Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden? Deel 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ze zouden ze echter wel beter van de baan houden. Defensief rijden is ok, je rijgedrag aanpassen absoluut ook, maar 20 rijden op een rechte baan waar 90 mag... afschieten!

    Jammer dat er zelfs op een autoforum mensen zijn die het nut van winterbanden in twijfel trekken als er geen sneeuw ligt. Ze doen veel meer dan dat. Uiteraard kan iedereen hier zo goed rijden dat men ze niet nodig heeft. Vroeger ging het ook!

    Juist ja.
    Last edited by timothy; 08/02/2021, 11:11.
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

      Jammer dat er zelfs op een autoforum mensen zijn die het nut van winterbanden in twijfel trekken als er geen sneeuw ligt. Ze doen veel meer dan dat. Uiteraard kan iedereen hier zo goed rijden dat men ze niet nodig heeft. Vroeger ging het ook!

      Juist ja.
      Niemand heeft ooit gezegd dat ze nutteloos zouden zijn als het geen echt winterweer is. Wat wel is, is dat winterbanden serieus overroepen zijn. Het is niet dat als het 2° C boven nul is en het regent, dat zomerbanden plots van de ene kant naar de andere zwalpen, want dat laat men dikwijls wel uitschijnen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat winterbanden bij die toestanden van 2°C en regen niet echt een praktische meerwaarde bieden. Zal de winterband de auto sneller tot stilstand laten komen en meer grip bieden als het er echt op aankomt bij voornoemde omstandigheden? Ja, hoogst waarschijnlijk wel. Een PS4s zomerband doet het ook beter als het op grip aankomt dan een Minerva zomerband. Moeten we dan het bestaan van een Minerva band in twijfel trekken? Tuurlijk niet. Het is trouwens al bewezen dat 'zomerbandenrijders' in de winter niet meer bij ongevallen betrokken zijn dan 'winterbandenrijders'. Zomerbanden is trouwens een woord dat vroeger niet bestond, dat waren vroeger gewoon 'banden'. Die benaming is er maar gekomen toen de winterband ten tonele verscheen. Er is ook een reden waarom het niet verplicht is in ons land. Simpelweg omdat er niet genoeg sneeuwdagen zijn in onze gemiddelde winters. Onze winters zijn immers meestal van die 2°C natte toestanden, en dat gaat dus ook perfect met gewone banden. Veel mensen, zeker die weinig afstanden afleggen, jaag je er enkel maar mee op kosten.



      Comment


      • Je kan boeken schrijven over het al dan niet nuttig zijn natuurlijk, en er hangt inderdaad veel af van je persoonlijke situatie.
        Woon je in heuvelachtig gebied of niet? Rij je langere afstanden?...etc etc.

        Persoonlijk ben ik wel sinds jaren een absolute believer. Zelfs met modaal winterweer, of regenachtig weer bij lagere temperaturen, vind ik ze een absolute plus.

        Vergelijkingen met "vroeger" gaan mijns inziens al lang niet meer op.
        Brede laagprofielbanden bestonden toen amper bv.

        Maar uiteindelijk staat of valt heel veel met je rijstijl uiteraard.
        Zelf heb ik vroeger 10 jaar lang heel Europa doorkruist op zomerbanden, omdat de leasing het toen niet toe liet hier op het bedrijf.
        Toch een paar akelige momenten beleefd toen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
          Vergelijkingen met "vroeger" gaan mijns inziens al lang niet meer op.
          Brede laagprofielbanden bestonden toen amper bv.
          Ik rijd nochtans al 20 jaar op 255/225 banden. Maar je hebt wel een punt, de banden zijn doorgaans breder geworden, maar ook wel beter...
          Ik heb me wel sinds 2010 winterbanden aangeschaft. Ooit in een situatie van intense plotse sneeuwval terechtgekomen terwijl ik 80 km van huis was met gewone banden (255 achteraan, 225 vooraan) en een RWD... . Toen had ik zoiets van, dit nooit meer!

