Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LPG-wagen importeren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• LPG-wagen importeren

Hallo!

In de komende weken zal ik wellicht in België komen wonen en zou graag mijn LPG-auto willen meenemen. Mijn ervaringen met Belgische overheidsinstanties tot nu toe geven mij aanleiding voor de gedachte dat het invoeren van een LPG-wagen erg fout zou kunnen aflopen.

Hier de feiten:
    De LPG-installatie werd in Polen ingebouwd en de wagen vervolgens naar Nederland geëxporteerd. In Nederland heeft een Hollandse LPG-installateur een keuring doorgevoerd en de wagen werd vervolgens langs de normale weg geïmporteerd. Die Hollander had overigens geen enkele negatieve opmerking over de kwaliteit van de installatie, behalve dat er metalen leidingen zijn gebruikt wat in Nederland niet gebruikelijk zou zijn. Later werd de wagen naar Engeland geëxporteerd en het import-proces verliep aldaar zonder problemen (de LPG-installatie was voor DVLA volstrekt niet van interesse). Intussen werd de wagen weer uit Engeland geëxporteerd en staat momenteel ergens in een schuur. Van DVLA ontving ik een Certificate of Permanent Export.

De aankoopfactuur ligt niet meer voor.

Hoe krijg ik deze wagen geïmporteerd? Gaat dit problemen opleveren?

Alvast bedankt!

als je officieel naar België verhuist, heb je geen factuur nodig, dan valt deze onder de inboedel
    hier gewoon je auto naar een lpg installateur brengen en als deze een attest geeft dat alles volgens de Belgische normen is gemonteerd, kunnen ze in principe niet moeilijk doen
    mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Volgens de webpagina van de Douane is de factuur vereist, maar volgens de Vlaamse overheid juist niet. Heb vandaag een belronde naar onder andere de Douane en DIV gedaan: De factuur is volgens beide instanties inderdaad niet nodig.

DIV gaf het volgende aan: Voor zover de buitenlandse periodieke keuring nog geldig is wordt er tijdens het invoertraject zelf geen LPG-keuring doorgevoerd. Wel zal de LPG-installatie als onderdeel van een toekomstige periodieke keuring worden nagekeken. Deze keuring is beperkt tot veiligheidsrelevante punten (lekkages etc), aldus DIV. Als de LPG-installatie op een van een EU-land afkomstig kentekenbewijs staat vermeld gaan Belgische instanties ervan uit dat de installatie aan geldende normen voldoet en vindt er geen keuring op basis van Belgische regelgeving plaats.

Het klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn..

Comment

Je zal - naar mijn idee - sowieso toch langs een installateur uit BE moeten passeren voor een check + attest wat je zal moeten voorleggen bij die keuring.

Comment

Dit is dus niet (langer) van toepassing voor zover de LPG-installatie al in het buitenlandse kentekenbewijs staat vermeld, aldus DIV..

Het zal wel een ander verhaal zijn als men in het buitenland een LPG-installatie in een in België ingeschreven wagen laat inbouwen. Dan zal men naar mijn lezing wel bij een Belgische installateur langs moeten..

Comment

De praktijk zal het je leren, succes !

Comment

Ik vrees het wel.

Comment

Working...
              X