Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto huren of kopen voor minder dan 5000 km/jaar

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto huren of kopen voor minder dan 5000 km/jaar

Graag had ik persoonlijke ervaringen of meningen gehad van jullie in verband met, zoals de titel al aangeeft, huren van een auto ipv kopen voor weinig km.

Ik kan hier in de buurt auto's huren voor 35 tot 45€ per dag inclusief 100 km, tank moet op het einde van de rit terug gevuld worden tenzij bij elektrische voertuigen.
    In mijn persoonlijke situatie ga ik zelfs de 5000 km per jaar nog lang niet halen, ik werk van thuis uit en de meeste verplaatsingen voor mij zijn zeer dicht bij, supermarkt tegenover de deur, school van mijn zoon op 500 meter, zeer goed en stipt openbaar vervoer op 500 meter (zowel bus als trein).

De enige keren dat ik een wagen nodig zou hebben is om met mijn zoon naar bijvoorbeeld familiefeesten te gaan die slechter bereikbaar zijn met het openbaar vervoer, voor bijvoorbeeld eens naar de IKEA te gaan, ...
    Laat ons stellen dat ik maximaal 30 dagen per jaar een voertuig zou nodig hebben.

Wel ga ik in mijn zaak (vennootschap) een motor aanschaffen, een motor staat sowieso op de planning. Aangezien mijn zoon hier in co-ouderschap is (week om week regeling) en ik de verplaatsingen voor mijn hobby's en vrienden meestal dus zonder mijn zoon doe kan de motor hiervoor ook gebruikt worden.

De auto zou louter dienen voor noodzakelijke verplaatsingen met mijn zoon en bv grote inkopen zoals IKEA te gaan doen.
    Misschien ook eens voor een vakantie, de tarieven voor langere periode en meer km heb ik zo direct niet voorhanden.

Zoals hierboven aangehaald ga ik er vanuit dat ik maximum 30 dagen per jaar een wagen nodig zou hebben (exclusief misschien een reis), dit zou dus neerkomen op een kost van 1050€ tot 1350€, exclusief brandstof, tenzij ik een elektrische wagen huur (35€/dag) dan vallen de brandstofkosten ook weg.
    De waarborg is 1000€ en de vrijstelling in geval van schade is 3% van de catalogusprijs excl btw met een minimum van 375€.

Wat denken jullie hiervan, korte termijn huren of toch maar opzoek gaan naar een auto (polo, fiesta, astra, ..) om te kopen?

heb je ook al eens gekeken naar het aanbod qua autodelen (cambio, drivy, ...) ?
    Bepaalde garages/importeurs bieden via zo'n kanalen ook al wagens aan, dacht ik. En volgens mij minder gedoe dan reserveren via verhuurders, afhalen op openingsuren, verzekering, waarborg, ...
    Voor vakantie kan je dan eventueel wel huren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
      heb je ook al eens gekeken naar het aanbod qua autodelen (cambio, drivy, ...) ?
      Bepaalde garages/importeurs bieden via zo'n kanalen ook al wagens aan, dacht ik. En volgens mij minder gedoe dan reserveren via verhuurders, afhalen op openingsuren, verzekering, waarborg, ...
      Voor vakantie kan je dan eventueel wel huren.
      Hier heb ik inderdaad al naar gekeken, echter niets in de buurt.
      De plek die ik voor ogen heb is een Citroën garage op ong. 1 km van waar ik woon.

Als ik eerst 10 km met de bus moet pendelen om de wagen te gaan ophalen is het natuurlijk al een stuk minder praktisch.

Comment

Een vriend van ons woont in Antwerpen, gelijkaardige situatie, heeft al jaren geen auto meer, en gebruikt een combinatie van fiets, openbaar vervoer, taxi en huurauto, in die volgorde.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K2 Bekijk Berichten
          Een vriend van ons woont in Antwerpen, gelijkaardige situatie, heeft al jaren geen auto meer, en gebruikt een combinatie van fiets, openbaar vervoer, taxi en huurauto, in die volgorde.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
          Ik doe inderdaad ook het meeste met de fiets.
          Jammer genoeg woon ik wel iets meer afgelegen, in Antwerpen zijn er mogelijkheden genoeg.

Comment

Huren. Of een 2dehands klein autootje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
              Huren. Of een 2dehands klein autootje.
              Hier heb ik ook al aan gedacht, langs de andere kant zal de verzekering en BIV alleen al duurder zijn dan 30 dagen een auto huren.
              Daarnaast is het voordeel aan huren ook dat ik een andere/grotere auto kan huren afhankelijk van de situatie.

