Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hyundai I30 fastback 1.4 T-GDi 6M/T - vermogen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door tinev Bekijk Berichten

    wij gaan vaak de bergen in, maar ook op de autostrade,
    wij hebben niet graag als bvb je in de bergop een camion nadert en niet kunt voorbijsteken, je moet terugschkelen en niet meer aan het vermogen geraakt om voorbij te steken,
    Als je een vrachtwagen in de bergen, niet kan voorbijsteken, heb je gewoon niet genoeg vooruitgekeken…. (overkomt mij ook wel eens)

    Tijdig versnellen en inhalen is meestal de oplossing, (vóór of bij het begin van een berg) om niet te moeten vertragen achter een trage vrachtwagen, of caravan, die eerst nog veraf leek….

    Een mens kan natuurlijk wel eens verstrooit zijn…

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

      Een mens kan natuurlijk wel eens verstrooit zijn…
      Iedereen is wel eens verstrooid.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

        Als je een vrachtwagen in de bergen, niet kan voorbijsteken, heb je gewoon niet genoeg vooruitgekeken…. (overkomt mij ook wel eens)

        Tijdig versnellen en inhalen is meestal de oplossing, (vóór of bij het begin van een berg) om niet te moeten vertragen achter een trage vrachtwagen, of caravan, die eerst nog veraf leek….

        Een mens kan natuurlijk wel eens verstrooit zijn…
        Ik ben die al voor terwijl die nog bergaf aan het rijden was

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Cob22 Bekijk Berichten
          @ retro tegenwoordig zijn veel auto “uitgeknepen” hoog aantal pk’s op papier maar een superkleine powerband, veel mensen weten dat niet en staren zich blind op cijfers. Dat je dan niet een maar vaak 2 versnellingen terugmoet omdat de auto letterlijk “doodvalt”, zeker bergop en met ballast moet je hier goed op letten.
          Klopt volledig. Je merkt dat duidelijk dat in bepaalde wagens je in elke versnellening maar een kleine nuttige zone van echt vermogen hebt.

          Tegenwoordig wil iedereen ook al minstens 110pk voor een klein stadswagentje dat pakweg 20jaar geleden het met de helft ook al prima deed. Veel automobilisten spreken zelden meer dan de helft van hun vermogen aan. Zeker bij het nieuwe rijden, waardoor je snel het gevoel hebt dat uw wagen dan niet krachtig genoeg is. Ik heb in het verleden bvb op de helling aan Luik (7% geloof ik) nadat ik tot 50km/u moest vertragen in 3e aan 90km/u verder naar boven gereden en toen hing er ongeveer 1ton achter mijn 75pk naftje. Toerental net niet in rood. Een goed onderhouden wagen kan dat gerust even verdragen. Vrachtwagens achter mij niet zien naderen. Of het comfortabel is daar ga ik mij niet over uitspreken :-)

          Comment


          • #25
            Ja maar da's inderdaad echt zo. De zwakste diesel trok met gemak een zwaardere remorque. (benzine ook uiteraard). Maar die trok vanaf je gas bijgaf. Nu moet je met de koppeling gaan spelen met die kleine motoren om toch de kracht uit het goede toerental te halen om 'in gang' te geraken met een remorque eraan omdat je die turbo nodig hebt om aan vermogen te geraken.

            Comment


            • #26
              Het is echt héél simpel: in de bergen, als de snelheid terugvalt, dan MOET je terugschakelen.
              Een auto kopen met 200pk gaat dan zelfs niet helpen.

              Maar vermits je daar geen zin in hebt: koop een automaat, en als het vooruit moet gaan : vloeren dat pedaal.

              Kleine factcheck: als uw benzine auto 140pk heebt bij 5500 toeren, dan heeft die bij 2000 toeren amper een derde van dat vermogen of ca 50pk
              Bij een diesel heb je meestal uw maximum vermogen al op 4000t, dus die 90pk diesel zal rond de 2000t een vermogen leveren dat ook ongeveer 50pk is.

              Vermogen = koppel x toerental (nu valt dat koppel wel wat af bij hogere toeren, maar zowieso moet je in de bergen af en toe dat vol vermogen aanspreken, en dat betekent: TOEREN draaien)

              Comment


              • #27
                Dank voor de vele reacties.
                Terugschakelen doe ik met veel plezier. Probleem met de Opel 1.3 diesel was dat hij niet meer kon optrekken op autostrades met 6 % of meer helling en dat wellicht lege trucks met massa's pk en koppel geen problemen hadden. Opel 4 personen en bagage !

                Knoop doorgehakt. Hyundai 1.4 fastback gekocht.


                Comment


                • #28
                  Proficiat!

                  Comment


                  • #29
                    Wil niet moeilijk doen, maar uiteraard dat een 1.3 zich even gaat verslikken als dat plots moet afremmen en dan moet hernemen op een helling waarin dan nog eens 4 volwassenen zitten met hun bagage voor een jaar op vakantie te gaan. Daar moet je op anticiperen. Nog een fout, als dat de 1.3 JTD is dat daar in stak, dan is dat een italiaanse motor. Die vallen dood bij te laag toerental, die zitten doorgaans hoog met hun vermogen +3000. Maar dat is iets waar velen vies van zijn.
                    Mijn 1.9 JTD Fiat Croma met 150 pk: als daar een caravan achter hing dan kwam die niet boven zijn 4 terwijl we door de Ardennen gingen. Reden: niet genoeg respons. Hing ik diezelfde caravan achter de opvolger zijnde een 2.2 TDCI S-Max, dan sleurde die zelfs in zijn 5 vanaf lagere toerentallen.
                    Iedereen zou eens de moeite moeten doen om de karakteristieken van zijn motor te leren. Een 1.9 Tdi rijden is niet gelijk aan een 1.9 JTD rijden, compleet verschillende motoren. De laatste zijnde een hoogtoerige motor.
                    En wil je dat testen: kruip met 4 in die auto, steek het vol met bagage en rij naar luik, richting Eupen als ik mij niet vergis. Geraak je daar vlot de helling op, dan gaat de rest binnen Europa ook wel lukken qua snelwegen. Dat is immers 1 van de vervelendste die je kunt tegenkomen.

                    Comment


                    • #30
                      Voila, daarom is het altijd zo belangrijk eerst een uitgebreide testrit te maken voor aankoop en geen ritje rond de blok. Een halve dag zou een minimum moeten zijn. Dit om te vermijden dat je een auto koopt die niet bij je eigen rijstijl past.

                      Comment

                      Working...
                      X