Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe wagen: sowieso omnium?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe wagen: sowieso omnium?

    Hallo allemaal,


    Even een vraag. Binnenkort kopen wij een lichte vracht Renault Kangoo Express met benzinemotor. Het voertuig is vooral bedoeld om korte afstanden mee af te leggen (< 5 km per rit). Vooraleer men zich afvraagt waarom we dan een auto nodig hebben: het gaat erom dat mijn partner in shiften werkt en daardoor geen beroep kan doen op het openbaar vervoer. Daarnaast zijn we ook bezig met een bouwproject, waardoor we heel wat bouwmaterialen moeten verslepen van A naar B. Tegelijk zullen we daardoor niet echt de tijd hebben om veel uitstappen te maken. Misschien hoogstens eens een ritje naar de zee of net over de grens naar Nederland. Verder dan twee keer per jaar 150 km zal het dus zeker niet reiken.

    Zoals altijd wordt bij de aankoop van een nieuwe wagen een omniumverzekering geadviseerd. Verzekeraars raden het ons af om voor een kleine omnium te gaan. Mijn idee was echter dat, gelet op het beperkte gebruik van de wagen, we zouden kunnen volstaan met een gedeeltelijke omnium, eventueel aangevuld met vergoeding van schade in het geval van perte totale. Ook de rechtsbijstand is inbegrepen. Pechverhelping weten we niet zeker, want zolang de garantie van onze wagen loopt (zijnde 2 jaar) zou 'Renault Assistance' van toepassing zijn. Een vervangwagen moeten we ook nog even bekijken: mogelijk kunnen de (schoon)ouders ons gedurende enkele dagen wel uit de nood helpen. Hoe dan ook, voor dit voertuig (nettoprijs 14.500 euro) was ik niet geheel overtuigd van de omnium.

    Maar men doet ons natuurlijk twijfelen, heel erg twijfelen zelfs... Zijn er misschien forummers die hierover een mening hebben?



    Erg bedankt hoor!
    Lauke

  • #2
    Hangt er vanaf wat die omnium kost natuurlijk...
    betaal je €1000 omnium (ba+rb+eigen schade) op iets van €15.000?

    ""Mijn idee was echter dat, gelet op het beperkte gebruik van de wagen, we zouden kunnen volstaan met een gedeeltelijke omnium, eventueel aangevuld met vergoeding van schade in het geval van perte totale""
    Je doelt op mini omnium (diefstal, wild, natuur, brand, glasbreuk)
    De aanvulling komt dan al neer op een volledige omnium...(diefstal, wild, natuur, brand, glasbreuk + EIGEN SCHADE)

    Ik zou voor mini durven gaan of zelfs enkel de verplichte verzekering. Je weet zelf hoe je rijdt dus rij anticiperend en het scheelt al een stuk bij wijze van spreken.
    Polo 6n 1.4

    Comment


    • #3
      Ik verwees inderdaad naar de mini-omnium of 'kleine omnium', zoals men dat noemt. Die zou ik dan eventueel aanvullen met de optie tussenkomst voor schade in geval de wagen perte totale is (ook als dit gebeurt door de eigen fout). Alle andere gevallen van eigen fout zijn dan, in tegenstelling tot een full omnium, niet gedekt. Er blijven dus nog wel wat situaties over die in de uitgebreide mini-omnium niet worden gedekt. Denk ook aan vandalisme of schade door een ongeval met vluchtmisdrijf. Omdat het een lichte vracht betreft, vond ik diefstal en glasbreuk nog wel interessante opties, omdat het vaker gebeurt dat men 'geïnteresseerd' is in wat mogelijk in de laadruimte zou kunnen liggen.

      Ter illustratie van het prijsverschil:

      - Bij touring heb je 650 euro volledige omnium met 0% vrijstelling. Dit zou men verder kunnen aanvullen met alle mogelijke opties (rechtsbijstand, vervangwagen, pechverhelping in België en in het buitenland). En dan komt het op 820 euro voor alles.

      - Een degelijk uitgebreide omnium (incl. perte totale) aangevuld met rechtsbijstand en vervangwagen komt dan op 470 euro. De zuivere uitgebreide omnium (zonder rechtsbijstand en vervangwagen) zit op 414 euro.

      - Wanneer men zich beperkt tot een mini-omnium (dus zonder perte totale of andere opties), dan gaat het bedrag terug tot 306 euro.

      - Tot slot is uitsluitend BA zo'n 250 euro per jaar.


      Deze bedragen zijn ongeveer de goedkoopste op de markt. Corona Direct biedt ook een mooi tarief op voorwaarde dat men niet te veel kilometers doet - elke 1.000 kilometer erbij is een heel groot verschil - ook al is het nog altijd onder de 10.000 km. (465 euro voor een uitgebreide mini-omnium) en ING kan zelfs voor 401 euro een mini-omnium met uitbreiding aanbieden (voor elke omstandigheid met minder dan 10.000 km).


      Ik besef uiteraard dat het sowieso een gok is. Je weet immers nooit wat je overkomt. Het belangrijkste voor mij is evenwel niet zozeer om te weten hoe ver ik zou gaan met een mini-omnium, maar wél om de geruststelling te hebben dat het ook weer niet zo'n gek idee is om géén full omnium te onderschrijven. Met die keuze lijk ik immers tegen alle adviezen in te gaan, enkel en alleen omdat het een nieuw voertuig betreft...


      Beste groeten,
      Lauke
      Last edited by ; 24/11/2017, 22:30.

      Comment


      • #4
        Veel mensen leven met zodanig veel schrik dat ze zich bijna verzekeren tegen een regenbui.
        Je moet gewoon doen waar je je zelf goed bij voelt.

        Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Ik neem altijd omnium maar met de grootst mogelijke franchise. Voor kleine prutsen verzeker ik me niet, dus franchise 1250 euro. Scheelt hem redelijk veel. En dingetjes van minder dan 1250 euro betaal je dan zelf...

          Comment


          • #6
            Ik heb al 3 nieuwe auto’s gehad (eentje 8 jaar gereden, eentje 4 jaar en eentje is nu 1,5 en heb ik nog). Ik heb nog nooit een omnium gehad. 13,5 jaarpremies uitgespaard, daarentegen heb ik 1 keer 2000 euro uit eigen zak moeten betalen (mevr. had een paaltje geraakt).

            De psychologische grens ligt bij mij rond 25.000 euro...
            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

            '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

            Comment


            • #7
              Dat is wat ik ga doen bij aankoop wagen duurder dan 25k, DHL. Prutsen betaal ik zelf, maar als ik hem volledig zou plooien ben ik grotendeels vrijgesteld van verlies.
              '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

              '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

              Comment


              • #8
                Als je, indien het echt totaal verkeerd gaat, het geld kan vrij maken om een nieuwe te kopen, kan je overwegen om geen full te nemen. Gemoedsrust vind ik ook veel waard, ik zou de eerste jaren nooit zonder full omnium rijden met een auto.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk Berichten
                  Als je, indien het echt totaal verkeerd gaat, het geld kan vrij maken om een nieuwe te kopen, kan je overwegen om geen full te nemen. Gemoedsrust vind ik ook veel waard, ik zou de eerste jaren nooit zonder full omnium rijden met een auto.
                  Dat vind ik nu niet. Is niet omdat je minstens nog dezelfde som hebt dat je risico moet nemen hee.

                  Ik neem al heel lang omniums, heb er toch ene keer heel goed mee geweest bij een accident in mijn recht toen de mijne perte totale was. Verzekerde waarde veel hoger dan marktwaarde (en ruim hoger hoor)

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                    Dat is wat ik ga doen bij aankoop wagen duurder dan 25k, DHL. Prutsen betaal ik zelf, maar als ik hem volledig zou plooien ben ik grotendeels vrijgesteld van verlies.
                    Dat is ook mijn redenering...

                    Comment


                    • #11
                      Wij hebben vorige week getwijfeld onze 2de auto te vernieuwen door iets nieuws (we hadden stukken. Het bleek minder erg te zijn dan verwacht dus we hebben hem laten herstellen).

                      We hadden beslist om als 2e auto iets goedkoop nieuw te kopen, wss een seat Ibiza stockmodel met instapmotor en zo. Iets van ongeveer 10000 euro. Voor die auto waren we ook na aan het denken en voor dat bedrag neigden we eerder ernaar om geen omnium te nemen. Voor een auto van 14000 euro zou ik ook twijfelen naar de neen kant toe. Zeker wel een mini omnium, en eventueel die per totale-optie erbij.

                      Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Je eigen financiële middelen / reserves en het feit of je hem cash betaalt of op afbetaling koopt speelt uiteraard ook een rol.

                        Comment


                        • #13
                          Jullie zeggen altijd mini omnium met eventueel perte totale erbij. Bestaat deze optie dan los van de omniumverzekering ? Zo ja lijkt me dit geen goede zaak. Stel je hebt een wagen van 15000 Euro met 12500 Euro kosten aan. Dan zal je niks krijgen...?

                          Comment


                          • #14
                            Als de restwaarde lager is dan de herstellingskosten, dan spreek, je van een totaal verlies.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

                              Dat vind ik nu niet. Is niet omdat je minstens nog dezelfde som hebt dat je risico moet nemen hee.

                              Ik neem al heel lang omniums, heb er toch ene keer heel goed mee geweest bij een accident in mijn recht toen de mijne perte totale was. Verzekerde waarde veel hoger dan marktwaarde (en ruim hoger hoor)
                              Het geld kwam van de ba van de tegenpartij, ik zou niet weten dat uw omnium bijlegt... indien wel dan gaat uw premie opmhoog.

                              Comment


                              • #16
                                €650 omnium, tien jaar €6500.
                                Bijna de helft van de aankoop....

                                Ik zou gewoon een recente 2dehands kopen en geen omnium...
                                Een nieuwe auto kopen om te bouwen...

                                €5000 bij aankoop en 6500 van de omnium. En de auto is gratis.
                                Last edited by ; 25/11/2017, 08:55.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

                                  Het geld kwam van de ba van de tegenpartij, ik zou niet weten dat uw omnium bijlegt... indien wel dan gaat uw premie opmhoog.
                                  Nee, het geld kwam van mijn omnium en mijn verzekering recupereert de marktwaarde van mijn voertuig bij tegenpartij. Dus mijn verzekering betaalt veel meer uit dan ze recupereren omdat ik verzekerd was met een vast afschrijvingspercentage en niet op marktwaarde.

                                  Wist ook niet dat omnium betaalde als je in uw recht bent. In ieder geval stak ik er een heel mooie som mee op zak.

                                  Mijn premie bleef onveranderd...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Op zak steken is relatief, had je genoeg voor een nieuwe?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Als je al 14.500 wil uitgeven waarom dan twijfelen om nog eens 1000 euro extra uit te geven.
                                      Koop dan iets van 13500 + omnium.
                                      Z4 M40i

                                      Comment


                                      • #20
                                        Een omnium de eerste 4-5 jaar lijkt me geen overbodige luxe... na 5 jaar gewoon omniul schrappen en terugvallen op BA.
                                        En idd koop je een occasie van 5 jaar zonder omnium, dan rijd je aan een fractie van de prijs van een nieuwe + omnium.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X