Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden? Deel 2
Amai, team Red Bull ..
Inclusief die banden uit hun stalplaats halen, materiaal nemen, materiaal terug op zijn plaats leggen, en de velgen die er af komen opkuisen en stockeren ?
't Zal wel ..
Een pitstop in de F1 duurt ook meer dan 2 seconden hoor, voorbereiding en alles erbij.
Wat een hoop gezever hier weer. Ik heb gisteren en vandaag met mijn zomerbanden en achterwielaandrijving niet meer problemen gehad dan tijdens een regenbui in juli bij 25°
zomerbanden liggen nog gewoon op de oprit vanachter want die steken er volgende week gewoon onder. en ja voor de rest geen werk mee: goede krik en slagmoerssleutel met batterij. Heb zelfs de wintervelgen aan de naafkant voorzien van wat kopervet... een dat allemaal op een kwartier. wat gij daar langer over doet is mij en misterie. en die zonder winterbanden heb ik nochtans genoeg zien schuiven maandagavond. Dus wat volgens u gezever is, pak ik met zoveel zout dat de wegen er nu terug goed berijdbaar bij liggen.
Ik doe er veel langer over, driekwartier ofzo. Ik doe alles manueel, met een momentsleutel. Ik zal wel een trage zijn, maar maakt niet uit he ben niet meer van de jongste ook
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
zomerbanden liggen nog gewoon op de oprit vanachter want die steken er volgende week gewoon onder. en ja voor de rest geen werk mee: goede krik en slagmoerssleutel met batterij. Heb zelfs de wintervelgen aan de naafkant voorzien van wat kopervet... een dat allemaal op een kwartier. wat gij daar langer over doet is mij en misterie
de smart had 3 bouten, de krik en de velgen lagen in de gang op 3 meter van de gehadicaptenplek die ik uitzonderlijk gebruikte van de buurman voor mijn deur die geen auto meer had en de velgen speciaal reinigen, wasda?
was proberen te gaan zoeken in oude topics naar mijn timing...maar het zal niet veel gescheeld hebben
Ik en m’n pa samen op de Punto: 12 minuten voor 4 banden. Bouten los, krikken, wiel eraf, pa nieuw erop, krik zakken, bouten aandraaien en ondertussen zet hij de krik al klaar aan het volgende wiel.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Het type auto doet er ook toe hoe lang een wissel duurt. Een oud klein karretje met lichte goedkope (stalen) wieltjes is iets anders dan een grotere recente auto met zware en dure (fragiele) wielen.
5 bouten met alu velgen gewisseld tegen stalen velgen
omgekeerd gaat even rap. 't is vooral het kopervet dat wonderen doet. Nooit meer wielen die vastzitten op de naaf. Tik tegen geven en het wiel is al los.
5 bouten met alu velgen gewisseld tegen stalen velgen
omgekeerd gaat even rap. 't is vooral het kopervet dat wonderen doet. Nooit meer wielen die vastzitten op de naaf. Tik tegen geven en het wiel is al los.
Ik doe ook altijd vet op de naaf, en een topje op de schroefdraad van de bouten. Geen krakende bouten bij loszetten en wielen gaan er altijd probleemloos af.
Het type auto doet er ook toe hoe lang een wissel duurt. Een oud klein karretje met lichte goedkope (stalen) wieltjes is iets anders dan een grotere recente auto met zware en dure (fragiele) wielen.
Bij mij gaat dat ook in 15 min. en wel zware en dure wielen (voorste velgen 1200euro/stuk, achterste nog duurder) nog niets van schade aan de velgen of remklauwen.
Wel met slagmoersleutel en luchtbalkrik.
Rap en voorzichtig kan ook samen gaan.
Bij mij gaat dat ook in 15 min. en wel zware en dure wielen (voorste velgen 1200euro/stuk, achterste nog duurder) nog niets van schade aan de velgen of remklauwen.
Wel met slagmoersleutel en luchtbalkrik.
Rap en voorzichtig kan ook samen gaan.
