Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
en welke afstanden per rit doen deze eigenaars op spritmonitor?
Hoe korter de afstanden per rit, hoe hoger het verbruik. Mijn ouders doen max 4km per rit, wat het verbruik enorm de hoogte injaagt.
mijn vader rijdt daar zeer rustig mee en het is een dsg, dus verkeerd schakelen kan hij niet.
het is daarmee dat ik TS wil waarschuwen voor het verbruik. Verpleging, in het stad, korte afstanden,... Hij zal nog redelijk verschieten van het verbruik van een benzine.
Als je elke dag slechts 5 km rijdt kan uw verbruik inderdaad 10 l zijn, maar een diesel verbruikt dan ook geen 6 liter…
Als je zo weinig rijdt (-10000 km) heeft het verbruik geen enkel belang meer, want zijn de vaste kosten ruim 80% van de totale kostprijs en uw verbruik minder als 10% (benzine en diesel)
Waarom waarschuw je TS niet voor de extra kosten van onderhoud /defecten bij een moderne diesel voor héél korte ritten....??
Het onderhoud van een diesel zal dan juist véél zwaarder doorwegen + 10% (EGR- klep, roetfilter, extra AdBlue tanken, batterij, jaarlijkse oliewissel, carterventilatie verstopt, enz.) als een benzine.
Deze extra kosten/defecten begint men pas te merken na 2 à 3 jaar….en zijn dan hoger als de jaarlijkse brandstofkost
Alleen al de EGR-klep- koeler kost zo'n € 900 en gaat max 2 jaar mee (VW na aanpassing sjoemelsoftware bij mensen die veel korte ritjes maken)
Uitschakelen EGR of roetfilter, kan niet meer, want controle in de loop van 2018.....
Als je elke dag slechts 5 km rijdt kan uw verbruik inderdaad 10 l zijn, maar een diesel verbruikt dan ook geen 6 liter…
Als je zo weinig rijdt (-10000 km) heeft het verbruik geen enkel belang meer, want zijn de vaste kosten ruim 80% van de totale kostprijs en uw verbruik minder als 10% (benzine en diesel)
Waarom waarschuw je TS niet voor de extra kosten van onderhoud /defecten bij een moderne diesel voor héél korte ritten....??
Het onderhoud van een diesel zal dan juist véél zwaarder doorwegen + 10% (EGR- klep, roetfilter, extra AdBlue tanken, batterij, jaarlijkse oliewissel, carterventilatie verstopt, enz.) als een benzine.
Deze extra kosten/defecten begint men pas te merken na 2 à 3 jaar….en zijn dan hoger als de jaarlijkse brandstofkost
Alleen al de EGR-klep- koeler kost zo'n € 900 en gaat max 2 jaar mee (VW na aanpassing sjoemelsoftware bij mensen die veel korte ritjes maken)
Uitschakelen EGR of roetfilter, kan niet meer, want controle in de loop van 2018.....
heb nooit gezegd dat hij voor diesel moet gaan. Heb gewoon gewaarschuwd voor het veel hoger verbruik van de benzine.
ben zelf ook van diesel naar benzine omgeschakeld omwille van de afstanden.
het verschil bij diesel zal minder zijn. De uitersten bij een benzine liggen veeeeel verder uit elkaar dan bij een diesel. Spreek uit ondervinding.
Percentueel gezien niet. En blijft peanuts op zo'n km's. De manier waarop je het verwoord lijk je gewoon sterk richting diesel te pushen (hoewel dat precies niet zo is. )
Procentueel doet er qua kosten niet toe hé.
De effectieve liters en hun prijs wel. Ik heb liever 50% extra verbruik op 5 liter dan op 10 liter
(Los daarvan, voor korte afstandjes hebben we hier ook een benzine, van nog voor de benzine-hype)
Nja, ik krijg het er gewoon van dat (en ja, ik weet dat dat hier niet persé de bedoeling is) men van benzine zoveel keer meer benadrukt dat het effectieve verbruik hoger is dan opgegeven, terwijl men hier bij diesel vaak niets van zegt, alsof het daar niet aanwezig is. En dat veel mensen precies doen alsof men voor nen halve liter verschil in verbruik, nen auto zou laten staan. Tzelfde voor een beetje taks meer of minder per jaar. Maar naar de onderhoudskosten bv. wordt totaal niet gekeken. Wordt vaak precies straal genegeerd.
(En daarmee bedoel ik niet dat jullie dat nu doen he.)
Voor mij is het simpel: al dat gereken vind ik in veel gevallen toch gewoon al mierenneukerij. Belangrijkste voor mij is :
- betrouwbaarheid en veiligheid van auto én betrouwbaarheid en service van de dealer (dus correctheid, eerlijkheid, vakkennis, betrouwbaar)
- comfort (zetels/zithouding, geen lawaai of kraak-/piepgeluidjes, muziekkwaliteit, enz.), rijplezier (pittige motor, goede wegligging/banden, schuifdak, vlotte en precieze versnellingsbak, enz) en gebruiksgemak (voor een gezin wil ik ruimte, een break, trekhaak voor fietsenrek, dragers voor dakkoffer...)
