Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"Fiscaal aangepaste" versies: effectief minder vermogen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • "Fiscaal aangepaste" versies: effectief minder vermogen?

    Gewoon iets dat ik mij al een tijdje afvraag, maar weinig of geen info kan over vinden: een auto met een aan de Belgische fiscaliteit aangepast vermogen, is dat effectief zo, of enkel op papier?
    Maakt weinig uit voor bv mijn Peugeot (116pk hier, 120 pk elders), maar bij andere merken zie je dikwijls dat bv 190pk is teruggebracht naar 163pk, echter bij gelijk blijvend koppel; dit is wel een substantieel verschil. Iemand met kennis van zaken die mij kan vertellen of het vermogen effectief gereduceerd is, of enkel op het gelijkvormigheidsattest?
    2016 PEUGEOT 308sw GT-line 1.6 BlueHdi bleu magnetique
    2016 PEUGEOT 2008 allure 1.2 cleartec 110 gris artense

  • #2
    Gewoon door de cartografie van de motor aan te passen (in casu minder brandstof injecteren) kan het maximaal vermogen verlaagd worden, zonder dat de koppel er aan lijdt, tot het vermogen exact aan de vooropgestelde limiet beantwoordt.
    Wat een tuning firma kan om het vermogen te verhogen, kan een constructeur ook om het vermogen te verlagen. Dan laten homologeren, en klaar is Kees...

    Comment


    • #3
      Goede vraag.
      Er is altijd een tolerantie toegelaten van 10%.
      Dus je kan er vrijwel zeker van zijn dat de 116 en 120pk motoren niet verschillen.

      Mijn Audi heeft op papier 163pk, terwijl ze in D uitleveren met 177pk.
      Na de sjoemelupdate haalde ik ineens een hogere topsnelheid in D, dus ben ik er van overtuigd dat bij uitlevering het vermogne wat lager lag, maar dat ze bij de update slechts één mapping gedaan hebben voor de 163 en 177pk. Bewijzen kan ik het niet.

      Vermits er in België geen enkele geijkte vermogenstestbank bestaat ga je dat ook nergens echt kunnen testen.

      Ik heb ooit een C8 gehad met motorproblemen. Citroen bewoog niet, en toen heb ik die zelf op de bank gezet. IPV de 110pk had die maar 80pk. Na heel lang zoeken vonden ze een lekkende injector, dus waarschijnlijk reed die auto op 3 cilinders.
      Na een herstelling had ik 105pk, nog altijd gene vette, en dat was volgens Citroen binnen de tolerantie.

      Volgens de kerels die de meting uitvoerden (VAB in Antwerpen) zaten de franse merken meestal 5-10pk onder de opgegeven waarde, en de duitsers zitten daar makkelijk 5-10pk boven.

      Comment


      • #4
        Ik heb dezelfde 163 pk’s, maar merkte geen duidelijke verbetering van vermogen na de sjoemelactie. Wel een zachtere werking van de motor op lagere toerental. Verbruik ging met 0,5 l naar beneden. Jarenlang werd deze motor in Europa in 163, 170 en 177 versie geleverd, naargelang de plaatselijke fiscale situaties. Het is overduidelijk dat er met de chip kan gespeeld worden om juist het gewenst aantal pk’s te bekomen. Industrieel kan dat uiteraard niet voor elke motor en wordt inderdaad met marges gewerkt, daar elke motor iets kan afwijken van de gemiddelde waarop men zich baseert voor de homologatie.

        Comment


        • #5
          Daar zit geen andere chip in hoor.
          Hoogstens een paar parameters die ingegeven worden aan het einde van de lijn.

          Comment


          • #6
            Die 10% marge is wel veel. Als de ene auto er 10% boven zit en de andere 10% eronder, dan schelen ze 20% zelfs al zijn ze op papier even sterk.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
              Daar zit geen andere chip in hoor.
              Hoogstens een paar parameters die ingegeven worden aan het einde van de lijn.
              natuurlijk gaat het over finetuning van de chip, niet van een andere chip, zuiver softwarematig dus

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                Die 10% marge is wel veel. Als de ene auto er 10% boven zit en de andere 10% eronder, dan schelen ze 20% zelfs al zijn ze op papier even sterk.
                de effectieve afwijking kan erg groot zijn, want wat ook mee telt is hoe de wagen gerodeerd/gebruikt werd. Een motor zal enkel zijn volle potentieel weergeven als het vermogen regelmatig aangesproken wordt; laat je de automaat telkens het toerental minimaal houden (zoals het meestal het geval is om het verbruik te beperken) dan blijft je wagen een slak vergeleken met een andere die kordater gebruikt wordt.
                Last edited by guyugy; 06/03/2018, 12:11.

                Comment


                • #9
                  Bij Audi en VW ist altijd meer als opgegeven, bij de V6'en +-20pk meer als op papier.

                  Comment

                  Working...
                  X