Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden? Deel 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
    da's geen significant verschil. De gemiddelde chauffeur gaat bij een noodgeval quasi nooit het rempedaal volledig indrukken. Die remweg met de zomerband is dan van louter theoretische waarde.
    Omgekeerd in de winter is het verschil wel duidelijk. Zelfs bij gewoon remmen op ijzig/besneeuwd oppervlak heeft de winterband duidelijk een voordeel. Het verschil loopt dan al gauw op in de tientallen meters en niet zoals met de winterband in de zomer een paar meters.
    30% een 'klein' verschil? Ik weet hoe jij rondbolt, maar als ik 120 rij op de autostrade, is 30% rap tien meter of meer, niet 'enkele' meters.

    Quasi elke moderne auto heeft toch noodremhulp? Als die een paniekreactie detecteert, worden de remmen toegeklopt hoor.
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

    Comment


    • niet in mijn geval, moet echt niet hard drukken voor 0.8G vertraging en dat is het maximum met de winterbanden. Vanaf dan wordt het pedaal harder, electronica begrensd de druk. had het nog nooit eerder ervaren. 1.2G is mogelijk met de zomerbanden zonder abs actie en zonder hard pedaal. Crossclimates zitten er ergens tussens, dichter bij de zomerbanden, dat wel.

      Voor mij is rijden met winterbanden in de zomer geen optie, tenzij een winterwiel als reservewiel en dus tijdelijk.

      Aan hogere snelheid loopt het verschil trouwens wel aardig op, flappy... niet aan 50, wel aan 120.

      Comment


      • nogmaals jullie gaan uit van het ideale scenario, namelijk dat je continu op het scherp van de snede zit op te letten en je een korte reactietijd gaat hebben. Zo rijd je dus niet rond... integendeel. En als er dan iets gebeurd, reageer je toch te traag en druk je niet hard genoeg op de rempedaal om het volle potentieel te kunnen benutten. Daar staat ge dan met uw ideale situatie en ideale remafstand. En ik weet ook waar ik over spreek.
        Voor een normale rijstijl volstaan winterbanden in de zomer. Omgekeerd niet.
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • Voor een normale situatie volstaan de goedkoopste chinese banden ook. Die staan ongeveer op het niveau van een winterband in de zomer. Als het nat en warm is wordt het verschil met een degelijke band nog groter, en dit vertaalt zich niet enkel in een langere remweg maar ook in lagere bochtsnelheden. En daar komt men zelfs in normale situaties al dicht bij de limiet. Niemand houd in de spits trouwens een veilige afstand. 55m of 72 meter remafstand aan 120, dat is geen kattenpis. Als je 10 meter te kort komt knal je gewoon aan 50 in de voorligger.

          Voor mij volstaan beide niet. Dat andere mensen daar anders over denken kan ik begrijpen. Ik heb het geprobeerd en dat is genoeg.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
            nogmaals jullie gaan uit van het ideale scenario, namelijk dat je continu op het scherp van de snede zit op te letten en je een korte reactietijd gaat hebben. Zo rijd je dus niet rond... integendeel. En als er dan iets gebeurd, reageer je toch te traag en druk je niet hard genoeg op de rempedaal om het volle potentieel te kunnen benutten. Daar staat ge dan met uw ideale situatie en ideale remafstand. En ik weet ook waar ik over spreek.
            Voor een normale rijstijl volstaan winterbanden in de zomer. Omgekeerd niet.
            Als je dan toch weet waar over je praat, stort dan in de zomermaanden, 30% van uw nettoloon /inkomen op mijn rekening.
            Je zegt immers zelf, dat je er in de praktijk niets van zal merken…

            Ps ik heb 4 jaar lang regelmatig met de auto (firmawagen…) + winterbanden van mijn dochter, in de winter gaan rijden…dat verschil noemde ik en ook mijn dochter… verwaarloosbaar…

            Comment


            • was dat nu weer voor een uitleg

              begrijpend lezen is toch voor velen een brug te ver...

              ge moogt anders eens met uw stootkar mijn oprit oprijden als het gesneeuwd heeft. Tegen dat gij boven zijt is het lente. En mijn 30% loon zal ik zelf wel opdoen
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • En wat is dat dan voor een uitleg ..
                Moeten wij dan maar winterbanden monteren om op uw oprit te geraken dan ??