En of het dan een diesel of benzine is, maakt me weinig uit. Als een benzine even betrouwbaar zal blijken te zijn als bv. mijn 2.2 TDCi na +300.000 km, dan is dat voor mij even goed.
Maar ik koop dus zelden of nooit een "prijs". Pas als ik dus moet kiezen tussen gelijkwaardige voorstellen wat het bovenstaande betreft, gaan diesel/benzine en noemenswaardige verschillen in kosten spelen... Maar als de verschillen niet duizenden euro's gaan zijn, dan gaat bij mij de persoonlijke smaak toch de doorslag geven.
Dan kan ik ook ni rijden want ik zit ook met mijn espace boven de 10 liter, door die korte ritjes. Renault belooft 6.2. Spritmonitor zegt rond de 8.
Ge moet terug naar de rijschool van Quovadis man... Ne mens zou soms zijn wenkbrauwen ne keer optrekken van wat ge soms leest lol. Jij zal tenminste geen inwendig vervuilde motor hebben (JIj zit niet altijd te tjokken aan 2500 toeren he )
Los daarvan
Auto's van 10.000 Euro zijn quasi altijd benzines en boven de 50.000 Euro quasi altijd diesel. Misschien ne keer over na te denken dat je voor 10 k weinig nieuwe diesels hebt en dat dit wel kleine wagentjes zijn voor die prijs die voor de stad gebruikt worden en dat de duurdere auto's misschien wel meer door veelrijders gebruikt worden en hierdoor diesel zijn...
En de mythe dat alles verstopt bij een diesel... vrouw gebruikt al vele jaren een diesel om heel korte afstanden af te leggen. Verschillende auto's gehad en nooit ene gehad die verstopt was. Moet er van tijd ne keer mee doortrekken, dat helpt. Over inwendige vervuiling van sommige benzinemotoren door door het moderne rijden (steeds te laag in toeren) zwijgt men...
Bizar dat met de huidige taxen ook plots de diesels zo onbetrouwbaar werden
Ik zou juist profiteren van die gedachtengang en nu een diesel kopen. Ze zijn minder gewild, dus kan je makkelijker een koopje doen tweedehands... Als je nieuw gaat kopen zou 'k wel voor benzine gaan, maar zeker niet de lichtste benzinemotor in een monovolume.
Diesel of benzine, velen van onze moderne wagens worden uitgerust met een automaat die wegens de drang naar een minimaal verbruik zo afgesteld zijn dat er zo vlug mogelijk wordt geschakeld naar de hoogst mogelijke versnelling. Resultaat laat zich raden : de motor werkt constant “onder zijn toeren”, dus met meer onverbrande brandstof. De ouderwetse regel dat men best mooi in het midden van de koppelplage blijft rijden wordt tegenwoordig niet meer toegepast, want zo verbruikt men meer en kunnen de normcijfers niet gehaald worden, alhoewel dit veel gezonder is voor de mechaniek en de antipollutie onderdelen.
Daar zegt ge iets: in de handleiding van mijn wagen staat dat ge moet terugschakelen als de motor niet meer soepel draait, want das niet goed voor
de motor. Wat doet m'n automaat in D stand: alrijd een te hoge versnelling kiezen. Gelukkig lost de S stand dit op.
Daar zegt ge iets: in de handleiding van mijn wagen staat dat ge moet terugschakelen als de motor niet meer soepel draait, want das niet goed voor
de motor. Wat doet m'n automaat in D stand: alrijd een te hoge versnelling kiezen. Gelukkig lost de S stand dit op.
met alle manuele wagens met schakelindicator die ik gereden heb kwam de aanbeveling om hogere te schakelen vééél te vroeg, de motor draaide niet lekker
ik blijft mijn ouderwets systeem toepassen, zeker met mijn diesel...
ja, als je die schakelindicator gebruikt dan merk je gewoon dat de wag.en het moeilijk heeft. Geeft minder verbruik maar zo doe je binnen de korste keren wel iets anders kapot waardoor je je winst ook kwijt bent.
diesel is nog altijd even bedrijfszeker en degelijk als vroeger maar wordt nu plots afgestraft. In steden e.d. terwijl een benzinewagen meer co2 uitstoot. Maar ik had vernomen dat ze binnenkort bij benzine wagens ook een roet of partikel filter gingen installeren...dus dan ga je daar ook weer hebben dat die pot vol komt te zitten en je eens moet doorblazen in 3e of 4e aan 120/130
Comment