Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Citroen C4 1.6hdi van 2007 zat op 6,8 liter gemiddeld (opgegeven gemiddelde 4,5 liter)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC van 2017 zit 'u na 1 jaar op 7,6 liter (opgegeven gemiddelde 6,0 liter)
Bij de Citroën deed ik dan nog eens veel moeite om zuinig te rijden, wat totaal geen resultaat had.
Nu bij de Megane veeg ik d'r volledig mijn kloten aan.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Met mijn Ford Fiesta 1.4Tdci van 2007 zit ik momenteel op een gemiddeld verbruik van 4.9l/100km op 50.000km. (Volgens boordcomputer 4.5)
Dit is dan hoofdzakelijk stadsverkeer (Banen van 50 - 70 - 90) met af en toe eens snelweg.
Woon-werkverkeer 25km/dag
Bij langere ritten op de snelweg zie ik het verbruik wel wat omhoog gaan naar 5.2l/100km.
Op de snelweg moet ik het wagentje wat meer forceren om deftig mee te kunnen. (vaker terugschakelen om in te halen, ...)
120kmh gebeurt aan 2850RPM.
'82 Ford Escort XR3 === 2018-...
'07 Ford Fiesta 1.4 Tdci === 2013-...
Met mijn Ford Fiesta 1.4Tdci van 2007 zit ik momenteel op een gemiddeld verbruik van 4.9l/100km op 50.000km. (Volgens boordcomputer 4.5)
Dit is dan hoofdzakelijk stadsverkeer (Banen van 50 - 70 - 90) met af en toe eens snelweg.
Woon-werkverkeer 25km/dag
Bij langere ritten op de snelweg zie ik het verbruik wel wat omhoog gaan naar 5.2l/100km.
Op de snelweg moet ik het wagentje wat meer forceren om deftig mee te kunnen. (vaker terugschakelen om in te halen, ...)
120kmh gebeurt aan 2850RPM.
Dat is interessant.
De auto verbruikt op de snelweg natuurlijk ook nog bijzonder weinig.
Een lichtere auto gaat meer verbruiken als je veel snelweg rijdt tegen hoge snelheid. Een zware daarentegen precies net minder omdat de extra massa, eens in beweging, ervoor zorgt dat de luchtweerstand gemakkelijker overwonnen wordt. Voor een zware is stadsverkeer met veel versnellen zeer nefast voor het verbruik.
Dat is interessant.
De auto verbruikt op de snelweg natuurlijk ook nog bijzonder weinig.
Een lichtere auto gaat meer verbruiken als je veel snelweg rijdt tegen hoge snelheid. Een zware daarentegen precies net minder omdat de extra massa, eens in beweging, ervoor zorgt dat de luchtweerstand gemakkelijker overwonnen wordt. Voor een zware is stadsverkeer met veel versnellen zeer nefast voor het verbruik.
Is ook zo. Mijn huidige auto's zijn op de snelweg beduidend zuiniger dan op gewone wegen. Bij mijn vorige autootje, een 2002 a 140, steeg het verbruik met een dikke liter aan 125km/u. (Veel toeren, lichte motor?)
Mijn laatste 5 wagens verbruikten tussen de 5,6 en 5,9 liter gemiddeld, allemaal ecodiesels. Ik geraak onder de 5 liter als ik een eco ritje doe, maar het opgegeven verbruik halen is compleet onmogelijk en zeker op een volledige tank. Ik denk dat ongeveer 2x per tank de roetfilter gaat regeneren en dan schiet het verbruik de hoogte in.
hoe kan je werkelijk verbruik meten bij een bepaalde snelheid/toerental ?
Op de BC (actueel verbruik, bij elke snelheid)
De afwijking BC (continu verbruik) en werkelijk (totaal) verbruik ligt tss +0.1 en +0.2, (al 3 jaar bij elke tankbeurt) dus ga ik ervan uit dat dit verschil hetzelfde is tijdens het rijden….
Op de BC loopt het continu en actueel verbruik, alvast gelijk, bij het begin van elke tankbeurt....
Comment