Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Invloed elektrische wagen op elektriciteitsverbruikt

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Invloed elektrische wagen op elektriciteitsverbruikt

Hallo,

ik ben van plan zonnepanelen te leggen en binnen enkele jaren ook een EV te kopen.
    Nu vroeg ik me af of ik reeds extra zonnepanelen (+ grotere omvormer) moet leggen om voorbereid te zijn op het extra verbruik voor die wagen.
    De kost is dan nu natuurlijk reeds betaald, maar het nadeel is dat ik gedurende enkele jaren hoger prosumententarief voor verbruik dat ik niet nodig heb.
    Om dat een beetje juist te kunnen inschatten, zou ik graag een idee hebben van verbruik van elektrische wagen.
    Ik weet het: hangt sterk af van hoe je rijdt en hoeveel, maar als er hier zijn met een EV, laat aub iets weten.

Een efficiente electrische auto rijdt aan circa 20 kWh per 100km.
    Gaan we uit van het gemiddelde Belgische gebruik van een auto van 15.000 km per jaar, dan spreek je van 3000 kWh per jaar aan extra verbruik.

Nu al panelen leggen waarvan je de stroom niet gaat gebruiken is zinloos.
    Als je die auto koopt kan je ook de panelen kopen en laten leggen. Ik durf te wedden dat de panelen sneller geleverd worden dan de auto.
    Je betaalt dan pas prosumententarief als je de stroom ook gaat gebruiken.
    Er beweegt veel op de markt van EV's dus je weet waarschijnlijk niet wanneer je die juist gaat kopen.

Let wel op, meer dan 10 kWp mag je als particulier niet leggen, en sowieso maximum 5 kWp per fase.

Comment

Ben je dan niet beter om wel al een grotere omvormer te laten plaatsen en nadien dan gewoon panelen bij leggen ? Of werkt dat zo niet ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
        Ben je dan niet beter om wel al een grotere omvormer te laten plaatsen en nadien dan gewoon panelen bij leggen ? Of werkt dat zo niet ?
        Is inderdaad mogelijk.
        Een overgedimensioneerde omvormer werkt dan wel ( hier tijdelijk ) aan een lagere efficiëntie.
        Dit komt omdat de elektronica moet functioneren onder z'n ideaal werkgebied, met dus meer interne verliezen tot gevolg.
        Omdat de omvormer hier minder thermisch wordt belast, is het wel positief voor z'n levensduur.

Wel opletten dat je op voorhand duidelijk weet of de bijkomende panelen op dezelfde groep worden
        aangesloten, dan wel worden ondergebracht in een tweede groep.
        Ik bedoel, best voorkomen dat je de aansluitingen/ bekabeling op het dak nog moet gaan wijzigen.

Comment

Wordt het prosumenten tarief niet berekend op de omvormer ipv zonnepanelen?

Comment

Idd. Berekend op omvormervermogen en dus onafhankelijk van opbrengst.

Comment

is het dan niet interessanter om een 2e installatie te plaatsen(bvb op carport) op't moment dat de auto er is? en deze niet te koppelen aan het net?
              mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
              Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                Idd. Berekend op omvormervermogen en dus onafhankelijk van opbrengst.
                Dat is dan toch ook niet echt fair ? Dus iemand met panelen die een lagere opbrengst heeft door kwaliteit van de panelen of ligging, betaalt evenveel als iemand die meer rendement haalt ? En zelfs dan nog, je zorgt voor groene energie en moet hier heffing op betalen... Beetje omgekeerde wereld toch ?

Comment

zp zijn niet zo duur meer, je legt gewoon meer panelen dan de omvormer en je produceert ipv een parabool een vrij vlakke tafel de hele dag door tegen een lager prosumententarief

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    zp zijn niet zo duur meer, je legt gewoon meer panelen dan de omvormer en je produceert ipv een parabool een vrij vlakke tafel de hele dag door tegen een lager prosumententarief
                    Dus door weer een belachelijke beslissing van de overheid gaat er een pak energie zomaar verloren op zonnige dagen.