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

            Niemand heeft ooit gezegd dat ze nutteloos zouden zijn als het geen echt winterweer is. Wat wel is, is dat winterbanden serieus overroepen zijn. Het is niet dat als het 2° C boven nul is en het regent, dat zomerbanden plots van de ene kant naar de andere zwalpen, want dat laat men dikwijls wel uitschijnen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat winterbanden bij die toestanden van 2°C en regen niet echt een praktische meerwaarde bieden. Zal de winterband de auto sneller tot stilstand laten komen en meer grip bieden als het er echt op aankomt bij voornoemde omstandigheden? Ja, hoogst waarschijnlijk wel. Een PS4s zomerband doet het ook beter als het op grip aankomt dan een Minerva zomerband. Moeten we dan het bestaan van een Minerva band in twijfel trekken? Tuurlijk niet. Het is trouwens al bewezen dat 'zomerbandenrijders' in de winter niet meer bij ongevallen betrokken zijn dan 'winterbandenrijders'. Zomerbanden is trouwens een woord dat vroeger niet bestond, dat waren vroeger gewoon 'banden'. Die benaming is er maar gekomen toen de winterband ten tonele verscheen. Er is ook een reden waarom het niet verplicht is in ons land. Simpelweg omdat er niet genoeg sneeuwdagen zijn in onze gemiddelde winters. Onze winters zijn immers meestal van die 2°C natte toestanden, en dat gaat dus ook perfect met gewone banden. Veel mensen, zeker die weinig afstanden afleggen, jaag je er enkel maar mee op kosten.


            Je KAN absoluut overal op zomerbanden geraken, zelfs nu. Ik ben echter wel niet akkoord dat een winterband bij 2 graden niet veel uitmaakt. Van 90 km/h naar nul afremmen scheelt echt meters in die weersomstandigheden.

            Is het zo ‘nodig’ als in sneeuw, neen. Maar zelfs al is de winst een halve meter, dan vind ik dat voldoende.
            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

            '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

            Comment


            • Ik denk dat vele van die "toekers" die nu tegen 20 rijden, op de eerste plaats onzekere en/ of bange chauffeurs zijn in de sneeuw, ongeacht met welke banden ze rijden.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

                Je KAN absoluut overal op zomerbanden geraken, zelfs nu. Ik ben echter wel niet akkoord dat een winterband bij 2 graden niet veel uitmaakt. Van 90 km/h naar nul afremmen scheelt echt meters in die weersomstandigheden.

                Is het zo ‘nodig’ als in sneeuw, neen. Maar zelfs al is de winst een halve meter, dan vind ik dat voldoende.
                Als je dan eens die noodstop moet uitvoeren (want daar gaat het nu over), en van 90 per uur naar 0 moet afremmen bij droge omstandigheden en 20°C met een PS4s in maatje 225 op een auto met ABS scheelt ook meters tegenover een oud karretje met 155 ecobandjes zonder electronische hulpmiddeltjes. Tja... .

                En als die halve meter voor u dan oh zo belangrijk is, dan hoop ik ook dat je de allerbeste winterband ter wereld hebt steken. Want ja, zelfs tussen winterbanden onderling bestaan er verschillen in remafstand.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                  Ik denk dat vele van die "toekers" die nu tegen 20 rijden, op de eerste plaats onzekere en/ of bange chauffeurs zijn in de sneeuw, ongeacht met welke banden ze rijden.
                  Dat is omdat zulke omstandigheden als nu amper voorkomen hier. Haast niemand heeft daar enige ervaring mee.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                    Dat is omdat zulke omstandigheden als nu amper voorkomen hier. Haast niemand heeft daar enige ervaring mee.
                    inderdaad

                    Comment


                    • gisteren ook gestoken toen het aan het sneeuwen was... kwartierke werk en het was gedaan

                      's avonds de lesauto al gaan halen en het verschil met of zonder winterbanden was toch groot te noemen. Al die zonder winterbanden zag ge met momenten toch serieus doorschuiven in de bochten (gisterenavond was alles één grote ijspiste). Met de winterbanden geen probleem gehad.

                      Ook vandaag met de lesauto die op 4 seizoens rijdt, geen problemen gehad. Was 1 van de 4 lesauto's onderweg. Alle andere sukkelaars hebben blijkbaar de lessen met hun leerlingen geannuleerd. Wij rijden altijd, tenzij de leerling anders aangeeft.
                      Van de gelegenheid gebruik gemaakt om de leerling deze morgen aan beperkte slipcursus te geven en dat werd gepruimd... ook door de omstaanders die breed glimlachend voorbij kwamen.
                      www.peugeotforum.be

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

                        inderdaad
                        Ik had eens een collega die in het in de winter dikwijls koude Arolsen woonde en bij mij op school zat in West-Vlaanderen. Die moest elke week vrijdags 500 km enkel naar huis, 's zondags terug omgekeerd. Op een keer vrijdag alles ondergesneeuwd en ik mee naar huis in z'n Ford Escort XR3i. Constant op 't linkse half ondergesneeuwde baanvak tegen 120. Het angstzweet brak me geregeld uit. En ja, dat ging ook.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten

