is verplicht.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden? Deel 2
Collapse
X
-
0 Meestal tussen november en maart. Hangt een beetje van de weersvoorspellingen af. Met RWD is het vooral een must in de sneeuw natuurlijk. Heb in de zomer eens met een BMW1 FWD op winterbanden gereden en ik vond de remafstand op de autobahn toch een beetje te lang, je voelde het ook dat het niet zo top was. Ook eens met mijn broer zijn Renault camionette naar Zuid-Frankrijk gereden en die auto dronk 10 liter op de autostrade, was ook zomer en winterbanden. Ik zou dus eerder onnodig te lang met zomerbanden rijden ipv andersom.
Verder ook niet denken dat winterbanden perfect zijn. Met mijn BMW 3 E90 nog last gehad van serieus onderstuur op een aangevroren parking. Ook met zomerbanden op een citroen C3 eens (semi-expres) serieus uit de bocht gegaan aan maar 30 per uur ofzo, auto ging gewoon rechtdoor. In echte wintertoestanden zijn ze op elke type aandrijving een must, maar ook je rijstijl blijven aanpassen ipv compenseren.
Comment
-
Die 10 a 12 graden worden meestal maar bereikt tegen de late middag.
Al die andere uren zijn ze veiliger.
En als je er hebt waarom ze dan liever laten kapot gaan in de stalling dan ze te gebruiken.
Zo heb je er tenminste nog iets aan.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
- Likes 1
Comment
-
Inderdaad, de DOT code is ook belangrijk. Anders worden ze sowieso te oud. Opknallen die handel.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Het is hier 10°, net nog de auto gewassen in t-shirt en zelfs m'n gazon groeit nog. No way dat ik nu met winterbanden zou rijden. Laat ze maar oud worden in de (donkere) doos, al zijn die 10 jaar oud, ze zullen nog steeds beter presteren in ECHT winterweer dan nieuwe zomerbanden, en daar gaat het simpelweg om... .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk BerichtenDie 10 a 12 graden worden meestal maar bereikt tegen de late middag.
Al die andere uren zijn ze veiliger.
En als je er hebt waarom ze dan liever laten kapot gaan in de stalling dan ze te gebruiken.
Zo heb je er tenminste nog iets aan.
De uren dat ik rij zijn meestal al niet de warmste uren van de dag, om te beginnen.
En zo heb ik tenminste nieuwe na 3-4 jaar, als het beste er toch vanaf is.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
- Likes 2
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk BerichtenOok de reden dat ik ze niet durf steken op mijn MX-5. Daar zal het AD08R zijn van Yokohama.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
Ik kijk ook niet echt naar het weer... gewoon onderknallen eind oktober/begin november, en eraf eind maart.
De uren dat ik rij zijn meestal al niet de warmste uren van de dag, om te beginnen.
En zo heb ik tenminste nieuwe na 3-4 jaar, als het beste er toch vanaf is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Vervang uw zomerbandjes dan ook maar elke max. 10.000 km, dan is 'het beste' er ook af... .
Bandje daarvoor kost een dikke €100, zou daar echt niet willen op besparen...'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
Dat lijkt me nu wat overdreven, zeker met een kalme rijstijl. Ik ben net eens gaan kijken bij de 595C hier, 2 jaar en 14.000 km. Vooraan nog 6mm, achteraan 7,4mm. Ik vervang op 3mm of 4 jaar.
Bandje daarvoor kost een dikke €100, zou daar echt niet willen op besparen...Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
En zo heb ik tenminste nieuwe na 3-4 jaar, als het beste er toch vanaf is.
Comment
-
Dus jij gaat zeggen dat het beste van een winterband niet af is na pakweg 3-4 jaar en 30.000 + km?
Sorry, dan vervang ik toch echt wel hoor. Een zomerband wil ik desnoods iets verder oprijden qua profiel.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk BerichtenDus jij gaat zeggen dat het beste van een winterband niet af is na pakweg 3-4 jaar en 30.000 + km?
Sorry, dan vervang ik toch echt wel hoor. Een zomerband wil ik desnoods iets verder oprijden qua profiel.
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
Ik kijk ook niet echt naar het weer... gewoon onderknallen eind oktober/begin november, en eraf eind maart.
De uren dat ik rij zijn meestal al niet de warmste uren van de dag, om te beginnen.