Comment

mss wel, er liggen ook veel panelen die toch geen 100% rendement leveren door schaduw of ligging, maar het rendement van de omvormer wordt er hoger door, die is meer belast en het is stabieler voor het netwerk door minder pieken als de zon het hoogst staat, al is dat minimaal natuurlijk maar alle beetjes helpen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

Dus door weer een belachelijke beslissing van de overheid gaat er een pak energie zomaar verloren op zonnige dagen.

Iemand met een groot dak heeft er dan geen baat bij om voor een energie-overschot te zorgen als investering omdat hij dan een nog grotere omvormer nodig heeft waardoor zijn rendement op het net teniet wordt gedaan door die heffing ? Klopt dat zo ?

Comment

Steek hier je licht eens op;

Mijn Skoda

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk Berichten
                            Steek hier je licht eens op;

https://www.zonstraal.be/forum/index.php
                            Tnx... staan blijkbaar ook discussies over offertes en zo. Kan ik eens afwegen of het nog zou renderen voor mij en of het een meerwaarde is bij verkoop...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

We zullen maar zwijgen van de pakken energie die verloren gaan als je het belgische wagenpark onder de loep nemen, Ook een beetje de schuld van de overheid ?

Comment

Tnx... staan blijkbaar ook discussies over offertes en zo. Kan ik eens afwegen of het nog zou renderen voor mij en of het een meerwaarde is bij verkoop...
                                het is rendabel, je hebt 10 jaar garantie op de zwakste schakel de omvormer...en hoe groter je verbruik en dus de installatie en omvormer hoe rendabeler (je prepaid eigenlijk op je elec-factuur en een grote omvormer is niet rechtevenredig duurder als een kleine)

maar...alleen als de terugdraaiende teller niet wordt afgeschaft, een batterijsysteem is met huidige elec-prijs nog lang niet rendabel
                                + de overheid verandert de spelregels nogal vaak waardoor elke berekening voor lange tijd zomaar kan veranderen, komt er capaciteitstarief of niet

Comment

het is rendabel, je hebt 10 jaar garantie op de zwakste schakel de omvormer...en hoe groter je verbruik en dus de installatie en omvormer hoe rendabeler (je prepaid eigenlijk op je elec-factuur en een grote omvormer is niet rechtevenredig duurder als een kleine)

maar...alleen als de terugdraaiende teller niet wordt afgeschaft, een batterijsysteem is met huidige elec-prijs nog lang niet rendabel
                                  + de overheid verandert de spelregels nogal vaak waardoor elke berekening voor lange tijd zomaar kan veranderen, komt er capaciteitstarief of niet
                                  Ok... dus zoals met zoveel zaken momenteel biedt het geen zekerheid. Bij mij is het een beetje nu of nooit in mijn huidige woning, ik voorzie hier nog maximum 10 jaar te wonen...

Comment

Dat is dan toch ook niet echt fair ? Dus iemand met panelen die een lagere opbrengst heeft door kwaliteit van de panelen of ligging, betaalt evenveel als iemand die meer rendement haalt ? En zelfs dan nog, je zorgt voor groene energie en moet hier heffing op betalen... Beetje omgekeerde wereld toch ?
                                    Ik deel uw mening.

Comment

Heb zelf 10 panelen liggen op dak ( 120° ) en 8 op de carport ( 210 ° ).
                                      Zodoende een afgevlakte parabool als daggrafiek.

Omvormer berekend volgens standaardberekening, dus niet ondergedimensioneerd.
                                      Maar dan nog merk je bij piekmomenten/ - dagen dat de omvormer thermisch toch al stevig wordt belast.

Comment

een warme omvormer is normaal, omzetting gelijk naar wisselstroom vergt energie

mijn omvormer - sma - was standaard gedimensioneerd en ook naar de haaien na 6 jaar
                                        een kleinere omvormer geeft meer opbrengst bij niet perfecte aanstraling

als je wat googeld zie je bvb dat mensen met 20kw piek op een 10 kva 17000kw/u opbrengst halen (en prosumeren op 10), als hun omvormer het begeeft zal dat wrs op de onderdimensionering worden gestoken

Comment

Working...
                                        X