Oorspronkelijk geplaatst door George_S
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Aankoop advies diesel of benzine
Collapse
X
-
Verschil diesel norm: Euro 6 d–Temp en Euro 6 d
Momenteel voldoen de meeste nieuw verkochte diesels aan Euro 6 a, b of c norm (c = nieuwe modellen vanaf 01/09/2017)
Sommige constructeurs brengen al Euro 6d-Temp modellen op de markt (verplicht vanaf 01/09/201 deze motoren hebben naast een roetfilter, AdBlue injectie en een extra SCR-katalysator
Maar deze Euro 6d-Temp (tijdelijk dus) modellen hebben nog geen praktijktekstprocedure doorlopen (pas mogelijk + verplicht vanaf 01/01/2020)
Alleen Euro 6d-Temp diesels die dan slagen in deze praktijktest (NOx 4x strenger als vandaag) mogen ook na 01/09/2027 in een LEZ-zone rijden…
https://www.lne.be/welke-toegangsregels-gelden-er-in-een-lage-emissiezone
http://lez.brussels/nl/content/mijn-voertuig
Comment
-
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk BerichtenKlik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
Vorig weekend was ik in DE. Daar was de diesel 1.10 liter terwijl deze hier soms 1.40 staat (zoals benzine) en de belg in de straat is bezig van: goh ze spreken er al jaren over en nu is het even duur, dan wint benzine helemaal maar iedereen vergeet dat je 6 a 7 liter diesel voor een 8 a 10 liter benzine verbruikt.
De accijnsinkomsten voor de staat moeten gigantisch zijn. En ja men begint af te stappen van de diesel, maar ten voordele van benzine, wat (tot nu) duurder is en meer verbruikt, dus daar is ook een meerinkomst tov vorige jaren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk BerichtenWet van vraag en aanbod, hé... ik zie nog op termijn de prijs van diesel dalen ondanks de verhoging van de accijnzen. Transportfirma’s zullen nog tevreden zijn !!
Hun korting is nu 0.193 /L
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk BerichtenWet van vraag en aanbod, hé... ik zie nog op termijn de prijs van diesel dalen ondanks de verhoging van de accijnzen. Transportfirma’s zullen nog tevreden zijn !!
Comment
-
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Is gewoon een heel slimme zet van de staat om de diesel te verbannen.
Rijdt eens met je SUV met 1.0 benzine rond, je zit aan 8 liter en als je korte ritjes doet nog erger.
Zeker mensen die van een diesel komen en gewend zijn aan koppel gaan zelfs met een 1.5 naft op hun honger blijven zitten maar wel dieper in den buidel tasten qua verbruik.Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk BerichtenIs gewoon een heel slimme zet van de staat om de diesel te verbannen.
Rijdt eens met je SUV met 1.0 benzine rond, je zit aan 8 liter en als je korte ritjes doet nog erger.
Zeker mensen die van een diesel komen en gewend zijn aan koppel gaan zelfs met een 1.5 naft op hun honger blijven zitten maar wel dieper in den buidel tasten qua verbruik.
Ik zocht even cijfers op Spritmonitor voor een wagen die ik heel goed ken, en die wat hoger op zijn poten staat: Fiat 500X.
Beschikbaar in 1.4 turbobenzine met 140 & 170 pk, 1.6 Multijet Diesel met 120 pk of 2.0 Diesel Multijet met 140 & 170 pk.
Er is ook nog een atmosferische instapbenzine 1.6 en een instapdiesel 1.3 Multijet, maar die laat ik buiten beschouwing.
1.4 benzine (beide vermogens door mekaar gezien amper invloed op het verbruik volgens Spritmonitor): 8,60 liter/100 km.
1.6 diesel: 6,60 liter/100 km
2.0 diesel (opnieuw beide vermogens door mekaar gezien amper invloed op verbruik): 7,50 liter.
Het hangt er vanaf wat je met wat gaat vergelijken natuurlijk, maar stel dat je tevreden bent met de 1.6 (die niet onaangenaam rijdt dankzij 320 newtonmeter koppel), dan zit je met een verbruik dat 2 liter hoger ligt per 100 kilometer voor de benzine.
Super 95 E10 & gewone diesel kosten op 0,002 Euro (das een vijfde van 1 cent) na deze ochtend hetzelfde aan de Dats24 waar ik met mijn eigen auto's tank, en beiden aan 1,35. Een meerverbruik van 2,70 Euro per 100 km, 27 Euro per 1000 kilometer en 270 per 10.000 km.
Stel nu dat je 20.000 kilometer per jaar doet (meer dan de gemiddelde jaarkilometrage per auto), dan betaal je dus 540 Euro per jaar meer aan brandstof.
Breng volgende zaken in rekening:
Basisaankoopprijs 500X Lounge 1.4 MultiAir 140 (136) pk: 23.790
Basisaankoopprijs 500X Lounge 1.6 Multijet 120 (115) pk: 25.390
Eenmalige BIV: 446,33 voor de benzine, 601,17 voor de diesel.