                          De Bridgestone A005 blijkt ook goed, en misschien nog beter geschikt voor België. Maar ze zijn minder scherp dan de CC op het droog.
                          Klopt ik heb deze liggen op de mijne en gekozen op basis van vergelijkingstest.
                          Zijn minder goed dan de Michelin op sneeuw en ijs maar beter bij regen en op nat wegdek = de situatie hier minstens de helft van het jaar
                          Vandaag ligt er al nagenoeg nergens meer ijs op de baan (toch niet de hoofdwegen waar ik moet zijn)
                          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

                            Je KAN absoluut overal op zomerbanden geraken, zelfs nu. Ik ben echter wel niet akkoord dat een winterband bij 2 graden niet veel uitmaakt. Van 90 km/h naar nul afremmen scheelt echt meters in die weersomstandigheden.

                            Is het zo ‘nodig’ als in sneeuw, neen. Maar zelfs al is de winst een halve meter, dan vind ik dat voldoende.
                            KAN overal geraken... in België op het vlakke misschien..., maar zeker niet in heuvelachtige gebieden.
                            (Waar je met winterbanden trouwens ook nog goed moet opletten)

                            Ik heb ooit bovenaan een helling gestaan in Wiesbaden, met mijn Renault Espace.
                            Aan 1 kant van de straat auto's geparkeerd... op ABS naar beneden geschoven en héél veel chance dat er niet toevallig iemand de straat over stak.

                            Dat is ook het moment waarop ik nadien bij onze fleetmanager ben binnen gestapt en echt winterbanden geëist heb.

                            Comment


                            • Moet je mij niet zeggen... Heb nog altijd nachtmerries aan mijn 328i met laagprofiel zomerbanden. Dat was op een gegeven punt gewoon gedaan met rijden..
                              '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                              '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                                KAN overal geraken... in België op het vlakke misschien..., maar zeker niet in heuvelachtige gebieden.
                                (Waar je met winterbanden trouwens ook nog goed moet opletten)
                                Kan je nog best 4x4 hebben ook. Als je de lokale bevolking in de Franse Alpen met een BMW ziet rijden, dan staat er negen van de tien een 'x' bij op de koffer.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                                  Ik had eens een collega die in het in de winter dikwijls koude Arolsen woonde en bij mij op school zat in West-Vlaanderen. Die moest elke week vrijdags 500 km enkel naar huis, 's zondags terug omgekeerd. Op een keer vrijdag alles ondergesneeuwd en ik mee naar huis in z'n Ford Escort XR3i. Constant op 't linkse half ondergesneeuwde baanvak tegen 120. Het angstzweet brak me geregeld uit. En ja, dat ging ook.
                                  Ik ging de dochter ook slipcursus geven vanavond, maar moeder stelde haar veto.
                                  2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten

                                    Ik ging de dochter ook slipcursus geven vanavond, maar moeder stelde haar veto.


                                    Vorige week, tijdens de lesvrije week (eindelijk heeft ze eens tijd...), is m'n jongste dochter begonnen met autorijden. Gaat heel goed, veel geduldiger dan met de oudste, daar kon het allemaal niet rap genoeg voor gaan.

                                    Comment


                                    • de eerste les vanavond laten doorgaan van 6 tot 8, sterke leerling, 4de les. Slipcursus aan gegeven en rondgereden in toch wel heel gladde omstandigheden

                                      2de les van 8 tot 10 afgezegd: iemand voor zijn 2de les en die was niet zo sterk in de eerste les. Toch maar wijselijk besloten om het voor bekeken te houden voor vandaag.
                                      www.peugeotforum.be

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                        gisteren ook gestoken toen het aan het sneeuwen was... kwartierke werk en het was gedaan
                                        Amai, team Red Bull ..
                                        Inclusief die banden uit hun stalplaats halen, materiaal nemen, materiaal terug op zijn plaats leggen, en de velgen die er af komen opkuisen en stockeren ?
                                        't Zal wel ..
                                        Een pitstop in de F1 duurt ook meer dan 2 seconden hoor, voorbereiding en alles erbij.


                                        Wat een hoop gezever hier weer. Ik heb gisteren en vandaag met mijn zomerbanden en achterwielaandrijving niet meer problemen gehad dan tijdens een regenbui in juli bij 25°

                                        Comment


                                        • ik denk dat je ook gewoon graag contrair doet, maar ik moet er toch dikwijls om lachen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X