Ik denk dat ik het eigenlijk al wel weet
              Moest het huren toch niet bevallen kan ik dan altijd nog beslissen om toch een auto te kopen.

Comment

Klopt!
                Je begint gewoon met huren wanneer nodig, en als het niet lukt heroverweeg je je beslissing.

Maar met dergelijke manier van leven zou je beter ergens in een stad wonen. Dat hoeft Antwerpen of Brussel niet te zijn.
                Mijn zoon woont sinds kort in Mechelen, en binnen een maand of 2-3 verkoopt die zijn auto om dan met Cambio te werken.

Misschien moet je eens aan Cambio of die diensten vragen of ze in jouw buurt geen auto willen voorzien, aan dat station bv.

Comment

Mijn neef woont in centrum Gent. Gezin van vier. Veel verplaatsingen met fiets(kar), openbaar vervoer (zijn vrouw werkt in BXL), en als ze eens naar een familiefeest komen, is het inderdaad met een Cambio-C3'ke.

Wat je ook kunt overwegen is een auto van >30 jaar te kopen, en als oldtimer in te schrijven. Quasi geen verzekering, geen BIV, symbolische wegentaks, (voorlopig) geen jaarlijkse keuring. Risico: misschien mag je binnenkort niet meer binnen in veel stadscentra.

Gezien je gebruik zou je ook een Berlingo of iets dergelijke in lichte vracht kunnen overwegen.
                  2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Wat is de gezinssamenstelling ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                      Wat is de gezinssamenstelling ?
                      1 zoon van 5 jaar in co-ouderschap.
                      Nu doen we alles met de fiets en fietskar, dus ook boodschappen, school, ... aangezien alles zeer dicht bij is is dit geen probleem.
                      Iets verdere verplaatsingen zoals oma en opa doen we met de bus.

Af en toe een auto zou toch handig zijn.
                      Ik heb een mailtje gestuurd naar de Citroën garage voor meer info ivm ophalen, afleveren, ...
                      Als ik daar meer van weet ga ik eens een goede vergelijking maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDK91 Bekijk Berichten
                        1 zoon van 5 jaar in co-ouderschap.
                        Dus, de eerder aangekaarte lichte vracht is gezien jouw huidige gezinssituatie ook een opportuniteit.

Comment

Dus, de eerder aangekaarte lichte vracht is gezien jouw huidige gezinssituatie ook een opportuniteit.
                          Zou inderdaad een optie kunnen zijn.
                          Maar volgens mij gaat de verzekering, belastingen, onderhoud en afschrijving toch nog steeds vele malen duurder uitkomen dan pakweg 1500-1600€, of mis ik iets?

Comment

Zou inderdaad een optie kunnen zijn.
                            Maar volgens mij gaat de verzekering, belastingen, onderhoud en afschrijving toch nog steeds vele malen duurder uitkomen dan pakweg 1500-1600€, of mis ik iets?
                            Op een lv betaal je geen BIV en de wegentaks wordt berekend op het mtm. Om een vb te geven, bij mijn Citroën nemo was dat 75 euro/jaar aan taks en 750 euro aan verzekering, onderhoud was 155 euro voor een kleine beurt. Ik was wel 19 jaar op het moment dat ik die verzekerde dus reken bij jou maar op een lagere verzekering.
                            Een lv is en blijft goedkoop rijden.

Ik zou beginnen met een wagen huren, valt dat toch wat tegen of heb je na een tijd toch 'nood' aan een eigen wagen? Dan zou ik kijken naar een lv.
                            2012 Abarth 500 'esseesse'

Comment

volgens mij gaat de verzekering, belastingen, onderhoud en afschrijving toch nog steeds vele malen duurder uitkomen dan pakweg 1500-1600€
                              Per ?

Comment

Per ?
                                Sorry, per jaar.
                                Maar de reactie van Barie heeft al een en ander uitgeklaard

Comment

Zoals altijd is de oplossing zeer simpel: een MX-5

Nee serieus:
                                  - je moet maar met 2 in de wagen kunnen: check
                                  - oldtimer: met beetje zoeken: check (link, link)
                                  - lage verzekering: als oldtimer zeker: check
                                  - weinig onderhoud: check
                                  - betrouwbaar: zo lang je de batterij verzorgt, superbetrouwbaar: check
                                  - plezier in het rijden: check

Als het is om naar de IKEA te rijden zal een lichte vracht natuurlijk wel beter zijn

Comment

Working...
                                  X