En zo heb ik tenminstenieuwe na 3-4 jaar, als het beste er toch vanaf is.
Comment
-
Die 30.000 km is maar 1 ding natuurlijk. Hoe zijn ze gereden? Ook belangrijk.
Maar stel dat ik ze minder snel laat opleggen en na 4 jaar een winterband heb met 4mm profiel en 25.000 km... dan wissel ik liever.
En ik heb het al gezegd, ik wil geen oude banden.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten.
En ik heb het al gezegd, ik wil geen oude banden.
Daarmee dat ik zeg dat je uw zomerbanden met 10.000 km ook in de vuilbak mag gooien.... die zijn ook niet meer zo performant als dat ze nieuw waren .
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
Godverdomme, wat een domme fout
Awel, ik! Sarcastisch bedoeld, want volgens mij zijn ze na 5 jaar weldegelijk te hard en dus versleten (als in: voor de vuilbak) niet door het wegslijten van profiel, wel doordat ze niet meer zo performant zullen zijn als nieuwe banden.
Comment
-
4 jaar is zowat de limiet voor mij voor winterbanden, ja. Met zomerbanden wil ik er nog een jaartje bijdoen.
Los van profiel dan. Is dat ‘snel’ vervangen? Waarschijnlijk. Maar gezien de beperkte kost van een autoband ten opzichte van een auto (en schade), loop ik liever geen enkel risico.
Je kan zo over alles gaan denken. Is die 5 jaar die Fiat voorschrijft voor een distributieset ook niet kort? 8 jaar lukt ook wel, toch?
Iedereen doet z’n zin, ik bespaar niet op onderhoud en preventief zaken vervangen.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten4 jaar is zowat de limiet voor mij voor winterbanden, ja. Met zomerbanden wil ik er nog een jaartje bijdoen.
Los van profiel dan. Is dat ‘snel’ vervangen? Waarschijnlijk. Maar gezien de beperkte kost van een autoband ten opzichte van een auto (en schade), loop ik liever geen enkel risico.
Je kan zo over alles gaan denken. Is die 5 jaar die Fiat voorschrijft voor een distributieset ook niet kort? 8 jaar lukt ook wel, toch?
Iedereen doet z’n zin, ik bespaar niet op onderhoud en preventief zaken vervangen.
Dus als die Fiat na productie 2 jaar heeft stilgestaan en dan begint te bollen moet die 3 jaar later z'n riem laten vervangen? Denk het niet hé. Trouwens, een distributieriem gaan vergelijken met een autoband. Een beetje een manke vergelijking. Een distributieriem die knapt, net iets meer kans op schade dan een bandje dat net wat ouder is. Er bestaan trouwens geen periodiek vastgestelde vervangingen van banden bij de onderhoudsintervallen bij de automerken, zal ook zo wel zijn redenen hebben hé.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Vervang uw zomerbandjes dan ook maar elke max. 10.000 km, dan is 'het beste' er ook af... .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
ik vind veel banden net beter worden met minder profiel. Ouderdom doet ze zelden goed...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Als banden als nieuw verkocht mogen worden tot 5 jaar na hun productiedatum, dan zegt dat genoeg.
Dus als die Fiat na productie 2 jaar heeft stilgestaan en dan begint te bollen moet die 3 jaar later z'n riem laten vervangen? Denk het niet hé. Trouwens, een distributieriem gaan vergelijken met een autoband. Een beetje een manke vergelijking. Een distributieriem die knapt, net iets meer kans op schade dan een bandje dat net wat ouder is. Er bestaan trouwens geen periodiek vastgestelde vervangingen van banden bij de onderhoudsintervallen bij de automerken, zal ook zo wel zijn redenen hebben hé.
Ik controleer trouwens de DOT van mijn nieuwe banden. Geen banden van 3 jaar oud bij aankoop, dat zeg ik ook als ik bestel.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk BerichtenAls ik een auto koop met 0 kilometer en twee jaar oud, dan gaat de riem er af na 3 jaar rijden als de voorgeschreven termijn 5 jaar is, ja. Mank? Riem kan scheurtjes vertonen, eigenlijk ook wat je met een oude band voorhebt.
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk BerichtenIk controleer trouwens de DOT van mijn nieuwe banden. Geen banden van 3 jaar oud bij aankoop, dat zeg ik ook als ik bestel.
Comment
Comment