Goh, bij mij gaat dat waarschijnlijk ook wel goed in 15 minuten. Maar uiteindelijk interesseert die tijd me totaal niet, tijd genoeg. Ik doe dat trouwens graag op m'n gemak, gebruik ook geen slagmoersleutel en m'n rolkrik gaat net niet onder de BMW. Dus gebruik ik daarvoor een ordinair draaikrikje. Bovendien maak ik van de gelegenheid gebruik om m'n blauw gelakte remcalipers en andere moeilijker te bereiken gedeeltes grondig te reinigen wanneer het wiel eraf is
Goh, bij mij gaat dat waarschijnlijk ook wel goed in 15 minuten. Maar uiteindelijk interesseert die tijd me totaal niet, tijd genoeg. Ik doe dat trouwens graag op m'n gemak, gebruik ook geen slagmoersleutel en m'n rolkrik gaat net niet onder de BMW. Dus gebruik ik daarvoor een ordinair draaikrikje. Bovendien maak ik van de gelegenheid gebruik om m'n blauw gelakte remcalipers en andere moeilijker te bereiken gedeeltes grondig te reinigen wanneer het wiel eraf is
Zelfs met een lage rolkrik gaat het meestal niet. Kan dan wel onder de auto door maar het punt waar je wil heffen zit dan soms wat hoger en gaat het ook niet om te heffen. Een luchtbalkrik schuif je waar je wil heffen kraantje open en klaar, heel gemakkelijk.
Als je de wielen gewoon aan de kant gooit zal dat wel op 15 minuten gaan als je u opjaagt, maar daar heb ik geen zin in. Ik maak ook alles een beetje proper, en maak er ook gebruik van om de wielen langs de binnenkant eens te poetsen. Ik heb een krik voor lage wagens. Geen interesse om in team Red Bull te figureren
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Zelfs met een lage rolkrik gaat het meestal niet. Kan dan wel onder de auto door maar het punt waar je wil heffen zit dan soms wat hoger en gaat het ook niet om te heffen. Een luchtbalkrik schuif je waar je wil heffen kraantje open en klaar, heel gemakkelijk.
Oké, ik zal me dat wel eens aanschaffen als ik ooit elke week ofzo wel eens een wissel zou moeten doen. Nooit dus... .
Als je de wielen gewoon aan de kant gooit zal dat wel op 15 minuten gaan als je u opjaagt, maar daar heb ik geen zin in. Ik maak ook alles een beetje proper, en maak er ook gebruik van om de wielen langs de binnenkant eens te poetsen. Ik heb een krik voor lage wagens. Geen interesse om in team Red Bull te figureren
moet me daar zelfs niet voor opjagen voor die 15 minuten. en in dit weer is het opkuisen het minste van mijn zorgen. dat doe ik wel als het beter weer is.
hier ook trouwens zo'n krik voor lage wagens, zelfs eentje van alu dat ik de rug kan sparen met het rondsleuren. Indertijd gekocht op daytona en die doet nog steeds goed zijn werk.
Oké, ik zal me dat wel eens aanschaffen als ik ooit elke week ofzo wel eens een wissel zou moeten doen. Nooit dus... .
mmmm, zou voor mij ook handig uitkomen. doe de winterwissels voor heel de familie hier. zit al rap op 8 auto's per seizoen, maal 2 dus. dan wilt ge vooral geen tijd verdoen met klein gerief. Zo'n draaikrikje vertrouw ik trouwens niet. waar de draadstang doordraait is meestal van harde plastiek. 't zal niet de eerste zijn die zijn auto op de remschijven ziet belanden. Als het niet anders kan dan gebruik ik dat ook (lees langs de kant met platte band), maar de laatste 10 jaar.. neen niet meer gebruikt.
moet me daar zelfs niet voor opjagen voor die 15 minuten. en in dit weer is het opkuisen het minste van mijn zorgen. dat doe ik wel als het beter weer is.
hier ook trouwens zo'n krik voor lage wagens, zelfs eentje van alu dat ik de rug kan sparen met het rondsleuren. Indertijd gekocht op daytona en die doet nog steeds goed zijn werk.
Ik steek die wielen vóór dit weer, als het begint te vriezen
Een goede lichte krik is inderdaad onmisbaar
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
mmmm, zou voor mij ook handig uitkomen. doe de winterwissels voor heel de familie hier. zit al rap op 8 auto's per seizoen, maal 2 dus. dan wilt ge vooral geen tijd verdoen met klein gerief. Zo'n draaikrikje vertrouw ik trouwens niet. waar de draadstang doordraait is meestal van harde plastiek. 't zal niet de eerste zijn die zijn auto op de remschijven ziet belanden. Als het niet anders kan dan gebruik ik dat ook (lees langs de kant met platte band), maar de laatste 10 jaar.. neen niet meer gebruikt.
Die harde plastiek is teflon. Dat kan heus wel wat hebben. Ik heb nog nooit een krik gehad die brak. Ik heb nu een krikje van een BMW E46, kan tot 900 kg tillen. Maar je hebt een punt. Als je 't regelmatig doet is het wel aangewezen iets deftigs te hebben.
Comment