Jaarlijk weerkerende taks: 212,06 voor de benzine, 311,49 voor de diesel
Verzekering: net gesimuleerd, scheelt enkele euro's bij mij, laat ik buiten beschouwing want hangt ook te veel af van je eigen profiel.
Onderhoud: zeer zeker goedkoper voor een benzinemotor (alleen de olie al is een pak goedkoper, geen gloeibougies, minder dingen die stuk kunnen gaan...) maar is een onbekende dus laat ik eveneens buiten beschouwing.
Stel nu dat we 6 jaar & 120.000 kilometer met de wagen gaan rijden, dan kost de benzine 3.240 Euro meer dan diesel over die tijdspanne als we enkel de brandstof tellen.
Bij de benzine spaar je echter meteen 1.600 Euro uit bij aankoop, meteen nog eens 155 Euro aan BIV en nog 6 keer 100 Euro aan taks (= 600 Euro).
Over de gehele looptijd van de wagen spaar je nog een gigantische () 885 Euro uit, en ik verzeker je, die ben je kwijt aan het duurdere onderhoud, de stijging van de dieselprijs die zich nog zal doorzetten, en vanaf het moment dat er iets dieselgerelateerd stukgaat (EGR, DPF, dieselpomp, ...) ben je een veelvoud kwijt.
Je hebt dus op vandaag nog 2 redenen om met diesel te rijden:
1) je doet 40.000 km per jaar of meer en plant de wagen op te rijden.
2) je haat het om met benzine te rijden en wil per sé een diesel (waarom iets tegen je gedacht kopen, nietwaar)
En ik zal er nog een derde aan toevoegen:
3) je kan bovengenoemde dieselversie in (jonge) tweedehands kopen aan een goedkopere prijs dan de benzine (ik vermoed dat de tweedehandsmarkt voor recente diesel overgecorrigeerd is, een Euro 6d diesel mag gewoon alle steden blijven binnenrijden, toch in België).
Het spreekt voor zich dat wanneer je, in dit voorbeeld, de 170-pk benzine gaat vergelijken met de 2.0 diesel 140 pk, het verschil immens oploopt in het nadeel van de diesel, en al helemaal als je de 170 pk-versie van de 2.0 diesel neemt.
Ik ben dus niet overtuigd van je stelling'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Er zijn er nog altijd die geloven dat nen diesel nooit meer dan 5-6 liter verbruikt, ook met sportieve rijstijl in een SUV. (Collega van mij verbruik 10-11 liter met een X6 diesel)
In realiteit, bedraagt het verschil in verbruik 10 a 20% (soms zelfs minder dan 10%, zoals in mijn geval).
En dat is perfect logisch want een liter diesel bevat ongeveer 12% meer energie dan een liter benzine.
Wat wel een voordeel van diesel is, is dat het rendement niet afneemt in motoren met een grotere cylinderinhoud, dit maakt diesel goed inzetbaar voor vrachtwagens, bussen, boten... Had onlangs een goeie uitleg gelezen van een ingenieur maar ben de link kwijt. Komt er op neer, dat diesel een trage verbrandingssnelheid heeft, en dat komt goed tot zijn recht in grote cilinders met hoge compressie. Bij benzine werkt dat niet, en is het zelfs beter om de cilinders iets kleiner te maken want dan heb je ook meer controle over de verbranding (het mengsel bevindt zich als het ware dichter bij de bougie).
Daarom dat een 2 liter of 3 liter dieselmotor met cilinders van minimaal 500 cc een goed rendement heeft. Het optimale rendement van een benzine is eerder 300 a 400 cc per cilinder. In een zwaardere berline, break of SUV zal een 2-3 liter dieselmotor een goede verhouding prestaties-comfort-verbruik geven.
De 4-cilinder diesels met 1300-1600 cc waar ik mee gereden heb, waren allemaal gene vette, dan vind ik nen 1.0 of 1.2 turbo naft beter.
En dan is er nog de vraag, wat is een SUV, is dat een VW T-roc of een BMW X3? Bij de T-roc zal die 1.0 motor een goed compromis bieden qua prijs/prestaties/verbruik, bij de X3 ga je geen enkele benzine vinden die minder dan 8 verstookt en dan is een 2 liter diesel een betere keuze.
Last edited by sunking; 17/05/2018, 12:08.
Comment
-
timothy , ik vind de 500X een twijfelgeval, wat voor motor zou je nemen met 30.000 km per jaar? 8,6 liter benzine (30% meer dan de diesel). , dat vind ik toch wel wat veel, wat steken ze daar uit bij fiat? Een suv van die grootte moet rond de 7.5 kunnen blijven. https://www.spritmonitor.de/de/ueber...50&powerunit=2Last edited by sunking; 17/05/2018, 12:33.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenDat was het, fcapri, en ja die zat hier terug met een nieuw account, maar ik weet niet of hij recent nog online is geweest.
Comment
Comment