                Comment


                • gij moet meer nazigrammer gaan spelen... liefst op uw autistische manier

                  wat gij op uw strijkijzer zet is uw zaak. Ik moet professioneel gezien heel de dag en gelijk welk seizoen doorkomen. De dagen dat de rest thuisblijft omdat ze het te slecht weer vinden, zit ik tussen de 8 en 10 uur in de auto. Op gelijk welke weg onder gelijk welke omstandigheid. Wij rijden trouwens op 4 seizoensbanden. En volgens jullie redenering zou ik met de leerlingen al oneindig veel keer in de gracht moeten hebben gezeten ofwel in iemand zijn gat hebben gezeten omdat onze remweg op een hete dag 30% langer is.
                  Als het van die 30% langere remweg zou afhangen, misschien dat ge dan eens anders moet gaan rijden ipv de wijsneus te gaan uithangen. Omgekeerd blijft de redenering nog steeds van kracht: bij sneeuw komt ge met uw zomerband niet toe met 100% langere remweg. Zelfs op die momenten met aangepaste snelheid kunt ge door gripverlies heel snel in de problemen komen.

                  Misschien eens handig om de fysica achter de 'circle of traction' eens goed te leren begrijpen. Niets moeilijk aan trouwens... als zelfs een beginnend chauffeur met amper 6 uur rijervaring het al kan snappen door ondervinding.
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • Dacht dat ik al aangegevenn heb dat de crossclimates veel dichter bij een zomerband aanleunen dan een volwaardige winterband. Ik vind ze alleszins in alle omstandigheden goed tot zeer goed, maar heb ze niet gebruikt in de 5 warmste maanden van het jaar.

                    Ben het trouwens eens dat een zomerband met winterweer helemaal niet voldoet. Echter vind ik ook dat een winterband bij heet weer ook niet voldoet, en mijn ervaring is dat het verschil groter dan 30% kan zijn.

                    Comment


                    • Zeg flap, 't is niet omdat gij graag tegen 100 vlamt in de sneeuw, dat ik zoveel remweg nodig heb hee. Ik rem eigenlijk het liefst NIET in de sneeuw. En trouwens, het is al 20 jaar geleden dat het hier nog gesneeuwd heeft. En kom nu niet met cijfertjes af, het is bij manier van spreken, maar wat we deze voorbije winter gehad hebben, kun je toch niet echt sneeuw noemen. En omdat de ene het professioneel nodig heeft, wil dat niet zeggen dat de andere niet zonder kan.
                      Hoe kun je ook verwachten dat we een constructief en respectvol gesprek met jou voeren, heb je je eigen posts al eens herlezen ? Er heeft hier niemand een stootkar of strijkijzer ..

                      Je zegt ook "Voor een normale rijstijl volstaan winterbanden in de zomer. Omgekeerd niet."
                      Daar ben ik nog niet zeker van. Voor een normale rijstijl volstaan winterbanden in de winter ook niet hoor. Enkel een aangepaste rijstijl volstaat in elke situatie. En dat is voor iedereen anders. Als jij winterbanden nodig hebt om op je oprit te geraken, zijn er verschillende mogelijkheden. je hebt slecht gebouwd, of je hebt een slechte auto, of je bent een slechte chauffeur, of je hebt geen zout gestrooid, maar ik moet toch geen winterbanden op mijn "strijkijzer" leggen opdat jij op jouw oprit zou geraken, toch ?
                      Last edited by RX-8; 18/04/2021, 23:28.

                      Comment


                      • Nieuwe banden liggen klaar.

                        Z4 M40i

                        Comment


                        • Hoewel bij velen hun winterbanden er nog altijd opliggen. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Ne goeie regenband was geld waard deze zomer

                            nu wss geen winterbanden nodig tot begin februari (gokje)

                            Comment


                            • Ik blijf bij mijn CrossClimates+
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                                Ne goeie regenband was geld waard deze zomer

                                nu wss geen winterbanden nodig tot begin februari (gokje)
                                Laten we hopen van wel. Natte zomer, koude winter.

                                Comment


                                • ik gok eerder op de piste natte zomer droge winter

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                                    Nieuwe banden liggen klaar.

                                    Mooie set!

                                    Ben er nog niet aan uit wat ik ga doen. Winterbanden op de OEM 18inch set en een 19inch set voor de in de zomer. Of 18 inch set in de winter.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                                      ik gok eerder op de piste natte zomer droge winter
                                      Hoe warmer hoe liever. Nat mag, koud heb ik liever niet (dat kost me geld )
                                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                      Comment


                                      • Ik heb op de Aygo van de dochter gemerkt dat de Falken eurowinters het algemeen genomen zeker niet slechter doen dan de eco zomer Conti's. En vermits het nog niet echt lang droog en warm is geweest (lees: geen zomer), liggen ze er nog op.

                                        Hier neus tegen neus met de Swift van moeder de vrouw.





                                        Comment


                                        • Laat ze nu maar staan, 7 graden vanmorgen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X